1386/09/27
پیام به کنگره عظیم حج
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد المصطفی و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین
سلام بر زائران خانهی خدا، میهمانان سرای دولت، و لبیکگویان دعوت او. و درود ویژه بر دلهائی که از یاد خدا طراوت یافته و بر فیض و رحمت بیدریغ او در گشودهاند.
در این روزها و شبها و ساعتهای اکسیرگون، چه بسیارند آنها که قدرشناسانه، خود را به جذبهی معنویت سپردند و با انابه و توبه، دل و جان را نورانیت بخشیدند، زنگار گناه و شرک را از خود ستردند. سلام خدا بر این دلها و بر این صاحبدلان و پاکان.
همهی برادران و خواهران شایسته است به چنین دستاوردی بیندیشند و این فرصت بزرگ را مغتنم شمارند. نگذارند در اینجا نیز دلمشغولیهای زندگی مادی، که گرفتاری همیشگی ماست، دلها را به خود سرگرم کند. با یاد خدا، با انابه و تضرع، با عزم راسخ بر راستی و درستکرداری و درستاندیشی، و با کمک خواستن از خداوند، دل مشتاق خود را در فضای توحید و معنویت ناب، به پرواز درآورند و برای پایداری در راه خدا و صراط مستقیم، توشه بگیرند.
اینجا کانون توحید حقیقی و خالص است. در اینجا است که ابراهیم خلیل علیهالسلام، با آوردن پارهی تن خود به قربانگاه، مظهری از توحید را که غلبه بر نفس خود و تسلیم محض در برابر امر الهی است، برای همه موحدان در سراسر تاریخ جهان به یادگار گذاشت. و در اینجاست که حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله در برابر مستکبران زمان و خداوند زر و زور، پرچم توحید را برافراشت و بیزاری از طاغوت را در کنار ایمان به خدا، شرط نجات و رستگاری شمرد: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی.
حج، بازخوانی و فراگیری این درسهای بزرگ است. برائت از مشرکان و بیزاری از بتها و بتگران، روح حاکم بر حج مؤمنان است. جایجای حج، نمایشگر دلسپردن به خدا و سعی و تلاش در راه او، و برائت از شیطان و رمی و طرد او و جبههگیری در برابر اوست. و جایجای حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل قبله و رنگباختنِ تفاوتهای طبیعی و اعتباری و برجستهشدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آنها است.
اینها درسهائی است که ما مسلمانان از هر نقطهی جهان باید فرا گیریم و براساس آن برای زندگی و آیندهی خود برنامهریزی کنیم.
قرآن، جبههگیری مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهربانی در میانهی مومنان و عبودیت و خشوع در برابر خداوند را سه نشانهی جامعهی اسلامی دانسته است:
محمد رسولالله والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم، تراهم رکعاً سجداً یتغون فضلاً من الله و رضواناً.. این سه رکن اصلی برای برافراشتن پیکرهی عزتمند و باشکوه امت اسلامی است.
همهی آحاد مسلمانان با توجه به این حقیقت، میتوانند آسیبهای کنونی دنیای اسلام را به درستی بشناسند.
امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرتهای فزونیطلب و متجاوزی میباشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطهی ظالمانهی خود بر دنیای اسلام میدانند.
همهی ملتهای مسلمان و پیشاپیش آنان، سیاستمداران و علمای دین و روشنفکران و رهبران ملی کشورها، باید در برابر این دشمن متجاوز، صف متحد اسلامی را با استحکام هر چه بیشتر تشکیل دهند. باید همهی عناصرقدرت را درخود گرد آورند و امت اسلامی را به درستی مقتدر سازند. دانش و معرفت، تدبیر و هوشیاری، احساس مسئولیت و تعهد، توکل و امید به وعدهی الهی، چشمپوشیدن از خواستهای حقیر و کمبها در برابر کسب رضای خدا و عمل به وظیفه. اینها عناصر اصلی اقتدار امت اسلامی است که او را به عزت و استقلال و پیشرفت مادی و معنوی میرساند و دشمن را زیادهخواهی و دستاندازی به کشورهای اسلامی ناکام میسازد.
عطوفت در میانهی مؤمنان، رکن دوم و نشانهئی دیگر برای وضعیت مطلوب امت اسلامی است. تفرقه و ستیزهجویی میان بخشهای امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همهی توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در این عرصه نیز به تلاش گسترده و بیوقفه دست زدهاند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشتزده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیدهاند. همهی سخن دلسوزان آن است که تفاوتها نباید به تضاد تبدیل شود و چندگونگی نباید به ستیزهگری بینجامد.
