1369/04/07
پیام به کنگره عظیم حج
بسم الله الرّحمن الرّحیم
فرارسیدن ایّام حج، همهساله، همراه با شوق و حَنین(۱) دلهاى شیفته و جانهاى آرزومندى از سراسر جهان اسلام است که در جوار خانهى معبود و دیار محبوب، سر بر آستان عشق و تقدیس گذارند و جبههى تعبّد و تقرّب بر خاک آن مقام بسایند؛ ایّام معلومات(۲) را در سایهى ذکر و نیایش بگذرانند و در پناه رحمت و مغفرت حق بیارمند ... برادران دورافتادهى خود از چهارگوشهى عالم را ببینند و شکوه امّت اسلامى را در نمونهاى زنده و مجسّم حس کنند.
امّا ملّت مظلوم و پاکنهاد ما در این ایّام، همراه با اشتیاق مخلصانهى خود به حضور در آن مشهد عظیمِ جانها و دلها و تنها و تلاشها، دو غم بزرگ و دو مصیبت جانگداز را با همهى وجود احساس میکند و آن را به خدا و نبىّ مکرّم (صلّى الله علیه و آله) و حضرت ولىّاللهالاعظم (ارواحنا فداه) شِکوه میبرد:
اوّل، غم شهادت فراموشنشدنى کبوتران خونینبال حرم را که سه سال پیش به جرم اعلام برائت از مشرکین، به تیغ کین و حِقد(۳) حکّام سعودى در حریم امن الهى به خاک و خون کشیده شدند؛ بندگان پرهیزکار و بااخلاصى که در خانهى خدا ــ یعنى خانهى خودشان ــ به خاطر خوشایند بیگانگان و دشمنان، به دست بیگانهپرستان و ازخدابىخبران، مظلومانه به شهادت رسیدند و با خون بناحقریختهى خود، داغ ننگى بر پیشانى حکّام ستمگر و خائن حجاز نهادند.
و دوّم، درد فراق خانهى خدا و محرومیّت از انجام مناسک حج و ممنوع شدن از حضور در محشر عامّ مسلمین را که به دست خودفروختگان بر ایشان تحمیل شده و راه خانهى خدا به روى آنان مسدود گشته است. این، یکى از عبرتانگیزترین وقایع دوران تحوّلخیز کنونى است که ملّتى از همه به اسلام وفادارتر و از همه در راه خدا فداکارتر، از خانهى خدا مصدود(۴) شود و از انجام فریضهى اسلامى ممنوع گردد ...
آن روىِ این صفحهى شگفتانگیز آن است که حرم الهى براى مستشاران آمریکایى و کمپانىداران نفتى امن باشد و براى مسلمانان پاکباز و خانهپرداز، ناامن و کمین صدها خطر ... این از جملهى نشانههاى غریبى است که خبر از وضعى بشدّت ناهنجار میدهد و طبعاً در خود، بشارت تحوّلى و آیندهاى بههنجار حمل میکند؛ فَاِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا * اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا.(۵)
امّا ملّت مظلوم و پاکنهاد ما در این ایّام، همراه با اشتیاق مخلصانهى خود به حضور در آن مشهد عظیمِ جانها و دلها و تنها و تلاشها، دو غم بزرگ و دو مصیبت جانگداز را با همهى وجود احساس میکند و آن را به خدا و نبىّ مکرّم (صلّى الله علیه و آله) و حضرت ولىّاللهالاعظم (ارواحنا فداه) شِکوه میبرد:
اوّل، غم شهادت فراموشنشدنى کبوتران خونینبال حرم را که سه سال پیش به جرم اعلام برائت از مشرکین، به تیغ کین و حِقد(۳) حکّام سعودى در حریم امن الهى به خاک و خون کشیده شدند؛ بندگان پرهیزکار و بااخلاصى که در خانهى خدا ــ یعنى خانهى خودشان ــ به خاطر خوشایند بیگانگان و دشمنان، به دست بیگانهپرستان و ازخدابىخبران، مظلومانه به شهادت رسیدند و با خون بناحقریختهى خود، داغ ننگى بر پیشانى حکّام ستمگر و خائن حجاز نهادند.
