1393/05/05
l یادداشت l
پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب (۴)
آنچه در ادامه میخوانید چهارمین و آخرین قسمت از سلسله یادداشتهای پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب است که در ادامه خواهد آمد. مجموعهی این یادداشتها به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن در سایت khamenei.ir منتشر گردید:
لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ (سورهی مبارکهی حدید، آیهی ۲۵)
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببینند؛ خداوند قوی و شکستناپذیر است!
چهارمین آیهی پرکاربرد در بیان رهبر معظم انقلاب با ۲۶ بار تکرار، «آیهی ۲۵ سورهی حدید» است. موضوع محوری که ایشان در این آیه بر آن تکیه میکنند، مسألهی «عدالت و قسط در جامعه» است که به تعبیر ایشان اصلیترین امر مربوط به زندگی مردم است۱
مفردات آیه
حضرت آیتالله خامنهای در بیانات خود مفردات این آیه را اینگونه توضیح میدهند: «بیّنات یعنی حجتهای متقن و غیر قابل تردیدی که پیغمبران ارائه میدهند؛ کتاب، یعنی منشور ادیان در مورد معارف، احکام و اخلاقیات؛ میزان، یعنی آن سنجهها و معیارها»۲
ایشان با توضیح معنای قسط، به تفاوت آن با عدل نیز اشاره میکنند: «قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه.»۳ « «قسط» با «عدل» فرق میکند. عدل یک معنای عام است. عدل همان معنای والا و برجستهای است که در زندگی شخصی و عمومی و جسم و جان و سنگ و چوب و همهی حوادث دنیا وجود دارد. یعنی یک موازنهی صحیح. عدل این است. یعنی رفتار صحیح؛ موازنهی صحیح؛ معتدل بودن و به سمت عیب و خروج از حد نرفتن. این، معنای عدل است. لکن قسط، آنطور که انسان میفهمد، همین عدل در مناسبات اجتماعی است. یعنی آن چیزی که ما امروز از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر میکنیم. این، غیر از آن عدل به معنای کلی است. انبیا اگرچه حرکت کلیشان به سمت آن عدالت به معنای کلی است - «بالعدل قامت السموات و الارض»؛ آسمانها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن سر پا هستند - اما آن چیزی که فعلاً برای بشر مسأله است و او تشنهی آن است و با کمتر از آن نمیتواند زندگی کند، قسط است. قسط یعنی اینکه عدل، خُرد شود و به شکل عدالت اجتماعی در آید. «لیقوم الناس بالقسط.» انبیا برای این آمدند. »۴ بر این اساس حضرت آیتالله خامنهای قسط را پیاده کردن عدل در اجتماع میدانند.
استقرار عدالت در جامعه، هدف تمامی انبیاء
رهبر معظم انقلاب با استفاده از این آیه مسألهی برقراری عدالت را هدف تمامی انبیا در طول تاریخ ذکر میکنند: «استقرار عدالت، دستور همهی انبیاء الهی است که فرمود ارسال رسل و فرستادن کتابها و این همه تلاشی که انبیاء و پیروان انبیاء انجام دادند، برای این است که: «لیقوم النّاس بالقسط» زندگی مردم، زندگی همراه با قسط باشد.»۵ البته ایشان تصریح میکنند که این هدف، هدفی میانی است و هدف اصلی انبیاء، رستگاری جامعه و ایجاد بستری برای عبودیت خداوند است: «البته شکی نیست که قیام به قسط و همهی آنچه که مربوط به زندگی دنیائی، اجتماعی و فردی افراد است، مقدمهی آن هدف خلقت است: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛ یعنی عبودیت. اصلاً هدف خلقت، عبد خدا شدن است؛ که بالاترین کمالات هم همین عبودیت خداست.»۶
لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ (سورهی مبارکهی حدید، آیهی ۲۵)
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببینند؛ خداوند قوی و شکستناپذیر است!
