1395/11/03
جدول | کلیدواژههای مهم پیام رهبر انقلاب به نشست انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا
حضرت آیتالله خامنهای در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۱ بهمناسبت برگزاری پنجاه و یکمین نشست اتحادیهی انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا پیامی صادر کردند. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در جدول زیر به مرور و تبیین کلیدواژههای مهم رهبر انقلاب در این پیام با استفاده از سایر بیانات ایشان پرداخته است.
کلیدواژههای مهم پیام رهبر انقلاب
مطرح شده در پیام به پنجاهویکمین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا ۹۵/۱۱/۱
|
||
۱ | آرمانهای والا | چشمتان به آرمانها باشد. این اوّلین فریضهی دانشجو است. آرمانها چه هستند؟ یکی مسئلهی ایجاد جامعهی اسلامی و تمدّن اسلامی است؛ یعنی احیای تفکّر اسلام سیاسی. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ |
۲ | انجمنهای اسلامی | پیدایش انجمنهای اسلامی در دانشگاهها محصول احساس صادقانهیی بود که همهی دلسوزان انقلاب در آن شریک بودند و آن نیاز محیط دانشجویی به کوششی پیگیر و جوانانه برای گسترش و تعمیق درک اسلامی و روحیهی ایمانی جوانان و دانشجویان بود. ۱۳۷۷/۰۵/۱۰ |
۳ | خودسازی علمی | حقیقتاً درس بخوانید. حقیقتاً باید در محیطهای دانشجوئی، جستجوی دانش باشد. آدم میبیند در بعضی از میحطهای دانشجوئی، دانشجو به معنای واقعی دانش، جو نیست؛ یعنی در جست و جوی دانش نیست؛ یک چیز حفظی و سر هم بندی است؛ نگذارید این جوری شود. ۱۳۸۶/۰۲/۲۵ |
۴ | خودسازی دینی و اخلاقی | خودتان را حفظ کنید؛ «علیکم انفسکم». جادهای که انسان را به خدا و نورانیت میرساند، جادهی ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید. ۱۳۸۶/۰۲/۲۵ |
۵ | اثرگذاری در محیط پیرامون خود | جوانان انقلابی دانشگاه، سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روی محیط خودشان، اثر فکری و روانی بگذارند. این شدنی است. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲ |
۶ | نبرد نامتقارن | معنای جنگ نامتقارن این است که [یکی از] نیروهای دو طرف از امکاناتی برخوردارند که آنطرف مقابل دستش از آن امکانات کوتاه است. ۱۳۹۵/۰۴/۰۵ |
۷ | جبهه کفر و استکبار | گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسانها و ملّتهای دیگر را دارد، در همهی کارهای آنها مداخله میکند برای حفظ منافع خود. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ |
۸ | اسلام ناب | اسلام ناب محمدی یعنی اسلام ظلمستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ |
۹ | معرفت درست اسلامی | تشکلّهای دانشجویی، روی معارف اسلامی کار کنند. کتاب هم کم نداریم؛ کتاب خیلی داریم... میتوانند شیوهها و روشهای مطالعاتی انتخاب بکنند، مطالعه کنند، کار کنند. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ |
چشمتان به آرمانها باشد. این اوّلین فریضهی دانشجو است. آرمانها چه هستند؟ یکی مسئلهی ایجاد جامعهی اسلامی و تمدّن اسلامی است؛ یعنی احیای تفکّر اسلام سیاسی؛... یک آرمان دیگر عبارت است از آرمان اعتماد به نفس؛ یعنی همین «ما میتوانیم» که در حرفهای شماها هم بود؛ این یک آرمان است..... یکی از آرمانها، مبارزه با نظام سلطه و استکبار است... از جملهی آرمانها، عدالتخواهی است... از جمله، مسئلهی سبک زندگی اسلامی است. از جمله، آزادیخواهی است؛ ... از جملهی آرمانها رشد علمی است؛ از جملهی آرمانها کار و تلاش و پرهیز از تنبلی و نیمهکاره کار انجام دادن است. از جملهی آرمانها، ایجاد دانشگاه اسلامی است؛ اینها آرمانها است. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
انجمنهای اسلامی
پیدایش انجمنهای اسلامی در دانشگاهها محصول احساس صادقانهیی بود که همهی دلسوزان انقلاب در آن شریک بودند و آن نیاز محیط دانشجویی به کوششی پیگیر و جوانانه برای گسترش و تعمیق درک اسلامی و روحیهی ایمانی جوانان و دانشجویان بود. با گذشت این سالها، هر چند محیط دانشگاه و همهی کشور از برکات فکر و عمل اسلامی برخوردار بوده است، با این حال نیاز به همان تلاش جوانانه و پر شور برای گسترش ایمان اسلامی و عمق بخشیدن به روحیهی انقلابی، همچنان پا بر جاست. ۱۳۷۷/۰۵/۱۰
خودسازی علمی و دینی و اخلاقی
«علیکم انفسکم»؛ آن نگاه اسلام به انسان در خطاب فردی را همیشه در نظر داشته باشید. خودتان را حفظ کنید؛ «علیکم انفسکم». جادهای که انسان را به خدا و نورانیت میرساند، جادهی ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید؛ تهذیب یعنی این. چون دلهای شما جوان است، نورانی است، آلودگی بحمدالله در دلها و روحهای شما نیست، خدای متعال کمک خواهد کرد؛ تفضل خواهد کرد.
