• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1393/03/24
به‌مناسبت سالروز یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری

حماسه سیاسی۲۴خرداد؛ نماد اعتماد متقابل مردم و نظام


پس از مشارکت ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات سال ۸۸ و ثبت نصاب جدیدی از مشارکت در انتخابات که نشان از اعتماد مردم به جمهوری اسلامی داشت، به‌علت عدم پذیرش نتیجه‌ی شمارش آرا توسط برخی از نامزد‌های انتخابات، کام شیرین مردم ایران تلخ شد و فتنه‌ی ۸۸ به راه افتاد.
 
* هدف اصلی فتنه ۸۸؛ بی‌اعتمادی به نظام
هدف اصلی فتنه‌ی سال ۸۸ «بی اعتماد ساختن مردم نسبت به جمهوری اسلامی» بود؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین نماز جمعه‌ی بعد از انتخابات سال ۸۸ با اشاره به این مسأله فرمودند:
«اعتماد به نظام جمهوری اسلامی در این انتخابات آشکار شد. و من بعد عرض خواهم کرد که دشمنان همین اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند؛ دشمنان ملت ایران می‌خواهند همین اعتماد را در هم بشکنند. این اعتماد بزرگترین سرمایه‌ی جمهوری اسلامی است، می‌خواهند این را از جمهوری اسلامی بگیرند؛ می‌خواهند ایجاد شک کنند، ایجاد تردید کنند درباره‌ی این انتخابات و این اعتمادی را که مردم کردند، تا این اعتماد را متزلزل کنند.»۱
ما به مردم عزیزمان عرض کردیم که خب مردم نظامشان را دوست می‌دارند، می‌آیند رأی می‌دهند؛ اما اگر احیاناً کسی هم هست که با نظام اسلامی خیلی دل صافی ندارد، اما برای کشورِ خودش و منافع کشور اهمیت قائل است، او هم بیاید. لابد بعضی‌ها از این مجموعه بودند و آمدند. این نشان‌دهنده‌ی چیست؟ نشان‌دهنده‌ی این است که حتی کسانی که طرفدار نظام هم نیستند، به نظام اعتماد دارند. (رهبر انقلاب ۱۳۹۲/۴/۵)

هر چند خط اصلی فتنه، متهم ساختن نظام اسلامی به تقلب و خیانت در آرای مردم بود، اما مجموعه‌ی اتهام‌هایی که در فتنه‌ی ۸۸ به نظام وارد شد، بسیار متنوع بود. مواردی که برخی برای اولین‌بار به‌عنوان سرخط رسانه‌های معاند قرار گرفت و با پروپاگاندا و تبلیغات دقیق رسانه‌ای سعی شد تا همین اعتماد به نظام نشانه برود.

* پیش‌بینی رهبر انقلاب: اعتماد مردم به نظام را در انتخابات آتی خواهید دید
اما درست در همان سال ۸۸ و در اوج دوران فتنه، رهبر انقلاب اعلام کردند مردم به نظام اسلامی اعتماد دارند و پیش‌بینی نمودند که در انتخابات آتی «اعتماد مردم» به نظام سنجیده خواهد شد و دیده خواهد شد که به اعتماد مردم به نظام خدشه وارد نشده است. ایشان در سخنانشان در  خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران فرمودند:
«مکرر در مکرر تبلیغات کردند که اعتماد مردم از دست رفته؛ چه کار کنیم؟ حالا بعضی در لباس دلسوزی گفتند چه کار کنیم که اعتماد برگردد! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام هم به مردم اعتماد دارد. ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه خواهید دید در انتخابات آینده - که حالا دو سه سال دیگر است - همین مردم با وجود همین بازیگری‌‌‌‌‌ای که مخالفان و دشمنان و غافلان و بی‌‌‌‌‌خبران داخلی کردند، یک حضور مستحکمِ قوی‌‌‌‌‌ای در انتخابات خواهند داشت.»۲

صوت:
اعتماد مردم به نظام

حدود دو سال و نیم بعد در اسفند ماه سال ۹۰ اولین انتخابات پس از فتنه در حالی برگزار شد که حتی رسانه‌های بین‌المللی مخالف ایران نیز به حضور گسترده‌ی مردم پای صندوق‌ها اشاره کردند و میزان مشارکت در انتخابات نه‌تنها کاسته نشده بود، بلکه نسبت به آخرین انتخابات مشابه (یعنی انتخابات مجلس) افزایش نیز پیدا کرده بود. رهبر انقلاب اسلامی این حضور گسترده را نشان از «اعتماد مردم به نظام» دانستند و اظهار داشتند:
«بعد از انتخاباتِ پر سر و صدای پر حادثه‌ی سال ۸۸، بعضی این‌جوری پیش‌بینی می‌کردند که اعتماد مردم از نظام سلب شد؛ مردم دیگر پای صندوق‌ها نمی‌آیند. این انتخابات، یک پاسخ قاطع و روشن بود به این تصور غلط، به این استنتاج غلط، این گمانه‌زنی خطا. مردم این گمانه‌زنی‌ها را تخطئه کردند؛ نشان دادند که نخیر، به نظام اسلامی پایبندند، به آن اعتماد دارند، به ندای او - که می‌گوید من صندوق رأی گذاشتم، بیائید رأی خودتان را بدهید و برنامه را تنظیم کنید - پاسخ می‌دهند و می‌آیند وارد میدان می‌شوند. ... بعد از گذشت ۳۳ سال، مردم این‌جور وارد میدان می‌شوند؛ این نشان‌دهنده‌ی اعتماد کامل است.»۳
 