چهارمین آیهی پرکاربرد در بیان رهبر معظم انقلاب با ۲۶ بار تکرار، «آیهی ۲۵ سورهی حدید» است. موضوع محوری که ایشان در این آیه بر آن تکیه میکنند، مسألهی «عدالت و قسط در جامعه» است که به تعبیر ایشان اصلیترین امر مربوط به زندگی مردم است۱
مفردات آیه
حضرت آیتالله خامنهای در بیانات خود مفردات این آیه را اینگونه توضیح میدهند: «بیّنات یعنی حجتهای متقن و غیر قابل تردیدی که پیغمبران ارائه میدهند؛ کتاب، یعنی منشور ادیان در مورد معارف، احکام و اخلاقیات؛ میزان، یعنی آن سنجهها و معیارها»۲
ایشان با توضیح معنای قسط، به تفاوت آن با عدل نیز اشاره میکنند: «قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه.»۳ « «قسط» با «عدل» فرق میکند. عدل یک معنای عام است. عدل همان معنای والا و برجستهای است که در زندگی شخصی و عمومی و جسم و جان و سنگ و چوب و همهی حوادث دنیا وجود دارد. یعنی یک موازنهی صحیح. عدل این است. یعنی رفتار صحیح؛ موازنهی صحیح؛ معتدل بودن و به سمت عیب و خروج از حد نرفتن. این، معنای عدل است. لکن قسط، آنطور که انسان میفهمد، همین عدل در مناسبات اجتماعی است. یعنی آن چیزی که ما امروز از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر میکنیم. این، غیر از آن عدل به معنای کلی است. انبیا اگرچه حرکت کلیشان به سمت آن عدالت به معنای کلی است - «بالعدل قامت السموات و الارض»؛ آسمانها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن سر پا هستند - اما آن چیزی که فعلاً برای بشر مسأله است و او تشنهی آن است و با کمتر از آن نمیتواند زندگی کند، قسط است. قسط یعنی اینکه عدل، خُرد شود و به شکل عدالت اجتماعی در آید. «لیقوم الناس بالقسط.» انبیا برای این آمدند. »۴ بر این اساس حضرت آیتالله خامنهای قسط را پیاده کردن عدل در اجتماع میدانند.
استقرار عدالت در جامعه، هدف تمامی انبیاء
رهبر معظم انقلاب با استفاده از این آیه مسألهی برقراری عدالت را هدف تمامی انبیا در طول تاریخ ذکر میکنند: «استقرار عدالت، دستور همهی انبیاء الهی است که فرمود ارسال رسل و فرستادن کتابها و این همه تلاشی که انبیاء و پیروان انبیاء انجام دادند، برای این است که: «لیقوم النّاس بالقسط» زندگی مردم، زندگی همراه با قسط باشد.»۵ البته ایشان تصریح میکنند که این هدف، هدفی میانی است و هدف اصلی انبیاء، رستگاری جامعه و ایجاد بستری برای عبودیت خداوند است: «البته شکی نیست که قیام به قسط و همهی آنچه که مربوط به زندگی دنیائی، اجتماعی و فردی افراد است، مقدمهی آن هدف خلقت است: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛ یعنی عبودیت. اصلاً هدف خلقت، عبد خدا شدن است؛ که بالاترین کمالات هم همین عبودیت خداست.»۶
استفاده از قدرت برای پیاده کردن قسط
حضرت آیتالله خامنهای با استفاده از ادامهی این آیهی شریفه که پیرامون «انزال حدید» است، لازمهی پیاده شدن قسط در جامعه را وجود «قدرت» ذکر میکنند: «شما ببینید در همین آیهی کریمهی قرآن که راجع به قسط صحبت میکند و میگوید خدای متعال همهی پیغمبران را فرستاد، «لیقوم النّاس بالقسط»؛ برای اینکه قسط و عدالت را در جامعه مستقر کنند، بلافاصله میفرماید: «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للنّاس»؛ یعنی پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن میگویند، با بازوان و سرپنجگان قدرتی که مجهز به سلاح هستند و با زورگویان و قدرتطلبان فاسد، معارضه و مبارزه میکنند... د. کسانی که طرفدار عدالت هستند، در مقابل زورگویان و زیادهطلبان و متجاوزان به حقوق انسانها باید خود را به قدرت مجهز کنند.»۷
گسترش عدالت، هدف قیام حسینی و مهدوی
