• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1397/03/10
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات ۴۱-۴۲:

تفسیر برائت(۱۵) | با همه دشواریها باید در جهاد شرکت کرد

تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که به تازگی توسط انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارک رمضان بخشهایی از این کتاب را به صورت خلاصه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif بخش پانزدهم؛ تفسیر آیات ۴۱-۴۲
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif با همه دشواریها باید در جهاد شرکت کرد
گاهی انسان برای ورود در کاری، آمادگیهای روحی و جسمی و مالی را دارد و گاهی نه. عذرهایی مثلِ نداشتن نشاط و شوق لازم برای انجام کار، تهیدستی و عائلهمندی، گرفتاری کسبی و شغلی، پیری و از دست رفتن نیروی جوانی، که اینهمه سبب میشود انسان خود را برای انجام کارهای مهمّی چون جهاد، حاضر و آماده نبیند، باعث سنگینی و کُند شدن او در قیام به انجام وظیفه میشود، تا جایی که واقعاً خود را معذور میداند و میگوید: «من سنگین هستم، سبُکها بروند.»؛ ممکن است کودکان من بیسرپرست شوند، ولی فلانی عائله ندارد و سبُک است و میتواند در جنگ شرکت کند؛ یا من صبح تا شب گرفتار تجارتم، پس نمیتوانم در جنگ حاضر شوم.
در این دستور همگانی، آیه میفرماید: «در جهاد که آیندهی شما و حیات اجتماعیتان و نیز پیشرفت فکر و هدف شما و ادامهی راهتان بسته به آن است، چنین بهانههای جزئی و کوچک را موردِ نظر قرار ندهید و سبُک و سنگین در این راه قدم بردارید، که این برای شما بهتر است.»
اینجا آیهی قرآن روی همین نکتهی حسّاس که معمولاً پای همه آنجا لنگ است، دست میگذارد؛ یعنی شما با همین گرفتاریهایی که دارید، باید حرکت کنید.


* تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص  ۲۸۱ تا ۲۹۵(خلاصه).

علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «تفسیر سوره‌ی برائت» اینجا را کلیک کنند.