• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/11/15

دیدار مسئولان صدا و سیما با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی صبح‌ امروز در دیدار رئیس، معاونان‌ و مدیران‌ سازمان‌ صداوسیما با تشکر صمیمانه‌ از اقدامات‌ و برنامه‌های این‌ سازمان‌ تأکید کردند این‌ مرکز حساس‌ و عظیم‌ باید با شناسایی، تولید و مدیریت‌ پیامهای مورد نیاز مردم‌ و جامعه، نقش‌ رسانه‌ای خود را کاملتر ایفا نماید.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با تبریک ایام‌ فرخنده‌ و مبارک سالگرد پیروزی انقلاب‌ اسلامی به‌ ملت‌ بزرگ‌ ایران، دهه‌ فجر را جزو روزهای فراموش‌ ناشدنی تاریخ‌ این‌ ملت‌ خواندند و از خداوند مسئلت‌ کردند نعمت‌ قدرشناسی از انقلاب‌ عظیم‌ و پرشکوه‌ اسلامی را به‌ همه‌ عنایت‌ فرماید.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ جایگاه‌ مهم‌ صداوسیما، نیت، اراده‌ و عمل‌ مسولان‌ این‌ سازمان‌ را مبنای پیشرفتها و اقدامات‌ انجام‌ شده‌ دانستند و با قدردانی از آقای لاریجانی رئیس‌ سازمان‌ صداوسیما و همه‌ مدیران‌ و کارکنان‌ آن‌ خاطرنشان‌ کردند با وجود همه‌ تلاشها و فعالیتهای هنوز خلاءهایی در این‌ سازمان‌ وجود دارد که‌ باید رفع‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با اشاره‌ به‌ فعالیتهای رسانه‌ای صاحبان‌ قدرت‌ جهانی افزودند: مراکز قدرت‌طلب‌ اقتصادی و سیاسی دنیا، برای تولید پیامهای مورد نظر خود، جهت‌ دادن‌ به‌ افکار عمومی جهان‌ و تسخیر اذهان‌ ملتها سرمایه‌گذاریهای عظیمی انجام‌ داده‌اند که‌ انقلاب‌ اسلامی و ملت‌ ایران‌ جزو اهداف‌ اصلی آنان‌ بشمار میروند و مقابله‌ با این‌ هجوم‌ خبری رسانه‌ای وظایف‌ بسیار سنگینی را بر دوش‌ صداوسیما میگذارد.
ایشان‌ در تبیین‌ علل‌ تهاجم‌ رسانه‌ای قدرتهای سلطه‌طلب‌ با ایران‌ اسلامی افزودند: رژیمهای قبل‌ از انقلاب‌ ضمن‌ وابستگی شدید به‌ خارج‌ و فراهم‌ آوردن‌ امکان‌ تسلط بیگانگان‌ برمنابع‌ ایران، خود را صاحب‌ کشور میدانستند و برای مردم‌ هیچ‌ ارزشی قائل‌ نبودند اما انقلاب‌ اسلامی ضمن‌ قطع‌ وابستگی به‌ خارج‌ و ایجاد استقلال‌ بویژه‌ در عرصه‌ سیاسی، مردم‌ را مالک حقیقی کشور ساخته‌ و ملت‌ را در راه‌ تحقق‌ اهداف‌ و آرمانهای بلند خود بسیج‌ کرده‌ است‌ بهمین‌ علت‌ مراکز قدرت‌ جهانی، انقلاب‌ اسلامی و ملت‌ ایران‌ را در صف‌ اول‌ اهداف‌ تهاجمی خود قرار داده‌اند.
ایشان‌ اقدام‌ صداوسیما را در شناخت، تولید و مدیریت‌ صحیح‌ انتقال‌ پیامهای مورد نیاز مردم‌ کاری ضروری و موجب‌ افزایش‌ قدرت‌ ملت‌ ایران‌ در برابر زیاده‌خواهیهای دشمن‌ دانستند و افزودند همه‌ بخشهای صداوسیما باید در این‌ حرکت‌ عمومی نقش‌آفرینی کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای، افزایش‌ انگیزه‌های عدالت‌خواهی در مردم‌ را جزو وظایف‌ سازمان‌ صداوسیما برشمردند و افزودند بسیاری از ناکامیها و مشکلات‌ موجود بعلت‌ بیتوجهی به‌ عدالت‌ است‌ چرا که‌ غالبا در حرف‌ و شعار از عدالت‌ اجتماعی و اقتصادی سخن‌ گفته‌ میشود اما در عمل، عدالت‌ رعایت‌ نمیشود ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ خاطرنشان‌ کردند فرهنگ‌ عدالت‌طلبی باید بطور کامل‌ در جامعه‌ رواج‌ یابد تا مردم‌ آن‌ را در همه‌ ابعاد زندگی خود احساس‌ و رعایت‌ کنند و بگونه‌ای نشود که‌ افرادی که‌ از طریق‌ تخلف‌ از قانون‌ و بیعدالتی میلیاردها تومان‌ ثروت‌ نامشروع‌ جمع‌ کرده‌آند از مردم‌ و کشور طلبکار شوند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی آشنایی با عظمت، شکوه‌ و اهمیت‌ انقلاب‌ اسلامی را از دیگر پیامهای مورد نیاز جامعه‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند برخلاف‌ برخی القائات‌ منفی در مورد اصل‌ انقلاب‌ و یا پایان‌ یافتن‌ آن‌ انقلاب‌ یک حرکت‌ مستمر برای تغییر همه‌ بنیانهای غلط سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی و اقتصادی است‌ و طبعا هیچگاه‌ پایان‌ نمییابد.
