• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1393/06/09
خالد قدومی، نماینده‌ی حماس در ایران:

معرکه اصلی، احیای مقاومت در کرانه باختری است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بعد از گذشت ۵۰ روز از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که با مقاومت جانانه‌ی مردم این باریکه روبرو شد، بالأخره رژیم اشغالگر مجبور شد به خواسته‌های بر حق مقاومت اسلامی تن دهد. با این وجود، بسیاری از کارشناسان، ایده‌ی مسلح کردن کرانه‌ی باختری توسط رهبر انقلاب را آغاز سرفصل جدیدی در تاریخ اخیر مبارزات مقاومت اسلامی علیه این رژیم تروریستی دانسته‌اند. این موضوع را محور گفت‌وگو با آقای خالد قدومی، نماینده‌ی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران قرار دادیم.

* در ابتدا پیروزی عظیم مقاومت ملت فلسطین در غزه را به جنابعالی و ملت فلسطین تبریک می‌گوییم. آقای خالد قدومی! اخیراً تحولاتی در کرانه‌ی باختری رود اردن در حمایت از هم‌وطنان فلسطینی در نوار غزه به راه افتاد. رژیم صهیونیستی اما با سیاست مشت آهنین با این اعتراضات مردمی برخورد کرد. ارزیابی شما از این تحولات چیست و چه مسأله‌ای اشغالگران صهیونیستی را از این تحولات ‌در کرانه‌‌ی باختری نگران کرده است؟

بنده هم در آغاز این پیروزی عظیم و تاریخی را به ملت‌های آزاده و ملت فلسطین تبریک گفته و از تمامی امت اسلامی، به‌ویژه ملت ایران به خاطر ایستادگی در کنار مقاومت اسلامی فلسطین، کمال تشکر و قدردانی را دارم. این پیروزی، پیروزی حق بر باطل، پیروزی خون بر شمشیر، و پیروزی مظلوم بر ظالم است. هم‌چنین پیروزی برای همه‌ی اهل حق و امت اسلامی و آزادگان جهان است.

بدون شک مقاومت اسلامی فلسطین به‌ویژه مقاومت اسلامی در غزه با ایستادگی و حماسه‌آفرینی‌هایش توانست موضعی تاریخی را در برابر نیرویی که به عنوان چهارمین نیروی نظامی جهان به حساب می‌آید برای خود ثبت کند. پیکره‌ی این نیروی نظامی برتر در نبرد اخیر تحت ضربات سهمگین مقاومت قرار گرفت و با عزم و ایستادگی و همبستگی ملت فلسطین به  «مجسمه‌ای کاغذی» تبدیل شد. امروز به این اراده‌ی قهرمانانه‌ی ملت فلسطین که هشت سال را تحت محاصره طی کرد، افتخار می‌کنیم. اراده‌ای که بعد از دفاعش از فلسطین، از امت اسلامی و عربی، و از امنیت عربی و اسلامی دفاع کرده و می‌کند.
بدون شک کرانه‌ی باختری رستاخیز اولیه‌ی جبهه‌ی مقاومت و شهادت‌طلبانی است که با عملیات‌های خود در دهه‌ی ۸۰ قرن گذشته توانستند ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد کنند. تحرکات ملت ما در قدس و در کرانه‌ی باختر‌ی به یاری الله تعالی، آغازی است بر پایان رژیم اشغالگر صهیونیستی و آغازی است برای آزادی کامل فلسطین و قدس شریف.

اما در خصوص تحرکات در کرانه‌ی باختری باید گفت که بدون شک کرانه‌ی باختری رستاخیز اولیه‌ی جبهه‌ی مقاومت و شهادت‌طلبانی است که با عملیات‌های خود در دهه‌ی ۸۰ قرن گذشته توانستند ضربات سنگینی را به اشغالگران صهیونیستی وارد ساخته و پیام‌های دردناکی را برای  آن‌ها بفرستند. بنابراین این ملت عظیم  در کرانه‌ی باختری و مقاومتش، سمبلی برای قاعده‌ی مستحکم مقاومت در تمامی سرزمین فلسطین است. تحرکات ملت ما در قدس و در کرانه‌ی باختر‌ی به یاری الله تعالی، آغازی است بر پایان رژیم اشغالگر صهیونیستی و آغازی است برای آزادی کامل فلسطین و قبله‌ی اول مسلمانان و قدس شریف.

