• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/08/26
گزیده‌ای از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره حوادث اخیر در این کشور

تحلیل حوادث لبنان و فرانسه

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شنبه‌ شب گذشته درباره‌ی حملات تروریستی اخیر داعش در لبنان و پاریس به محکومیت جنایات داعش پرداخت و گفت: «ما با همه بیگناهانی که در فرانسه با اقدام‌های تروریستی گروه وحشی داعش و نیروهای جنایتکار این گروه مواجه شدند ابراز همدردی می‌کنیم و با آن‌ها ابراز همبستگی انسانی، عاطفی و اخلاقی می‌کنیم.» گزیده‌ای از این سخنرانی به گزینش KHAMENEI.IR تقدیم مخاطبین محترم می‌شود:

سخنان من به‌طور کامل به عملیات‌های تروریستی‌ای ارتباط دارد که چند روز پیش در منطقه برج‌البراجنه رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن ده‌‌ها تن شد. با این حال اجازه دهید که در آغاز اعلام کنم حزب‌الله به شدت حملات تروریستی‌ای را که جنایتکاران داعشی در پاریس انجام دادند محکوم می‌کند. ما جنایت‌ها، کشتارها و ترورهای داعش را محکوم می‌کنیم. ما با همه‌ی بی‌گناهانی که در فرانسه با اقدام‌های تروریستی گروه وحشی داعش و نیروهای جنایتکار این گروه مواجه شدند ابراز همدردی می‌کنیم و با آن‌ها ابراز همبستگی انسانی، عاطفی و اخلاقی می‌کنیم.
 
* شیوه‌‌ی تروریستی جدید داعش
امروز ما در برابر شیوه‌ی تروریستی دیگر قرار گرفته‌ایم. شیوه‌ای که داعش شب گذشته در پاریس به‌کار برد. داعشی‌ها با به‌کارگیری عوامل انتحاری و استفاده از کمربند انفجاری به اهداف مورد نظر خود حمله می‌کنند. البته این شیوه‌ای که داعش و گروه‌های تکفیری به‌کار گرفته‌اند شیوه‌ی جدیدی نیست. داعشی‌ها وقتی می‌بینند که نمی‌توانند با کامیون بمب‌گذاری شده یا خودروهای بمب‌گذاری شده به هدف موردنظر خود حمله کنند این شیوه را در پیش می‌گیرند. البته تروریست‌ها ترجیح می‌دهند که از کامیون‌ها و خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده کنند زیرا آن‌ها به‌دنبال آن هستند که عملیات‌هایشان بیشتر از حد ممکن کشته و زخمی و خرابی داشته باشد و در میان مردم ترس و وحشت ایجاد کند. آن‌ها وقتی می‌بینند که در زمینه‌ی بکارگیری خودروهای بمب‌گذاری شکست خورده‌اند به نیروهای انتحاری روی می‌آورند که از طریق بکارگیری کمربند انفجاری عملیات انجام می‌دهند.

با این موج جدید تروریستی نیز باید براساس همان منطق، شیوه و راهبردی که در مورد خودروهای بمب‌گذاری شده به‌کار گرفته شد برخورد صورت گیرد. یعنی ما باید ریشه‌ها، بنیادها، پایگاه‌ها، مغزهای متفکر و شبکه‌ها را هدف قرار دهیم و آن‌ها را نابود کنیم. باید جایی را نشانه رفت که مدیریت و فرماندهی این گروه‌های تروریستی را برعهده دارند. باید نزدیک‌ترین مکان در مدیریت گروه‌های تروریستی که این گروه‌ها و این شبکه‌های تروریستی را برای انجام عملیات تروریستی در لبنان می‌فرستند هدف قرار داد.
 
