• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/09/29

دیدار جمعی از دانشگاهیان و طلاب و اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمع کثیری از گروه های مختلف امت حزب الله از جمله جمعی از دانشگاهیان و طلاب حوزه های علمیه با ایشان طی بیانات مبسوطی ضمن تصریح حمایت و دفاع قاطعانه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران از قیام اسلامی ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی، یاد شهید آیةالله دکتر محمد مفتح سمبل تلاش در وحدت و ارتباط میان حوزه و دانشگاه را گرامی داشتند و با بیان این مطلب که حوزه و دانشگاه دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین هستند، ضرورت همکاری، همفکری و تبادل علوم مختلف میان این دو مرکز و تشکیلات علمی را مورد تأکید قرار دادند.

در همین دیدار حضرت آیةالله خامنه ای با اشاره به اینکه کشورما در زمینه ی علم و دانش و دین سابقه ی هزار ساله دارد، فرمودند: ملت ایران در طول قرن های متمادی در اوج قله‌ی علم بود و ملت های اروپائی در جهالت به سر می بردند.ابن سینا، ابوریحان بیرونی. محمد بن زکریای رازی ، عمر خیام و بسیاری دیگر از دانشمندان بزرگ اسلامی در علوم طبیعی و ریاضی کسانی بودند که در قرون وسطی می‌زیستند. قرون وسطی برای ملت های اروپائی دوران تاریکی و جهل برای ملت مسلمان ایران دوران درخشش علم و دانش محسوب می شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین به تشریح این مهم که دور نگه داشتن حوزه های علمیه از علوم و دانش تجربی روز و پیشرفت و نیز بیگانه کردن دانشگاه ها و مراکز علمی از معرفت دینی و اسلامی و ارتباط با حوزه های علمیه در یک قرن اخیر امری تصادفی نیست پرداختند و فرمودند: دشمنان اسلام با تبدیل علم به عنوان ابزاری در دست سیاست های ضد دین توانستند ملت مسلمان ایران را با آن سابقه ی تاریخی و علمی و استعداد درخشان خود در رده ی ملت های عقب افتاده نگه دارند. ما هنگامی خواهیم توانست روی پای خود بایستیم که علم از درون خود ما بجوشد و استعدادهای درخشان ما شکفته شود.

در این دیدار که در حسینیه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برگزار شد و با شعارهای پرشور حاضرین نظیر:« خامنه ای رهبر است - وارث پیغمبر است» و «دست خدا بر سر ماست -خامنه ای رهبر ماست» توأم بود حضرت آیةالله خامنه ای در سخنان مبسوطی که پیرامون وحدت دانشگاه و حوزه ایراد فرمودند، ضمن گرامی داشت یاد شهید آیةالله دکتر محمد مفتح به اهمیت و تأثیر توحید و ولایت در جامعه ی اسلامی اشاره کردند و اظهار داشتند: بنای توحید که مبنای فکری، اعتقادی و اجتماعی ماست بر وحدت استوار است. در جامعه ی توحیدی و دارای ولایت تمام اجزاء ان به مبدأ هستی و سلطان عالم وجود متصل بوده و از او مدد می گیرند لذا با یکدیگر خویشاوند و مرتبط هستند و این خود نتیجه ی قطعی توحید است.

اجزاء چنین جامعه ای از درون به یکدیگر متصل و در بیرون اجزاء موافق را جذب و مخالفین خود را دفع می کند و این امر لازمه ی ولایت و توحید در جامعه ی اسلامی است که در تمام شئون فردی و اجتماعی تأثیر گذاشته و آنرا به صورت یک جامعه ی هماهنگ و متحد در حرکت و عمل مبدل می سازد.

رهبر انقلاب اسلامی آنگاه به سابقه ی تاریخی علم و دانش در ایران اشاره کردند و فرمودند: دانشمندان، منجمین، طبیبان و ریاضی دانان بزرگ که نام و اکتشافات آنها هنوز در دنیا مطرح است جزء متفکران و صاحبنظران علوم دینی هم بوده اند. ابن سینا که کتاب های او در دنیا به عنوان کتاب های زنده مطرح و در شئون مختلف یک چهره ی برجسته تاریخ بشر محسوب می شود خود یک عالم دینی هم بوده است همچنین ابوریحان بیرونی،زکریای رازی و عمر خیام از دیگر دانشمندان، مکتشفین و مخترعین بزرگ دنیای اسلام هستند.

ولی امر مسلمین جهان جدا کردن علم از دین را توطئه ای از سوی اروپائی ها و سیاستمداران صهیونیست برای نابودی جهان اسلام دانستند و با تأکید بر لزوم شناخت عوامل عدم تدریس علوم رایج بشری در حوزه های علمیه فرمودند: قرن نوزدهم که اوج تحقیقات علمی در آن واقع شد قرون جدائی علم از دین بود که در آن علم به ابزاری در اختیار سیاست های ضد دین تبدیل شد و لزوم تحول در فقه اسلامی و استنباط از احکام دینی برای رفع نیازهای جامعه مورد توجه قرار نگرفت و با از بین رفتن تحول گرائی در حوزه ها آنها به یک سری مسائل فقهی و فرعی روی آوردند و فقه حکومتی و نیازهای جامعه بشری در حوزه های علمیه مطرود شد.

