• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1399/05/08
بررسی پیام حج رهبر انقلاب؛

حج، جلوه آرمانشهر اسلامی در مقابل تمدن غرب است

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آحاد مسلمانان جهان به مناسبت ایام حج، روز چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹ منتشر شد. رهبر انقلاب هر سال بمناسبت برگزاری حج ابراهیمی خطاب به زائران بیت‌الله الحرام پیامی صادر میکردند که در مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات قرائت میشد. امسال به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا و عدم حضور زائران کشورهای دیگر در سرزمین وحی و برگزاری مراسم حج بصورت محدود، این پیام از طریق رسانه‌ها خطاب به مسلمانان سراسر جهان منتشر شد.
پایگاه‌ اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفتگو با آقای دکتر سعدالله زارعی، استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه محورهای پیام حج رهبر انقلاب را بررسی کرده است:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif امسال به‌دلیل اینکه امکان برگزاری عادی مراسم حج برای جهان اسلام وجود نداشت، برای مسلمانان تبدیل به یک خاطره، یک انتظار و یک حسرت شد. البته رهبر انقلاب فرمودند: «این محرومیّت، کوته‌مدّت است»، یعنی حسرت مسلمانان ان‌شاءالله یک حسرت گذرایی است و به‌زودی این فریضه‌ی مهم و چند وجهی الهی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند وجوه تاریخی، وجوه امروزی، وجوه سیاسی، وجوه الهام‌ بخش، وجوه مادی و انواع پیام‌های معنوی و عرفانی را در خودش دارد، برقرار می‌شود.
 

رهبر انقلاب درواقع یک مقایسه‌ای کردند بین میراث تمدنی ما مسلمانها که یکی از مهم‌ترین‌هایش حج و پیام‌های حج است و حج برای ما یک جامعه‌ی آرمانی است. با تمدن غرب. ما از دل حج، دولت کریمه را طلب می‌کنیم و معتقدیم که حرکت حج گونه‌ی مسلمانها بایستی زمینه ساز ظهور حضرت بقیةالله الاعظم باشد. بنابراین حج برای ما فقط یک مسأله‌ی عبادی و یک ذکر تاریخی نیست بلکه یک آرمان و مدلی از حکومت، تمدن، دولت و جامعه‌ی انسانی است.

به موازاتی که ما در آئین و بستر حج مهربانی و رأفت داریم، و گفته شده است حاجی حق ندارد در زمان‌های خاص حتی پشه‌ای را که روی بدنش نشسته با غضب از خودش دور کند، چه برسد به اینکه بخواهد به حقوق انسانی تجاوز کند، یک مدل واقع شده‌ای از سوی رقبا و دشمنانمان به نام تمدن غرب داریم که قله‌ی آن به تعبیر آقای هانتینگتون آمریکا است. آمریکایی که در داخل جامعه‌ی خودش و نه در مواجهه‌ی با یک دشمن بیرونی که به جنگش آمده باشد، بلکه در فضای داخلی‌اش در مواجهه‌ی با یک شهروند آمریکایی، پلیسش در جلوی دوربین‌ها زانویش را روی گردن آن فرد بی‌گناه می‌گذارد و او را می‌کشد. رهبر انقلاب در این باره فرمودند بدانید که مطلوب و فرجام تمدن آمریکایی همین است. بعد در ادامه نیز می‌فرمایند البته این خاص آمریکا نیست و اروپا هم همین است، منتها آمریکا جلوه‌اش پررنگ‌تر از اروپا است، چون قلّه‌ی این تمدن آمریکا است. امّا ایده‌آل ما حج هست. در آن آرمان‌شهر به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ما آن مانوری را که انجام می‌دهیم، و آن چیزی که می‌خواهیم حج است. این حج پر از مهربانی و لطف است و آن تمدن پر از خشونت و جنایت هست. این دو جامعه‌ی آرمانی را رهبر انقلاب با یک ظرافتی تبیین کردند که بسیار هنرمندانه و کارشناسانه بود و البته نیاز به تبیین هرچه بیشتر دارد.