• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1395/12/17

مراسم معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» برگزار شد

مراسم معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» -دربرگیرنده‌ی راهکارهای علمی و عملی رهبر انقلاب اسلامی در صیانت، پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی- صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از اساتید ادبیات، مسئولان و علاقه‌مندان حوزه‌ی زبان و ادب فارسی در مجموعه‌ی نخلستان اوج برگزار شد.

در این مراسم که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با سخنرانی حجت‌الاسلام ذوعلم (معاون آموزش و پژوهش مؤسسه‌ی انقلاب اسلامی)، استاد سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدحسن مقیسه (نویسنده‌ی کتاب) و شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی برگزار شد، آقایان محسن مؤمنی شریف (رئیس حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی)، اسماعیل امینی (استاد ادبیات، شاعر و طنزپرداز)، محمدرضا سنگری (استاد ادبیات و پژوهشگر ادبی) و جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام ذوعلم، شخصیت رهبر انقلاب اسلامی را نقطه‌ی تلاقی سه ضلع هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی دانست و گفت: ایشان در عرصه‌ی ایران‌دوستی و علاقه به میراث پدران مؤمن ما و سخت‌کوشان زبان و ادب فارسی امروز دغدغه‌مند و نگران زبان فارسی هستند. در عرصه‌ی اسلامی نیز ایشان سردمدار پیشبرد مکتب اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند و همچنین در استمرار و تکامل انقلاب هم امام و قائد ما هستند. در واقع ایشان این سه مسئله و بُعد را به هم گره زده‌اند.

معاون آموزش و پژوهش مؤسسه‌ی انقلاب اسلامی افزود: رهبر انقلاب معتقدند که حفظ زبان فارسی و اشاعه‌ی آن نه‌تنها امری ملی بلکه مسئله‌ای اسلامی و انقلابی است همان‌طور که توجه به ایمان دینی، امری انقلابی و ملی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگرش رهبر انقلاب به زبان و ادبیات فارسی باید به نسل جوان و جامعه منتقل شود، گفت: به باور من این نگاه در جوانان جامعه‌ی ما تعمق نیافته است و به نظر نمی‌رسد که آنها ارزش ملی و دینی زبان را کسب کرده باشند. بر همین اساس من بر این باورم که دانشجویان ما باید بیش از هر چیز، نگرش دینی و انقلابی را پیگیر باشند و همه باید به این بیندیشند که زبان فارسی نه فقط یک ابزار ارتباط که یک خاستگاه و نگاه ملی است.

در ادامه‌ی مراسم سید علی موسوی گرمارودی در سخنانی با اشاره به ساختار کتاب «امین زبان و ادب پارسی» گفت: ساختار و مهندسی این کتاب، عالمانه و دارای انسجام جامع‌الاطرافی است. کتاب آن‌قدر مطالب متنوع در هفت فصل در خود به همراه داشته است که بی‌هیچ شائبه و مبالغه می‌شود آن را یک دانشنامه‌ی کوچک در موضوع زبان و ادب فارسی به‌شمار آورد.

این استاد ادبیات فارسی افزود: مؤلف کتاب در هر کجا که لازم دیده برای استناد مطالب خود، اصل شعر و یا موضوعی را که مورد اشاره‌ی رهبر انقلاب اسلامی بوده کامل و تمام بیان کرده است.

موسوی گرمارودی در ادامه به توصیف ویژگی‌های این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب اثری است زیبا اما لوکس نیست و غلط‌های تایپی که اختاپوس نشر امروز ایران است در آن جایی ندارد. نویسنده‌ی آن به‌شکلی تحسین‌برانگیز متنش را از میان بیانات رهبر انقلاب در ۳۰ سال اخیر انتخاب کرده است و درنهایت اثری را ایجاد کرده که مرا یاد تخت جمشید می‌اندازد؛ بنایی که هیچ میخ و اتصالی در آن مشخص نیست اما سخت مستحکم است.

محمدحسن مقیسه (نویسنده و گردآورنده‌ی کتاب) سومین سخنران این مراسم بود.
وی در ابتدای سخنان خود به اهمیت توجه به بُعد ادبی شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره نمود و گفت: سال‌ها با خودم می‌اندیشیدم که چرا از رهبران جهان تنها نظریات سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر رهبری، نظریه‌های ادبی داشت چرا نباید به آن پرداخته شود. همین فکر باعث شد که چهار سال تلاش کنم تا نظریات ادبی رهبر انقلاب اسلامی را در زمینه‌ی زبان فارسی به جامعه بشناسانم؛ رهبری که قبل از سیاستمدار بودن یک ادیب بوده و در جلسات انجمن ادبی فردوسی در مشهد یکی از گزیده‌ترین و بهترین ابیات را می‌خوانده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب کسی است که قبل از انتصاب به رهبری، به‌گفته‌ی خود هزار رمان خوانده است و آشنایی و تسلط ایشان به ادبیات دیگر کشورها حتی برای برخی مقامات خارجی نیز تعجب‌انگیز بوده است. به همین خاطر من بر این باورم که پرداختن به اندیشه‌ی ادبی رهبر انقلاب اسلامی که برای اولین‌بار در این کتاب جمع شده از ضروریات زمانه بوده است.

نویسنده‌ی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» با تأکید بر جایگاه زبان به‌عنوان ابزار توسعه و پیشرفت جوامع افزود: بسیاری از کشورها بعد از سال ۱۹۴۵ به بعد متوجه این مسئله شدند که باید در روند حرکت‌های فرهنگی حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشند و به همین خاطر ابتدا سینما را مورد توجه قرار داده و در ادامه به تربیت گویشگر روی آوردند که سربازان بی‌جیره و مواجب یک کشور در کشوری دیگر هستند تا فرهنگ آن کشور را رواج دهند. در همین زمینه جوزف نای از نظریه‌پردازان جنگ نرم در سال ۲۰۱۰ بیان کرده که ما از میلیون‌ها دلار بدهی‌مان به چین آن‌قدر نگران نیستیم که از تأسیس پی‌درپی مؤسسات زبان چینی توسط بنیاد کنفسیوس در شهرهای آمریکا. البته در کشور ما هم برای این مسئله بنیاد سعدی اندیشیده شده است که قرار است چنین نقشی را ایفا کند.

مقیسه افزود: رهبر انقلاب در خلال سخنانشان که در کتاب نیز منعکس شده به ما می‌گویند اگرچه به زبان عربی ارادت داریم اما زبانی که می‌تواند مفاهیم انقلاب اسلامی ما را در دنیا گسترش دهد فارسی است. ایشان بارها به پیشنهادی اشاره می‌کنند که سال‌ها قبل ارائه داده‌اند اما مورد توجه قرار نگرفته؛ اینکه برای واژه‌های وارداتی به زبان فارسی، لباسی از این زبان دوخته شود. ایشان پیشنهاد می‌کنند که برای واژه‌سازی باید از واژه‌های موجود در گویش‌های فارسی استفاده کرد.

نویسنده‌ی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» افزود: این اثر تنها یک کتاب علمی نیست بلکه به اقرار جلد، راهکاری علمی و عملی درباره‌ی پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی به ما ارائه می‌دهد.

در پایان این مراسم، با حضور آقایان عطارزاده، ذوعلم، موسوی گرمارودی، اسماعیل امینی و محمدرضا سنگری از زحمات نویسنده‌ی این کتاب با اهدای لوح یادبود تقدیر گردید.