حضرت آیةالله خامنه ای مقام معظم ولی فقیه در ادامه سخنان خود افزودند: با جدا کردن علما و دانشمندان ما از دین آنها برای مردم و جامعه ی خود بی ثمر و برای بیگانگان مفید واقع شدند و آن نسل اخیری که به تدریج از روشنفکران این جامعه فارغ التحصیل شده و به سمت کارهای سیاسی می رفتند به قدری بی ریشه بودند که اگر بر سر کار می بودند هست و نیست ملت را بر باد می دادند.

رهبر کشورمان از دانشگاه و حوزه به عنوان دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین نام بردند و با اشاره به اینکه وحدت میان این دو تشکیلات علمی و دینی از جمله بهترین و طبیعی ترین وحدت هاست، فرمودند: طلاب و دانشجویان باید با احساس خویشاوندی نسبت به یکدیگر در جهت همکاری، همفکری، و تبادل علوم مختلف به یکدیگر، برنامه ریزی و سازماندهی کنند. زیرا یکی از حساسیت های استکبار جهانی این است که به کشورهای برخوردار از زمینه های علمی اجازه ی پیشرفت ندهند و این حساسیت نسبت به ما دو چندان است. و ما هنگامی خواهیم توانست روی پای خود بایستیم که علم از درون خود ما بجوشد. لذا کسانی که استعدادهای برجسته ای دارند و می توانند برای آینده کشور مفید واقع شوند مسؤولیت بیشتری را باید احساس کنند.

رهبر مسلمین جهان در بخش دیگری از بیاناتشان با استناد به واقعیات خارجی و با تکیه بر همت مردم غیور کشورهای اسلامی و وجدان های بیدار ملت های مستضعف، اختلال و فروپاشی سلطه اهریمنی و شیطانی استکبار جهانی و مارکسیسم بین الملل را نوید دادند و با اشاره به جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مسلمانان مظلوم فلسطین فرمودند: انقلاب اسلامی و ملت ایران که با انقلاب خودبینی استکبار را به خاک مالیده و قلعه‌ی مستحکم او را در ایران ویران کرده است قاطعانه از مبارزات مسلمانان مظلوم فلسطینی حمایت و دفاع خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان این مطلب که هر جا فشار و سختگیری استکبار بیشتر است آسیب پذیری او نیز بیشتر خواهد بود، فرمودند: فشاری که این روزها در سرزمین های اشغالی بر مسلمانان فلسطین اعمال می شود بیانگر تهدیدی است که این رژیم خود را به طور جدی و روز افزون در معرض آن می بیند.

ولی امر مسلمین در پایان سخنانشان با بیان قطعیت پیروزی ملت مسلمان فلسطین در برابر صهیونیست ها تأکید فرمودند: ناتوانی دشمنان اسلام در سرکوب کردن قیام اسلامی فلسطین و نیز خاموش کردن مبارزه مسلمانان علیه ایادی استکبار در کشورهای اسلامی به معنای گسترش روز افزون موج اسلام خواهی و فرهنگ اسلامی است.

بنا بر همین گزارش در این دیدار آیةالله محمدی گیلانی یکی از نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه ها طی سخنان کوتاهی دیدار کنندگان را به محضر رهبر انقلاب اسلامی معرفی کرد و با اشاره به اثرات هم پیمانی میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: به هم آمیختن خون طلاب و دانشجویان در جریان انقلاب سیلی را به راه انداخت که اساس طاغوت را بر باد داد و زمینه ایجاد حکومت جمهوری اسلامی را در ایران فراهم ساخت.

در دیدار عمومی این هفته با حضرت آیةالله خامنه ای کارکنان و مسؤولان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، نمایندگان روحانی و مسؤولان دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، روحانیون، اساتید و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونین این وزارتخانه، جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران، سرپرست، مسؤولان، مدیران، کارکنان، مربیان و دانش آموزان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، طلاب رزمی تبلیغی تیپ حضرت امام جعفر صادق(ع)، روحانیون، فارغ التحصیلان، اساتید، کارکنان و دانشجویان تربیت مربی دانشکده عقیدتی، سیاسی سپاه و محققین مرکز بررسی و تحقیقات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - علماء‌، مسؤولان و اقشار مختلف مردم شهرستان تفرش، طلاب حوزه علمیه شهرستان محلات، دانش جویان و طلاب مدرسه عالی شهید مطهری و طلاب حوزه علمیه شهرستان رفسنجان حضور داشتند.