1374/06/14
پیام به مناسبت گردهمایی سالیانه نماز
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین به مناسبت گردهمایی سالیانه نماز پیامی صادر فرمودند. متن پیام مقام معظم رهبری که توسط حجتالاسلام والمسلمین رسولی محلاتی در محل گردهمایی سالیانه نماز در تبریز قرائت شده است به این شرح میباشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون چند سالی است که چنین روزهایی در کشور ما، موسم نماز است، یعنی فضای سراسر کشور به عطر دلانگیز یاد و نام نماز، آغشته است و انسانهایی روشن بین و با ایمان، باشور و نشاط، همه جا از نماز میگویند و به نماز فرامیخوانند و برای اقامهی نماز، مجاهدت میکنند، این تلاش مبارک، شایستهی آن است که از سوی همهی کسانی که به حیات طیبهی اسلامی و زندگی در سایهی حق و عدالت، دل بستهاند گرامی داشته شود و به پیوسته ماندن آن، کمک شود.
اقامهی نماز در کشوری که پرچم اسلام را بر فراز سر خویش برافراشته و به حاکمیت اسلام مفتخر گردیده، یکی از واجبترین فرائض است. زیرا همهی هدفهای یک جامعهی نیکبخت، از قبیل: تأمین عدالت اجتماعی، دستیابی به رفاه عمومی و شکوفایی مادی، پرورش استعدادها و خلاقیتها در آحاد مردم، برخورداری از دانش و بینش و تجربه، عزت و استقلال و اقتدار ملی، گسترش اخلاق انسانی و روابط سالم میان آحاد مردم و دیگر هدفهای والا، در صورتی تأمین میشود که تربیت فردی و تهذیب اخلاقی در آحاد مردم بویژه در کارگزاران امور کشور، تأمین شود و انسانهایی پاک و برخوردار از همت و توکل و اخلاص و صبر و سختکوشی در آن جامعه باشند که به یاری این پشتوانهی روحی، توانایی برداشتن بارهای سنگین را دارا باشند و در برابر موانع گوناگون و بویژه امواج فساد و تباهی، یارای ایستادگی داشته باشند. هر چه شمار اینگونه انسانها در جامعه و کشوری بیشتر باشد، افق آیندهی آن جامعه و آن کشور، روشنتر و حرکت به سوی نیکبختی در آن جامعه و آن کشور، ممکنتر و آسانتر خواهد بود.
اهمیت نماز و یکی از رازهای پافشاری بر آن در معارف اسلامی را از آنچه گفتیم میتوان دانست، زیرا نماز برترین چیزی است که میتواند همهی افراد جامعهی مسلمان را به تهذیب اخلاقی و تعالی روحی و معنوی برساند.
سه خصوصیت عمده در نماز هست که نقش برتر آن را در تهذیب نفس و پرورش روانی انسانها پدید میآورد.
نخست آن که نماز، با شکلی که در اسلام برای آن معین گشته یعنی حرکات و اذکار مخصوص، به طور طبیعی نمازگزار را به دوری از گناه و آلودگی فرامیخواند: ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر. این فراخوانی پیوسته، توانایی آن را دارد که هر کس را از منجلابها رها سازد و عروج بخشد.
دو آن که در او روح پرستش و خضوع در برابر حضرت باری تعالی را که محبوب حقیقی و فطری هر انسان است، زنده میکند و غبار فراموشی از این حقیقت درخشنده را که در ژرفای فطرت او نهاده شده است میسترد.
سوم آن که به جان و دل نمازگزار، آن آرامش و اطمینانی را که شرط اصلی موفقیت در همهی عرصههای زندگی است، هدیه میکند و تزلزل و اضطراب را که مانع بزرگی در راه اقدام مجدانه برای پرورش اخلاقی است، از او دور میسازد.
هر یک از سه خصوصیتی که گفته شد در خور آن است که با تدبر و ژرف نگری دیده و سنجیده شود و از این راه بسیاری از معارف نماز آشکار خواهد شد.
اکنون هنگامی که میبینیم نماز با این ویژگیها و کارسازی استثناییاش، گستردگییی به اندازهی گسترهی همهی جامعهی اسلامی، دارد، یعنی همه در هر حال و هر جا وظیفه دارند آن را به جای آورند و هیچکس، هرگز از قلمرو این فریضهی الهی بیرون نیست، در مییابیم که اندازهی تأثیر آن در تأمین شرط نیکبختی یک ملت و یک جامعه، چقدر زیاد است.