امسال را ملت ایران سال انسجام اسلامی نامید. این نامگذاری بر اثر آگاهی از توطئههای شدت یافتهی دشمنان برای اختلافافکنی میان برادران بود. در فلسطین، در لبنان، در عراق، در پاکستان و افغانستان، این توطئهها کارگر شد و بخشی از مردم یک کشور مسلمان، در برابر بخشی دیگر به جنگ و ستیز برخاستند و خون یکدیگر را ریختند. در همهی این حوادث تلخ و مصیبتبار، نشانههای توطئه آشکار بود و چشمهای تیزبین، دست دشمن را مشاهده کردند.
فرمان: «رحماء بینهم» در قرآن به معنی ریشهکنی این ستیزهگریها است. شما در این روزهای پرشکوه و در مناسک گوناگون، میبینید که گرد یک خانه میگردند. به سوی یک کعبه نماز میگزارند؛ نماد شیطان رجیم را با هم سنگباران میکنند؛ در نماد قربانی کردن تمنیات و هوسهای نفسانی به یک گونه رفتار میکنند؛ در میعاد عرفات و مشعر در کنار یکدیگر به تضرع میپردازند. مذاهب اسلامی در اصلی ترین و بیشترین فرائض و احکام و عقاید، به همین اندازه به یکدیگر نزدیکاند. با این حال، چرا باید تعصبها و پیشداوریها میان آنان آتش افروزی کند و دست خیانتکار دشمن، به این آتش خانمانسوز دامن بزنند.
امروز کسانی با کوتهبینی و بیخردی، به بهانههای واهی، جماعت بزرگی از مسلمانان را مشرک میشمارند و حتی خون آنان را مباح میدانند. اینها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرک و کفر و استکبارند. چه بسا کسانی که احترام به بارگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اولیاء و ائمه دین علیهمالسلام را که تکریم دین و دینداری است، شرک و کفر نامیدند، اما خود در خدمت درگاه کافران و ستمگران درآمدند و هدفهای پلید آنان کمک کردند.
عالمان راستین و روشنفکران متعهد و زمامداران صادق باید با اینگونه پدیدههای خطرناک مبارزه کنند.
وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضهی حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان متعهد میتواند راههای عملی آن آن پیموده شود.
این دو رکن عزت، یعنی از سوئی مرز بندی و جبههگیری مقتدرانه در برابر استکبار، و از سوئی تراحم و همگرایی و برادری میان مسلمانان، آنگاه که با رکن سوم یعنی خشوع و تعبد در برابر پروردگار همراه شود، امت اسلامی در راهی که مسلمین صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانید، پی در پی به پیش خواهد رفت و ملتهای مسلمان از عقبماندگی حقارتباری که در قرنهای اخیر بر آنان تحمیل شده نجات خواهند یافت.
طلیعهی این حرکت بزرگ آغاز شده و امواج بیداری در همه جای دنیای اسلام کمابیش به حرکت درآمده است. رسانهها و تبلیغات دشمن و عواملش میکوشند هر جنبش آزادیخواهانه و عدالتطلب را در هر نقطهی جهان اسلام به ایران یا به شیعیگری نسبت دهند، و ایران اسلامی که نخستین پرچمدار پیروز بیداری اسلامی است، مسئول ضرباتی بدانند که از سوی غیرتمندان کشورهای مسلمان در عرصهی سیاست یا فرهنگ بر آنان وارد میشود. آنان حماسهی بینظیر حزبالله در جنگ 33 روزه، ایستادگی مدبرانهی ملت عراق که به تشکیل مجلس و دولتی نادلبخواه اشغالگران منتهی شد، صبر و استقامت اعجابانگیز دولت قانونی فلسطین و ملت فداکار آن و بسیاری از آیات تجدید حیات اسلام در کشورهای مسلمان را با تهمتهائی همچون ایرانیگری یا شیعیگری متهم میسازند تا حمایت یکپارچهی دنیای اسلام را دچار محذور کنند. ولی این ترفند نخواهد توانست با سنت الهی که پیروزی مجاهدان فیسبیلالله و نصرتدهندگان دین خدا است، پنجه در افکند.
آینده از آن امت اسلامی است، و یکایک ما میتوانیم به سهم خود و بقدر توان و ظرفیت و مسئولیت خود، آن آینده را نزدیکتر سازیم.
مراسم حج، برای شما حج گزاران نیکبخت، فرصت بزرگی است تا خود را بیش از گذشته آمادهی ادای این دین کنید.