* پیش‌بینی رهبر انقلاب: حماسه سیاسی در سال ۹۲
شاید اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از فتنه از اهمیت دوچندانی برخوردار بود؛ چراکه تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه‌ای با هدف خدشه بر کارایی و کارآمدی نظام بر ایران تحمیل شده بود و از طرف دیگر برخی مشکلات اقتصادی نیز رخ نمایانده بود.
اما درست در همان سال ۸۸ و در اوج دوران فتنه، رهبر انقلاب اعلام کردند مردم به نظام اسلامی اعتماد دارند و پیش‌بینی نمودند که در انتخابات آتی «اعتماد مردم» به نظام سنجیده خواهد شد. حدود دو سال و نیم بعد در اسفند ماه سال ۹۰ اولین انتخابات پس از فتنه برگزار شد. میزان مشارکت در انتخابات افزایش نیز پیدا کرده بود. رهبر انقلاب این حضور گسترده را نشان از «اعتماد مردم به نظام» دانستند.

در این حال بسیاری از دشمنان، حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات را پیش‌بینی می‌کردند. در چنین شرایطی رهبر انقلاب اسلامی سال ۹۲ را سال «حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نام‌گذاری کردند و حضور مردم را «شوق آفرین» پیش‌بینی کردند و فرمودند:
«حماسه‌ی سیاسی یعنی حضور آگاهانه‌ی مردم در صحنه‌ی سیاست کشور و مدیریت کشور؛ نمونه‌ی بارزش همین حادثه‌ی انتخابات است که اندکی بعد ان‌شاءاللَّه به توفیق الهی، در وقت مقرر، با حضور و شرکت شوق‌آفرین مردم انجام خواهد گرفت. آن‌ها چون فهمیدند هدف حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی چیست، از همین حالا به خیال خودشان شروع کرده‌اند به تخریب کردن. امروز انواع و اقسام تبلیغات وجود دارد برای این‌که در عرصه‌ی اقتصادی، مردم را دچار یأس و نومیدی کنند؛ در عرصه‌ی سیاسی، انگیزه‌ی مردم را از حضور در میدان سیاست و بالخصوص در میدان انتخابات کاهش دهند. آن‌ها ملت ایران را نشناخته‌اند. این حرکت عظیم ملت ایران در عرصه‌های مختلف، نتوانسته غفلت و بی‌اطلاعی طراحان و سیاستگذاران پشت پرده‌ی استکبار را به خود بیاورد و متوجه کند؛ نمی‌دانند با کی طرفند.»۴
 
* تحقق شاخص‌های حماسه سیاسی در انتخابات ۲۴ خرداد
انتخابات ۲۴ خرداد با مشارکت بیش از ۷۲ درصد واجدان شرایط در کمال آرامش برگزار گردید و شاخص‌های حماسه‌ی سیاسی به‌عینه تحقق یافت. شاخص‌های تحقق‌یافته در انتخابات ۲۴ خرداد را می‌توان به‌صورت زیر فهرست‌بندی کرد:

صوت:
حماسه‌ی سیاسی چگونه ایجاد شد؟

مشارکت گسترده
«صحنه‌ی حماسی و پُرشور انتخابات در روز جمعه‌ی ۲۴ خرداد، آزمون خیره‌کننده‌ی دیگری بود که چهره‌ی مصمم و پر امید ایران اسلامی را در معرض نگاه دوستان و دشمنان نهاد. رشد فزاینده‌ی سیاسی و پای فشردن بر مردم‌سالاری دینی صادقانه، حقیقت تابناکی است که با حضور متراکم شما در پای صندوق‌های رأی، یک بار دیگر در عمل به اثبات رسید و باطل‌السحر بافته‌ها و گزافه‌های دشمنان و حسودان و طمع‌ورزان شد.
حماسه‌ی حضور شما پیوند مستحکم ایران و ایرانی را با نظام اسلامی به رخ همه‌ی بدخواهانی کشید که با صد ترفند سیاسی و اقتصادی و امنیتی در پی گسستن یا سست کردن این اعتماد و پیوند مقدس‌اند.»۵

قانونمداری
الف) برجسته‌شدن گفتمان قانونمداری
«یکی از نکات برجسته و مثبتی که انسان مشاهده می‌کند - با خبرهایی که داریم، با اطلاعات آشکاری که وجود دارد - این است که گفتمان مردم در این انتخابات، گفتمان قانون‌گرایی است؛ با هر کسی صحبت می‌کنند، مصاحبه می‌کنند، مردم از تبعیت از قانون می‌گویند؛ این خیلی حادثه‌ی با ارزش و برجسته‌ای است؛ قانون‌گرایی. از بی‌قانونی مردم لطمه دیدند؛ در سال ۸۸ عدم تبعیت از قانون، لگد زدن به قانون، به کشور لگد زد؛ این را مردم دیدند. یکی از پدیده‌های برجسته‌ی امروز این است که مردم نگاهشان، گرایششان قانون‌گرایی است. خوشبختانه تا امروز، هم مسئولین، هم نامزدهای مختلف و محترم رعایت کردند جهات قانونی را، مراعات کردند؛ ان‌شاءالله بعد از این هم همین خواهد بود.»۶
نوار زمان: بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی قانون‌مداری در انتخابات
ب) اجرای قانون در عمل
«یک نکته‌ی دیگری که در این انتخابات به نظر بنده برجسته بود و جا دارد که انسان خدا را شکر کند، این بود که بعد از انتخابات، نامزدهای مختلف با نجابت و قانون‌پذیری در این قضیه عمل کردند و واکنش نشان دادند؛ این خیلی چیز مهمی است. رفتند با رئیس جمهور منتخب، برادرانه و دوستانه دیدار کردند و به او تبریک گفتند، اظهار خرسندی کردند. بنده لازم است از این حضرات تشکر کنم. این است که کام مردم را شیرین می‌کند، این است که موجب می‌شود مردم احساس کنند موفقیت به دست آورده‌اند.»۷
«حماسه‌ی سیاسی» روز ۲۴ خرداد یکی از نقاط اوج «عقلانیت گره خورده به عاطفه»ی ملت ایران است که «اعتماد» متقابل میان رهبر انقلاب و مردم را آشکار می‌سازد. اعتماد مردم به آن رهبری که چون ایشان را به انتخابات فرا می‌خواند او را اجابت می‌کنند و اعتماد رهبر انقلاب نسبت به مردمی که همواره برای حفظ نظام، انقلاب و کشورشان در صحنه‌ها و عرصه‌های مهم حضور دارند.

اعتماد عمومی مردم به نظام
«معنای حضور مردم این بود که به سرنوشت کشور علاقه‌مندند؛ به نظام جمهوری اسلامی، که این انتخابات جزو ارکان و متون آن است، علاقه‌مندند؛ به دستگاه‌های برگزارکننده‌ی انتخابات - چه مجری، چه ناظر - اعتماد دارند و امیدوار به حرکت مستمرِ پیشرونده‌ی کشورند. این مسأله‌ی اعتماد، نکته‌ی بسیار مهمی است. در کنار هوشمندی مردم، بصیرت مردم در این حضور، اعتماد عمومی هم نکته‌ی بسیار مهمی است.
جالب این‌جا است که ما به مردم عزیزمان عرض کردیم که خب مردم نظامشان را دوست می‌دارند، می‌آیند رأی می‌دهند؛ اما اگر احیاناً کسی هم هست که با نظام اسلامی خیلی دل صافی ندارد، اما برای کشورِ خودش و منافع کشور اهمیت قائل است، او هم بیاید. لابد بعضی‌ها از این مجموعه بودند و آمدند. این نشان‌دهنده‌ی چیست؟ نشان‌دهنده‌ی این است که حتی کسانی که طرفدار نظام هم نیستند، به نظام اعتماد دارند؛ آن‌ها هم می‌دانند که نظام جمهوری اسلامی منافع کشور را و عزت ملی را می‌تواند حفظ کند و از آن دفاع کند.
مشکل دولت‌ها در کشورهای مختلف این است که در مقابل هجمه‌های جهانی، در مقابل طمع‌ورزان بین‌المللی، قادر نیستند از ملتشان، از منافعشان، از عزتشان دفاع کنند. جمهوری اسلامی، استوار و مستحکم مثل شیر در مقابل دشمنان ایستاده، از منافع ملت دفاع می‌کند؛ این را حتی آن کسانی هم که احیاناً آمدند رأی دادند، اما به نظام اعتقادی هم نداشتند، با این کارِ خودشان تصدیق کردند؛ نشان دادند که اعتماد به نظام جمهوری اسلامی، عمومی است.»۸
 
به نظر می‌رسد «حماسه‌ی سیاسی» روز ۲۴ خرداد یکی از نقاط اوج «عقلانیت گره خورده به عاطفه» ملت ایران است که «اعتماد» متقابل میان رهبر انقلاب و مردم را آشکار می‌سازد. اعتماد مردم به آن رهبری که چون ایشان را به انتخابات فرا می‌خواند او را اجابت می‌کنند و اعتماد رهبر انقلاب نسبت به مردمی که همواره برای حفظ نظام، انقلاب و کشورشان در صحنه‌ها و عرصه‌های مهم حضور دارند.

پی‌نوشت‌ها:
۱. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۸/۳/۲۹
۲. خطبه‌های نماز جمعه‌ی‌ تهران ۱۳۸۸/۶/۲۰
۳. بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
۴. بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور ۱۳۹۲/۲/۷
۵. پیام رهبر انقلاب به مناسبت حضور حماسی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم ۱۳۹۲/۳/۲۵
۶. بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۲/۳/۲۲
۷. بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضائیه‌ ۱۳۹۲/۴/۵
۸. همان