* اهداف دشمنان از این عملیات تروریستی
هدف نخست دشمن که هدف روشنی نیز هست این است که آن‌ها می‌خواهند در عرصه‌های مختلفی در لبنان فتنه ایجاد کنند. یعنی وقتی انفجار رخ داد و با توجه به مکان انفجار و تنگی خیابان و بازار در آن منطقه و ازدحام مردم و با توجه به ساعت وقوع انفجار، که وقت پایان یافتن نماز و خروج نمازگزاران از مسجد بود و بواسطه‌ی دیگر امور تعداد زیادی به شهادت رسیدند. البته براساس تحقیقات صورت گرفته تروریست‌ها به‌دنبال انجام عملیاتی خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از آنچه رخ داد بودند. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت به نسبت آنچه به‌وقوع پیوست خداوند بلایی بزرگ‌تر را از سر ما دفع کرد. از این‌رو اینکه سریعاً نام دو فلسطینی و یک فرد سوری از سوی داعش یا طرف‌های دیگر که امکان دارد اسرائیلی باشند یا طرف‌های اطلاعاتی مشخصی باشند به عنوان عوامل انتحاری اعلام شد با هدف ایجاد فتنه صورت گرفت.

هدف بعدی، آن‌ها به‌دنبال ایجاد فتنه میان لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها بودند. و به‌طور مشخص‌تر آن‌ها قصد داشتند میان اهالی ضاحیه جنوبی و اردوگاه فلسطینی برج‌البراجنه فتنه ایجاد کنند؛ زیرا اردوگاه برج‌البراجنه به خیابانی که در آن این جنایت بزرگ رخ داده چسبیده است. و همچنین آن‌ها می‌خواستند از این طریق میان ما و اردوگاه‌های فلسطینی‌ها که در میان اهل ما در جنوب لبنان یا در منطقه بقاع واقع شده است اختلاف ایجاد کنند. زیرا این شهدا به جنوب یا به بقاع منتقل می‌شوند و براساس این منطق وحشی همین مسأله باعث می‌شد تا واکنش‌هایی علیه فلسطینی‌ها صورت گیرد و فلسطینی‌ها مسئول این حوادث خشونت‌بار شناخته شوند. این هدف یکی از اهداف موردنظر تروریست‌ها بود و آن‌ها می‌خواستند با استفاده از موقعیت مکانی محل انفجار که به اردوگاه فلسطینی برج‌البراجنه چسبیده است همچنین هدفی را محقق سازند.

دیگر اینکه آن‌ها با اعلام اینکه عوامل انتحاری فلسطینی بوده‌اند و با به کارگیری شبکه‌های اجتماعی خیلی سریع مسئولیت انفجار را به گردن اردوگاه فلسطینی برج‌البراجنه بیاندازند و مردم را علیه فلسطینیان بشورانند و در برخی از شبکه‌های اجتماعی از دیگران دعوت کنند به اردوگاه برج‌البراجنه یورش برده و این اردوگاه را هدف قرار دهند. این‌ها همه نشان می‌دهد که از جمله اهداف این دو انفجار ایجاد فتنه با برادران فلسطینی بوده است. همچنین هنگامی که نام یک فرد سوری به‌عنوان یکی ازعوامل دخیل در این انفجارها برده شد هدف این بود یک حالت احساسی خشمگینانه برای مردم ایجاد شود تا به آوارگان سوری آسیب وارد کنند. و دست‌کم در مناطق ضاحیه، جنوب لبنان و بقاع آوارگان سوری هدف قرار گیرند و این مسأله نیز منجر به مواضع زشت و ناهنجاری شود.
 
* مسئولیت این جنایت‌ها برعهده‌ ملت فلسطین و سوریه نیست
همچنانکه مشخص شد در میان دو عامل انتحاری منطقه‌ی برج‌البراجنه فلسطینی وجود نداشت اما در عملیات انتحاری گذشته فرد فلسطینی نقش داشت. اما بیایید تصور کنیم در عملیات انتحاری اخیر یک فرد فلسطینی نقش داشت یا مجموعه‌ای از فلسطینی‌ها در این عملیات انتحاری دست داشتند و با این شبکه‌های تروریستی و با گروه‌های تروریستی داعش و النصره و گروه‌های تکفیری همکاری می‌کردند. در این حالت براساس هیچ منطق دینی، منطق سیاسی، منطق اخلاقی و منطق انسانی نمی‌توان مسئولیت این جنایت‌ها را برعهده‌ی ملت فلسطین یا اردوگاه‌های فلسطینی گذاشت.