امید است توفیق الهی و دعای حضرت مهدی موعود عجل الله له الفرج، شما را در این هدف بزرگ یاری دهد.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
السیدعلی الحسینی الخامنهئی
4 ذیالحجة 1428
24 آذر 1386 هجری
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد المصطفی و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین
سلام بر زائران خانهی خدا، میهمانان سرای دولت، و لبیکگویان دعوت او. و درود ویژه بر دلهائی که از یاد خدا طراوت یافته و بر فیض و رحمت بیدریغ او در گشودهاند.
در این روزها و شبها و ساعتهای اکسیرگون، چه بسیارند آنها که قدرشناسانه، خود را به جذبهی معنویت سپردند و با انابه و توبه، دل و جان را نورانیت بخشیدند، زنگار گناه و شرک را از خود ستردند. سلام خدا بر این دلها و بر این صاحبدلان و پاکان.
همهی برادران و خواهران شایسته است به چنین دستاوردی بیندیشند و این فرصت بزرگ را مغتنم شمارند. نگذارند در اینجا نیز دلمشغولیهای زندگی مادی، که گرفتاری همیشگی ماست، دلها را به خود سرگرم کند. با یاد خدا، با انابه و تضرع، با عزم راسخ بر راستی و درستکرداری و درستاندیشی، و با کمک خواستن از خداوند، دل مشتاق خود را در فضای توحید و معنویت ناب، به پرواز درآورند و برای پایداری در راه خدا و صراط مستقیم، توشه بگیرند.
اینجا کانون توحید حقیقی و خالص است. در اینجا است که ابراهیم خلیل علیهالسلام، با آوردن پارهی تن خود به قربانگاه، مظهری از توحید را که غلبه بر نفس خود و تسلیم محض در برابر امر الهی است، برای همه موحدان در سراسر تاریخ جهان به یادگار گذاشت. و در اینجاست که حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله در برابر مستکبران زمان و خداوند زر و زور، پرچم توحید را برافراشت و بیزاری از طاغوت را در کنار ایمان به خدا، شرط نجات و رستگاری شمرد: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی.
حج، بازخوانی و فراگیری این درسهای بزرگ است. برائت از مشرکان و بیزاری از بتها و بتگران، روح حاکم بر حج مؤمنان است. جایجای حج، نمایشگر دلسپردن به خدا و سعی و تلاش در راه او، و برائت از شیطان و رمی و طرد او و جبههگیری در برابر اوست. و جایجای حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل قبله و رنگباختنِ تفاوتهای طبیعی و اعتباری و برجستهشدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آنها است.
اینها درسهائی است که ما مسلمانان از هر نقطهی جهان باید فرا گیریم و براساس آن برای زندگی و آیندهی خود برنامهریزی کنیم.
قرآن، جبههگیری مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهربانی در میانهی مومنان و عبودیت و خشوع در برابر خداوند را سه نشانهی جامعهی اسلامی دانسته است:
محمد رسولالله والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم، تراهم رکعاً سجداً یتغون فضلاً من الله و رضواناً.. این سه رکن اصلی برای برافراشتن پیکرهی عزتمند و باشکوه امت اسلامی است.
همهی آحاد مسلمانان با توجه به این حقیقت، میتوانند آسیبهای کنونی دنیای اسلام را به درستی بشناسند.
امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرتهای فزونیطلب و متجاوزی میباشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطهی ظالمانهی خود بر دنیای اسلام میدانند.
همهی ملتهای مسلمان و پیشاپیش آنان، سیاستمداران و علمای دین و روشنفکران و رهبران ملی کشورها، باید در برابر این دشمن متجاوز، صف متحد اسلامی را با استحکام هر چه بیشتر تشکیل دهند. باید همهی عناصرقدرت را درخود گرد آورند و امت اسلامی را به درستی مقتدر سازند. دانش و معرفت، تدبیر و هوشیاری، احساس مسئولیت و تعهد، توکل و امید به وعدهی الهی، چشمپوشیدن از خواستهای حقیر و کمبها در برابر کسب رضای خدا و عمل به وظیفه. اینها عناصر اصلی اقتدار امت اسلامی است که او را به عزت و استقلال و پیشرفت مادی و معنوی میرساند و دشمن را زیادهخواهی و دستاندازی به کشورهای اسلامی ناکام میسازد.
عطوفت در میانهی مؤمنان، رکن دوم و نشانهئی دیگر برای وضعیت مطلوب امت اسلامی است. تفرقه و ستیزهجویی میان بخشهای امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همهی توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در این عرصه نیز به تلاش گسترده و بیوقفه دست زدهاند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشتزده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیدهاند. همهی سخن دلسوزان آن است که تفاوتها نباید به تضاد تبدیل شود و چندگونگی نباید به ستیزهگری بینجامد.
