1387/07/03
دیدار جمعی از نخبگان علمی و اساتید دانشگاهها با رهبر انقلاب
حضرت آیتالله خامنهای عصر امروز در دیدار جمع زیادی از برجستگان و نخبگان علمی و اساتید دانشگاهها، پیشرفت علمی را ضرورتی حیاتی برای کشور خواندند و تأکید کردند: این پیشرفت علمی باید با تکیه بر تولید بومی علم و همراه با خودباوری، امید به موفقیت و حرکت جهادی باشد.
ایشان برگزاری جلسات گفتوشنود با برجستگان و نخبگان علمی را حرکتی نمادین به منظور گسترش احساس احترام و تکریم نسبت به دانشمندان و اساتید در میان مسئولان و آحاد مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: ما نیازمند احساس کرامت نخبگان و برجستگان علمی در جامعه هستیم، زیرا بهترین مشوّق برای گسترش علم، تکریم دارندهی علم است.
رهبر انقلاب اسلامی طرح دیدگاهها و نظرات اساتید و نخبگان در فضای جامعه را یکی دیگر از اهداف این دیدار بیان کردند و افزودند: نظرات کارشناسی اساتید قطعاً به تصمیمسازی در دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاههای اجرایی مرتبط با دانشگاهها و مراکز علمی کمک خواهد کرد.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه فراگیری علم و استفاده از تجارب و پیشرفتهای علمی کشورهای دیگر یکی از لوازم پیشرفت علمی است، خاطرنشان کردند: فراگیری علم به معنای وابستگی علمی و نداشتن ابتکار نیست، بلکه در مسیر پیشرفت علمی باید تکیهی اساسی بر تولید علمِ مبتنی بر نگاه بومی، فرهنگ اسلامی-ملی و نیازهای کشور باشد.
ایشان با اشاره به نقش دستگاههای اجرایی و دولتی و همچنین جایگاه اساتید در پیشرفت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی تأکید کردند: دستگاههای مدیریتی دولتی و اساتید باید روحیهی خودباوری و اعتمادبهنفس ملی و همچنین امید به آینده را در مراکز پژوهشی و در میان جوانان پژوهشگر و نخبه ترویج کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تشخیص نیازها و اولویتهای علمی در برنامهریزیهای آموزشی را مهم برشمردند و افزودند: با توجه به امکانات محدود و نیازهای فراوانی که وجود دارد، نباید در کارهای علمی و پژوهشی غیر اولویتدار سرمایهگذاری شود.
حضرت آیتالله خامنهای یکی دیگر از ضروریات پیشرفت علمی را تقویت روحیهی پژوهش و جویندگی در دانشجویان دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مدّ نظر قرار گیرد، حذف فرهنگ حفظمحوری و تقویت روحیهی تحقیق و تعمیق در علم و دانش است.
ایشان با اشاره به نیاز کشور به اساتید پیشکسوت و سابقهدار و همچنین نیاز به اساتید جوان افزودند: اساتید مجرب و باتجربه از ذخایر نظام هستند و باید از آنان حداکثر استفاده شود. ضمن آنکه اساتید جوان تازهنفس و بانشاط نیز باید وارد مراکز دانشگاهی شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم جلوگیری از تشکیل حلقههای بسته در سطوح هیأتهای علمی که مانع از ورود اساتید جوان میشوند، خاطرنشان کردند: توسعهی مراکز پژوهشی یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده از اندوختههای اساتید پیشکسوت و ایجاد اشتغال علمی برای اساتید و نخبگان جوان است.