حقیقت آن است که هرگاه در میان مردمی، نماز ـ با همهی شرایطش ـ رواج داشته باشد همین یک واجب الهی آنان را تدریجا به همهی نیکبختیها میکشاند و خیمهی دین را در زندگی آنان برپا میسازد.
ناگفته نگذاریم که این همه، دربارهی نمازی است که با روح آن یعنی توجه و حضور قلب به جای آورده میشود. چنین نمازی، نمازگزار را با همهی آفرینش، هماهنگ و همسو میسازد و راه را برای تحقق سنتهای الهی در طبیعت و تاریخ، بازمیکند، چرا که در بینش اسلامی همهی آفرینش در حال تسبیح و عبودیت حضرت حق است: یسبح له ما فی السموات و ما فی الارض... توصیهی مؤکد اینجانب به همه بویژه جوانان آن است که خود را با نماز مأنوس و از آن بهرهمند سازند. یعنی این که نماز را با توجه به معنی و با احساس حضور در محضر پروردگار متعال جلت عظمته، به جای آورند و این کار را با تمرین، بر خود هموار و آسان سازند و تا بتوانند نوافل، مخصوصا نافلهی نمازهای صبح و مغرب را نیز ادا کنند. و اگر هنوز در میان کسان و نزدیکان و دوستان آنان، کسی هست که خود را از فیض نماز محروم کرده باشد، او را از این گناه بزرگ و خسارت عظیم بازدارند و این کار را با زبان خوش و رفتار حکیمانه انجام دهند، البته پدران و مادران نسبت به نماز فرزندان خود مخصوصا نوجوانان، مسؤولیت بیشتری دارند.
اینجانب در پیام نماز سالهای گذشته، توصیههایی به دستاندرکاران و مسؤولان دستگاههای گوناگون در باب نماز کردهام. بجا است اگر هیأتی از این مجمع نماز، دربارهی آنها به جستجو و فحص پردازد و گزارشی از چگونگی و اندازهی تحقق آن خواستهها فراهم آورد.
در پایان با دعا برای همهی شما عزیزان دستاندرکار مسألهی نماز، امیدوارم زحمات شما مقبول الهی و منظور نظر حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه و سلام الله علیه باشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید علی خامنهای
14/06/1374
بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون چند سالی است که چنین روزهایی در کشور ما، موسم نماز است، یعنی فضای سراسر کشور به عطر دلانگیز یاد و نام نماز، آغشته است و انسانهایی روشن بین و با ایمان، باشور و نشاط، همه جا از نماز میگویند و به نماز فرامیخوانند و برای اقامهی نماز، مجاهدت میکنند، این تلاش مبارک، شایستهی آن است که از سوی همهی کسانی که به حیات طیبهی اسلامی و زندگی در سایهی حق و عدالت، دل بستهاند گرامی داشته شود و به پیوسته ماندن آن، کمک شود.
اقامهی نماز در کشوری که پرچم اسلام را بر فراز سر خویش برافراشته و به حاکمیت اسلام مفتخر گردیده، یکی از واجبترین فرائض است. زیرا همهی هدفهای یک جامعهی نیکبخت، از قبیل: تأمین عدالت اجتماعی، دستیابی به رفاه عمومی و شکوفایی مادی، پرورش استعدادها و خلاقیتها در آحاد مردم، برخورداری از دانش و بینش و تجربه، عزت و استقلال و اقتدار ملی، گسترش اخلاق انسانی و روابط سالم میان آحاد مردم و دیگر هدفهای والا، در صورتی تأمین میشود که تربیت فردی و تهذیب اخلاقی در آحاد مردم بویژه در کارگزاران امور کشور، تأمین شود و انسانهایی پاک و برخوردار از همت و توکل و اخلاص و صبر و سختکوشی در آن جامعه باشند که به یاری این پشتوانهی روحی، توانایی برداشتن بارهای سنگین را دارا باشند و در برابر موانع گوناگون و بویژه امواج فساد و تباهی، یارای ایستادگی داشته باشند. هر چه شمار اینگونه انسانها در جامعه و کشوری بیشتر باشد، افق آیندهی آن جامعه و آن کشور، روشنتر و حرکت به سوی نیکبختی در آن جامعه و آن کشور، ممکنتر و آسانتر خواهد بود.
