• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1371/05/19

دیدار سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار وزیر و معاونین و مدیران وزارت امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان با ایشان، به بیان تحلیل جامعی از تحولات بین المللی پرداختند و ضمن رهنمودهایی توجه نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را به نکات مهمی در زمینه مسائل سیاست خارجی جلب کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار به تغییرات کلی پدید آمده در توازن سیاسی جهان و فروپاشی ناگهانی ابرقدرت شرق اشاره کردند و فرمودند: مصلحت و منافع قدرتهای بزرگ اکنون در تفهیم و القاء این مطلب به افکار عمومی دنیاست که؛ شکل فعلی نظام بین المللی تغییر ناپذیر است و سرنوشت جهان دست کم تا دهها سال دیگر بر این اساس که آمریکا بعنوان قدرت یکه تاز جهان باید در رأس قرار داشته باشد رقم خواهد خورد و کشورها نیز ناچار به تطبیق خود با این وضع هستند. اما واقعیت ها خلاف آن را نشان میدهند. شرایط سیاسی و اقتصادی جهان، اوضاع اروپا و بیداری فزاینده ی اسلامی، به احتمال بروز دگرگونی عمده در آمریکا و فروپاشی اقتدار ابرقدرت غرب در آینده نزدیک قوت زیادی بخشیده است. به اعتقاد ما با فروپاشی امپراطوری شرق، دوام و ثبات آمریکا نیز از بین خواهد رفت و انتظار میرود تحولات آینده به انزوای آمریکا در صحنه ی روابط بین المللی بی انجامد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بی ثباتی اوضاع جهان و وجود ابهام در آینده ی بسیاری ازکشورها از جمله اروپا اشاره کردند و افزودند: در چند قرن گذشته اروپا هرگز خالی از جنگهای نژادی و ناسیونالیستی نبوده است و امروز از امپراطوری های بزرگ اروپایی تنها شماری از کشورهای کوچک باقی مانده اند. اوضاع ناپایدار دنیای کنونی، آینده و سرنوشت کشورهای متحد، روسیه و اروپا را که مرکز تعصبات نژادی است، در وضع مبهم و نامعلومی قرار داده است. لذا نمیتوان آنچه را که امروز بر اثر دهها عامل به هم پیوسته شده است، ابدی و ماندنی فرض کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اهداف تبلیغاتی قدرتهای استکباری فرمودند: امروز تبلیغات جهانی در سطح وسیعی در تلاش است تا پایان حرکتهای مکتبی و اصولی از جمله خاتمه دوران نهضت های اسلامی را به افکار عمومی بین المللی و به ویژه مسلمانان القاء و تفهیم کند و برای این منظور ازفروپاشی بلوک کمونیسم به معنای از بین رفتن اصولگرایی نام برده میشود. حال آنکه این مسأله متأثر از عوامل متعدد دیگری بوده است. این تبلیغات موذیانه و استکباری در حالی صورت میگیرد که گرایش های اسلامی در اندونزی، مالزی، شبه قاره، کشمیر، ترکیه، آفریقا و کشورهای شمال آفریقا و حتی در اروپا روند رو به رشد را طی میکند و نوآوری و بیداری اسلامی ریشه دارتر میشود و قدرتهای شیطانی نیز با ارعاب و سرکوب قادر به از بین بردن آن نیستند.