و دوّم، درد فراق خانهى خدا و محرومیّت از انجام مناسک حج و ممنوع شدن از حضور در محشر عامّ مسلمین را که به دست خودفروختگان بر ایشان تحمیل شده و راه خانهى خدا به روى آنان مسدود گشته است. این، یکى از عبرتانگیزترین وقایع دوران تحوّلخیز کنونى است که ملّتى از همه به اسلام وفادارتر و از همه در راه خدا فداکارتر، از خانهى خدا مصدود(۴) شود و از انجام فریضهى اسلامى ممنوع گردد ...
آن روىِ این صفحهى شگفتانگیز آن است که حرم الهى براى مستشاران آمریکایى و کمپانىداران نفتى امن باشد و براى مسلمانان پاکباز و خانهپرداز، ناامن و کمین صدها خطر ... این از جملهى نشانههاى غریبى است که خبر از وضعى بشدّت ناهنجار میدهد و طبعاً در خود، بشارت تحوّلى و آیندهاى بههنجار حمل میکند؛ فَاِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا * اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا.(۵)
بوقهاى جهانى، همصدا با دروغگویان سعودى، آن روز گفتند که ایرانیان در پاسخ حمله به مسلّحین سعودى کشته شدهاند و عدد کشتگان آنها این همه نیست و به همان عدد از نظامیان مکّه به هلاکت رسیدهاند!
شگفتا! چگونه زائران بىدفاع که سلاحى جز ارادهى قوى و ایمان عمیق و عشقِ آمیخته به ایثار نداشتهاند، میتوانستند گاردهاى دستآموز سعودى را به قتل برسانند یا آغازگر حمله به آنها باشند؟ و چگونه میتوان در تعداد شهیدان این فاجعه شک کرد؟ آیا حمل بیش از چهارصد پیکر شهید از مکّه به ایران، براى اثبات وسعت جنایت کافى نبوده است؟ امروز هم همان بوقها و همان دروغگویان میکوشند که گناه آل سعود را در جلوگیرى از حجّ ایرانیان، کوچک جلوه دهند یا انکار کنند ...
شگفتا! چگونه زائران بىدفاع که سلاحى جز ارادهى قوى و ایمان عمیق و عشقِ آمیخته به ایثار نداشتهاند، میتوانستند گاردهاى دستآموز سعودى را به قتل برسانند یا آغازگر حمله به آنها باشند؟ و چگونه میتوان در تعداد شهیدان این فاجعه شک کرد؟ آیا حمل بیش از چهارصد پیکر شهید از مکّه به ایران، براى اثبات وسعت جنایت کافى نبوده است؟ امروز هم همان بوقها و همان دروغگویان میکوشند که گناه آل سعود را در جلوگیرى از حجّ ایرانیان، کوچک جلوه دهند یا انکار کنند ...
دولت جمهورى اسلامى براى گشودن راه کعبهى مقصود، از هیچ تلاشى سر باز نزد و باز هم نخواهد زد ... امّا مدّعیان تولیت حرمین شریفین بر جلوگیرى از حضور حاجیانى که حج را به معنى درست آن شناخته و توحید الهى را با برائت از مشرکین همراه کردهاند، اصرار میورزند.
غمى از این بزرگتر نیست که مدّعیان خدمت به حرمین شریفین و کلیدداران خانهى خدا، کمربستگان خدمت آمریکا باشند و از شعار وحدت مسلمین و برائت از آمریکا و صهیونیسم، وحشت کنند ...
این وضع، موجب آن است که امروز هم که روز بیدارى مسلمانان و طرح شعارهاى اساسى اسلام است، حج ــ این فریضهى بزرگ امّتساز و دشمنشکن ــ از مضمون واقعى خود برکنار بماند و قالبى به این عظمت و شکوه، معنایى به تناسب خود نداشته باشد.
