• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/07/11

دیدار رهبران سیاسی و مذهبی افغانستان و سوریه و لبنان و فلسطین و عراق با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جداگانه ی رهبران چندین حزب سیاسی و مذهبی از کشورهای افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین و عراق با ایشان پیرامون مسائل کلی جهان اسلام رهنمودهائی را ارائه کردند.

در این دیدارها که دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و نیز آقای شیخ الاسلام معاون وزارت امور خارجه در امور آفریقا و خاور میانه حضور داشتند ابتدا وزیر امور خارجه کشورمان از برگزاری دومین سمینار بین المللی افغانستان در تهران تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با تمامی توان خود در کنار برادران مسلمان و مجاهد افغانستان ایستاده است. آنگاه آقای صبغةالله مجددی رئیس جمهور دولت موقت افغانستان و حجةالاسلام محقق سخنگوی ائتلاف هشتگانه مجاهدین افغانستان در ایران به تلاش آمریکا برای جلوگیری از تشکیل یک حکومت اسلامی در افغانستان اشاره کرده و با بیان لزوم وحدت و یکپارچگی ملت مسلمان و مجاهد افغانستان تأکید کردند که مصلحت اسلام، افغانستان، ایران و امت اسلامی برتر از هر چیز دیگری است. آنها همچنین آمادگی خود را برای به هم پیوستن صفوف مجاهدین مسلمان افغانی اعلام داشتند.

از سوی دیگر شیخ کفتارو مفتی اعظم سوریه در دیدار خود با رهبر انقلاب اسلامی به زمینه های وسیع پیشرفت اسلام در همه ی جوامع جهانی اشاره کرد و ضرورت برپائی اجلاسیه هائی از علمای جهان اسلام به منظور مشورت پیرامون امور اسلام و مسلمین را یادآور شد.

بنا بر همین گزارش شیخ سعید شعبان رهبر حرکت توحید اسلامی لبنان از ایران به عنوان مرکز نشر و دژ اسلام نام برد و ضمن تجلیل از مقام شامخ حضرت امام خمینی قدس سره الشریف، به تلاش استکبار جهانی برای ایجاد نظام طایفه ای در لبنان اشاره کرد و گفت: کنفرانس سه جانبه ی طائف همین هدف را دنبال می کند اما وحدت اسلامی نیروهای مقاومت ضامن پیروزی مردم مسلمان لبنان است.

همچنین احمد جبرئیل فرمانده کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و ابو موسی رهبر جنبش فتح انقلابی فلسطین طی دیدار خود با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بیان تلاش استکبار جهانی و ارتجاع منطقه برای جلوگیری از ادامه حرکت اسلامی ملت فلسطین پرداختند و پشتیبانی و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت مبارز و مسلمان فلسطین را در پیروزی بر رژیم اشغالگر قدس بسیار مؤثر دانستند.

شیخ صبحی طفیلی عضو شورای رهبری حزب الله لبنان نیز در سخنان خود نقش دشمنان اسلام برای تمرکز بخشیدن به نظام مارونی سیاسی در لبنان را تشریح کرد و مخالفت خود با ارتجاع منطقه و مبارزه علیه توطئه های آنان را مورد تأکید قرار داد.

این گزارش حاکی است ولید جنبلاط وزیر راه و ترابری و جهانگردی و رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و نبیه بری وزیر دادگستری و نیرو و رئیس جنبش امل لبنان در دیدارهای جداگانه خود با رهبر و ولی امر مسلمین به نگرانی استکبار جهانی از اتحاد نیروهای اسلامی و ملی اشاره کرده و عراق را عامل اجرای توطئه استکبار جهانی در لبنان خواندند. همچنین حجةالاسلام حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق طی دیدار خود با رهبر انقلاب اسلامی، گزارشی از فعالیت این مجلس را به استحضار مقام معظم رهبری رساند.

بنا بر همین گزارش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مسلمین جهان از مسأله افغانستان به عنوان یک مسأله اسلامی که به سرنوشت دنیای اسلام و آینده ی بین الملل اسلامی ارتباط تام دارد نام بردند و افزودند: امروز انقلاب اسلامی افغانستان به سوی پیروزی نهایی حرکت می کند و جهاد اسلامی ملت بزرگ این کشور تنها عامل پیروزی است.

رهبر انقلاب اسلامی به تلاش دشمنان اسلام و استکبار جهانی برای مشتعل کردن اختلافات در افغانستان اشاره کردند و ضمن بر شمردن مشترکات شیعه و سنی در اصول اسلامی فرمودند: افغانستان تنها با وحدت گروه ها و نیروهای اسلامی است که می تواند به پیروزی دست یافته و کار را به انجام رساند. امروز مشکل اصلی اختلاف و هدف عمومی باید وحدت باشد. اتحاد و یکپارچگی مجاهدین مسلمان افغانستان تنها یک تاکتیک و استراتژی نیست بلکه یک اصل اسلامی است.

رهبر کشورمان در ارتباط با مسأله فلسطین فرمودند: ما خود را در مبارزه برای آزادی فلسطین سهیم می دانیم و آماده ایم به سهم خویش توان خود را در جهاد و عمل علیه رژیم صهیونیستی به کار گیریم. آنهایی که در سلامت توأم با ذلت به سر می برند فلسطینی نیستند و حامیان رژیم اشغالگر قدس اکنون به خاطر جهاد عمیق و مستمر ملت فلسطین افق تاریکی را احساس می کنند. ما مقاومت ملت فلسطین را تنها راه پیروزی می دانیم و جهان اسلام از این مقاومت احساس قوت و قدرت می کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این مطلب که لبنان یک کشور اسلامی است، بر ضرورت خارج ساختن حاکمیت این کشور از دست مارونی ها تأکید کردند و فرمودند: استکبار جهانی به توطئه های خود برای جداکردن اسلام از لبنان ادامه می دهد اما باید در برابر این خواست ناحق استکبار مقاومت کرد زیرا ثبات در لبنانی که اسلام در آن نباشد نزد مردم لبنان و مسلمین جهان اعتبار ندارد. رهبر مسلمین جهان همچنین با تأکید بر حمایت قاطعانه جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم لبنان فرمودند: اسلام به ما حکم می کند که به مظلوم کمک کنیم و در برابر ظالم بایستیم و ما امروز در کنار مظلومین لبنان ایستاده ایم و ظالم قطعاً‌ ضربه محکمی خواهد خورد.

خاطرنشان می سازد در دیدار رهبران و فرماندهان مجاهدین افغانستان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر صبغةالله مجددی رئیس جمهوری دولت موقت افغانستان، همچنین اعضاء شوراهای ائتلاف هفتگانه مقیم پاکستان و هشتگانه مقیم ایران مجاهدین افغانستان، گروهی از فرماندهان مجاهدین در داخل این کشور و نیز آقایان برهان الدین ربانی، مولوی منصور، قاضی امین و مولوی مؤذن حضور داشتند.