• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/12/02

دیدار علماء، مدرسین، فضلا و طلاب حوزه های قم و تهران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمع کثیری از علماء، مدرسین، فضلا و طلاب حوزه ی علمیه ی قم و مدارس علمیه تهران با ایشان طی بیاناتی از روحانیت آگاه، پیشگام، وظیفه شناس، شجاع و دلسوز به عنوان یک عامل تعیین کننده در روند پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل یک حکومت و دولت براساس اسلام یاد کردند و با اشاره به ارتباط نزدیک و عمیق میان مردم و روحانیون، ضرورت ادامه ی حضور فعالانه تر روحانیت در صحنه های مختلف انقلاب برای حفظ استقلال کشور و نظام را مورد تأکید قرار دادند.

در این دیدار که به مناسبت روز روحانیت و دفاع مقدس انجام شد و با ابراز علاقه و احساسات پرشور حاضرین نسبت به مقا م معظم رهبری و نیز با شعارهای «خامنه ای رهبر ماست - دست خدا بر سرماست » و « ما اهل کوفه نیستیم- علی تنها بماند »، همراه بود ابتدا حجت الاسلام کوثری به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به ذکر مصیبت پرداخت و طی آن خاطره ی امام خمینی رهبر فقید مسلمین جهان را نیز گرامی داشت. آنگاه حضرت آیت الله خامنه ای طی سخنانی جوانان را به درس گرفتن از زندگی با برکت و پر بار هفتمین پیشوای شیعیان جهان امام موسی بن جعفر(ع) فرا خواندند و خاطرۀ شهدای فاجعه ی سقوط هواپیمای غیرنظامی ایران توسط رژیم عراق که به شهادت حجت الاسلام والمسلمین محلاتی و همراهان وی انجامید را گرامی داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی به سالگرد پیام کم نظیر امام خمینی قدس الله نفس الزکیه که خطاب به روحانیت و جامعه ی علمی شیعیان صادر فرمودند اشاره کردند و بابیان نقش ویژه و پراهمیت روحانیون در تشکیل دولت مستقل، سرافراز و نیرومند اسلامی ایران اظهار داشتند: فشار وارده بر انقلاب از سوی دنیای استکباری و غرب همواره متوجه دین و روحانیت بوده است لذا روحانیون باید با حجم بیشتر، کیفیت بالاتر و دلسوزانه تر از گذشته در صحنه های نظامی، سیاسی، تبلیغاتی و نیز تربیت نیروهای کار آمد در حوزه های علمیه حضور یابند و با از خود دانستن انقلاب به دفاع از آن بپردازند. زیرا برای تداوم انقلاب، استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی حضور و فعالیت روحانیون ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ایشان در بخش دیگری از بیاناتشان بر اهمیت توجه به تأمین شرایط تأثیر کامل حضور روحانیت برای انقلاب و پیشرفت آن و نیز رفع آفات احتمالی قویاً تأکید کردند و فرمودند: اگر روحانیون با چشم باز و بسیط به آینده بنگرند و با آگاهی و آمادگی برخورد کنند بدون هیچ گونه تردیدی اسلام روز به روز قوت و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد و اگر با عدم برنامه ریزی و برنداشتن آفات از سر راه، از آینده غفلت کنند بدون هیچ گونه تردیدی به دنبال آن ضربه خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای حوادث و تحولات امروز دنیا را ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بیداری حس دین باوری در میان ملت ها دانستند و فرمودند: امروز دنیا تحت تأثیر مستقیم و غیر مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی در کوره ی عظیمی از التهاب افتاده است و معادلات جهانی در روابط قدرت ها، دولت ها و کشورهای مختلف به هم ریخته است در دنیای جدید پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل یک نظام بر مبنای دین و ارزش های معنوی عامل اصلی در بروز تحولات جاری دنیا محسوب می شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این مطلب که تمامی تلاش ها باید در جهت اعتلای کلمه اسلام و ارزش های معنوی و دینی باشد فرمودند: اگر نظام جمهوری اسلامی با قدرت، صداقت و شجاعت در مسیر اهداف ترسیم شده راه خود را ادامه دهد. هر گامی که به پیش بردارد تغییری و حرکتی را در اوضاع دنیا به وجود خواهد آورد و عصبانیت و خصومت دولت های غربی و سرمایه داران بزرگ جهانی با انقلاب اسلامی نیز از همین امر ناشی می شود.

