• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/06/20

دیدار رئیس و مسؤولین قوه قضائیه با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار با رئیس و مسؤولین قوه قضائیه، مجموعه ی مدیریت فعلی قوه قضائیه متشکل از علماء و افراد کارآمد صالح و در رأس آن آیةالله یزدی را موجب سپاسگزاری از خدای متعال دانستند.

ولی امر مسلمین مسؤولیت اصلی دستگاه قضائی کشور را متوجه اقامه قسط و عدل دانستند و فرمودند: سلامت همه دستگاه ها وابسته به سلامت قوه قضائیه است و این دستگاه است که اقامه کامل عدل و قسط را در جامعه تضمین می کند و ملاک اقامه ی عدل نیز اجرای صحیح قانون می باشد.

آیةالله یزدی رئیس قوه قضائیه امروز به اتفاق مسؤولین قوه قضائیه باحضرت آیةالله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار ابتدا آیةالله یزدی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت قوه قضائیه، به طرح ها و برنامه های آینده این قوه منطبق بر تغییر و تحول جدید مدیریت قضائی پیش بینی شده در قانون اساسی اشاره کرد. سپس حضرت آیةالله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند که مجموعه مدیریت فعلی قوه ی قضائیه با ترکیب علماء و افراد کارآمد صالح و در رأس آن جناب آقای یزدی برای اینجانب موجب سپاسگزاری از خدای متعال است.

ایشان فرمودند: فضائل جناب آقای یزدی از قدیم برای اینجانب روشن بوده و بحمدالله ایشان از نظر علم و عمل برای امر مهم ریاست قوه قضائیه شایسته و کافی هستند و خدا به ایشان این توفیق را هم داده که بتوانند از عناصری مؤمن، متعهد و آگاه به مسؤولیت و دارای وجدان کار برای مدیریت قوه قضائیه استفاده کنند و از خدای متعال می خواهم که به شما دراین امر مهم یاری و کمک رساند.

ولی امر مسلمین در ادامه سخنان خود از مسؤولین قوه قضائیه که در ده سال گذشته علی رغم مشکلات موجود در شورائی بودن مدیریت قوه قضائیه زحمات بسیاری را متحمل شدند، تشکر و تقدیر کردند. آنگاه رهبر انقلاب اسلامی یکی از عمده ترین وظایف دستگاه قضائی کشور را تلاش برای اقامه قسط و عدل دانستند و فرمودند: در حرکت انبیاء یکی از اصلی ترین مأموریت آنان اقامه ی قسط وعدل در زندگی مردم بوده است و در آنچه مربوط به اداره زندگی مردم است هیچ چیز به اندازه قسط و عدل مورد توجه انبیاء قرار نگرفته است و رعایت عدل تنها وظیفه ی قوه قضائیه نیست بلکه همه دستگاه های کشور باید در این خصوص بکوشند ولی تضمین کننده ی آن، قوه قضائیه است. از این رو سلامت همه دستگاه ها وابسته به سلامت قوه قضائیه است و این دستگاه تضمین کننده اقامه ی کامل به عدل می باشد. ولی امر مسلمین با اشاره به اینکه بهترین قوانین هم وقتی در موقع اجرا در دست افراد ناسالم عملی و یا فکری قرار گیرد به قانون بی خاصیتی تبدیل خواهد شد، بر رعایت دقیق انتخاب افراد و اشخاص در کلیه دستگاه های ذیربط به قوه قضائیه تأکید کردند و فرمودند: افراد و اشخاصی که از حد معقول ملاک های یک فرد صالح کمتر هستند باید بی محابا از دستگاه قضائی کشور خارج شوند زیرا که در غیر این صورت در حق امت اسلامی جفا شده است.

حضرت آیةالله خامنه ای با تأکید بر اینکه قوه قضائیه به معنی حقیقی کلمه بایستی استقلال داشته باشد فرمودند: استقلال آنست که قاضی در اجرای حکم الهی منتظر امر و نهی از کسی نباشد و بدور از نفوذ و وجهه اشخاص و یا دست داشتن در دستگاهی حکم کند. شما باید دستگاه قضائی کشور را بجائی برسانید که واقعاً‌ مرجع و ملجاء و پناهگاه همه ی مردم باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه قانونگرائی در قوه قضائیه از اهم امور است زیرا که ملاک در اقامه ی عدل، قانون می باشد، اظهار داشتند: اگر امری بر طبق قانون تحقق پیدا کرد عدالت تحقق یافته است و ظلم آن است که بر خلاف قانون عمل شود. وقتی گفته می شود باید در جامعه اسلامی و یا قوه قضائیه عدل حاکم باشد یعنی اینکه باید همه چیز منطبق بر قوانینی باشد که اسلام آن را معتبر می داند.

ولی امر مسلمین با تأکید بر این مطلب که تنها با همدلی و مشورت مستمر و همکاری همه ی دستگاه های ذیربط در قوه ی قضائیه است که اینتشکیلات می تواند بصورت مطلوب تری سامان بگیرد، بر اهمیت جذب نیرو در این قوه اشاره کردند و فرمودند: قوه قضائیه باید چنان جاذبه ای داشته باشد که همه ی علماء، دانشمندان و حقوقدانان بدون تأمل آماده همکاری با این دستگاه باشند. لذا برای جذب نیرو برای همکاری با قوه قضائیه باید برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که قوه قضائیه باید تأمین کننده امنیت مردم در جامعه ی اسلامی مان باشد، بر برخورد شدید و قاطع با متخلفین و خاطیانی که تهدید کننده ی امنیت مردم هستند تأکید کردند و فرمودند: دستگاه قضائیکشور باید با مردم بیشتر در تماس باشد و اقدامات و برنامه های کاری خود را با مردم در میان بگذارد و با آموزش قضائی عمومی به مردم، عدالتخواهی و عدالت پذیری را در جامعه به مردم ارائه دهد.