• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/04/26

دیدار جمعی از مردم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز همزمان با سیزدهم رجب، خجسته‌سالروز میلاد حضرت علی علیه‌السلام در دیدار قشرهای مختلف مردم، با اشاره به شخصیت استثنایی و جایگاه بسیار برجسته و والای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در میان مذاهب مختلف اسلامی و ظرفیت بی‌نظیر این شخصیت بزرگ برای محور وحدت بودن در میان مسلمانان، سخنان مهمی را نیز در مورد اهمیت فناوری هسته‌ای و مذاکرات آینده‌ی ایران و اروپا بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با تبریک سالروز میلاد حضرت علی علیه‌السلام به همه‌ی مسلمانان و مظلومان و عدالت‌جویان جهان، آن حضرت را متعلق به همه‌ی مسلمانان دانستند و تأکید کردند: در شرایطی که ایجاد اختلاف میان مسلمانان در دستور کار دشمنان است، حضرت علی علیه‌السلام که همه‌ی مذاهب اسلامی در میان شیعه و سنّی، به شأن و منزلت ممتاز ایشان معترف هستند، می‌تواند مظهر وحدت و انسجام مسلمانان قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم پیروی واقعی از روش و دستورات حضرت علی علیه‌السلام در کنار محبت و ارادت به ایشان خاطرنشان کردند: برجسته‌ترین شعار حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که به طور عملی به دنبال اجرای آن بودند، عدالت است. بنابراین ما به عنوان پیروان آن حضرت باید عدالت را سرلوحه همه‌ی امور در نظام اسلامی قرار دهیم.
ایشان افزودند: مطالبه‌ی عدالت باید به یک فرهنگ عمومی در میان ملت ایران تبدیل شود و مردم، عدالت و انصاف در مسائل داخلی و جهانی را به عنوان یک فریضه، همواره پیگیر باشند.
رهبر انقلاب اسلامی شرط اصلی اجرای عدالت را اعتماد به کمک الهی و رابطه‌ی مستحکم با پروردگار برشمردند و خاطرنشان کردند: باید از فرصت ایام ماه‌های رجب، شعبان و رمضان برای دعا، توسل و تضرع و مستحکم‌کردن ارتباط با خداوند متعال استفاده کرد تا بتوان با اراده‌ای قوی، در میدان‌های زندگی، صراط مستقیم را طی کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به استقبال کم‌نظیر مردم به‌ویژه جوانان از مراسم معنوی اعتکاف، این رویکرد را بسیار باارزش دانستند و افزودند: این ایام و مراسم اعتکاف را باید قدر دانست و مسئولان برگزاری اعتکاف نیز زمینه‌ی این مراسم را به گونه‌ای فراهم کنند که هیچ برنامه‌ی جنبی موجب ایجاد خلل در عبادت فردی و خلوت معنوی معتکفین نشود.
ایشان ضمن توصیه به عموم مردم و به‌ویژه جوانان برای استفاده از معارف پر‌مغز صحیفه‌ی سجادیه در این ایام خاطرنشان کردند: ماه رجب ماه توسل به پروردگار و ماه تشّبُه به امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، علت برخی فشارها و چالش‌های پیش روی ملت ایران را ایستادگی در مسیر اسلام و تأکید بر مستقل‌بودن دانستند و تأکید کردند: ملت ایران برای حفظ عزّت و استقلال خود باید اراده‌ی قوی خود را مستحکم‌تر کند؛ همان‌گونه که در طول سی سال گذشته در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها با اراده‌ای قوی ایستاد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شگرد همیشگی ابرقدرت‌ها در تهدید و ارعاب ملت‌ها برای خارج کردن آن‌ها از میدان افزودند: این شگرد در مورد دولت‌هایی که متکی به ملت‌ها نیستند، نتیجه‌بخش است، اما با تهدید و ارعاب نمی‌توان نظام و دولتی را که متکی به آراء، عواطف و ایمان مردم است، از صحنه خارج کرد و به عقب راند.