...حقیقتاً درس بخوانید. حقیقتاً باید در محیطهای دانشجوئی، جستجوی دانش باشد. آدم میبیند در بعضی از میحطهای دانشجوئی، دانشجو به معنای واقعی دانش، جو نیست؛ یعنی در جست و جوی دانش نیست؛ یک چیز حفظی و سر هم بندی است؛ نگذارید این جوری شود. حقیقتاً جویندهی دانش باشید و دانش را فقط خواندنِ متن و فراگرفتن متون ندانید. دانشجو بایستی پرسشگر، متعمق، اِشکال کنندهی به استاد، جستجوکنندهی از زوایا و گوشه کنارهای بحث علمی بار بیاید. ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
اثرگذاری در محیط پیرامون خود
جوانان انقلابی دانشگاه، سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روی محیط خودشان، اثر فکری و روانی بگذارند. این شدنی است. یک جوان گاهی اوقات میتواند مجموعه پیرامونی خودش را - کلاس را، استاد را و حتّی دانشگاه را - زیر تأثیر شخصیت معنوی خودش قرار دهد. البته این کار با سیاسیکاری بهدست نمیآید؛ با معنویت بهدست میآید، با صفا بهدست میآید، با استحکام رابطه با خدا بهدست میآید. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
نبرد نامتقارن
معنای جنگ نامتقارن این است که [یکی از] نیروهای دو طرف از امکاناتی برخوردارند که آنطرف مقابل دستش از آن امکانات کوتاه است؛ نوعشان، شیوهشان، امکاناتشان، حتّی گاهی منابع قدرت در هر طرفی برای طرف مقابل ناشناخته است؛ این جنگ نامتقارن است. دشمنان مستکبر نمیدانند چه قدرتی در ایمان به خدا و در اعتقاد به جهاد وجود دارد؛ آثارش را میبینند، درست نمیتوانند تحلیل کنند. ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
جبهه کفر و استکبار
استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمهی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسانها و ملّتهای دیگر را دارد، در همهی کارهای آنها مداخله میکند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد میداند، حقّ تحمیل بر ملّتها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچکس نیست؛ این معنای مستکبر است. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
اسلام ناب
اسلام ناب محمدی یعنی اسلام ظلمستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بیتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیادهخواهی، اسلام بیتفاوت در مقابل دستاندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همهی اینها میسازد. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
معرفت درست اسلامی
تشکلّهای دانشجویی، روی معارف اسلامی کار کنند. کتاب هم کم نداریم؛ کتاب خیلی داریم. یکروزی ما ناچار بودیم فقط به کتابهای شهید مطهّری ارجاع بدهیم -البتّه آن کتابها باز هم همچنان در قلّه است و خیلی باارزش است- امّا امروز غیر از آنها هم کتابهای زیادی داریم؛ [دانشجویان] میتوانند شیوهها و روشهای مطالعاتی انتخاب بکنند، مطالعه کنند، کار کنند، بحث کنند، جلسهی خطابه بگذارند، بهاصطلاح کنفرانس بگذارند، میزگرد بگذارند؛ یعنی سطح را [بالا ببرند]. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