در ابتدای این دیدار، برخی از حاضران مطالبی را در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بیان کردند که عبارت بودند از خانمها و آقایان:
– دکتر لعیا تهرانی؛ استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و صاحب ۲۰ مقالهی علمی
- دکتر شکوه نوابینژاد استاد؛ دانشگاه تربیت معلم و صاحب ۳۰ عنوان کتاب
– دکتر علی رضاییان؛ استاد رشتهی مدیریت از دانشگاه شهید بهشتی و استاد نمونهی کشوری
– دکتر سید مؤید علویان؛ استاد دانشگاه بقیةالله و صاحب ۲۰۰ مقالهی علمی و ۲۰ عنوان کتاب
– دکتر فرامرز رفیعپور؛ استاد رشتهی علوم اجتماعی از دانشگاه شهید بهشتی و صاحب چهارده جلد کتاب
– دکتر موسوی موحدی؛ استاد بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران
– دکتر محمدمهدی شیخ جباری؛ استاد رشتهی دانشهای بنیادی و استاد نمونهی کشوری
– دکتر خدابخش کرمی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید چمران و صاحب ۶ جلد کتاب
– دکتر رضا اشرف زاده استاد ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی و استاد نمونهی کشوری
– دکتر سیدمحمود طباطبایی؛ استاد رشتهی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
– دکتر مبینی دهکردی؛ استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی
- دکتر محمدرضا مسجدی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و صاحب ۹۰ مقالهی علمی
محورهای اصلی مطالب این اساتید دانشگاهها عبارت بود از:
- تشکیل شبکههای مجازی علمی و پژوهشی در کشور به منظور ارتقاء کمّی و کیفی پژوهشها
- ایجاد زمینه برای استقلال علمی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بر اساس کیفیت محصولات علمی آنها
- بهرهگیری و حمایت عملی از پژوهشگران جوان
- برقراری انسجام میان اسناد راهبردی کشور و کنترل راهبردی و نظارت بر حاکم شدن روح این اسناد در برنامههای اجرایی
- ایجادارتباط علمی منسجم با محققان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج
- اهتمام به هویت ملی بر اساس سنتها و آموزههای دینی و جلوگیری از رشد تضادها در جامعه
- بهرهگیری از الگوهای بومی و ملی برای پیشرفت همهجانبه و پرهیز از مدلهای توسعهای غرب
- تقویت بیش از پیش روحیهی خودباوری و اعتمادبهنفس ملی در مراکز علمی و تحقیقاتی
- حمایت از تأسیس بنیادهای غیر دولتی تولید و پیشبرد علم
- اهتمام ویژه و عملی به علوم پایه در دانشگاهها و مراکز علمی
- ضرورت تقویت ارتباط صحیح علمی و کاربردی میان دانشگاه تربیت معلم و آموزش و پرورش
- استفاده از تجارب و اندوختههای اساتید باسابقه
- اهتمام بیش از پیش به علوم انسانی در دانشگاهها
- برقراری ارتباط منسجم میان قطبهای علمی کشور و مراکز پرورش و هدایت نخبگان علمی
- افزایش بودجهی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی متناسب با تولیدات علمی و تحقیقاتی آنها
در پایان این دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزهی خود را همراه با حضرت آیتالله خامنهای افطار کردند.
ایشان برگزاری جلسات گفتوشنود با برجستگان و نخبگان علمی را حرکتی نمادین به منظور گسترش احساس احترام و تکریم نسبت به دانشمندان و اساتید در میان مسئولان و آحاد مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: ما نیازمند احساس کرامت نخبگان و برجستگان علمی در جامعه هستیم، زیرا بهترین مشوّق برای گسترش علم، تکریم دارندهی علم است.
رهبر انقلاب اسلامی طرح دیدگاهها و نظرات اساتید و نخبگان در فضای جامعه را یکی دیگر از اهداف این دیدار بیان کردند و افزودند: نظرات کارشناسی اساتید قطعاً به تصمیمسازی در دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاههای اجرایی مرتبط با دانشگاهها و مراکز علمی کمک خواهد کرد.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه فراگیری علم و استفاده از تجارب و پیشرفتهای علمی کشورهای دیگر یکی از لوازم پیشرفت علمی است، خاطرنشان کردند: فراگیری علم به معنای وابستگی علمی و نداشتن ابتکار نیست، بلکه در مسیر پیشرفت علمی باید تکیهی اساسی بر تولید علمِ مبتنی بر نگاه بومی، فرهنگ اسلامی-ملی و نیازهای کشور باشد.
ایشان با اشاره به نقش دستگاههای اجرایی و دولتی و همچنین جایگاه اساتید در پیشرفت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی تأکید کردند: دستگاههای مدیریتی دولتی و اساتید باید روحیهی خودباوری و اعتمادبهنفس ملی و همچنین امید به آینده را در مراکز پژوهشی و در میان جوانان پژوهشگر و نخبه ترویج کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تشخیص نیازها و اولویتهای علمی در برنامهریزیهای آموزشی را مهم برشمردند و افزودند: با توجه به امکانات محدود و نیازهای فراوانی که وجود دارد، نباید در کارهای علمی و پژوهشی غیر اولویتدار سرمایهگذاری شود.