ایشان خاطرنشان کردند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا بارها تلاش کرده است با تهدید و ارعاب، نظام جمهوری اسلامی و مسئولان آن را از میدان خارج کند، اما به دلیل متکی بودن نظام اسلامی به آراء، عواطف و ایمان مردم، موفق نشده است و بعد از این هم موفق نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دستاورد بزرگ ملت ایران در موضوع فناوری هسته‌ای افزودند: ملت، در این دستاورد عظیم و تاریخی زیر بار منّت هیچ‌کس نیست، زیرا این دانش بومی شده و با همت و شوق و ذوق جوانان ایرانی و درایت مسئولان به دست آمده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این دستاورد متعلق به همه‌ی ملت است و هیچ قدرتی قادر نخواهد بود این فناوری و حق بزرگ را از ملت ایران سلب کند.
ایشان خاطرنشان کردند: ملت ایران در مورد کسانی که همچون آمریکا از روی عناد با حق دست‌یابی به دانش هسته‌ای و این امتیاز بزرگ مخالفت می‌کنند، با کسانی که به ملت ایران و حق آنان احترام می‌گذارند و خطوط قرمز ملت را رعایت می‌کنند و خواستار مذاکره درباره‌ی مسائل گوناگون از جمله هسته‌ای هستند، تفاوت قائل می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به موافقت جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با اروپا تأکید کردند: مذاکره در صورتی پیشرفت خواهد داشت که فضای تهدید بر آن حاکم نباشد. اروپایی‌ها باید توجه داشته باشند که طرف مذاکره‌ی آنان، ملت ایران است و ملت ایران نیز ملتی غیور است که از تهدید خوشش نمی‌آید و زیر بار هیچ تهدیدی هم نخواهد رفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که مسئولان کشور در قضیه‌ی هسته‌ای با درایت لازم تصمیم‌گیری می‌کنند، خاطرنشان کردند: مسئول پیشبرد موضوع هسته‌ای، شورای عالی امنیت ملی است که در رأس آن رئیس‌جمهور محترم قرار دارد و آن‌چه که از طرف رئیس‌جمهور و مسئولان در خصوص موضوع هسته‌ای بیان می‌شود، مورد اجماع همه‌ی مسئولان کشور است و رؤسای سه قوه و نمایندگان رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تدبیر، تعهد و مسئولیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: مواضع جمهوری اسلامی ایران و خطوط قرمز ملت ایران کاملاً روشن و واضح است و اگر طرف‌های مذاکره بر اساس این چهارچوب مذاکره کنند، مسئولان کشور نیز با آنان گفت‌وگو خواهند کرد، اما شرط آن این است که کسی ملت ایران را تهدید نکند.
ایشان تأکید کردند: اگر کسی حماقتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود، جواب عملی جمهوری اسلامی دندان‌شکن خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند:‌ این‌که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پوشاندن مشکلات فراوان داخلی خود حرفی بزنند، مربوط به خودشان است، اما اگر در عمل مرتکب حماقت واقعی شوند، بدانند ملت ایران، آن دستی را که به جمهوری اسلامی ایران عزیز تجاوز کند، قطع خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: برای ملت ایران فرقی نمی‌کند که این دست جنایتکار در مسئولیت دولتی باشد و یا خارج از مسئولیت دولتی.
ایشان خاطرنشان کردند: این‌که برخی بگویند رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های آخر مسئولیت خود اقدامی را انجام دهد و دردسر آن را برای دولت آینده بگذارد، تصور اشتباهی است، زیرا اگر کسی اقدامی انجام دهد، ملت ایران او را حتی در زمانی که در مسئولیت هم نباشد، مورد پیگرد قرار خواهد داد و مجازات خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که ملت ایران لحظه‌ای از کمک و لطف الهی مأیوس نمی‌شود، خاطرنشان کردند: ملت ایران، ملتی با اراده، با شوق و امیدوار است و افق آینده‌ی جمهوری اسلامی نیز افق روشن و درخشانی است.