امسال را ملت ایران سال انسجام اسلامی نامید. این نامگذاری بر اثر آگاهی از توطئههای شدت یافتهی دشمنان برای اختلافافکنی میان برادران بود. در فلسطین، در لبنان، در عراق، در پاکستان و افغانستان، این توطئهها کارگر شد و بخشی از مردم یک کشور مسلمان، در برابر بخشی دیگر به جنگ و ستیز برخاستند و خون یکدیگر را ریختند. در همهی این حوادث تلخ و مصیبتبار، نشانههای توطئه آشکار بود و چشمهای تیزبین، دست دشمن را مشاهده کردند.
فرمان: «رحماء بینهم» در قرآن به معنی ریشهکنی این ستیزهگریها است. شما در این روزهای پرشکوه و در مناسک گوناگون، میبینید که گرد یک خانه میگردند. به سوی یک کعبه نماز میگزارند؛ نماد شیطان رجیم را با هم سنگباران میکنند؛ در نماد قربانی کردن تمنیات و هوسهای نفسانی به یک گونه رفتار میکنند؛ در میعاد عرفات و مشعر در کنار یکدیگر به تضرع میپردازند. مذاهب اسلامی در اصلی ترین و بیشترین فرائض و احکام و عقاید، به همین اندازه به یکدیگر نزدیکاند. با این حال، چرا باید تعصبها و پیشداوریها میان آنان آتش افروزی کند و دست خیانتکار دشمن، به این آتش خانمانسوز دامن بزنند.
امروز کسانی با کوتهبینی و بیخردی، به بهانههای واهی، جماعت بزرگی از مسلمانان را مشرک میشمارند و حتی خون آنان را مباح میدانند. اینها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرک و کفر و استکبارند. چه بسا کسانی که احترام به بارگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اولیاء و ائمه دین علیهمالسلام را که تکریم دین و دینداری است، شرک و کفر نامیدند، اما خود در خدمت درگاه کافران و ستمگران درآمدند و هدفهای پلید آنان کمک کردند.
عالمان راستین و روشنفکران متعهد و زمامداران صادق باید با اینگونه پدیدههای خطرناک مبارزه کنند.
وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضهی حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان متعهد میتواند راههای عملی آن آن پیموده شود.
این دو رکن عزت، یعنی از سوئی مرز بندی و جبههگیری مقتدرانه در برابر استکبار، و از سوئی تراحم و همگرایی و برادری میان مسلمانان، آنگاه که با رکن سوم یعنی خشوع و تعبد در برابر پروردگار همراه شود، امت اسلامی در راهی که مسلمین صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانید، پی در پی به پیش خواهد رفت و ملتهای مسلمان از عقبماندگی حقارتباری که در قرنهای اخیر بر آنان تحمیل شده نجات خواهند یافت.
طلیعهی این حرکت بزرگ آغاز شده و امواج بیداری در همه جای دنیای اسلام کمابیش به حرکت درآمده است. رسانهها و تبلیغات دشمن و عواملش میکوشند هر جنبش آزادیخواهانه و عدالتطلب را در هر نقطهی جهان اسلام به ایران یا به شیعیگری نسبت دهند، و ایران اسلامی که نخستین پرچمدار پیروز بیداری اسلامی است، مسئول ضرباتی بدانند که از سوی غیرتمندان کشورهای مسلمان در عرصهی سیاست یا فرهنگ بر آنان وارد میشود. آنان حماسهی بینظیر حزبالله در جنگ 33 روزه، ایستادگی مدبرانهی ملت عراق که به تشکیل مجلس و دولتی نادلبخواه اشغالگران منتهی شد، صبر و استقامت اعجابانگیز دولت قانونی فلسطین و ملت فداکار آن و بسیاری از آیات تجدید حیات اسلام در کشورهای مسلمان را با تهمتهائی همچون ایرانیگری یا شیعیگری متهم میسازند تا حمایت یکپارچهی دنیای اسلام را دچار محذور کنند. ولی این ترفند نخواهد توانست با سنت الهی که پیروزی مجاهدان فیسبیلالله و نصرتدهندگان دین خدا است، پنجه در افکند.
آینده از آن امت اسلامی است، و یکایک ما میتوانیم به سهم خود و بقدر توان و ظرفیت و مسئولیت خود، آن آینده را نزدیکتر سازیم.
مراسم حج، برای شما حج گزاران نیکبخت، فرصت بزرگی است تا خود را بیش از گذشته آمادهی ادای این دین کنید.
امید است توفیق الهی و دعای حضرت مهدی موعود عجل الله له الفرج، شما را در این هدف بزرگ یاری دهد.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
السیدعلی الحسینی الخامنهئی
4 ذیالحجة 1428
24 آذر 1386 هجری