رهبر انقلاب با اشاره به وصیت و سخنان حضرت اباعبدالله علیهالسلام در آستانهی حرکت به سمت کوفه، هدف از این قیام را نیز تحقق عدالت و مقابله با ظلم میدانند: «حرکت امام حسین علیهالسلام برای اقامهی حق و عدل بود ... تمام آثار و گفتار آن بزرگوار و نیز گفتاری که دربارهی آن بزرگوار از معصومین رسیده است، این مطلب را روشن میکند که غرض، اقامهی حق و عدل و دین خدا و ایجاد حاکمیت شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است.»۸
همچنین این هدفی است که از سوی حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف نیز دنبال میشود: «هدف حکومت ولیّعصر عجّلاللَّهتعالیفرجهالشّریف در آخر زمان هم باز همین عدل است.»۹
پینوشتها:
۱. بیانات در دیدار مسئولان قوّهی قضاییه - ۱۳۶۸/۰۶/۲۰
۲. بیانات در دومین نشست اندیشههای راهبردی - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
۳. بیانات در دیدار کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی در سالروز عید مبعث - ۱۳۸۵/۰۵/۳۱
۴. بیانات در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۷۱/۱۱/۰۱
۵. بیانات در دیدار کارگزاران نظام در سالروز مبعث - ۱۳۸۶/۰۵/۲۰
۶. بیانات در دومین نشست اندیشههای راهبردی - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
۷. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمهشعبان - ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
۸. بیانات در دیدار جمعی از روحانیون - ۱۳۶۸/۰۵/۱۱
۹. بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام - ۱۳۶۸/۱۱/۰۹
حضرت آیتالله خامنهای با استفاده از ادامهی این آیهی شریفه که پیرامون «انزال حدید» است، لازمهی پیاده شدن قسط در جامعه را وجود «قدرت» ذکر میکنند: «شما ببینید در همین آیهی کریمهی قرآن که راجع به قسط صحبت میکند و میگوید خدای متعال همهی پیغمبران را فرستاد، «لیقوم النّاس بالقسط»؛ برای اینکه قسط و عدالت را در جامعه مستقر کنند، بلافاصله میفرماید: «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للنّاس»؛ یعنی پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن میگویند، با بازوان و سرپنجگان قدرتی که مجهز به سلاح هستند و با زورگویان و قدرتطلبان فاسد، معارضه و مبارزه میکنند... د. کسانی که طرفدار عدالت هستند، در مقابل زورگویان و زیادهطلبان و متجاوزان به حقوق انسانها باید خود را به قدرت مجهز کنند.»۷
گسترش عدالت، هدف قیام حسینی و مهدوی
رهبر انقلاب با اشاره به وصیت و سخنان حضرت اباعبدالله علیهالسلام در آستانهی حرکت به سمت کوفه، هدف از این قیام را نیز تحقق عدالت و مقابله با ظلم میدانند: «حرکت امام حسین علیهالسلام برای اقامهی حق و عدل بود ... تمام آثار و گفتار آن بزرگوار و نیز گفتاری که دربارهی آن بزرگوار از معصومین رسیده است، این مطلب را روشن میکند که غرض، اقامهی حق و عدل و دین خدا و ایجاد حاکمیت شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است.»۸
همچنین این هدفی است که از سوی حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف نیز دنبال میشود: «هدف حکومت ولیّعصر عجّلاللَّهتعالیفرجهالشّریف در آخر زمان هم باز همین عدل است.»۹
پینوشتها:
۱. بیانات در دیدار مسئولان قوّهی قضاییه - ۱۳۶۸/۰۶/۲۰
۲. بیانات در دومین نشست اندیشههای راهبردی - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
۳. بیانات در دیدار کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی در سالروز عید مبعث - ۱۳۸۵/۰۵/۳۱
۴. بیانات در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۷۱/۱۱/۰۱
۵. بیانات در دیدار کارگزاران نظام در سالروز مبعث - ۱۳۸۶/۰۵/۲۰
۶. بیانات در دومین نشست اندیشههای راهبردی - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
۷. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمهشعبان - ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
۸. بیانات در دیدار جمعی از روحانیون - ۱۳۶۸/۰۵/۱۱
۹. بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام - ۱۳۶۸/۱۱/۰۹