• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/06/29

پیام به کنگره بزرگداشت محققان،آقا حسین، آقا جمال و آقا رضی خوانساری

حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت کنگره بزرگداشت محققان،آقا حسین، آقا جمال و آقا رضی خوانساری در تالار شیخ مفید قم پیامی صادر فرمودند.

متن این پیام که توسط آیت‌الله رضا استادی قرائت گردید، به شرح زیراست:

بسم الله الرحمن الرحیم‌

سنت حسنه‌ی تجلیل از چهره‌های علمی برجسته‌ی تاریخ شیعه باید یکی از با برکت‌ترین و مفیدترین سنتها در این مقوله به شمار آید. حقیقت آن است که در بخشهایی از تاریخ پربار فرهنگ و علوم اسلامی، شخصیتهای بزرگ و مؤثری بوده‌اند که نسل کنونی علمی و فرهنگی کشور با نام و یاد آنان آشنا نیست و از آثار علمی و ثمرات اندیشه بلند آنان بهره‌ی شایسته را نمی‌برد. حوزه‌های علمی شیعه چه در دوران رونق حوزه‌ی علمیه نجف و کربلا و چه پیش از آن در روزگار شکوفایی علمی و فرهنگیِ اصفهان و برخی شهرهای دیگر در دوران صفویه، مجموعه‌ی بزرگی از فقهای نامدار و فیلسوفان و متکلمین بزرگ را در خود پرورش داده‌است که هر یک از آنان می‌توانند برای جامعه‌ی علمی امروز و بخصوص فرزانگان و علم‌جویان حوزه‌های علمیه، الگو و راهگشا و آموزنده باشند. ویژگی پرجاذبه‌ی این دانشمندان گمنام، غالباً جامعیت آنان و برجستگی شگفت‌آورشان در علوم گوناگون مانند فقه و فلسفه و تفسیر و علوم ریاضی و حتی شعر و ادب است. این تفنن و تنوع در معلومات همچنان که از آفاق ذهنیِ گسترده‌ی حوزه‌های علمیه خبر می‌دهد، نمایشگر ذهن خلاق و فکر بلند و استعداد وافر این بزرگان نیز هست.

بی‌شک در فهرست این ستارگانِ غالباً ناشناخته‌ی آسمان علم و فرهنگ، خانواده‌ی جلیل خوانساریها بویژه محقق برجسته و کم‌نظیر مرحوم آقا حسین خوانساری و فرزند فقیه و حکیم و بزرگوارش مرحوم آقا جمال خوانساری می‌باشند. در عظمت و شأن مرحوم آقا حسین خوانساری همین بس که نام‌آوران بزرگی همچون وحید بهبهانی و شیخ انصاری از او با عناوین "محقق" و "استاد الکل فی الکل" و امثال آن یاد کرده‌اند. او و فرزندش حکیم و فقیه و اصولی و متکلم و ریاضیدان و محدث و ادیب بوده و سهم وافری در شکوفایی و درخشش حوزه‌ی فرهنگی و علمی اصفهان در دوران میانی و پایانی صفویه داشته‌اند. اگرچه برخی از مؤلفات فقهی آنان در معرض استفاده اهل فن بوده‌است، ولی مجموعه‌ی آثار آنان هرگز به صورت قابل قبول در دسترس دانش پژوهانِ علوم اسلامی قرار نگرفته است.

برپایی مراسم تجلیل از این بزرگان می‌تواند، نام نیک و یاد مبارک آنان را زنده کند و سهم آنان را در پیشرفت دانش و فرهنگ و معرفت افزایش بخشد. رحمت خداوند بر آنان و بر احیا کنندگان نام بلند آنان.

والسلام علیکم و رحمة الله‌

سید علی خامنه‌ای‌
29/6/78