• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1371/05/31

دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس جمهور، معاونین رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با ایشان ضمن گرامیداشت یادِ شهیدان عالیقدر رجائی و باهنر، هدف اصلی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی را خدمت به اسلام، مردم و کشور دانستند و لزوم توجه بیش از پیش دولت به قشرهای محروم و مستضعف جامعه را مورد تأکید قرار دادند.
در این دیدار که در آستانه ی آغاز هفته دولت انجام شد، مقام معظم رهبری در بیاناتشان از وجود صمیمیت و صداقت در هیأت دولت به عنوان یک نعمت بزرگ الهی یاد کردند و فرمودند: زندگی در نظام اسلامی و در سایه اسلام و پرچم توحید و تلاش برای بیان و اجرای احکام الهی در جامعه، بزرگترین نعمت خداوند به ملت ایران و مسئولین خدمتگزار است که در پرتو آن ما توانسته ایم به سمت پرورش استعدادها و اهمیت دادن به منافع، فرهنگ و اقتصادِ مستقلِ ملی، عزت جامعه و تأثیرگذاری در مسائل جهانی حرکت کنیم. در نظام ما هیچیک از مسئولین برای دست یابیبه پست و مقام و کسب قدرت با یکدیگر مبارزه و یا سیاسی کاری نکرده اند و هدف اصلی از تمامی تلاشها، خدمت به اسلام، مردم و کشور است. امروز مجموعه ای از عناصر مؤمن، صالح، بی توقع و خودش سابقه، اداره ی امور کشور را بر عهده دارند که در رأس آنها رئیس جمهور محترم و عزیز با چهره ای درخشان و برخوردار از محبت ملت ایران قراردارد و ما آن را نعمت بزرگی از سوی خداوند متعال می دانیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سمپاشی های دشمنان اسلام برای القاء روحیه ی بی اعتمادی در مردم نسبت به دولت و تلاش برای بزرگ کردن مشکلات و ضعفها اشاره کردند و افزودند: قدرتهای استکباری درتلاش هستند تا در تبلیغات پرحجم خود به مردم این احساس را القاء کنند که مسئولین در برخورد با مسائل کشور صداقت لازم را ندارند و برای این منظور شگردها و حیله های تبلیغاتی حساب شده ای را بکار گرفته اند. صداقتی که امروز در مسئولین کشور وجود دارد کم نظیر است و هنگامی که مردم حقایق امور اعم از کارهای انجام شده، مشکلات و تنگناهای تحمیل شده بر نظام و کشور را از بیان صمیمانه و صادقانه ی مسئولین دریابند، بدون تردید آن را می پذیرند. مردم مسلمان ایران، لشکر انقلاب و اسلام هستند و تجربه ثابت کرده است که اسلام مؤثرترین و قوی ترین عامل در میان مردم ایران محسوب میشود. لذا این باور که مسئولین کشور تلاش خود را در راه خدا و خدمت به مردم متمرکز کرده اند، مردم را خوشحال میکند و آنان را در تحمل سختی ها مقاوم میسازد.
رهبر انقلاب اسلامی بر لزوم توجه بیش از پیش دولت به اقشار محروم و مستضعف جامعه تأکید کردند و افزودند: شناخت محرومین و محرومیت ها ضروری است و دولت باید در سیاست های خود به گونه ای برنامه ریزی کند که محصول کار بطور مستقیم به دست طبقات فقیر و محروم برسد. بخش های اقتصادی باید تلاش خود را در جهت مبارزه با گرانی متمرکز کنند و برای این منظور بخشهای اقتصادی کشور نظیر وزارتخانه های بازرگانی، اقتصاد، کشاورزی، صنایع و بانک مرکزی باید در کنار برنامه ی بلندمدت،راههای کوتاه مدت را نیز مورد بررسی قرار دهند. تورم یکی از عوامل مؤثر در گرانی است اما بخش دیگر آن به اجحاف ها و عدم کنترل و نظارت بر قیمت ها مربوط میشود. نرخ خدمات که در جامعه ما به سرعت در حال افزایش است و باید تحت کنترل در آید. مبارزه با گرانفروشی و عوامل مؤثر در آن نظیر عوامل اخلاقی، سودجویی ها و آزار مردم دربخشهای اقتصادی که دامنه ی آن حتی ممکن است به کارهای دولتی نیز کشیده شود ضرورت دارد.
