• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/03/20

بیانات در دیدار نماینده‌ی پارلمان اتّحاد جماهیر شوروى

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)

خیلى از اظهارات صمیمانه‌ی شما برادر عزیزمان متشکّرم. (۲) من خواهش میکنم از قول من و ملّت ایران، به همه‌ی مردم عزیزمان در لنکران و دیگر شهرهایى (۳) که جنابعالى اسم آوردید ابلاغ بکنید که ما احساس عمیق برادرى را با شما همواره داشته‌ایم و داریم؛ ما شما را حقیقتاً از خودمان میدانیم و هیچگونه فاصله‌اى و تفاوتى بین خودمان و شما قائل نیستیم. ما در این روزها با مصیبت بسیار بزرگى مواجه شدیم و مطمئنّم که این مصیبت فقط براى ما نبود، بلکه همه‌ی مسلمانان ‌-و بخصوص برادران عزیز شیعه‌ی مناطقى که جنابعالى در آنجا هستید- عیناً همین عظمت و سنگینى مصیبت را احساس کردند. و ما همواره توصیه‌هاى رهبر عزیزمان را در مورد ایجاد رابطه با برادرانمان و همدردى و همدلى با آنها دریافت میکردیم، و ما همان راه را میرویم. و براى شما دعا میکنیم؛ امیدواریم که خداوند به شما توفیق بدهد، شما را کمک کند، به مردم عزیزتان توفیقات فراوان خودش را مبذول کند. خیلى متشکّرم و خواهش میکنم که از طرف من تشکّرات ما را و ملّت ایران را به پارلمان و به جناب آقاى گورباچف (۴) هم ابلاغ بفرمایید. روابط دو دولت خوشبختانه رو به گسترش است و سفر آقاى رفسنجانى(۵) به شوروى ‌-که در یکى دو هفته‌ی دیگر انجام خواهد گرفت- باز هم این روابط را بیشتر توسعه خواهد داد. و ما دوست میداریم که ایشان در این سفر این فرصت را پیدا بکنند که به مناطق شما هم سفر کنند ‌ان‌شاءالله‌، و ما آرزو میکنیم که روزبه‌روز روابط ما با شما عزیزان بیشتر بشود. خداحافظ شما.
 
 
۱) پارلمان اتّحاد جماهیر شوروى، به‌منظور تسلیت ارتحال حضرت امام خمینى (قدّس سرّه الشّریف) و تبریک انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبرى انقلاب اسلامى، هیئتى را به سرپرستى شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده (عضو پارلمان اتّحاد جماهیر شوروى و رئیس دینى مسلمانان ماوراء قفقاز) به ایران اعزام کرد. این هیئت همچنین حامل پیام دبیرکلّ حزب کمونیست و رئیس اتّحاد جماهیر شوروى بود.
۲) سخنان نماینده‌ى پارلمان اتّحاد جماهیر شوروى: «... ما واقعاً در این مصیبت خودمان را گم کرده‌ایم. ما در زمان امام براى اوّلین بار دیدیم در پارلمان شوروى بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم گفته میشود. تمام مسلمانان شوروى -بخصوص مردم شیعه‌ى آذربایجان- در این مصیبت عزادارند و میدانند فردى مثل شما هست که راه حضرت امام را ادامه بدهد. من به‌عنوان یکى از رهبران مسلمانان شوروى سلام آنها را به شما میرسانم...»
۳) لنکران و آستارا
۴) دبیرکلّ حزب کمونیست و رئیس اتّحاد جماهیر شوروى
۵)حجّت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمى‌رفسنجانى (رئیس مجلس شوراى اسلامى)