تجاوزی که به مدت ۵۱ روز علیه ملت فلسطین در غزه به طول انجامید، در واقع بخشی از تجاوزگری‌های این رژیم علیه ملت ماست که ۶۸ سال در جریان است. می‌دانید که که «اشغالگری» بزرگ‌ترین جنایتی است که ممکن است علیه ملتی در این جهان روا داشته شود و در حال حاضر نیز ملت فلسطین تنها ملتی است که تحت یوغ اشغالگری قرار دارد و رژیم صهیونیستی نیز تنها نیروی اشغالگر در جهان است. ما و ملت فلسطین در مقاومت اسلامی عزم کرده‌ایم که این راه را ادامه داده و نبردی که ۵۱ روز به  طول  انجامیده را مقدمه‌ای برای آزادی کامل فلسطین قرار دهیم ان‌شاءلله.

* به نظر شما چه عواملی باعث تحرکات اخیر مردم در کرانه‌ی باختری و همبستگی بیشتر آن‌ها با هم‌وطنان‌شان در غزه شده است؟
همان‌طور که گفتم کرانه‌ی باختری، «اساس» و «خاستگاه» مقاومت در فلسطین بوده است. ولی متأسفانه صدها تن از مجاهدان فلسطینی در زندان‌های کرانه‌ی باختری و هزاران تن دیگر از رزمندگان مقاومت و رهبران گروه‌های مقاومت اسلامی از جمله رهبران جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و «جنبش جهاد اسلامی» در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

بنابراین زمانی که کودکی در غزه شهید می‌شود، همین موضوع باعث شعله‌ور شدن آتش غضب مردمی در کرانه‌ی باختری می‌شود. همچنین آن کودک فلسطینی که در بیت‌المقدس توسط شهرک‌نشینان صهیونیست سوزانده شد و هولوکوست قرن ۲۱ را رقم زد، آتش غضب و انتفاضه‌ی مردمی را در کرانه‌ی باختری شعله‌ور ساخت. این «محمد حسین ابوخضیره» بود که مجدداً آتش انتفاضه و مقاومت را در کرانه‌ی باختری به راه انداخت.

گفت‌وگو با آقای حسین رویوران
کارشناس مسائل منطقه:

«پهلوی آسیب‌پذیر» رژیم صهیونیستی

* چندی پیش رهبر انقلاب اسلامی ایران مسأله‌ی مسلح کردن کرانه‌ی باختری برای رویارویی با رژیم صهیونیستی را مطرح کردند. به نظر شما  این امر چه پیامدها و دستاوردهایی برای آرمان فلسطین به دنبال خواهد داشت؟
نخست این‌که مطرح کردن این موضوع نشانه‌ی درک عمیق ایشان از مسأله‌ی نبرد بین ملت فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی است؛ چرا که کرانه‌ی باختری عمق استراتژیک رویارویی با این رژیم است. بیت‌المقدس در کرانه‌ی باختری قرار دارد و در آن‌جا مسأله‌ی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها و راندن فلسطینی‌ها و اسرا وجود دارد. هم‌چنین عمق حقیقی رژیم صهیونیستی نیز در کرانه‌‌ی باختری واقع شده است که یهودیان در کتاب‌هایشان به یهودا و سامره می‌شناسند. در واقع معرکه و آزادی حقیقی زمانی است که مجدداً بتوانیم مقاومت را در کرانه‌ی باختری احیا کنیم. همچنانی‌که نیروهای مقاومت در کرانه‌ی باختری در آغاز دهه‌ی ۹۰ میلادی و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تمامی ‌پیام‌های خود از قبیل عملیات‌های گردان‌های عزالدین قسام و گردان‌های قدس و امثالهم را به رژیم صهیونیستی ارسال کرد، حوادث هفته‌های پیش نیز یادآور خاطرات آن روزها در کرانه‌ی باختری است. بنابراین اگر بتوانیم با مساعدت‌های شما ملت ایران و امت اسلامی و نیروهای مقاومت در فلسطین، دوباره این مقاومت را در کرانه‌ی باختری احیا کنیم، در واقع پایان عمر رژیم صهیونیستی را رقم زده‌ایم.