مقام معظم رهبری ظهور و پیدایش حرکتها و نهضت های اسلامی در اقصی نقاط جهان را متأثر از تشکیل نظام جمهوری اسلامی درایران دانستند و فرمودند: اگر پرچم اسلام به شکل حکومت و نظام اسلامی در ایران برافراشته نمی شد، تحرکات اسلامی در میان ملتهای مسلمان اینچنین تحقق نمییافت. ایجاد حکومت جمهوری اسلامی در ایران به مسلمانان بویژه روشنفکران و اصلاح کنندگان جوامع اسلامی امید بخشید و آنان را به حرکت در آورد. لذا اکنون قدرتهای ضد اسلامبه این باور دست یافته اند که اگر بتوانند این مرکز امیدبخش را از بین ببرند تغییر عمده ای در روند حرکت جهانی اسلام بوجود خواهد آمد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان تشکیل حکومت اسلامی در مصر، الجزایر، تونس و مغرب را قطعی و تردید ناپذیر خواندند و فرمودند: کور کردن نقطه امید مسلمانان که در تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تجلی یافته است یک سیاست بسیار جدی و اصلی است که آمریکا، اروپا، صهیونیزم و شبکه های ناشناخته ی اختاپوسی استکبار جهانی در پی آن هستند و تلاش میکنند تا نقش اسلامی را از چهره ی جمهوری اسلامی بزدایند. لذا ماباید با تمام قوا با مقاصد شوم دشمنان اسلام مبارزه کنیم و تلاش خود را برای تحکیم نظام و حاکمیت اسلامی بر مبنای قرآن کریم بکار بندیم.
رهبر انقلاب اسلامی لزوم تلاش برای بقای حرکت اسلامی و اهتزاز پرچم اسلام در جهان را مورد تأکید قراردادند و فرمودند: ما میخواهیم با ترویج اسلام در حد توان خود دنیا را مؤمن به خدا کنیم، دین خدا را یاری دهیم و در این راه سیلی خوردن و رنج کشیدن را افتخار و مایه ی اعتلای خود میدانیم. ما برای دین خدا، اعلایِ کلمه حق و پیش بردن اهداف الهی و اسلامی در جهان مبارزه میکنیم و برای این منظور عزت، حکمت و مصلحت را محور اساسی سیاستهای خارجی خود قرار داده ایم.
مقام معظم رهبری در تشریح مفاهیم سیاسی عزت، حکمت و مصلحت فرمودند: عزت به معنای احساس اقتدار الهی است و هر کس احساس ذلت کند از ما نیست. کارگزاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید در تمامی برخوردهایشان احساس عزت کنند و این مسأله غیر از احساس تکبر و نخوت است. کارکردن بر مبنای محاسبات منطقی، بنا کردن پایه های مستحکم و گام برداشتن در میدانهای هموار و پرهیز از هرگونه ندانم کاری، جهل و غرور به معنای حکمت است و برخورد علاج جویانه با مسائل و حل زیرکانه ی مشکلات به مفهوم مصلحت اندیشی است.
مقام معظم رهبری با تأکید بر اصول گرا بودن جمهوری اسلامی ایران، فرمودند: آمریکا از مسلمانان اصول گرا وحشت دارد زیرا میداند که جهاد و شهادت طلبی آنها نیز امری اصولی و اسلامی است.
امروز آمریکا از ما می ترسد و باید هم بترسد. زیرا آنچه که در دنیا تهدید کننده است بمب و موشک اتمی نیست بلکه سخن درست و برحق است که ما حامل آن هستیم و تا زمانی که مسلمانان درست و مؤمنانه عمل کنند و از شجاعت اسلامی برخوردار باشند دشمن آسیب پذیر خوهد بود.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان ضمن قدردانی از آقای دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و همکاران ایشان و همچنین اظهار رضایت از تلاشهای این وزارتخانه بر اساس اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توجه نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی را به پرهیز از دنیاطلبی و تلاش در جهت آشنایی هر چه بیشتر و عمیق تر با معارف الهی و تعالیم قرآنی و تقویت بنیه های معنوی و ارتباط نزدیک تر با خداوند متعال جلب کردند و آنان را به دقت در انجام وظایف خود در کشور میزبان فرا خواندند.
بر پایه همین گزارش پیش ازسخنان مقام معظم رهبری آقای دکتر ولایتی وزیر امور خارجه گزارشی از سمینار سالیانه رؤسای نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را به استحضار رساند و طی آن محورهای مورد بحث در این سمینار را بر شمرد.