غمى از این بزرگتر نیست که مدّعیان خدمت به حرمین شریفین و کلیدداران خانهى خدا، کمربستگان خدمت آمریکا باشند و از شعار وحدت مسلمین و برائت از آمریکا و صهیونیسم، وحشت کنند ...
این وضع، موجب آن است که امروز هم که روز بیدارى مسلمانان و طرح شعارهاى اساسى اسلام است، حج ــ این فریضهى بزرگ امّتساز و دشمنشکن ــ از مضمون واقعى خود برکنار بماند و قالبى به این عظمت و شکوه، معنایى به تناسب خود نداشته باشد.
حج میتواند روح توحید را در دلها زنده کند؛ تکّهپارههاى امّت بزرگ اسلامى را به هم وصل کند؛ عظمت مسلمین را به آنان برگرداند و آنان را از حقارت و احساس ذلّتى که بر ایشان تحمیل کردهاند، نجات دهد ... حج میتواند دردهاى مسلمین را به علاج نزدیک کند و بزرگترین درد آنان را ــ که سلطهى فرهنگى و اقتصادى و سیاسى کفر و استکبار است ــ درمان نماید. حج میتواند دلبستگىهاى اسارتآفرین را از دلها بشویَد و در مقابل، ارتباط با خدا و با بندگان خدا را در فرد و جمعِ مسلمانان تقویت نماید؛ و به همین دلیل است که سیاستهاى حاکم بر حجاز، از حجّ واقعى و حامل مضمون الهى و سیاسى بیمناکند و قدرت تحمّل آن را ندارند.
ملّت مؤمن و مبارز ما تنها به این جرم از حج محروم میشوند که خواستهاند روح و معناى حج را به آن برگردانند و عبودیّت خدا را با اظهار برائت از مشرکین ــ که خود، حاقّ(۶) معناى عبودیّت است ــ همراه سازند؛ امّا نه حکّام حجاز و نه دستهاى پشت پردهاى که به خاطر منافع استعمارى خود، این سیاستهاى خائنانه را به آنان دیکته میکنند، نخواهند توانست از بازگشت حج به شکل صحیح خود جلوگیرى کنند.
امروز ملّتهاى مسلمان بیدار شده و رو به حاکمیّت اسلام پیش میروند. امروز شعارهاى اسلامى که تا چندى پیش فقط از حنجرهى ملّت پیشرو و پیشاهنگ ما خارج میشد، در میان دیگر ملّتهاى مسلمان نیز گسترش و جذّابیّت یافته و از شرق تا غرب، در همه جاى جهان اسلام، احساس هویّت اسلامى را به ملّتها برگردانده است.
سیاستهاى استکبارى تا کِى خواهند توانست از سفر حجّ جوانان بعضى کشورهاى اسلامى جلوگیرى کنند؟ تا کجا خواهند توانست از ورود مسلمانان آگاه و بیدار کشورهاى اسلامى به مکّه و مدینه مانع شوند؟ امروز حماسهى اسلام در شمال آفریقا(۷) و در برخى کشورهاى دیگر اسلامى، در حال دگرگونسازى وضعیّت سیاسى این مناطق است. آیا خواهند توانست مردم این کشورها را نیز از حج مصدود و ممنوع کنند؟ ما حج و زیارت حرمین شریفین را حقّ مسلّم ملّت خود دانسته و با تمام قوا آن را از آلسعود ــ که تضییعکنندگان این حقّ مسلّمند ــ مطالبه میکنیم و به حول و قوّهى الهى آن را از آنان میستانیم.