مقام معظم رهبری اسراف و تبذیر در بخشهای اقتصادی را یکی از عوامل گرانی و موجب افزایش فشار بر قشرهای آسیب پذیر و محروم دانستند و ضمن تأکید بر لزوم پرهیزاز آن فرمودند: اقتصادِ آزاد سخن غربی هاست. و ما در پی روش غرب نیستیم بلکه بنابر اقتضای جامعه و نظام خود مشی صحیح اسلامی را دنبال میکنیم تا بتوانیم بار مشکلات را از دوش مردم کم کنیم لذا با کسانی که بر اساس عدم نظارت، قیمت ها را گران میکنند و با آن کمبود مصنوعی ایجاد کرده و موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می آورند، باید مبارزه کرد و دولت در این بخشها باید اقتدار خود را نشان دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان به نقش پراهمیت و فوق العاده ی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و جایگاه ویژه ایران اسلامی درمیان جمهوری های تازه استقلال یافته و مسلمان اشاره کردند و افزودند: آمریکا و قدرتهای استکباری نسبت به حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و در میان چند کشور جدید التأسیس اسلامی پس از فروپاشی شوروی سابق حساسیت زیادی نشان میدهند و بدون تردید در نزاعِ اسلام و قدرتهای استکباری، آنکه فرو خواهد غلطید و به زانو در خواهد آمد، قدرتهای استکباری هستند. زیرا اسلام متکی به فطرتهای انسانهاست و ملت سربلند ایران به رغم وجود مشکلات و کمبودها با علاقمندی و با فطرت پاک خود به نظام اسلامی پاسخ میدهند و این همان عزت واقعی است و بدون تردید و مادامی که مادر پی اسلام و خط اسلام باشیم، آمریکا و قدرتهای دیگر نمی توانند به ملت لطمه ای بزنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم حمایت واقعی دولت از مردم مؤمن، انقلابی وحامی دولت در تمامی صحنه ها را مورد تأکید قرار دادند و در پایان سخنانشان ضرورت استفاده دستگاههای دولتی از نیروی مؤمن و کارشناسان متعهد در دانشگاه ها را خاطرنشان ساختند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجةالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور طی سخنانی یاد دولتمردان شهید بویژه شهدای عالیقدر رجائی و باهنر را گرامی داشتند و گزارشی از رشد شاخص های اقتصادی، فرهنگیو اجتماعی کشور را به استحضار رهبر انقلاب اسلامی رساندند و طی آن گفتند:
من به آینده کشور و انقلاب بسیار خوش بین هستم و حرکتهای انجام شده را مثبت و شاخص رامطلوب ارزیابی میکنم. عامه ی مردم ما به رغم بزرگ کردن مشکلات از سوی منتقدین، شاداب، با نشاط، انقلابی، دلسوز و وفادار به مقام معظم رهبری هستند و مسئولان کشور در ابعاد مختلف با هماهنگی وظایف خود را به انجام میرسانند.
رئیس جمهور سپس به بیان رشد شاخص فعالیتهای انجام شده در زمینه ی آموزش و پرورش، مبارزه با بی سوادی، توجه به آموزش عالی، مسأله تحقیق، توسعه ی وسایل ارتباطی در کشور پرداختند و درخصوص افزایش تولید و سرمایه گذاری در بخشهای اقتصادی، کاهش کسری بودجه، افزایش بودجه عمرانی و سرمایه گذاری بانکها در بخش نفت، راه، گاز، معادن و فلزات، مهار تورم، کاهش بیکاری، تعادل در مصرف و تولید برق، مطالعه و ایجاد دهها سد برای مهار آبها در سراسر کشور، استفاده از تولیدات داخلی با هدف صرفه جویی در ارز، رشد تولیدات کشاورزی و بهبود وضعیت ارز مطالبی را ارائه کردند.
رئیس جمهور همچنین ضمن تأکید بر امیدوار کننده بودن شاخص های اقتصادی کشور، تلاشهای دولت در جهت رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی کشور را تشریح کردند.