حضرت آیتالله خامنهای یکی دیگر از ضروریات پیشرفت علمی را تقویت روحیهی پژوهش و جویندگی در دانشجویان دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مدّ نظر قرار گیرد، حذف فرهنگ حفظمحوری و تقویت روحیهی تحقیق و تعمیق در علم و دانش است.
ایشان با اشاره به نیاز کشور به اساتید پیشکسوت و سابقهدار و همچنین نیاز به اساتید جوان افزودند: اساتید مجرب و باتجربه از ذخایر نظام هستند و باید از آنان حداکثر استفاده شود. ضمن آنکه اساتید جوان تازهنفس و بانشاط نیز باید وارد مراکز دانشگاهی شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم جلوگیری از تشکیل حلقههای بسته در سطوح هیأتهای علمی که مانع از ورود اساتید جوان میشوند، خاطرنشان کردند: توسعهی مراکز پژوهشی یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده از اندوختههای اساتید پیشکسوت و ایجاد اشتغال علمی برای اساتید و نخبگان جوان است.
در ابتدای این دیدار، برخی از حاضران مطالبی را در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بیان کردند که عبارت بودند از خانمها و آقایان:
– دکتر لعیا تهرانی؛ استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و صاحب ۲۰ مقالهی علمی
- دکتر شکوه نوابینژاد استاد؛ دانشگاه تربیت معلم و صاحب ۳۰ عنوان کتاب
– دکتر علی رضاییان؛ استاد رشتهی مدیریت از دانشگاه شهید بهشتی و استاد نمونهی کشوری
– دکتر سید مؤید علویان؛ استاد دانشگاه بقیةالله و صاحب ۲۰۰ مقالهی علمی و ۲۰ عنوان کتاب
– دکتر فرامرز رفیعپور؛ استاد رشتهی علوم اجتماعی از دانشگاه شهید بهشتی و صاحب چهارده جلد کتاب
– دکتر موسوی موحدی؛ استاد بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران
– دکتر محمدمهدی شیخ جباری؛ استاد رشتهی دانشهای بنیادی و استاد نمونهی کشوری
– دکتر خدابخش کرمی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید چمران و صاحب ۶ جلد کتاب
– دکتر رضا اشرف زاده استاد ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی و استاد نمونهی کشوری
– دکتر سیدمحمود طباطبایی؛ استاد رشتهی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
– دکتر مبینی دهکردی؛ استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی
- دکتر محمدرضا مسجدی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و صاحب ۹۰ مقالهی علمی
محورهای اصلی مطالب این اساتید دانشگاهها عبارت بود از:
- تشکیل شبکههای مجازی علمی و پژوهشی در کشور به منظور ارتقاء کمّی و کیفی پژوهشها
- ایجاد زمینه برای استقلال علمی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بر اساس کیفیت محصولات علمی آنها
- بهرهگیری و حمایت عملی از پژوهشگران جوان
- برقراری انسجام میان اسناد راهبردی کشور و کنترل راهبردی و نظارت بر حاکم شدن روح این اسناد در برنامههای اجرایی
- ایجادارتباط علمی منسجم با محققان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج
- اهتمام به هویت ملی بر اساس سنتها و آموزههای دینی و جلوگیری از رشد تضادها در جامعه
- بهرهگیری از الگوهای بومی و ملی برای پیشرفت همهجانبه و پرهیز از مدلهای توسعهای غرب
- تقویت بیش از پیش روحیهی خودباوری و اعتمادبهنفس ملی در مراکز علمی و تحقیقاتی
- حمایت از تأسیس بنیادهای غیر دولتی تولید و پیشبرد علم
- اهتمام ویژه و عملی به علوم پایه در دانشگاهها و مراکز علمی
- ضرورت تقویت ارتباط صحیح علمی و کاربردی میان دانشگاه تربیت معلم و آموزش و پرورش
- استفاده از تجارب و اندوختههای اساتید باسابقه
- اهتمام بیش از پیش به علوم انسانی در دانشگاهها
- برقراری ارتباط منسجم میان قطبهای علمی کشور و مراکز پرورش و هدایت نخبگان علمی
- افزایش بودجهی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی متناسب با تولیدات علمی و تحقیقاتی آنها
در پایان این دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزهی خود را همراه با حضرت آیتالله خامنهای افطار کردند.