امروز ملّتهاى مسلمان بیدار شده و رو به حاکمیّت اسلام پیش میروند. امروز شعارهاى اسلامى که تا چندى پیش فقط از حنجرهى ملّت پیشرو و پیشاهنگ ما خارج میشد، در میان دیگر ملّتهاى مسلمان نیز گسترش و جذّابیّت یافته و از شرق تا غرب، در همه جاى جهان اسلام، احساس هویّت اسلامى را به ملّتها برگردانده است.
سیاستهاى استکبارى تا کِى خواهند توانست از سفر حجّ جوانان بعضى کشورهاى اسلامى جلوگیرى کنند؟ تا کجا خواهند توانست از ورود مسلمانان آگاه و بیدار کشورهاى اسلامى به مکّه و مدینه مانع شوند؟ امروز حماسهى اسلام در شمال آفریقا(۷) و در برخى کشورهاى دیگر اسلامى، در حال دگرگونسازى وضعیّت سیاسى این مناطق است. آیا خواهند توانست مردم این کشورها را نیز از حج مصدود و ممنوع کنند؟ ما حج و زیارت حرمین شریفین را حقّ مسلّم ملّت خود دانسته و با تمام قوا آن را از آلسعود ــ که تضییعکنندگان این حقّ مسلّمند ــ مطالبه میکنیم و به حول و قوّهى الهى آن را از آنان میستانیم.
جبههى کفر و استکبار بدانند که آینده متعلّق به اسلام است و هیچ تدبیرى و هیچ قدرتى نخواهد توانست از اقتدار روزافزون اسلام و رواج روزافزون شعارها و ارزشهاى اسلامى در جوامع مسلمین جلوگیرى کند.
ملّت عزیز ما نیز بدانند ــ و میدانند ــ که عزّت و عظمت و شکوه اسلام که با قیام و فداکارى آنان در دوران انقلاب تا امروز به وجود آمده، هر روز که میگذرد، بر عزّت و عظمت و اقتدار آنان مىافزاید و کید دشمنان در برابر صبر و مقاومت شجاعانهى آنان قادر به پایدارى نیست.
استکبار و ایادى آن، محکوم به عقبنشینى در برابر موج فزایندهى اسلامند و خون پاک شهیدان مکّه و دیگر شهداى انقلاب اسلامى، راه حرکت و پیشرفت اسلام در جهان را هموار ساخته و پرچم اسلام را در بسیارى از نقاط عالم به اهتزاز در آورده است.
ملّت عزیز ما نیز بدانند ــ و میدانند ــ که عزّت و عظمت و شکوه اسلام که با قیام و فداکارى آنان در دوران انقلاب تا امروز به وجود آمده، هر روز که میگذرد، بر عزّت و عظمت و اقتدار آنان مىافزاید و کید دشمنان در برابر صبر و مقاومت شجاعانهى آنان قادر به پایدارى نیست.
استکبار و ایادى آن، محکوم به عقبنشینى در برابر موج فزایندهى اسلامند و خون پاک شهیدان مکّه و دیگر شهداى انقلاب اسلامى، راه حرکت و پیشرفت اسلام در جهان را هموار ساخته و پرچم اسلام را در بسیارى از نقاط عالم به اهتزاز در آورده است.
حجّاج بیتاللهالحرام و برادران و خواهرانى که امسال از سراسر عالم در خانهى خدا گرد مىآیند، بکوشند تا با طرح مصائب و مشکلات مسلمین و تلاش براى ایجاد وحدت و همدلى مسلمانان ــ که شرط اصلى نجات مسلمین از چنگال امپراتورى زر و زور و سلطهى جهانى است ــ و نشر معارف اساسى اسلام و تبادل نظر در وظایف بزرگ مسلمین در دوران معاصر، حج را ابراهیمى و محمّدى (صلّى الله علیه و آله) سازند.
شعار محو غدّهى سرطانى اسرائیل که از سوى امام عظیمالشّأن و قائد کبیر اسلام، امام خمینى (رضوان الله علیه) مطرح شد،(۸) علىرغم میل سازشکاران سیاستباز، باید با قوّت و شدّت مطرح شود و به صداى عمومى مسلمین در حج تبدیل گردد.
