• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/03/20

بیانات در دیدار معاون رئیس‌جمهور اتیوپى

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)

از احساسات دوستانه و برادرانه‌اى که نسبت به رهبر کبیر انقلاب و ملّت ایران و من ابراز داشتید متشکّرم. (۲) از جناب آقاى هایله ماریام ‌-دوستمان- که جنابعالى را از طرف خودشان فرستادند براى اینکه در این غم بزرگ به ملّت ایران تسلیت بگویید متشکّرم. حقیقتاً همان‌طور که اشاره کردید این یک حادثه‌ی بسیار سنگین و تلخى بود براى همه‌ی ما. و امام خمینى براى مردم ما فقط یک رهبر نبود، ایشان براى مردم ما پدر، معلّم، مرشد بودند؛ ایشان ما را از یک ملّت زیر ستم و یک کشور مظلومِ عقب‌افتاده تبدیل کردند به یک ملّت انقلابى و پیشرو. به‌هرحال من از شما برادر مسلمان عزیزمان صمیمانه تشکّر میکنم. امیدوارم که ‌ان‌شاءالله‌ موفّق باشید. ما با دولت شما و کشور شما روابط خوبى داریم. ما فراموش نکرده‌ایم که در همه‌ی دوران جنگ ‌-جنگى که بر ما ظالمانه تحمیل شده بود- دولت شما از ما حمایتِ سیاسى کرد. به آقاى هایله ماریام از قول من بگویید ‌-همان‌طور که در هراره ما با ایشان صحبت کردیم و من گفتم به ایشان- (۳) ما آماده هستیم و مایل هستیم که روابط دو کشور توسعه پیدا کند. (پیام را بخوانید) (۴) بله، همان‌طور که آقاى رئیس‌جمهور پیش‌بینى کردند، مطمئنّاً مسئولیّت جدید من کمک خواهد کرد براى اینکه ما روابط دو کشور را باز هم توسعه بدهیم. سلام گرم من را به ایشان برسانید. خیلى متشکّرم. 
 

۱) منگیستو هایله ماریام -رئیس‌جمهور اتیوپى- به‌منظور تسلیت ارتحال حضرت امام خمینى (قدّس سرّه الشّریف) و تبریک انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبرى انقلاب اسلامى، هیئتى عالى‌رتبه را به سرپرستى یوسف احمد -معاون رئیس‌جمهور- به ایران اعزام کرده بود که حامل پیام کتبى وى نیز بود.
۲) سخنان معاون رئیس‌جمهور اتیوپى: «موجب امتنان ما است که توانستیم امروز شرفیاب بشویم؛ ما این راه دور را از اتیوپى آمده‌ایم تا در غم بزرگ ملّت ایران شریک باشیم و تسلیت عمیق رئیس‌جمهور، دولت و تمامى ملّتمان را به‌مناسبت ارتحال رهبر بزرگ انقلابِ ملّت ایران خدمت جنابعالى عرض کنیم. حضرت آیت‌الله‌ خمینى جاى والایى در تاریخ معاصر دنیا به خود اختصاص داده است. در مدّت اقامت در ایران شاهد احساسات وسیع مردم که نسبت به رهبر انقلاب ابراز کردند بوده‌ایم. همچنین از سوى ریاست جمهورى کشورمان انتخاب جنابعالى را به‌عنوان رهبر جمهورى اسلامى ایران تبریک عرض میکنیم و بهترین آرزوهاى ایشان را براى سلامتى و موفّقیّت شما به جنابعالى عرض میکنیم.»
 ۳) این دیدار در حاشیه‌ى سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران ریاست جمهورى به کشور زیمبابوه براى شرکت در هشتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهّد در هراره در شهریور ۱۳۶۵ برگزار شد.
۴) در پیام رئیس‌جمهور اتیوپى آمده بود: «... اعتقاد راسخ دارم که پذیرش این مسئولیّت سنگین از سوى جنابعالى موجب تقویت هرچه بیشتر روابط خوبى است که خوشبختانه میان دو کشور ما موجود است ...»