• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/11/03

دیدار جمعی از هنرمندان‌ و دست‌اندرکاران‌ امور فرهنگی و هنری با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، عصر امروز، در دیدار جمع‌ زیادی از هنرمندان‌ و دست‌اندرکاران‌ امور فرهنگی و هنری با ایشان‌ طی سخنانی نقش‌ هنرمندان‌ بویژه‌ سینماگران‌ را در تبیین‌ مفاهیم‌ و ارزشهای والای اسلامی در جامعه‌ حائز اهمیت‌ بسیار دانستند و ضرورت‌ اهتمام‌ هر چه‌ بیشتر آنان‌ و مسئولان‌ هنری را به‌ ارتقاء سطح‌ کیفی و کمی هنرهای نمایشی مورد تأکید قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری در این‌ دیدار، بیان‌ فیلم، سینما و هنرهای نمایشی را بسیار رساتر از سایر رشته‌های هنری توصیف‌ کردند و فرمودند: به‌ برکت‌ حضور مؤثر و تعیین‌کننده‌ مردم‌ مسلمان‌ و انقلابی ایران‌ در بسیاری از زمینه‌ها بویژه‌ در بخشهای علمی، تحقیقاتی، سیاسی و اجتماعی پیشرفتهای بزرگی به‌ دست‌ آمده‌ است‌ و اکنون‌ با استفاده‌ از استعدادهای ارزشمند موجود در کشور باید زمینه‌های درخشش‌ هنرهای نمایشی ایران‌ را نیز در سطح‌ جهانی فراهم‌ آوریم.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با بیان‌ اهمیت‌ نقش‌ فیلم‌ و سینما در روند حرکت‌ یک جامعه‌ انسانی فرمودند: ملت‌ ایران‌ در هر بخشی از مسائل‌ انسانی به‌ لحاظ در اختیار داشتن‌ استعدادهای برجسته، پیشتاز ملتهای دیگر بوده‌ است، بنا بر این‌ نسل‌ نو و انقلابی ما با تلاش‌ خود و بهره‌ گرفتن‌ از استعدادهای موجود میتواند گامهای بلندی را در جهت‌ جبران‌ عقب‌ماندگیها در زمینه‌ هنرهای نمایشی به‌ جلو بردارد و همانند ستاره‌ای در جهان‌ بدرخشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با تأکید بر وجود هنرپیشه‌ها، فیلمنامه‌ نویسها و کارگردانان‌ برجسته‌ سینمایی در ایران‌ فرمودند: بدون‌ تردید با شکوفا شدن‌ استعدادها و فعال‌تر شدن‌ دستگاههای پشتیبانیکننده‌ میتوانیم‌ در زمینه‌ کارهای سینمایی و هنرهای نمایشی به‌ سطح‌ برجسته‌ای در دنیا برسیم.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای ضرورت‌ انجام‌ کارهای سینمایی و هنرهای نمایشی در سطح‌ اعلای آن‌ را به‌ لحاظ کیفی و کمی مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: فیلم‌ و سینما وسیله‌ای بلیغ‌ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه‌ برترین‌ حقایق‌ عالم، یعنی حقیقت‌ دین‌ به‌ شمار میرود و برای این‌ منظور دست‌اندرکاران‌ امور سینمایی باید بر تواناییهای خود بیفزایند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، فیلمنامه‌ نویسان‌ را به‌ بهره‌ گیری از هنر نویسندگی برای ارائه‌ چهره‌ای درست‌ از مفاهیم‌ و ارزشها، سفارش‌ کردند و فرمودند: حقایق‌ معنوی با هیچ‌ یک از مفاهیم‌ مادی قابل‌ مقایسه‌ نیست. ارزشهای اسلامی برترین‌ حقایقی است‌ که‌ میتواند انسان‌ را مجذوب‌ و در مقابل‌ خود خاضع‌ کند و بر این‌ اساس‌ از سینماگران‌ و کارگردانان‌ فیلم، انتظار میرود با کار خود، مفاهیم‌ مذهبی و ارزشهای دینی را بگونه‌ای به‌ تصویر بکشند که‌ در نظر بیننده، جذاب‌تر و دلنشین‌تر جلوه‌ کند.
