• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1395/02/24
فرصت یاد خدا به‌خصوص برای جوان‌ها

شعبان ماه عاشقانه‌ها

یکی از به یادماندنی‌ترین خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماز جمعه‌ایست که پس از برگزاری دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۹ خرداد ۸۸ اقامه شد. در فاصله‌‌ی یک هفته میان برگزاری انتخابات ۴۰ میلیونی و نماز جمعه، اتفاقات عجیب و بسیار نگران کننده‌ای  افتاد. دو نفر از نامزدها، که خود از عناصر حاضر در انقلاب و مورد اعتماد نظام جمهوری اسلامی بودند، با بی‌اعتنایی به روال قانونی و زیر پا گذاشتن اخلاق و انصاف، بخشی از طرفداران خود را به حضور در خیابان فراخواندند و ناآرامی و ناامنی را در کشور رقم زدند. ابرهای فتنه آسمان شهر را پوشاند و وسوسه‌های شیطان در خیابان‌ها اردوکشی می‌کرد و همه‌‌ی دلسوزان و معتقدان به اسلام و انقلاب دچار اضطراب و نگرانی بودند. در چنین شرایطی همه‌ی چشم‌ها و گوش‌ها از دوست و دشمن در انتظار بیانات و مواضع امام امت و امام جمعه تهران بود. رهبر انقلاب اما پیش از ورود به شبهه‌ها و چالش‌ها که فضای سیاسی کشور را غبارآلود کرده بود، از تقوا و سکینه و آرامش سخن می‌گویند و راه دستیابی به آن را مورد تأکید قرار می‌دهند: «یاد خدا».

۱.یاد خدا به‌خصوص برای  شما جوان‌های عزیز
«یاد خداست که دل‌ها را در ماجراهای طوفانی دنیا و زندگی حفظ می‌کند. یاد خدا را مغتنم بشمارید... من به شما عرض بکنم از اول انقلاب تا امروز - که سی سال می‌گذرد - در حوادث گوناگون، حوادثی که بعضی از آنها می‌توانست یک ملت را، یک نظام را از جا بکند، می‌توانست یک کشور را دچار دریای طوفانی‌ای بکند که ندانند چه می‌کنند و چه باید بکنند اما این کشتی استوار که متکی به ایمان‌های شما، به اراده‌ی شما، به دل نورانی شما به ذکر خدا متکی بود، در این طوفان‌های گوناگون اندک اضطرابی پیدا نکرد. این نشانه‌ی رحمت الهی است؛ این نشانه‌ی تفضلات خداوند به شما ملت عزیز است... مبادا یاد خدا از دل‌ها برود. به‌خصوص به شما جوان‌های عزیز در سراسر کشور و هر جا که هستید عرض می‌کنم: جوان‌ها! این دل‌های پاک را، این دل‌های نورانی را، این دل‌های نرم را مغتنم بشمرید؛ آنها را با یاد پروردگار سیراب کنید؛ آنها را از ذکر خدا لبریز کنید، که خدای متعال توجهاتش را و رحمتش را بر این ملت مستدام خواهد کرد... این فضای معنوىِ جامعه را قدر بدانید، مبادا هیجان‌های سیاسی ما را از خدا غافل کند؛ این انقلاب از اول بر پایه‌ی ایمان‌های پاک و صادق استوار شد و ادامه‌ی این راه هم بر همین پایه‌ی استوار قرار خواهد داشت.»(۱۳۸۸/۰۳/۲۹)

۲. این سه ماه عبادت را دست کم نباید گرفت
 در مسیر تربیتی اسلام، سه ماه رجب و شعبان و رمضان، ایام  به‌خصوصی هستند که یاد و ذکر خدا و تعبد و ایمان بیش از ایام دیگر جلوه‌گر است. «این ایام عبادت را - این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را - دست کم نباید گرفت. ما اگر بخواهیم در میدان‌های زندگی، آن راه مستقیم و صراط قویمی را که اسلام به ما نشان داده است با قدرت طی کنیم، احتیاج داریم که رابطه‌مان را با مبدأ اعلی، با حضرت باری‌تعالی‌ محکم کنیم. این رابطه با دعاست، با نماز است، با اجتناب از گناه است.»(۱۳۸۷/۰۶/۲۴)
۳. ماه شعبان، گذرگاه مؤمنان به سوی ماه ضیافت الهی
 درباره‌ی ویژگی‌های ماه شعبان که در هفته‌ی آغازین آن قرار داریم خصوصیات متعددی می‌توان برشمرد. از یک زاویه «برای این‌که انسان بتواند وقتی وارد تالار(ماه رمضان) شد، چشمش باز باشد و غافل نشود و سرش را بیندازد پایین و از این در وارد شود و از آن در بیرون برود؛ نگاهی به دوروبر کند و استفاده‌ای ببرد و برای این‌که این آمادگی در من و شما پیدا شود، این ماه رجب و شعبان را قرار داده‌اند؛ رجب یک‌جور، شعبان یک‌جور دیگر. رجب، بیشتر ماه نماز است؛ شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است.»(۱۳۸۳/۰۷/۱۳) چراکه «ماه شعبان، گذرگاه مؤمنان به سوی ماه ضیافت الهی -ماه مبارک رمضان- است.»(۱۳۹۰/۰۳/۱۴)

۴. نیمه‌ی شعبان قله اعیاد  این ماه
ماه شعبان همراه است با «اعیاد بزرگ و پیاپی‌ای که حقیقتاً هر کدامی برای دل‌های شیعیان یک خورشید فروزنده است، یک شعاع خیره کننده است؛ ولادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌الصّلاه‌و‌السّلام، ولادت حضرت سجاد علیه‌الصّلاه‌و‌السّلام و ولادت حضرت ابی‌الفضل‌العباس علیه‌الصّلاه‌و‌السّلام(۱۳۸۸/۰۵/۰۵) وجود این اعیاد فرصتی برای توجه و توسل به ائمه و اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم است. اعیادی که «قله‌ی» آن «عید نیمه‌ی شعبان است.»(۱۳۸۶/۰۶/۰۴) عیدی که «دل‌های مؤمنین، به این روز بزرگ و این ولادت عظیم وابسته است.»(۱۳۸۰/۰۸/۰۸) از دیگر سو «شب و روز نیمه‌ی شعبان - با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز - از لیالی و ایام متبرکند. شب نیمه‌ی شعبان، شب بسیار متبرکی است. تالی‌تلو لیالی قدر و وقت توجه و تذکر و توسل به ذیل عنایات باری‌تعالی و طلب و درخواست است. اعمال و ادعیه‌ای هم دارد که اگر موفق شده‌اید و آنها را انجام داده‌اید، ان‌شاالله مشمول قبول پروردگار باشد. اگر کسانی هم غفلت کردند و توجه نداشتند، به یاد نگهدارند که همه‌ی سال، شب نیمه‌ی شعبان را مغتنم بشمارند.»(۱۳۷۶/۰۹/۲۵)

۵. کمیل و شعبانیه، دو مناجات عاشقانه
رهبر انقلاب در خاطره‌ای که از امام راحل نقل کرده‌اند به دو ابزار مهم استفاده از برکات این ماه و تقویت رابطه با خدا اشاره می‌کنند، دو ابزار مهم بهره‌مندی از این ماه که اتفاقا مورد علاقه امام راحل و عظیم‌الشأن ما است. مناجات‌هایی که رهبر انقلاب از آنها با صفت زیبای عاشقانه یاد می‌کنند: «این مناجات شعبانیه را ببینید. من یک وقتی از امام رضوان‌الله‌علیه پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش مال شب نیمه‌ی شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است.»(۱۳۸۳/۰۷/۱۳)