اهمیت نماز و یکی از رازهای پافشاری بر آن در معارف اسلامی را از آنچه گفتیم میتوان دانست، زیرا نماز برترین چیزی است که میتواند همهی افراد جامعهی مسلمان را به تهذیب اخلاقی و تعالی روحی و معنوی برساند.
سه خصوصیت عمده در نماز هست که نقش برتر آن را در تهذیب نفس و پرورش روانی انسانها پدید میآورد.
نخست آن که نماز، با شکلی که در اسلام برای آن معین گشته یعنی حرکات و اذکار مخصوص، به طور طبیعی نمازگزار را به دوری از گناه و آلودگی فرامیخواند: ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر. این فراخوانی پیوسته، توانایی آن را دارد که هر کس را از منجلابها رها سازد و عروج بخشد.
دو آن که در او روح پرستش و خضوع در برابر حضرت باری تعالی را که محبوب حقیقی و فطری هر انسان است، زنده میکند و غبار فراموشی از این حقیقت درخشنده را که در ژرفای فطرت او نهاده شده است میسترد.
سوم آن که به جان و دل نمازگزار، آن آرامش و اطمینانی را که شرط اصلی موفقیت در همهی عرصههای زندگی است، هدیه میکند و تزلزل و اضطراب را که مانع بزرگی در راه اقدام مجدانه برای پرورش اخلاقی است، از او دور میسازد.
هر یک از سه خصوصیتی که گفته شد در خور آن است که با تدبر و ژرف نگری دیده و سنجیده شود و از این راه بسیاری از معارف نماز آشکار خواهد شد.
اکنون هنگامی که میبینیم نماز با این ویژگیها و کارسازی استثناییاش، گستردگییی به اندازهی گسترهی همهی جامعهی اسلامی، دارد، یعنی همه در هر حال و هر جا وظیفه دارند آن را به جای آورند و هیچکس، هرگز از قلمرو این فریضهی الهی بیرون نیست، در مییابیم که اندازهی تأثیر آن در تأمین شرط نیکبختی یک ملت و یک جامعه، چقدر زیاد است.
حقیقت آن است که هرگاه در میان مردمی، نماز ـ با همهی شرایطش ـ رواج داشته باشد همین یک واجب الهی آنان را تدریجا به همهی نیکبختیها میکشاند و خیمهی دین را در زندگی آنان برپا میسازد.
ناگفته نگذاریم که این همه، دربارهی نمازی است که با روح آن یعنی توجه و حضور قلب به جای آورده میشود. چنین نمازی، نمازگزار را با همهی آفرینش، هماهنگ و همسو میسازد و راه را برای تحقق سنتهای الهی در طبیعت و تاریخ، بازمیکند، چرا که در بینش اسلامی همهی آفرینش در حال تسبیح و عبودیت حضرت حق است: یسبح له ما فی السموات و ما فی الارض... توصیهی مؤکد اینجانب به همه بویژه جوانان آن است که خود را با نماز مأنوس و از آن بهرهمند سازند. یعنی این که نماز را با توجه به معنی و با احساس حضور در محضر پروردگار متعال جلت عظمته، به جای آورند و این کار را با تمرین، بر خود هموار و آسان سازند و تا بتوانند نوافل، مخصوصا نافلهی نمازهای صبح و مغرب را نیز ادا کنند. و اگر هنوز در میان کسان و نزدیکان و دوستان آنان، کسی هست که خود را از فیض نماز محروم کرده باشد، او را از این گناه بزرگ و خسارت عظیم بازدارند و این کار را با زبان خوش و رفتار حکیمانه انجام دهند، البته پدران و مادران نسبت به نماز فرزندان خود مخصوصا نوجوانان، مسؤولیت بیشتری دارند.
اینجانب در پیام نماز سالهای گذشته، توصیههایی به دستاندرکاران و مسؤولان دستگاههای گوناگون در باب نماز کردهام. بجا است اگر هیأتی از این مجمع نماز، دربارهی آنها به جستجو و فحص پردازد و گزارشی از چگونگی و اندازهی تحقق آن خواستهها فراهم آورد.
در پایان با دعا برای همهی شما عزیزان دستاندرکار مسألهی نماز، امیدوارم زحمات شما مقبول الهی و منظور نظر حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه و سلام الله علیه باشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید علی خامنهای
14/06/1374