مقام‌ معظم‌ رهبری ضمن‌ تأکید بر استفاده‌ از زبان‌ هنر در هر چه‌ جذاب‌تر کردن‌ ارزشها و مفاهیم‌ دینی فرمودند: بخشهای مختلف‌ هنری هر یک امتیازات‌ و کمبودهایی دارند اما در میان‌ انواع‌ روشها و بیانهای هنری، بیان‌ نمایش‌ در مجموع‌ از همه‌ بخشهای هنری، رساتر، فراگیرتر و جالبتر است. از اینرو برای تبیین‌ حقایق‌ دینی باید از زبان‌ هنر، بویژه‌ هنر نمایش، استفاده‌ شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای خطاب‌ به‌ هنرمندان‌ کشور فرمودند: ملت‌ ایران‌ پس‌ از دورانی طولانی موفق‌ شد خود را از سلطه‌ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیگانگان‌ رهایی بخشد و امروز با شدت‌ تمام‌ و در عین‌ مظلومیت‌ با دشمنان‌ خود مبارزه‌ میکند، بنا بر این‌ برای هنرمندان‌ کشور، بالاترین‌ خدمت، تلاش‌ در جهت‌ حفظ شادابی و سرزنده‌ بودن‌ مردم‌ و تشویق‌ آنها در ادامه‌ این‌ راه‌ روشن‌ حق‌ است.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی از کارهای ارزشمند سینمایی انجام‌ شده‌ در زمینه‌ دفاع‌ مقدس‌ و تبیین‌ ارزشهای اسلامی و انسانی و نیز ترویج‌ ارزشهای اصیل‌ ایرانی، عمیقا ابراز تشکر و تقدیر کردند و فرمودند: اینجانب‌ از مجموعه‌ کسانی که‌ طی چند سال‌ اخیر آثار ارزشمند هنری را به‌ صورت‌ فیلم‌ به‌ نمایش‌ درآوردند، سپاسگزاری میکنم‌ و از آنان‌ خواهم‌ که‌ با ارائه‌ هر چه‌ بیشتر آثار ارزشمند خود، جامعه‌ را سیراب‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری از هنر به‌ عنوان‌ هدیه‌ ارزشمند الهی به‌ انسان‌ یاد کردند و فرمودند: هنر، عزیز و والاست. هنر، جاودانه‌ است. هنر، عمومی و جهانی است‌ و به‌ قطعه‌ای از زمین‌ و زمان‌ منحصر نمیشود و اینجانب‌ نسبت‌ به‌ همه‌ کسانی که‌ در زمینه‌ هنر، تلاش‌ صادقانه، مؤمنانه‌ و خالصانه‌ دارند و اهداف‌ بلند را دنبال‌ میکنند، ابراز ارادت‌ و اخلاص‌ میکنم.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای در پایان‌ سخنانشان، فعالیت‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌ را نوید بخش‌ و شوق‌آفرین‌ توصیف‌ کردند و با تقدیر از مسئولان‌ این‌ سازمان‌ فرمودند: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌ اخیرا حرکت‌ خوبی را آغاز کرده‌ است‌ اما هنوز میان‌ واقعیت‌ و آنچه‌ باید باشد، فاصله‌ زیادی وجود دارد و در عین‌ حال‌ آنچه‌ مشاهده‌ میشود، حرکت‌ و پیشرفت‌ است‌ و برنامه‌ها جامع‌تر، پرمغزتر و بامعنیتر از گذشته‌ ارائه‌ میشود.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ در این‌ دیدار علاوه‌ بر هنرمندان، دست‌اندرکاران‌ امور سینمایی، نویسندگان، شعراء و مدیران‌ روزنامه‌ها، جمع‌ زیادی از مسئولان‌ فرهنگی و هنری کشور به‌ همراه‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، رئیس‌ سازمان‌ صدا و سیما، رئیس‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی و نیز حجج‌ اسلام‌ قرائتی و ابوترابی حضور داشتند.