بنابراین ما نیازمند بازتعریف مجدد و گسترده از مفهوم «مقاومت» هستیم. طرح موضوع مسلح کردن کرانه‌ی باختری و برافروختن مجدد مقاومت به‌ویژه پس از تحقق این پیروزی بزرگ توسط مقاومان فلسطینی در غزه، قدم گذاشتن به راه صحیح در جهت آزادسازی قدس شریف است و بی‌تردید مسلح کردن کرانه‌ی باختری نیز می‌تواند موازنه‌ی قوا را به نفع مقاومت در فلسطین تغییر دهد.

* در سایه‌ی تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار تحت محاصره‌ی غزه، مردم کرانه‌ی باختری رود اردن چه فعالیت‌هایی را در راستای همبستگی با برادران خود در غزه می توانند انجام دهند؟
نزدیکی جریان‌های فعال فلسطینی به یکدیگر در این مقطع بسیار مهم است. من یقین دارم که ملت فلسطین کاملاً آمادگی دارد حتی با سنگ هم با اشغالگر صهیونیستی مبارزه کند. ما در غزه که هشت سال تحت محاصره قرار گرفته بود و به غیر از خداوند متعال یاوری نداشت، شاهد بودیم که مقاومت توانست به تنهایی خودش را مسلح کرده و قدرت حقیقی خودش را به وجود آورد. ملت فلسطین از زمان‌های طولانی همواره توانایی ابتکار عمل را داشته و از دهه‌ی ۲۰ میلادی که بر ضد استعمارگران انگلیسی مقابله کرده، همواره با ابتکاراتش پیش رفته است. مسأله‌ی شعله‌ور کردن مقاومت در کرانه‌ی باختری برای ما مسأله‌ای استراتژیک و بسیار مهمی است.
اگر بتوانیم با مساعدت‌های شما ملت ایران و امت اسلامی و نیروهای مقاومت در فلسطین، دوباره این مقاومت را در کرانه‌ی باختری احیا کنیم، در واقع پایان عمر رژیم صهیونیستی را رقم زده‌ایم. ما نیازمند بازتعریف مجدد و گسترده از مفهوم «مقاومت» هستیم. مسلح کردن کرانه‌ی باختری می‌تواند موازنه‌ی قوا را به نفع مقاومت در فلسطین تغییر دهد.

البته ما در جریان مقاومت اسلامی منتظر کمک هیچ کس نیستیم و کار خودمان را می‌کنیم. تنها یک مرور تاریخی کوتاه مشخص می‌کند که دستاوردهای مقاومت اسلامی بسیار بالاتر از ارتش‌های کشورهای عربی است. ولی این مسئولیتی است که بر گردن این ارتش‌ها و بر درجه‌ی نظامی این ژنرال‌ها که زینت‌بخش شانه‌هایشان است نهفته شده که وظیفه‌ی آنان در این شرایط جدید چیست؟ آیا ملت فلسطین را در این لحظات تاریخی تنها خواهند گذاشت؟ آیا نقش و وظیفه‌ی خود را در برابر بیت‌المقدس و قبله‌ی اول مسلمانان و ملت مسلمان فلسطین ادا خواهند کرد یا خیر؟
 
* در پایان این مصاحبه اگر سخنی مغفول مانده است بفرمایید.
در پایان می‌خواهم مراتب قدردانی و تشکر را از برادرانم در جمهوری اسلامی ایران داشته باشم. نمی‌خواهم بگویم که ما صرفاً دوست و یا برادر هستیم، بلکه تأکید می‌کنم که ما شریک همدیگر نیز هستیم. شریک در تهدیدی که رژیم اشغالگر قدس نسبت به فلسطین دارد و این تهدید تنها به مرز فلسطین  محدود نمی‌شود و فراتر از آن کلیه‌ی پایتخت‌های کشورهای عربی و اسلامی را نیز در بر می‌گیرد.

ما در خط اول دفاع از امت اسلامی قرار داریم و از آن‌جا که برادران ما در جمهوری اسلامی ایران، همراه با ما در یک مکتب فکری انقلابی و اسلامی و جهادی هستند، بیشترین مساعدت‌ها را تقدیم کرده و همواره خیر و برکت‌شان شامل حال مقاومت اسلامی فلسطین بوده است.