طبعاً برادران فلسطینی ما که در اردوگاه‌های لبنان به‌سر می‌برند به‌ویژه گروه‌های فلسطینی باید تا جایی‌که می‌توانند به کنترل اوضاع در اردوگاه‌ها بپردازند و عناصر تکفیری به‌ویژه آن‌ها که از جاهای دیگر آمده‌اند زیرنظر داشته باشند. در این زمینه گروه‌های فلسطینی در درجه‌ی نخست مسئولیت دارند؛ زیرا دستگاه‌های امنیتی و ارتش لبنان معمولاً وارد اردوگاه‌های فلسطینیان نمی‌شوند. گروه‌های فلسطینی و ساکنان اردوگاه‌های فلسطینی برادران ما، ملت ما، همسایگان ما و عزیزان ما محسوب می‌شوند و آرمان‌شان آرمان ماست و ما و آن‌ها طی ده‌ها سال در درگیری با این دشمن اسرائیلی، اشغالگر، شهرک‌ساز وحشی هزاران و ده‌ها هزار شهید داده‌ایم و درد و رنج ما یکی است و جبهه‌ی ما یکی است. من امشب تمامی ساکنان اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان را مورد خطاب قرار می‌دهم و می‌گویم که آن‌ها نیز باید کمک کنند تا خانه‌ای، منطقه‌ای یا مکانی در اردوگاه‌هایشان به پایگاهی برای انجام فعالیت‌های این وحشی‌ها و انتحاری‌ها که به همه‌ی ما توهین می‌کنند تبدیل نشود. این‌ها به دین ما، به اسلام ما، به پیامبر ما و به مسأله‌ی مقدس فلسطین و به خود ملت فلسطین توهین می‌کنند.

همچنین این مسئله در مورد آوارگان سوری در لبنان نیز صدق می‌کند. ما در این‌باره نیز از موضع مسئولیت‌پذیری دینی، ملی، انسانی، اخلاقی و جهادی سخن می‌گوییم. هر حادثه‌ای که رخ دهد حتی اگر مشخص شود که مجری آن عملیات سوری بوده است این مسأله برای هیچ‌کس این حق و اجازه را پدید نمی‌آورد که آوارگان سوری را مورد تعرض قرار دهد. تجربه‌ی اخیر ما در زمینه‌ی این حوادث تروریستی در حد بسیار بالایی تجربه‌ای منضبط و اخلاقی بود و از سطح بالایی از روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری برخوردار بود. با این حال من می‌خواهیم بر این مسأله تاکید کنم که این آوارگان سوری که هم اکنون در لبنان به ‌سر می‌برند بسیاری از آن‌ها اساساً مؤید و حامی خط سیاسی ما هستند و از مقاومت و محور مقاومت و جبهه‌ی ما حمایت می‌کنند. همچنین بسیاری از آن‌ها اصلاً ارتباطی به این نبرد موجود ندارند. آن‌ها از داعش، و جبهة‌النصره و تکفیری‌ها حمایت نمی‌کنند و از نظام سوریه نیز حمایت نمی‌کنند. این افراد تنها برای حفظ جان‌شان و جان خانواده‌هایشان به لبنان پناه آورده‌اند. البته مسلماً میان این آوارگان کسانی هستند که از گروه‌های تکفیری یا گروه‌های مخالفان مسلح حمایت می‌کنند. ما نمی‌توانیم جرم و جنایت یک گروه را به پای تمامی آوارگان سوری بگذاریم. این موضع دینی، شرعی، اخلاقی، انسانی و ملی ماست. من می دانم که این مردم تا حد بسیار زیادی از این فرهنگ و هوشیاری برخوردارند.
 
* تروریسم کور، همه را می‌کشد
این تروریسمی که همه را می‌کشد تروریسم کور است. هیچ تفاوت و تمایزی بین این و آن قائل نیست بلکه به کشتار گروه وابسته به خود نیز مشروعیت می‌دهد و این نیز براساس توجیهات فقهی و قانونی مشخصی صورت می‌گیرد.

برخی با توسل به این اقدامات تروریستی درصدد تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی در لبنان هستند. می‌خواهند بین ما (لبنانی‌ها) و فلسطینیان و بین ما (لبنانی‌ها) و آوارگان سوری اختلاف و تفرقه بیندازند. بین شیعیان و سنی‌ها در لبنان تنش ایجاد کنند. برخی تلاش می‌کنند از طریق سوءاستفاده و بهره‌برداری از سوری‌ها یا فلسطینیان یا لبنانی‌های سنی به تفرقه و اختلاف در لبنان دامن بزنند. همه‌ی ما در مناطق مختلف لبنان که تاکنون بارها هدف حملات تروریستی مشابه و اینچنینی قرار گرفته‌ایم باید در خصوص تفرقه‌اندازی‌ها و تحریک احساسات طایفه‌ای و مذهبی هوشیار باشیم؛ زیرا به دشمن خدمت می‌کند و اهداف مدنظر دشمنان را محقق می‌کند و به مصلحت لبنان، مردم لبنان، فلسطینیان و سوری‌های مهمان ما هیچ خدمتی نمی‌کند.

آخرین توصیه‌ی من در این خصوص به‌ همه‌ی برادران، خواهران، جوانان و به‌خصوص کاربران اینترنت و فعالان در پایگاه‌های مجازی این است که احساس مسئولیت کنند و اجازه ندهند که کسی فتنه‌گری کند و با وجود مشکلات و درد و رنج‌های کنونی، مشکلات ساختگی و دروغین ایجاد کند. برخی درصدد هستند از کوچک‌ترین موضوعی مشکل و بحرانی جدید درست کنند. یک روز تلاش می‌کنند بین مسلمان و مسیحی و روزی دیگر تلاش می‌کنند بین سنی و شیعه اختلاف و تفرقه ایجاد کنند. همه‌ی کاربران اینترنت و پایگاه‌های مجازی و کسانی‌که در این پایگاه‌ها می‌نویسند باید واقعا هوشیار باشند و بدانند که افراد کینه‌توز و مغرض زیادی وجود دارند که می‌خواهند از فضای موجود بهره‌برداری کنند.

هدف بعدی از ارتکاب چنین حملات تروریستی اعمال فشار بر مقاومت و مشخصاً بر جنبش حزب‌الله است – همان‌گونه که می‌گویند یا ادعا می‌کنند- تا (نیروهای حزب‌الله) از نبرد با توطئه‌ی تکفیری‌ها به‌خصوص نبرد با داعش در سوریه و غیر از آن دست بردارد. در خصوص این هدف نیز آنان به خوبی می‌دانند که این نوع انفجار و کشتار هرگز مفید و مثمر ثمر نخواهد بود بلکه نتایج عکس به همراه دارد. بعد از انفجار تروریستی که در منطقه‌ی «رویس» در حومه‌ی جنوبی بیروت رخ داد من گفتم که حضور خود را در این نبرد (با داعش) افزایش می‌دهیم و آن را تقویت می‌کنیم. ما این حضور را باز هم قوی‌تر و شدیدتر خواهیم کرد.
 
* داعش عمر کوتاهی دارد
تروریست‌ها با این اقدامات مجرمانه نمی‌توانند به اهداف خود برسند. من می‌خواهم خطاب به کسانی‌که همه‌ی حوادث در لبنان، منطقه و جهان را پیگیری می‌کنند بگویم که همه‌ی گروه‌های تروریستی و مشخصاً داعش هیچ آینده‌ای ندارند. داعش عمر واقعاً کوتاهی دارد. داعش چه در جنگ و چه در صلح هیچ آینده‌ای ندارد؛ زیرا همه‌ی طرح و برنامه‌ی این گروه تروریستی بر کشتار، خون‌ریزی و خرابکاری متمرکز است. داعش هیچ برنامه‌ای برای تشکیل کشور و حیات، هم‌زیستی، به‌رسمیت شناختن دیگران و حتی پذیرش دیگران ندارد. حتی در درون تفکر تکفیری چنین چیزی وجود ندارد. داعش متشکل از عناصر تخریب خود شخصیتی است. داعش در عرصه جنگ و نبرد اراضی و مناطق زیادی را از دست داده است.