• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/07/18
درباره‌ی منازعه‌ی تاریخی نظام اسلامی و نظام سلطه

مباهله در قرن ۲۱

 
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif «به یک نکته‌ای توجّه کنید: ما مواجهیم با یک حمله‌ی همه‌جانبه ... یعنی شما حالا که من دارم میگویم، قاعدتاً از من قبول میکنید لکن اطّلاع ندارید از آنچه دارد اتّفاق می‌افتد؛ بنده اطّلاع دارم از آنچه دارد اتّفاق می‌افتد؛ من دارم میبینم چه دارد اتّفاق می‌افتد؛ لشکر دشمن با همه‌ی ابزارهایی که برایشان ممکن بوده، حمله کرده‌اند به ما برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور، جذب جوانها بخصوص جوانهای فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار میکنند.» ۱۳۹۴/۷/۱۳
 
رهبر انقلاب مانند یک راهبر و فرمانده‌ی عالی که در آستانه‌ی یک عملیات، فرماندهان، افسران و در نهایت همه‌ی نیروهای خود را درباره‌ی اهمیت، ابعاد و نقشه‌‌ی عملیات توجیه می‌کند، در ماه‌ها و به‌خصوص هفته‌های اخیر به‌وضوح نسبت به یک جنگ تمام عیار و همه‌جانبه‌‌‌ی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هشدار داده و در هر دیدار و سخنرانیِ خود به فراخور موضوع و یا مخاطبان بخش‌های مختلفی از ابعاد این منازعه‌ی بزرگ را تشریح می‌کنند.
 
* تعریف نظام سلطه و مصداق کامل دشمن
ابتدا ضمن بازتعریف  مجدد دشمن، این پدیده‌ی خطیر را می‌شناسانند: «مراد ما از دشمن عبارت است از نظام استکبار؛ یعنی قدرت‌های استکباری؛ قدرت‌هایی که حیاتشان متوقف بر سلطه‌ی بر دیگران است... آن کسانی‌که سردمداران نظام سلطه‌اند، آن‌ها دشمن هستند. اگر یک مصداق خارجی هم بخواهیم برایش مشخص کنیم، رژیم ایالات‌ متحده‌ی آمریکا است. مظهر کامل نظام سلطه، رژیم ایالات متحده‌ی آمریکا است.»(۱۳۹۴/۰۵/۲۶) گاهی به «پایه‌های» برنامه‌ی جدید دشمن می‌پردازند و «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» را راهبرد جدید دشمنان عنوان می‌کنند و مقدمات مورد نیاز آن را تشریح می‌کنند: «می‌خواهند در کشورهای اسلامی و در کشورهای این منطقه، یک نفوذی به‌وجود بیاورند که تا ده‌ها سال ادامه داشته باشد. امروز آمریکا آبروی گذشته را در این منطقه ندارد؛ می‌خواهند این را بازسازی کنند. در کشور ما هم قصدشان همین است.»(۱۳۹۴/۰۵/۲۶)  گاهی برنامه‌ی دشمن برای تحقق همین اهداف را برمی‌شمارند: «برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایتی‌ها در داخل کشور، جذب جوان‌ها به‌خصوص جوان‌های فعال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار می‌کنند.»(۱۳۹۴/۰۷/۱۳) اعلام آماده باش اما فصل مهمی از گفت‌وگوی رهبرمعظم انقلاب با جوانان مومن و انقلابی در سراسر کشور است: «جوان‌های عزیز! بدانید که عرصه‌ی شرف، عرصه‌ی عظمت، عرصه‌ی هویت اسلامی و ایرانی عرصه‌ای است که در آن شجاعت لازم است، فداکاری لازم است، دانش لازم است، ایمان عمیق لازم است؛ خودتان را آماده کنید؛ همه‌ی جوان‌ها مخاطب این حرفند»(۱۳۹۴/۰۷/۰۸)

* صف‌بندی منازعه و چگونگی آرایش دشمن
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  اما کار را به‌همین جا ختم نمی‌کنند. جامعه‌ی مؤمن و انقلابی باید بداند که با چه آرایشی از سوی دشمن مواجه است. صف‌بندی دو سوی این منازعه چگونه است و چرا این حمله‌ی «همه‌جانبه» این‌قدر در مقایسه با همه‌ی منازعات و چالش‌هایی که نظام اسلامی با آن مواجه است از اهمیت بالاتری برخوردار است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خطرناک بودن این منازعه، فعالیت دشمن برای نفوذ بر فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور و در نهایت تغییر رفتار در مسئولان جمهوری اسلامی است. حضور معدود عوامل «بی‌خیال» و «سهل‌اندیش» که البته فعالانه و برخی با «کمک دشمن» در روزنامه‌ها و سایت‌ها می‌نویسند و سخنرانی می‌کنند بر حساسیت این مسأله افزوده است. چرا که این زبان‌ها و قلم‌ها «به‌دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم درخصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.»(۱۳۹۴/۰۷/۱۵) «آماج اصلی هم جوان‌هایند» تا «افکار انقلابی، دینی و چه ایده‌هایی که مربوط به‌مصالح کشور است»(۱۳۹۴/۰۷/۱۵) را در ذهن آن‌ها تغییر بدهند.
* مباهله؛ بهترین توصیف برای وضعیت کنونی
گرچه رهبر معظم انقلاب در این مقطع حساس نیز هم‌چون گذشته نهایت اعتماد و اطمینان را به جوانان حزب‌اللهی و انقلابی در سراسر کشور دارند: «در یک چنین وضعیتی جوان‌های کشور خیلی باید بیدار باشند و الحمدلله بیدارند... بنده از این جهت هیچ نگرانی ندارم.»(۱۳۹۴/۰۷/۱۵) و بر مبنای همین اعتماد کامل است که صف‌بندی و آرایش نهایی دو سوی این منازعه‌ی تاریخی را با آن‌ها در میان می‌گذارند: «همان‌گونه که در قضیه‌ی مباهله در صدر اسلام، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته بود، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است.»(۱۳۹۴/۰۷/۱۵) «کفر» دربرابر «همه‌ی ایمان»؛ این تصویری است که ایشان از منازعه‌ی بزرگ و تاریخی ملت ایران و همه‌ی نیروهای مومن و انقلابی ارائه می‌دهد. تصویری بی‌سابقه و بسیار سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی که در ورای خود، نشان‌دهنده‌ی جایگاه ملت مؤمن و انقلابی ایران در منظر رهبر معظم انقلاب است. رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اما در کنار نشان دادن مسیر حرکت، پایان این راه پرخطر را هم ترسیم می‌کنند. تصویری امیدبخش و برانگیزاننده از پایان کار "مباهله در قرن بیست و یکم"، مانند همه‌ی وعده‌ها و پیش‌بینی‌های ایشان که در همه‌ی ۲۶ سال گذشته محقق شده است: «همان‌گونه که در آن زمان صفای معنوی پیامبر و خاندان ایشان توانست دشمن را از میدان خارج کند، امروز هم ملت ایران با اقتدار معنوی خود، دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.»(۱۳۹۴/۰۷/۱۵)

این پیش‌بینی هم مانند تمام موارد قبلی از یک مبنای محکم قرآنی و فقهی برخوردار است: «اگر برای یاری دین خدا آماده و پا به رکاب باشیم، قطعاً وعده‌ی الهی مبنی بر نصرت یاری‌کنندگان دین خدا، محقق خواهد شد و بدخواهان نظام اسلامی در طرح‌ها و برنامه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی شکست خواهند خورد.»(۱۳۹۴/۰۷/۱۵)


* منتشرشده در شماره‌ی ۲ هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله