1392/05/06
دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب
حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، عصر امروز در نشستی صمیمانه و صریح با رهبر انقلاب، به بیان دیدگاههای جامعهی دانشجویی و تبادل نظر دربارهی موضوعات مختلف علمی، دانشگاهی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پرداختند.
در این دیدار که از ساعت ۵ بعداز ظهر آغاز شد و تا نماز مغرب و عشاء ادامه یافت، ۱۲ نفر از نمایندگان تشکلها و انجمنهای دانشجویی، مسائل مورد نظر و خواستهها و مواضع خود را بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای نیز ضمن پاسخگویی و بیان برخی نکات دربارهی مسائل مطرحشده، به تبیین نسبت آرمانها با واقعیتها، وظایف جامعهی دانشجویی و راههای ایجاد و افزایش نشاط و تحرک حقیقی در دانشگاهها پرداختند.
ایشان با شکرگزاری به درگاه پروردگار به خاطر دیدار با جمع باصفا، صمیمی و پرنشاط دانشجویان، مطالب بیانشده در این دیدار را غالباً پخته، سنجیده و بسیار خوب خواندند و دستگاههای مختلف را به بررسی راههای تحقق پیشنهادهای دانشجویان توصیه کردند.
رهبر انقلاب در پاسخ به دانشجویی که خواستار تبیین معنای «اعتدال» شده بود، خاطرنشان کردند: رئیسجمهور منتخب که این شعار را مطرح کرده است، حتماً معنا و مفهوم مورد نظر خود را دربارهی مقوله اعتدال بیان خواهد کرد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به سخنان یکی دیگر از دانشجویان دربارهی برخورد صحیح با دولتِ رئیسجمهور منتخب افزودند: همچنان که دربارهی همهی دولتها تأکید شده است، باید از این دولت نیز حمایت و به آن کمک کرد.
ایشان افزودند: برخی میگویند اگر دولت اینگونه باشد، به او کمک وگرنه انتقاد میکنیم. بنده با انتقاد مخالف نیستم، اما اولاً انتقاد با عیبجویی فرق دارد، ثانیاً باید ابتدا فرصت کار و تلاش و تحرک داده شود.
حضرت آیتالله خامنهای کار قوهی مجریه را واقعاً سخت و دشوار برشمردند و خاطرنشان کردند: هیچکس نیست که نقطهضعف نداشته باشد. بنابراین نباید توقعات را به قدری بالا برد که از توان منطقی اشخاص خارج باشد.
رهبر انقلاب با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن مشکلات و واقعیتهای کشور افزودند: مجموعهی نیروهای فعال سیاسی، کاری و دانشگاهی دست به دست هم دهند تا کارها به فضل الهی به پیش برود.
یکی دیگر از دانشجویان از بروز کدورت در میان دانشجویان به علت اختلاف در تحلیلهای سیاسی-اجتماعی سخن گفته بود.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر پرهیز کامل از تبدیل اختلاف نظرها به کدورت و خصومت گفتند: جداً از دانشجویان عزیز و طرفداران سلایق گوناگون خواهش میکنم که اجازه ندهند «اختلاف نظر در تحلیل و برداشت و تفسیر» به کینه و دشمنی بینجامد.
ایشان در همین زمینه افزودند: به توصیهی حضرت امام، مانند طلبهها باشید که در هنگام مباحثه بسیار جدی هستند، اما در بقیهی اوقات رفیق و دوست و همراه یکدیگرند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مباحثی که برخی دانشجویان دربارهی فتنه ۸۸ مطرح کردند، افزودند: در بررسی آن حوادث تلخ، مسألهی اصلی و عمده، قانونشکنی و رفتار غیر نجیبانهی جماعتی است که در مقابل جریان قانون ایستادند و به ایران عزیز، لطمه و ضربه و خسارت وارد آوردند.
ایشان افزودند: البته در حاشیه و گوشه و کنار یک حادثهی بزرگ، ممکن است مسائلی روی داده باشد که گاه یک نفر مظلوم یا ظالم واقع شود، اما در هر حال نباید مسألهی اصلی به خاطر این مسائل گم شود.
ایشان در همین زمینه این سؤال اساسی را مطرح کردند که چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مسأله به خیابانها اردوکشی کردند؟!
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بارها و بارها این سؤال را نه در مجامع عمومی، بلکه به شکلی که قابل پاسخدادن باشد، مطرح کردهایم، پس چرا جواب نمیدهند؟! چرا عذرخواهی نمیکنند؟!
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: در جلسات خصوصی میگویند تقلبی رخ نداده بود، پس به چه علت کشور را دچار آن ضایعات کردید و به لبهی پرتگاه بردید؟
ایشان با اشاره به اوضاع پرآشوب و خونین برخی کشورهای منطقه خاطرنشان کردند: میدانید اگر در فتنهی ۸۸ خدا کمک نمیکرد و گروههای مردمی به جان هم میافتادند، کشور به چه روز و روزگاری میافتاد؟ که البته خداوند نگذاشت و ملت هم بصیرت به خرج دادند.
حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به دانشجویی دیگر «شدت بهخرجدادن» را به معنی جدّیت و ایستادگی منطقی در بحث، قابل قبول دانستند، اما تأکید کردند: اگر منظور از شدت بهخرجدادن مخالفتِ همراه با عنف و زور باشد، کاملاً مخالفم.
رهبر انقلاب، نظر یکی دیگر از دانشجویان دربارهی ضرورت نظارت بر همهی قوا و دستگاهها و از جمله مجلس، قوهی قضاییه و صداوسیما را تأیید، اما خاطرنشان کردند: چگونگی نظارت بر مجلس و دستگاه قضا، مطلب مهمی است که فعالان دانشجویی میتوانند روی آن کار پخته کنند و پیشنهاد دهند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامهی سخنان خود با بیان چند سؤال و پاسخهای آنها، خواستار بحثهای دقیق در خصوص این موضوعات در دانشگاهها شدند.
اولین سؤال: نسبت دانشجو و عنصر انقلابی با آرمانهای انقلاب چیست؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این سؤال ابتدا به تبیین آرمانهای انقلاب و رابطهی آنها با واقعیات جامعه پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین این نکته را متذکر شدند که دسترسی به آرمانهای انقلاب بدون نیرو و نشاط و جسارت و خطشکنی جوانها امکانپذیر نیست.
ایشان افزودند: بر همین اساس باید نقش جوانان در تحقق آرمانهای انقلاب، جدی گرفته شود، زیرا معتقدم جوانها توانایی گرهگشایی دارند.
حضرت آیتالله خامنهای بعد از این مقدمه، به تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی پرداختند و گفتند: نظام اسلامی دارای منظومهای از آرمانها است که باید برای رسیدن به همهی آنها تلاش شود، اما این آرمانها دارای رتبهبندی و درجات مختلف هستند.
ایشان رسیدن به جامعهای «عادلانه، پیشرفته و معنوی» را از آرمانهای اصلی و درجهیک نظام اسلامی دانستند و در تشریح آن، خاطرنشان کردند: جامعهی عادلانه، جامعهای است که هم مسئولان عادلانه رفتار کنند و هم مردم نسبت به یکدیگر عدالت داشته باشند، ضمن آن که این جامعه در عرصههای علمی، سیاسی و تمدنی، پیشرفته و از نظر معنویت نیز سیراب باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که دستیابی به چنین آرمانی قطعاً قابل تحقق است و تاکنون نیز در این مسیر پیشرفتهای خوبی انجام شده، افزودند: چنین جامعهای برای کشورهای اسلامی و غیر اسلامی الگو خواهد بود.
حضرت آیتالله خامنهای به برخی آرمانهای دیگر نظام اسلامی که در مراتب بعد از این آرمان اصلی قرار دارد، اشاره کردند و گفتند: اقتصاد مقاومتی، سلامت در جامعه، صنعت برتر، کشاورزی برتر، تجارت همراه با رونق، علم پیشرو، نفوذ فرهنگی و سیاسی در جهان، همه در منظومهی آرمانهای نظام اسلامی قرار دارند و قابل تحقق نیز هستند.
سؤال دومی که رهبر انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان مطرح کردند، عبارت بود از «نسبت آرمانها با واقعیات».
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: به عنوان مثال، تحریمها یک واقعیت است و از طرف دیگر، پیشرفت اقتصادی یکی از آرمانهای انقلاب است. اکنون سؤال این است که پیشرفت اقتصادی با واقعیتی همچون تحریم چگونه امکانپذیر است.
ایشان تأکید کردند: در موضوع نسبت آرمانگرایی با واقعیات، ما هم آرمانگرایی را کاملاً تأیید میکنیم و هم دیدن واقعیات را.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آرمانگرایی بدون دیدن واقعیات، به خیالپردازی و توهم منجر خواهد شد. البته باید میان واقعیات و آنچه که تلاش میشود به عنوان واقعیات القاء شود، تفاوت قائل شد.
ایشان یکی از روشهای معمول در جنگ روانی را القاء واقعیتهای غیر واقعی خواندند و تأکید کردند: یکی از کارکردهای بصیرت این است که انسان واقعیات را آن طور که هست، ببیند و دچار اشتباه نشود.
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از شگردهای جنگ روانی را بزرگنمایی بیش از حد برخی واقعیات و نادیدهگرفتن واقعیات دیگر دانستند و گفتند: به عنوان نمونه، یکی از واقعیات این است که بخشی از نخبگان از کشور خارج میشوند، اما در کنار آن، واقعیت دیگری وجود دارد که «افزایش چشمگیر دانشجویان نخبه» است، اما در تبلیغات، واقعیت اول بزرگنمایی میشود و واقعیت دوم به هیچ وجه گفته نمیشود.
حضرت آیتالله خامنهای در نتیجهگیری این بحث تأکید کردند: فعال دانشجویی آرمانخواه که واقعیات را هم میبیند، در هیچ شرایطی -چه هنگام پیروزیهای شیرین و چه هنگام هزیمتهای تلخ- دچار احساس انفعال و یأس و بنبست نمیشود، زیرا در آرمانخواهی صحیح و واقعبینانه، بنبست وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: توقع من از دانشجویان عزیز این است که همواره و در هر شرایطی، با نگاه واقعبینانه به دنبال آرمانها باشند.
حضرت آیتالله خامنهای سؤال سوم خود را اینگونه مطرح کردند: «رابطهی تکلیفمداری با دنبال نتیجهبودن چیست؟» ایشان در پاسخ به این سؤال به جملهی معروف امام خمینی(رضواناللهعلیه) که میفرمودند: «ما به دنبال تکلیف هستیم»، اشاره کردند و افزودند: آیا این جمله بدین معنا است که امام با وجود آن سختیها و زحماتی که سالها متحمل شده بودند، دنبال نتیجه نبودند؟ قطعاً چنین چیزی صحیح نیست.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تکلیفگرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجهی مطلوب بر اساس تکلیف عمل و از کارهای ضد تکلیف و نامشروع پرهیز کند.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: انسانی که برای رسیدن به نتیجه بر اساس تکلیف عمل میکند، اگر به نتیجهی مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمیکند.
ایشان در جمعبندی این موضوع گفتند: تکلیفگرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجهبودن ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به ضرورت وجود شور و نشاط در دانشگاهها پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: این شور و نشاط باید در محیط دانشگاه و در بخشهای مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی نمود پیدا کند.
ایشان دانشگاه را محیط جستوجوگر در زمینهی مسائل کلان کشور و مسائل مختلف سیاسی دانستند و افزودند: بحث و تحلیل و فهم درست مسائل مختلف داخلی و بینالمللی یکی از راههای ایجاد شور و نشاط در دانشگاهها است.
رهبر انقلاب اسلامی شناخت مسائل اصلی و تفکیک آنها از مسائل فرعی و سرگرمنشدن به مسائل غیر اولویتدار را یکی دیگر از زمینههای شور و نشاط در دانشگاهها بیان کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: محیطهای دانشجویی میتوانند با بحثهای پرنشاط و تحرکآفرین، مسئولان کشور را در اولویتبندی صحیح مسائل کمک کنند.
رهبر انقلاب در تبیین مصادیقی که میتواند در دانشگاهها دستمایهی بحثهای حقیقی نشاطآفرین قرار گیرد، به موضوع حماسهی اقتصادی اشاره کردند.
ایشان افزودند: حماسهی اقتصادی از جمله مسائل سرنوشتسازی است که دانشجویان میتوانند با بررسی عمیق حدود و راهکارهای آن به پیشرفت کشور، کمک بزرگی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: البته حماسهی اقتصادی مسألهای نیست که ظرف چند ماه نتیجه دهد، بلکه یک حرکت بلندمدت است که باید در سال جاری شروع شود.
ایشان اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی را از دیگر موضوعات واقعی برشمردند که بررسی ابعاد و زوایای آنها میتواند خون تازهای در پیکرهی محیطهای دانشجویی و دانشگاهی جاری سازد.
رهبر انقلاب اسلامی با دعوت از محیطهای دانشجویی برای بررسی عمیق «بیداری اسلامی» و فراز و نشیبهای آن در کشورهای منطقه تأکید کردند: بیداری اسلامی پدیدهی بسیار مهمی است که با آنتیتزهای استکباری از بین نمیرود.
ایشان با اشاره به حوادث جاری در برخی کشورهای منطقه افزودند: این حوادث نشان میدهد که عمق بیداری اسلامی در این کشورها وجود دارد، اما به علت اینکه مسائل خوب مدیریت نشد و ناشیگری کردند، امروز اوضاع کشور بزرگ مصر بسیار دردناک شده است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: تشکلها و محیطهای دانشجویی با بحثهای عمیق دربارهی «روند بیداری اسلامی، خاکریز طولانی استکبار در مقابل این پدیده، اشتباهات صورتگرفته در کشورهای منطقه و مقایسهی حوادث آنها با روند استقرار و استمرار جمهوری اسلامی در ایران» به کشور و ملت خدمت خواهند کرد.
رهبر انقلاب بررسی و تبیین عمق راهبردی نظام اسلامی را از دیگر موضوعاتی دانستند که میتواند به تحرک و نشاط فکری دانشگاهها کمک کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: نگاه واقعبینانه به اوضاع منطقه نشان میدهد برخی موضوعات مایهی استحکام نظام اسلامی و نشاندهندهی عمق راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی هستند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: هدف از سخنان صریح امام خمینی دربارهی هستههای انقلابی خارج از کشور، تشکیل این عمق استراتژیک بود که امروز استکبار با دستپاچگی سعی در مبارزه با آن را دارد، اما به جایی نخواهد رسید.
رهبر انقلاب تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان شیعه و سنّی را خاطرنشان کردند و افزودند: شیعه را در نقاط مختلف میکوبند، چرا که تصور میکنند شیعیان پایگاه طبیعی جمهوری اسلامیاند، اما دشمنان نمیدانند که در بسیاری از کشورها، برادران اهل سنت با شدت بیشتری از نظام اسلامی دفاع میکنند.
رهبر انقلاب در جمعبندی این بخش از سخنانشان خطاب به جامعهی دانشجویی تأکید کردند: «مسائل سیاسی–اجتماعیِ ناظر به واقعیات زندگی» میتواند نشاط و تحرک دانشگاهها را موجب شود و نتیجهی مباحث را به عنوان فرآوردههای علمی در اختیار مسئولان قرار دهد.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامهی سخنانشان، تلاش علمی را صحنهی دیگری برای افزایش نشاط حقیقی در دانشگاهها دانستند.
ایشان افزودند: نیاز علمی از نیازهای اساسی و درجهیک کشور است و باید تلاش کنیم روند پیشرفتهای ده سال اخیر، به طور مضاعف ادامه یابد.
رهبر انقلاب، پیشرفتهای علمی را گرهگشای مشکلات اقتصادی–سیاسی و اجتماعی برشمردند و تأکید کردند: کار و پیشرفت علمی در دانشگاهها و در کشور باید به صورت جهادی انجام شود.
ایشان دانشجویان را به افزایش ارتباط با اساتید ارزشی و مکتبی، گسترش روابط با «مراجع فکریِ مورد اعتماد و سالم» و تقویت مطالعات فکری فراخواندند.
در این دیدار و قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، ۱۲ نفر از دانشجویان به نمایندگی از تشکلها و انجمنهای علمی، فرهنگی، قرآنی و سیاسی دانشگاهها، دیدگاههای خود را دربارهی مسائل مختلف بیان کردند.
آقایان:
- ابوالفضل چمندی، از اتحادیهی جامعهی اسلامی دانشجویان
- سهیل عظیمی، به نمایندگی از فعالان قرآنی
- مصطفی دینی، از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
- احمد مداحی، نمایندهی بسیج دانشجویی
- محمد رضایتی، از اتحادیهی انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل
- مهدی زینالو، از نخبگان علمی
- علی محمدزاده، نمایندهی جنبش عدالتخواه دانشجویی
- امین عباسی، نمایندهی تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی
- مصطفی صادقیفر، نمایندهی دفتر تحکیم وحدت
- محمدمهدی کرامتی، از نخبگان علمی و دانشجوی دکتری
- حمیدرضا صالحیان، نمایندهی گروههای جهادی دانشجویی
- و خانم فرزانه فرشیدنیک، به نمایندگی از انجمنهای علمی
دانشجویانی بودند که در این دیدار دیدگاههای خود را مطرح کردند.
محورهای اصلی سخنان نمایندگان تشکلهای دانشجویی به این شرح است:
- محکومکردن فضاسازی برخی جریانها برای تطهیر فتنهگران سال ۸۸ و حامیان آنها
- انتقاد از تلاش برخی افراد و جریانها برای زیر سؤال بردن خدمات دولت
- لزوم تبیین دقیق و روشن مقولهی «اعتدال» از جانب رئیسجمهور منتخب
- ضرورت ایجاد اندیشکدههای اسلامی به منظور عملیشدن کرسیهای آزاداندیشی
- وجود فضای عقلانی، علمی، پرنشاط و آزاد در دانشگاهها
- هوشیاری در قبال طرح موضوع «مذاکره با آمریکا» به بهانهی لزوم حل مشکلات اقتصادی و شکستن تحریمها
- انتقاد از نگاه نادرست، صوری و فرمایشی به کرسیهای آزاداندیشی
- ضرورت نگاه صحیح به اسلامی کردن دانشگاهها
- ایجاد بستر لازم برای فعالیت تشکلها و کانونهای دانشجویی با سلایق مختلف و دیدگاههای انتقادی
- پیشنهاد تشکیل دانشگاه «تربیت معلم و استاد قرآن کریم»
- نگارش دروس معارف متناسب با رشتههای تحصیلی در دانشگاهها
- انتقاد از فرصتسوزی و ظلم عظیم به نظام، انقلاب و مردم در جریان فتنهی ۸۸ و محکومکردن برخی تلاشها برای تطهیر فتنهسازان
- اهمیت تعریف چهارچوبهای نظری گفتمان امام خمینی به عنوان شاخص حرکت صحیح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی
- لزوم حفظ و تقویت فضای آرام و بهدور از سیاستزدگی در دانشگاهها در جهت ادامهی حرکت پرشتاب و جهشهای علمی کشور
- گلایه از عدم حضور مسئولان در دانشگاهها
- نظارت موشکافانه، نقادانه و منصفانهی جریانهای دانشجویی بر عملکرد دولت یازدهم همچون دولتهای قبلی
- ضرورت تبیین مرزهای تکلیفگرایی و نتیجهگرایی
- اهمیت پرهیز از نگاههای جناحی و سیاسی در انتخاب وزیر جدید علوم
- اثبات مجدد سلامت نظام انتخاباتی کشور در انتخابات خرداد ۹۲ و روشنشدن دروغهای عناصر فتنهگر
- گلایه از نبود نگاه عادلانهی رسانهای نسبت به مسائل و مشکلات مناطق مختلف کشور بهویژه مناطق محروم
- اهمیت نگاه جامع و متوازن به بخشهای خصوصی، تعاونی و دولتی
- استفاده از ظرفیتهای تشکلهای مردمی یا همان دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی
- انتقاد از نگاههای صوری و ویترینی برخی دستگاهها به فعالیتهای فرهنگی
- انتقاد از خودداری برخی قوا، نهادها و دستگاهها از پاسخگویی و شفافسازی
- ضرورت توجه شورای نگهبان به تبیین شفاف ملاکهای احراز صلاحیت
- آسیبشناسی رفتار انتخاباتی برخی جریانها و شخصیتها در انتخابات ریاستجمهوری
- لزوم تدوین چهارچوبهای نظارت ساختاریافته بر قوا و دستگاهها
- ضرورت حاکمشدن گفتمان قانونگرایی بر تمام اجزای کشور و اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی
- لزوم نقشدادن به مردم در جهت تحقق حماسهی اقتصادی، همانند نقشآفرینی برجسته در حماسهی سیاسی و اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی
- گلایه از برخورد تبعیضآمیز با برخی تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها
- ضرورت تبیین مختصات فضای با نشاط در دانشگاهها به منظور جلوگیری از برخوردهای سلیقهای
- لزوم بازنگری جدی در منابع ترجمهای علوم انسانی و زمینهسازی برای تولید علم بومی
- اهمیت نوسازی ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی به منظور فراگیرتر شدن آن در میان قشرهای مختلف مردم
- ضروت تدوین طرحی جامع برای تأمین و ساماندهی منابع مالی دانشگاهها
- بهرهگیری از ظرفیت دانشجویی در سطوح مختلف مدیریت کشور
- توجه بیشتر به هنر اسلامی و متخصصان برخوردار از مبانی دینی در جهت عینیتیافتن سبک زندگی اسلامی
- برکات فراوان اردوهای جهادی نظیر کادرسازی و نخبهپروری فرهنگی
- ضرورت توجه بیشتر به روستاها و مناطق محروم و پیشنهاد راهاندازی شبکهی تلویزیونی روستا
- لزوم تشکیل نهاد صنفی و غیر دولتی برای بهرهمندی و حمایت از حرکتهای جهادی
در این دیدار که از ساعت ۵ بعداز ظهر آغاز شد و تا نماز مغرب و عشاء ادامه یافت، ۱۲ نفر از نمایندگان تشکلها و انجمنهای دانشجویی، مسائل مورد نظر و خواستهها و مواضع خود را بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای نیز ضمن پاسخگویی و بیان برخی نکات دربارهی مسائل مطرحشده، به تبیین نسبت آرمانها با واقعیتها، وظایف جامعهی دانشجویی و راههای ایجاد و افزایش نشاط و تحرک حقیقی در دانشگاهها پرداختند.
ایشان با شکرگزاری به درگاه پروردگار به خاطر دیدار با جمع باصفا، صمیمی و پرنشاط دانشجویان، مطالب بیانشده در این دیدار را غالباً پخته، سنجیده و بسیار خوب خواندند و دستگاههای مختلف را به بررسی راههای تحقق پیشنهادهای دانشجویان توصیه کردند.
رهبر انقلاب در پاسخ به دانشجویی که خواستار تبیین معنای «اعتدال» شده بود، خاطرنشان کردند: رئیسجمهور منتخب که این شعار را مطرح کرده است، حتماً معنا و مفهوم مورد نظر خود را دربارهی مقوله اعتدال بیان خواهد کرد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به سخنان یکی دیگر از دانشجویان دربارهی برخورد صحیح با دولتِ رئیسجمهور منتخب افزودند: همچنان که دربارهی همهی دولتها تأکید شده است، باید از این دولت نیز حمایت و به آن کمک کرد.
ایشان افزودند: برخی میگویند اگر دولت اینگونه باشد، به او کمک وگرنه انتقاد میکنیم. بنده با انتقاد مخالف نیستم، اما اولاً انتقاد با عیبجویی فرق دارد، ثانیاً باید ابتدا فرصت کار و تلاش و تحرک داده شود.
حضرت آیتالله خامنهای کار قوهی مجریه را واقعاً سخت و دشوار برشمردند و خاطرنشان کردند: هیچکس نیست که نقطهضعف نداشته باشد. بنابراین نباید توقعات را به قدری بالا برد که از توان منطقی اشخاص خارج باشد.
رهبر انقلاب با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن مشکلات و واقعیتهای کشور افزودند: مجموعهی نیروهای فعال سیاسی، کاری و دانشگاهی دست به دست هم دهند تا کارها به فضل الهی به پیش برود.
یکی دیگر از دانشجویان از بروز کدورت در میان دانشجویان به علت اختلاف در تحلیلهای سیاسی-اجتماعی سخن گفته بود.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر پرهیز کامل از تبدیل اختلاف نظرها به کدورت و خصومت گفتند: جداً از دانشجویان عزیز و طرفداران سلایق گوناگون خواهش میکنم که اجازه ندهند «اختلاف نظر در تحلیل و برداشت و تفسیر» به کینه و دشمنی بینجامد.
ایشان در همین زمینه افزودند: به توصیهی حضرت امام، مانند طلبهها باشید که در هنگام مباحثه بسیار جدی هستند، اما در بقیهی اوقات رفیق و دوست و همراه یکدیگرند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مباحثی که برخی دانشجویان دربارهی فتنه ۸۸ مطرح کردند، افزودند: در بررسی آن حوادث تلخ، مسألهی اصلی و عمده، قانونشکنی و رفتار غیر نجیبانهی جماعتی است که در مقابل جریان قانون ایستادند و به ایران عزیز، لطمه و ضربه و خسارت وارد آوردند.
ایشان افزودند: البته در حاشیه و گوشه و کنار یک حادثهی بزرگ، ممکن است مسائلی روی داده باشد که گاه یک نفر مظلوم یا ظالم واقع شود، اما در هر حال نباید مسألهی اصلی به خاطر این مسائل گم شود.
ایشان در همین زمینه این سؤال اساسی را مطرح کردند که چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مسأله به خیابانها اردوکشی کردند؟!
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بارها و بارها این سؤال را نه در مجامع عمومی، بلکه به شکلی که قابل پاسخدادن باشد، مطرح کردهایم، پس چرا جواب نمیدهند؟! چرا عذرخواهی نمیکنند؟!
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: در جلسات خصوصی میگویند تقلبی رخ نداده بود، پس به چه علت کشور را دچار آن ضایعات کردید و به لبهی پرتگاه بردید؟
ایشان با اشاره به اوضاع پرآشوب و خونین برخی کشورهای منطقه خاطرنشان کردند: میدانید اگر در فتنهی ۸۸ خدا کمک نمیکرد و گروههای مردمی به جان هم میافتادند، کشور به چه روز و روزگاری میافتاد؟ که البته خداوند نگذاشت و ملت هم بصیرت به خرج دادند.
حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به دانشجویی دیگر «شدت بهخرجدادن» را به معنی جدّیت و ایستادگی منطقی در بحث، قابل قبول دانستند، اما تأکید کردند: اگر منظور از شدت بهخرجدادن مخالفتِ همراه با عنف و زور باشد، کاملاً مخالفم.
رهبر انقلاب، نظر یکی دیگر از دانشجویان دربارهی ضرورت نظارت بر همهی قوا و دستگاهها و از جمله مجلس، قوهی قضاییه و صداوسیما را تأیید، اما خاطرنشان کردند: چگونگی نظارت بر مجلس و دستگاه قضا، مطلب مهمی است که فعالان دانشجویی میتوانند روی آن کار پخته کنند و پیشنهاد دهند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامهی سخنان خود با بیان چند سؤال و پاسخهای آنها، خواستار بحثهای دقیق در خصوص این موضوعات در دانشگاهها شدند.
اولین سؤال: نسبت دانشجو و عنصر انقلابی با آرمانهای انقلاب چیست؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این سؤال ابتدا به تبیین آرمانهای انقلاب و رابطهی آنها با واقعیات جامعه پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین این نکته را متذکر شدند که دسترسی به آرمانهای انقلاب بدون نیرو و نشاط و جسارت و خطشکنی جوانها امکانپذیر نیست.
ایشان افزودند: بر همین اساس باید نقش جوانان در تحقق آرمانهای انقلاب، جدی گرفته شود، زیرا معتقدم جوانها توانایی گرهگشایی دارند.
حضرت آیتالله خامنهای بعد از این مقدمه، به تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی پرداختند و گفتند: نظام اسلامی دارای منظومهای از آرمانها است که باید برای رسیدن به همهی آنها تلاش شود، اما این آرمانها دارای رتبهبندی و درجات مختلف هستند.
ایشان رسیدن به جامعهای «عادلانه، پیشرفته و معنوی» را از آرمانهای اصلی و درجهیک نظام اسلامی دانستند و در تشریح آن، خاطرنشان کردند: جامعهی عادلانه، جامعهای است که هم مسئولان عادلانه رفتار کنند و هم مردم نسبت به یکدیگر عدالت داشته باشند، ضمن آن که این جامعه در عرصههای علمی، سیاسی و تمدنی، پیشرفته و از نظر معنویت نیز سیراب باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که دستیابی به چنین آرمانی قطعاً قابل تحقق است و تاکنون نیز در این مسیر پیشرفتهای خوبی انجام شده، افزودند: چنین جامعهای برای کشورهای اسلامی و غیر اسلامی الگو خواهد بود.
حضرت آیتالله خامنهای به برخی آرمانهای دیگر نظام اسلامی که در مراتب بعد از این آرمان اصلی قرار دارد، اشاره کردند و گفتند: اقتصاد مقاومتی، سلامت در جامعه، صنعت برتر، کشاورزی برتر، تجارت همراه با رونق، علم پیشرو، نفوذ فرهنگی و سیاسی در جهان، همه در منظومهی آرمانهای نظام اسلامی قرار دارند و قابل تحقق نیز هستند.
سؤال دومی که رهبر انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان مطرح کردند، عبارت بود از «نسبت آرمانها با واقعیات».
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: به عنوان مثال، تحریمها یک واقعیت است و از طرف دیگر، پیشرفت اقتصادی یکی از آرمانهای انقلاب است. اکنون سؤال این است که پیشرفت اقتصادی با واقعیتی همچون تحریم چگونه امکانپذیر است.
ایشان تأکید کردند: در موضوع نسبت آرمانگرایی با واقعیات، ما هم آرمانگرایی را کاملاً تأیید میکنیم و هم دیدن واقعیات را.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آرمانگرایی بدون دیدن واقعیات، به خیالپردازی و توهم منجر خواهد شد. البته باید میان واقعیات و آنچه که تلاش میشود به عنوان واقعیات القاء شود، تفاوت قائل شد.
ایشان یکی از روشهای معمول در جنگ روانی را القاء واقعیتهای غیر واقعی خواندند و تأکید کردند: یکی از کارکردهای بصیرت این است که انسان واقعیات را آن طور که هست، ببیند و دچار اشتباه نشود.
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از شگردهای جنگ روانی را بزرگنمایی بیش از حد برخی واقعیات و نادیدهگرفتن واقعیات دیگر دانستند و گفتند: به عنوان نمونه، یکی از واقعیات این است که بخشی از نخبگان از کشور خارج میشوند، اما در کنار آن، واقعیت دیگری وجود دارد که «افزایش چشمگیر دانشجویان نخبه» است، اما در تبلیغات، واقعیت اول بزرگنمایی میشود و واقعیت دوم به هیچ وجه گفته نمیشود.
حضرت آیتالله خامنهای در نتیجهگیری این بحث تأکید کردند: فعال دانشجویی آرمانخواه که واقعیات را هم میبیند، در هیچ شرایطی -چه هنگام پیروزیهای شیرین و چه هنگام هزیمتهای تلخ- دچار احساس انفعال و یأس و بنبست نمیشود، زیرا در آرمانخواهی صحیح و واقعبینانه، بنبست وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: توقع من از دانشجویان عزیز این است که همواره و در هر شرایطی، با نگاه واقعبینانه به دنبال آرمانها باشند.
حضرت آیتالله خامنهای سؤال سوم خود را اینگونه مطرح کردند: «رابطهی تکلیفمداری با دنبال نتیجهبودن چیست؟» ایشان در پاسخ به این سؤال به جملهی معروف امام خمینی(رضواناللهعلیه) که میفرمودند: «ما به دنبال تکلیف هستیم»، اشاره کردند و افزودند: آیا این جمله بدین معنا است که امام با وجود آن سختیها و زحماتی که سالها متحمل شده بودند، دنبال نتیجه نبودند؟ قطعاً چنین چیزی صحیح نیست.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تکلیفگرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجهی مطلوب بر اساس تکلیف عمل و از کارهای ضد تکلیف و نامشروع پرهیز کند.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: انسانی که برای رسیدن به نتیجه بر اساس تکلیف عمل میکند، اگر به نتیجهی مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمیکند.
ایشان در جمعبندی این موضوع گفتند: تکلیفگرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجهبودن ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به ضرورت وجود شور و نشاط در دانشگاهها پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: این شور و نشاط باید در محیط دانشگاه و در بخشهای مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی نمود پیدا کند.
ایشان دانشگاه را محیط جستوجوگر در زمینهی مسائل کلان کشور و مسائل مختلف سیاسی دانستند و افزودند: بحث و تحلیل و فهم درست مسائل مختلف داخلی و بینالمللی یکی از راههای ایجاد شور و نشاط در دانشگاهها است.
رهبر انقلاب اسلامی شناخت مسائل اصلی و تفکیک آنها از مسائل فرعی و سرگرمنشدن به مسائل غیر اولویتدار را یکی دیگر از زمینههای شور و نشاط در دانشگاهها بیان کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: محیطهای دانشجویی میتوانند با بحثهای پرنشاط و تحرکآفرین، مسئولان کشور را در اولویتبندی صحیح مسائل کمک کنند.
رهبر انقلاب در تبیین مصادیقی که میتواند در دانشگاهها دستمایهی بحثهای حقیقی نشاطآفرین قرار گیرد، به موضوع حماسهی اقتصادی اشاره کردند.
ایشان افزودند: حماسهی اقتصادی از جمله مسائل سرنوشتسازی است که دانشجویان میتوانند با بررسی عمیق حدود و راهکارهای آن به پیشرفت کشور، کمک بزرگی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: البته حماسهی اقتصادی مسألهای نیست که ظرف چند ماه نتیجه دهد، بلکه یک حرکت بلندمدت است که باید در سال جاری شروع شود.
ایشان اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی را از دیگر موضوعات واقعی برشمردند که بررسی ابعاد و زوایای آنها میتواند خون تازهای در پیکرهی محیطهای دانشجویی و دانشگاهی جاری سازد.
رهبر انقلاب اسلامی با دعوت از محیطهای دانشجویی برای بررسی عمیق «بیداری اسلامی» و فراز و نشیبهای آن در کشورهای منطقه تأکید کردند: بیداری اسلامی پدیدهی بسیار مهمی است که با آنتیتزهای استکباری از بین نمیرود.
ایشان با اشاره به حوادث جاری در برخی کشورهای منطقه افزودند: این حوادث نشان میدهد که عمق بیداری اسلامی در این کشورها وجود دارد، اما به علت اینکه مسائل خوب مدیریت نشد و ناشیگری کردند، امروز اوضاع کشور بزرگ مصر بسیار دردناک شده است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: تشکلها و محیطهای دانشجویی با بحثهای عمیق دربارهی «روند بیداری اسلامی، خاکریز طولانی استکبار در مقابل این پدیده، اشتباهات صورتگرفته در کشورهای منطقه و مقایسهی حوادث آنها با روند استقرار و استمرار جمهوری اسلامی در ایران» به کشور و ملت خدمت خواهند کرد.
رهبر انقلاب بررسی و تبیین عمق راهبردی نظام اسلامی را از دیگر موضوعاتی دانستند که میتواند به تحرک و نشاط فکری دانشگاهها کمک کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: نگاه واقعبینانه به اوضاع منطقه نشان میدهد برخی موضوعات مایهی استحکام نظام اسلامی و نشاندهندهی عمق راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی هستند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: هدف از سخنان صریح امام خمینی دربارهی هستههای انقلابی خارج از کشور، تشکیل این عمق استراتژیک بود که امروز استکبار با دستپاچگی سعی در مبارزه با آن را دارد، اما به جایی نخواهد رسید.
رهبر انقلاب تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان شیعه و سنّی را خاطرنشان کردند و افزودند: شیعه را در نقاط مختلف میکوبند، چرا که تصور میکنند شیعیان پایگاه طبیعی جمهوری اسلامیاند، اما دشمنان نمیدانند که در بسیاری از کشورها، برادران اهل سنت با شدت بیشتری از نظام اسلامی دفاع میکنند.
رهبر انقلاب در جمعبندی این بخش از سخنانشان خطاب به جامعهی دانشجویی تأکید کردند: «مسائل سیاسی–اجتماعیِ ناظر به واقعیات زندگی» میتواند نشاط و تحرک دانشگاهها را موجب شود و نتیجهی مباحث را به عنوان فرآوردههای علمی در اختیار مسئولان قرار دهد.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامهی سخنانشان، تلاش علمی را صحنهی دیگری برای افزایش نشاط حقیقی در دانشگاهها دانستند.
ایشان افزودند: نیاز علمی از نیازهای اساسی و درجهیک کشور است و باید تلاش کنیم روند پیشرفتهای ده سال اخیر، به طور مضاعف ادامه یابد.
رهبر انقلاب، پیشرفتهای علمی را گرهگشای مشکلات اقتصادی–سیاسی و اجتماعی برشمردند و تأکید کردند: کار و پیشرفت علمی در دانشگاهها و در کشور باید به صورت جهادی انجام شود.
ایشان دانشجویان را به افزایش ارتباط با اساتید ارزشی و مکتبی، گسترش روابط با «مراجع فکریِ مورد اعتماد و سالم» و تقویت مطالعات فکری فراخواندند.
در این دیدار و قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، ۱۲ نفر از دانشجویان به نمایندگی از تشکلها و انجمنهای علمی، فرهنگی، قرآنی و سیاسی دانشگاهها، دیدگاههای خود را دربارهی مسائل مختلف بیان کردند.
آقایان:
- ابوالفضل چمندی، از اتحادیهی جامعهی اسلامی دانشجویان
- سهیل عظیمی، به نمایندگی از فعالان قرآنی
- مصطفی دینی، از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
- احمد مداحی، نمایندهی بسیج دانشجویی
- محمد رضایتی، از اتحادیهی انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل
- مهدی زینالو، از نخبگان علمی
- علی محمدزاده، نمایندهی جنبش عدالتخواه دانشجویی
- امین عباسی، نمایندهی تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی
- مصطفی صادقیفر، نمایندهی دفتر تحکیم وحدت
- محمدمهدی کرامتی، از نخبگان علمی و دانشجوی دکتری
- حمیدرضا صالحیان، نمایندهی گروههای جهادی دانشجویی
- و خانم فرزانه فرشیدنیک، به نمایندگی از انجمنهای علمی
دانشجویانی بودند که در این دیدار دیدگاههای خود را مطرح کردند.
محورهای اصلی سخنان نمایندگان تشکلهای دانشجویی به این شرح است:
- محکومکردن فضاسازی برخی جریانها برای تطهیر فتنهگران سال ۸۸ و حامیان آنها
- انتقاد از تلاش برخی افراد و جریانها برای زیر سؤال بردن خدمات دولت
- لزوم تبیین دقیق و روشن مقولهی «اعتدال» از جانب رئیسجمهور منتخب
- ضرورت ایجاد اندیشکدههای اسلامی به منظور عملیشدن کرسیهای آزاداندیشی
- وجود فضای عقلانی، علمی، پرنشاط و آزاد در دانشگاهها
- هوشیاری در قبال طرح موضوع «مذاکره با آمریکا» به بهانهی لزوم حل مشکلات اقتصادی و شکستن تحریمها
- انتقاد از نگاه نادرست، صوری و فرمایشی به کرسیهای آزاداندیشی
- ضرورت نگاه صحیح به اسلامی کردن دانشگاهها
- ایجاد بستر لازم برای فعالیت تشکلها و کانونهای دانشجویی با سلایق مختلف و دیدگاههای انتقادی
- پیشنهاد تشکیل دانشگاه «تربیت معلم و استاد قرآن کریم»
- نگارش دروس معارف متناسب با رشتههای تحصیلی در دانشگاهها
- انتقاد از فرصتسوزی و ظلم عظیم به نظام، انقلاب و مردم در جریان فتنهی ۸۸ و محکومکردن برخی تلاشها برای تطهیر فتنهسازان
- اهمیت تعریف چهارچوبهای نظری گفتمان امام خمینی به عنوان شاخص حرکت صحیح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی
- لزوم حفظ و تقویت فضای آرام و بهدور از سیاستزدگی در دانشگاهها در جهت ادامهی حرکت پرشتاب و جهشهای علمی کشور
- گلایه از عدم حضور مسئولان در دانشگاهها
- نظارت موشکافانه، نقادانه و منصفانهی جریانهای دانشجویی بر عملکرد دولت یازدهم همچون دولتهای قبلی
- ضرورت تبیین مرزهای تکلیفگرایی و نتیجهگرایی
- اهمیت پرهیز از نگاههای جناحی و سیاسی در انتخاب وزیر جدید علوم
- اثبات مجدد سلامت نظام انتخاباتی کشور در انتخابات خرداد ۹۲ و روشنشدن دروغهای عناصر فتنهگر
- گلایه از نبود نگاه عادلانهی رسانهای نسبت به مسائل و مشکلات مناطق مختلف کشور بهویژه مناطق محروم
- اهمیت نگاه جامع و متوازن به بخشهای خصوصی، تعاونی و دولتی
- استفاده از ظرفیتهای تشکلهای مردمی یا همان دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی
- انتقاد از نگاههای صوری و ویترینی برخی دستگاهها به فعالیتهای فرهنگی
- انتقاد از خودداری برخی قوا، نهادها و دستگاهها از پاسخگویی و شفافسازی
- ضرورت توجه شورای نگهبان به تبیین شفاف ملاکهای احراز صلاحیت
- آسیبشناسی رفتار انتخاباتی برخی جریانها و شخصیتها در انتخابات ریاستجمهوری
- لزوم تدوین چهارچوبهای نظارت ساختاریافته بر قوا و دستگاهها
- ضرورت حاکمشدن گفتمان قانونگرایی بر تمام اجزای کشور و اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی
- لزوم نقشدادن به مردم در جهت تحقق حماسهی اقتصادی، همانند نقشآفرینی برجسته در حماسهی سیاسی و اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی
- گلایه از برخورد تبعیضآمیز با برخی تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها
- ضرورت تبیین مختصات فضای با نشاط در دانشگاهها به منظور جلوگیری از برخوردهای سلیقهای
- لزوم بازنگری جدی در منابع ترجمهای علوم انسانی و زمینهسازی برای تولید علم بومی
- اهمیت نوسازی ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی به منظور فراگیرتر شدن آن در میان قشرهای مختلف مردم
- ضروت تدوین طرحی جامع برای تأمین و ساماندهی منابع مالی دانشگاهها
- بهرهگیری از ظرفیت دانشجویی در سطوح مختلف مدیریت کشور
- توجه بیشتر به هنر اسلامی و متخصصان برخوردار از مبانی دینی در جهت عینیتیافتن سبک زندگی اسلامی
- برکات فراوان اردوهای جهادی نظیر کادرسازی و نخبهپروری فرهنگی
- ضرورت توجه بیشتر به روستاها و مناطق محروم و پیشنهاد راهاندازی شبکهی تلویزیونی روستا
- لزوم تشکیل نهاد صنفی و غیر دولتی برای بهرهمندی و حمایت از حرکتهای جهادی