• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/06/09
گزارشی از خط سیر تاریخی یک اثر بزرگ سینمایی؛

قلب جهانیان در تسخیر محمد (ص)

اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم این روزها آغاز می‌شود. مجید مجیدی در این فیلم دوران کودکی پیامبر را روایت می‌کند. فیلم با هزینه‌های مالی، سخت افزاری و نیروی انسانی بسیار بالاتری از استانداردهای سینمای ایران تهیه شده و کارگردان حتی به سراغ عوامل خارجی تراز اول سینمای دنیا رفته است.

فارغ از جنبه‌های تکنیکی و سینمایی چرا این فیلم باید مورد توجه «جناح مومن انقلابی» در سراسر جهان قرار بگیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب برویم. دغدغه‌هایی که همواره با ایشان همراه بوده است. «بزرگترین تبلیغ برای اسلام، شاید همین باشد که ما چهره‌ی پیامبر اسلام را برای بینندگان و جویندگان عالم روشن کنیم و بسیار بجاست قبل از آن که دشمنان و مخالفان، با روش‌ها و شیوه‌های فرهنگی و هنری پیچیده‌ی خود، چهره‌ی آن بزرگوار را در اذهان مردمِ بیخبرِ عالم مخدوش کنند، مسلمانانِ هنرمند و مطلع... با بیان و تبلیغ و تبیین راجع به آن شخصیت معظّم و مکرّم، کار علمی و فرهنگی و هنری و تبلیغی بکنند.» این جملات دغدغه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها ۴ ماه پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد، دغدغه‌ای که هیچ‌گاه ایشان را رها نکرده است.

* اوج‌گیری تخریب چهره پیامبر در منطقه و جهان
در همه‌ی این سال‌ها از انتشار کتاب آیات شیطانی تا ساخت فیلم‌های داستانی و مستند و از درج کاریکاتورهای موهن تا قرآن‌سوزی همه یک هدف را نشانه رفته است: «تخریب چهره‌ی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم» به همه‌ی این سیاهه می‌توانید ظهور جریان‌های افراطی با ظاهر اسلام‌گرا را هم بیفزایید. القاعده، داعش، بوکوحرام و صدها گروه تروریستی که در مقابل
مجیدی با آغاز یک حرکت فرهنگی موثر  ساخت فیلمی باشکوه برای معرفی پیامبر اکرم به جهانیان را کلید می‌زند، تا با زبان سینما جلوی این هجمه تخریب و جعل گرفته شود. مجیدی می‌گوید: «اساساً اینکه چرا من تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم به این برمی‌گردد که در دهه‌ی گذشته یک اسلام‌ستیزی در دنیای غرب شروع شد... قرائتی که در دنیای غرب از اسلام به وجود آمد، اسلامی که پر از خشونت است، اسلامی که تروریسم است.»
چشم جهانیان بر صفحه شبکه‌های تلویزیونی حاضر می‌شوند و با بردن نام مبارک پیامبر شنیع‌ترین اعمال انسانی را به نمایش می‌گذارند و سر از بدن افراد جدا می‌کنند. رهبر معظم  انقلاب  ۱۸ سال بعد در اسفندماه سال ۱۳۸۶ می‌فرمایند: «رحمه‌ للعالمین را، منشأ عظیم‌ترین خیرات و برکات برای بشریت را در مطبوعاتشان، در زبان سیاستمدارانشان، در کتاب‌ نوشتن‌هایشان، به‌وسیله‌ی مزدورانشان مورد اهانت قرار می‌دهند. این باید ما مسلمان‌ها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگی پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره‌ی پیغمبر، در درسهای قولی و عملی پیغمبر، چه گنجینه‌ی عظیمی برای مسلمانها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند... نتوانند او را تهدید کنند.»  دقیقا در همین سال است که مجیدی با آغاز یک حرکت فرهنگی موثر  ساخت فیلمی باشکوه برای معرفی پیامبر اکرم به جهانیان را کلید می‌زند، تا با زبان سینما جلوی این هجمه تخریب و جعل گرفته شود. مجیدی می‌گوید: «اساساً اینکه چرا من تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم به این برمی‌گردد که در دهه‌ی گذشته یک اسلام‌ستیزی در دنیای غرب شروع شد... قرائتی که در دنیای غرب از اسلام به وجود آمد، اسلامی که پر از خشونت است، اسلامی که تروریسم است.» از میان ادوار مختلف عمر پربرکت پیامبر اسلام و به خصوص دوران نبوت چرا روایت دوران کودکی پیامبر برای اقتدا به او مهم است؟ رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۹ می‌فرمایند: «باید او را بشناسیم. خدای متعال شخصیت روحی و اخلاقی آن بزرگوار را در ظرفی تربیت کرد...که بتواند آن بار عظیم امانت را بر دوش حمل کند... بعد از شش سال که این کودک از لحاظ جسمی و روحی پرورش بسیار ممتازی پیدا کرده بود - جسماً قوی، زیبا، چالاک، کارآمد؛ از لحاظ روحی هم متین، صبور، خوش اخلاق، خوش رفتار و با دید باز، که لازمه زندگی در همان شرایط است»

* پروژه اسلام‌هراسی، فرصت تاریخی جهان اسلام
امروز در یک نبرد برای معرفی اسلام به افکار جهانیان  هستیم. در همین اوج جنگ روانی-تبلیغاتی جهان غرب علیه اسلام با محوریت اسلام‌هراسی، این رهبر فرزانه انقلاب است که در زمستان سال ۹۳ در دیدار با خبرگان امیدوارانه از تبدیل یک تهدید در ابعاد جهانی به یک فرصت تاریخی سخن می‌گویند: «تلاش آنها برای اسلام‌هراسی، نتیجه‌ی عکس خواهد داد؛ به این معنا که اسلام را در کانون پرسش جوانها قرار میدهد؛ یعنی اگر به مردم معمولی دنیا یک تلنگری زده شود، یک توجّهی به آنها داده شود، اینها ناگهان به فکر می‌افتند که علّت اینکه این‌قدر اسلام در این مطبوعات صهیونیستی، در این شبکه‌های تلویزیونیِ وابسته‌ی به محافل قدرتمند و دارای زر و زور مورد تهاجم قرار میگیرد چیست؟ این خود زمینه‌ی یک پرسش است و این پرسش به نظر ما برکاتی دارد و میتواند این تهدید را تبدیل به فرصت کند.» رهبر حکیم انقلاب، خود طلایه‌دار این حرکت بودند و مدتی پیش از این  بیانات نیز نامه ایشان به جوانان اروپا و آمریکای شمالی که حاوی پیام دعوت به مطالعه اسلام از منابع اصلی بود منتشر شد. اینگونه است که فیلم جهانی محمد رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را می‌توان محصول فرهنگی دیگری در این مسیر ارزیابی نمود. اکنون جمهوری اسلامی صاحب یک فیلم در تراز جهانی شده که در آن به یکی از دغدغه‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب پرداخته است: «روایت کودکی پیامبر برای جهانیان». و به لطف الهی: «این فیلم قلب های مردم جهان را تسخیر خواهد کرد.»