شعار محو غدّهى سرطانى اسرائیل که از سوى امام عظیمالشّأن و قائد کبیر اسلام، امام خمینى (رضوان الله علیه) مطرح شد،(۸) علىرغم میل سازشکاران سیاستباز، باید با قوّت و شدّت مطرح شود و به صداى عمومى مسلمین در حج تبدیل گردد.
جدایى دین از سیاست که توطئهى دیرین دشمنان براى منزوى کردن اسلام و قرآن است، باید با شدّت محکوم شود و به میدان آمدن دین در همهى کشورهاى اسلامى در مقابله با سیاستهاى استعمارى و استکبارى، باید درس عمومى ملّتهاى مسلمان شمرده شود.
اگرچه امسال نیز برادران مجاهد و شجاع و ایثارگر شما از ایران در جمع حاجیان نیستند و ایادى آمریکا و اسرائیل راه آنان به سوى آن کعبهى آمال را قطع کردهاند، امّا دلهاى آنان در آنجا است؛ همچنان که شعارها و خواستهها و سخن دل آنان بىشک براى یکایک کسانى که به عزّت اسلام و مسلمین مىاندیشند، مطرح است.
از خداوند متعال پیروزى اسلام و مسلمین را مسئلت نموده و امیدواریم با پایدارى و استقامت و بیدارى و آگاهى مسلمانان، مخصوصاً علما و متفکّران و روشنفکران و نویسندگان و شعرا و هنرمندان در کشورهاى اسلامى، و توجّه به عظمت وظیفهاى که بر دوش آنان است، دست کفّار و مستکبرین از جوامع اسلامى قطع شود و عزّت و عظمتى که خداوند براى مؤمنان مقدّر فرموده، به جوامع مسلمان برگرداند.
اگرچه امسال نیز برادران مجاهد و شجاع و ایثارگر شما از ایران در جمع حاجیان نیستند و ایادى آمریکا و اسرائیل راه آنان به سوى آن کعبهى آمال را قطع کردهاند، امّا دلهاى آنان در آنجا است؛ همچنان که شعارها و خواستهها و سخن دل آنان بىشک براى یکایک کسانى که به عزّت اسلام و مسلمین مىاندیشند، مطرح است.
از خداوند متعال پیروزى اسلام و مسلمین را مسئلت نموده و امیدواریم با پایدارى و استقامت و بیدارى و آگاهى مسلمانان، مخصوصاً علما و متفکّران و روشنفکران و نویسندگان و شعرا و هنرمندان در کشورهاى اسلامى، و توجّه به عظمت وظیفهاى که بر دوش آنان است، دست کفّار و مستکبرین از جوامع اسلامى قطع شود و عزّت و عظمتى که خداوند براى مؤمنان مقدّر فرموده، به جوامع مسلمان برگرداند.
انّه ولىّالتّوفیق
على حسینىخامنهاى
۵ ذیحجّة ۱۴۱۰
على حسینىخامنهاى
۵ ذیحجّة ۱۴۱۰
(۱ ناله از روی اشتیاق و دلتنگی
(۲ روزهای معلوم (برگرفته از قرآن کریم؛ سورهی حج، آیهی ۲۸)
(۳ کینهورزی، عداوت
(۴ بازداشتهشده
(۵ سورهى شرح، آیات ۵ و ۶؛ «پس [بدان که] با دشوارى، آسانى است. آرى، با دشوارى، آسانى است.»
(۶ صورت واقعى، حقیقت
(۷ ر.ک: بیانات در دیدار خانوادههای شهدای هفتم تیر و مکّهی مکرّمه و اقشار مختلف مردم، پینوشت شمارهی ۷
(۸ صحیفهی امام، ج ۱۶، ص ۴۸۸؛ سخنرانی در جمع رهبران مسلمان بنگلادش (۱۳۶۱/۶/۱۷)