ولی امر مسلمین از علم، زهد، بی اعتنائی به دنیا، ‌شجاعت در مقابل قدرت ها و زور مداران و اتصال به توده ی مردم به عنوان خصوصیات بارز و نقاط مثبت در جامعه ی روحانیت نام بردند و ضمن تأکید بر لزوم حفظ این خصوصیات اظهار داشتند: حوزه های علمیه باید کانون علم باقی بمانند و برای پیشرفت علم و حرکت به سمت ترتیب برنامه های علمی، با تمامی توان خود در جهت پیراستن و خالص کردن علم از زوائد بکوشند.

حضرت آیت الله خامنه ای حفظ و تقویت ورع، تقوا و بی اعتنائی به دنیا و ظواهر آنرا به عنوان یک وظیفه برای روحانیون مورد تأکید جدی قرار دادند و با اشاره به اخلاص، شجاعت و هوشیاری مردم در راه دفاع از آرمان های اسلام و انقلاب فرمودند: راهپیمائی عظیم 22 بهمن امسال در تاریخ انقلاب به عنوان یک واقعه ی روشن باقی خواهد ماند. در دنیای آشفتۀ امروز این مردم با اخلاص در جهت اهداف انقلاب خود قهرمان و یکه تاز میدان فعالیت هستند و من به خاطر حرکت شجاعانه و ایثارگرانه مردم از آنها تجلیل کرده و در برابرشان تعظیم می کنم.

رهبر انقلاب اسلامی تبلیغات و شایعه پراکنی استکبار جهانی که در پی هر بار حضور گسترده مردم در صحنه شدت بیشتری می یابد را نشانه ای از افزایش حقه و کینه ی دشمنان اسلام نسبت به انقلاب و نظام اسلامی دانستند و ضمن اشاره به بی اعتباری کامل دشمنان جمهوری اسلامی نزد ملت مسلمان ایران فرمودند: روحانیت شیعه امروز بیش از همه ی دوران طولانی عمر پر برکت خود در خدمت اسلام و مسلمین است و این وظیفۀ سنگین با توجه به زمان، وضعیت این ملت بزرگ و زمینه های موجود کاری، تلاش بیشتری را از سوی روحانیون ایجاب می کند و میدان ها و صحنه های نظامی، غیرنظامی و فرهنگی نیازمند حضور فعال روحانیون است.

رهبر انقلاب اسلامی مدرسین و اساتید حوزه های علمیه را به تلاش بیش از پیش برای سوق دادن طلاب به سمت اهداف الهی و اسلامی فرا خواندند و ضمن حمله به متحجرینی که جلوۀ انقلابی اسلام را درک نکرده اند، فرمودند: هنوز هستند کسانی که در حوزه ها در کسوت روحانیت به جای کینه ی آمریکا و دشمنان اسلام، قلب های آنها جایگاه کینه ی مجاهدان فی سبیل الله و پرچمداران حقیقت است.

لذا ضرورت دارد حوزه های علمیه در مسیر ساختن انسان هایی منطبق با معیارهای اسلامی قرار گیرند و نمونه های کامل امام بزرگوارمان را به وجود آورند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان سرگرم شدن روحانیون به مسائل شخصی و دنیایی یا بی رغبتی نسبت به مسایل انقلابی و نیز غرق شدن آنها در دسته بندی های سیاسی را موجب نگرانی مردم دانستند و مقدم داشتن رضای الهی و مصلحت مردم بر هر امر دیگری را وظیفه ی روحانیون اعلام کردند.

این گزارش حاکیست در این مراسم جمعی از اعضای جامعه ی مدرسین و شورای مدیریت حوزه علمیه قم، جمعی از علماء و ائمه جماعات و طلاب مدارس علمیه تهران، جمعی از علماء و ائمه جماعات و طلاب مدارس علمیه قم، روحانیون رزمی تبلیغی قم و جمعی از جانبازان طلبه، مسؤولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه و دفتر نظارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مربیان عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علماء و روحانیون سازمان ها و دوایر عقیدتی سیاسی ارتش، ژاندارمری، شهربانی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اعضای مجمع نمایندگان طلاب قم و جمعی از خواهران طلبه حوزه های علمیه تهران و جامعةالزهرای قم حضور داشتند.