ایشان‌ با انتقاد از عناصری که‌ تلاش‌ میکنند ذائقه‌ جوانان‌ امروز را عوض‌ کنند و آنان‌ را متفاوت‌ با جوانان‌ دیروز نشان‌ دهند افزودند: جوان‌ در هر مقطعی از تاریخ، آرمانخواه، عدالت‌طلب‌ و دارای نشاط و انرژی فراوان‌ است‌ و نسل‌ سوم‌ انقلاب‌ نیز با توجه‌ به‌ همین‌ ویژگیهای ذاتی، راه‌ عدالت‌طلبانه‌ جوانان‌ دیروز را ادامه‌ خواهد داد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، تبیین‌ ضرورت‌ ایثار و انفاق‌ و زهد در افکار عمومی را از دیگر خطوط کاری صداوسیما برشمردند و افزودند: صداوسیما همچنین‌ باید حاکمیت‌ مراکز سرمایه‌داری صهیونیستی بر رسانه‌های گروهی جهان‌ را برای مردم‌ تبیین‌ نماید و ابعاد مختلف‌ دیکتاتوری پنهان‌ پول‌ و شهوت‌ را که‌ بر جهان‌ حکمفرمائی میکند به‌ شیوه‌های مناسب‌ و هنرمندانه‌ برای افکار عمومی بازگو کند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی زنده‌ نگه‌ داشتن‌ ارزشها در اذهان‌ جامعه‌ را از دیگر پیامهای مورد نیاز برشمردند و تصریح‌ کردند صداوسیما باید برخورد با عوامل‌ داخلی و خارجی ایجاد ناامنی، استقرار عدالت، لزوم‌ تربیت‌ معنوی جامعه‌ و تلاش‌ برای رفاه‌ و آبادی و پیشرفت‌ علمی را بعنوان‌ مطالبات‌ حقیقی مردم‌ از حکومت‌ مطرح‌ کند تا مردم‌ بدانند حکومت‌ در برابر آنها چه‌ وظایفی دارد.
ایشان، تبیین‌ صحیح‌ حوادث‌ تاریخ‌ ایران‌ و جهان‌ و نیز حوادث‌ جاری در جهان‌ را، موجب‌ درس‌آموزی جامعه‌ و افزایش‌ قدرت‌ پیش‌بینی حوادث‌ دانستند و افزودند: ایجاد حساسیت‌ در مورد تلاش‌ دشمنان‌ برای بوجود آوردن‌ هرج‌ و مرج‌ در کشور، حفظ هویت‌ دینی و انقلابی، افشای تهدیدات‌ دشمنان، تقویت‌ روحیه‌ مسؤولیت‌شناسی، مشخص‌ کردن‌ دشمن‌ اصلی و نفی دشمنان‌ موهوم، توسعه‌ تفاهم‌ اجتماعی، ایجاد امنیت‌ روحی در مردم، و امیدوار کردن‌ جامعه‌ نسبت‌ به‌ آینده‌ از دیگر پیامهای مورد نیاز افکار عمومی است‌ که‌ صداوسیما باید به‌ این‌ نیازهای جامعه‌ پاسخ‌ دهد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای همچنین‌ مسئله‌ خبر را بسیار مهم‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ پیشرفتهای محسوسی که‌ در این‌ زمینه‌ صورت‌ گرفته‌ افزودند: خبر باید موثق، بهنگام‌ و فراگیر بوده‌ و نحوه‌ ارائه‌ آن‌ مناسب‌ و امیدبخش‌ باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی همچنین‌ نقش‌ فیلم‌ها و سریالها را در تأمین‌ نیازهای مردم‌ مهم‌ دانستند و با تأکید بر لزوم‌ توجه‌ کامل‌ به‌ معیارهای هنری، صیانت‌ از فرهنگ‌ مردم‌ مسلمان، پرهیز از ایجاد عادات‌ مذموم، توجه‌ به‌ نقش‌ حقیقی زنان‌ در جامعه‌ اسلامی و رعایت‌ حدود شرعی و اخلاقی در فیلمها افزودند: محتوای فیلم‌ها و سریالها نباید اعصاب‌ مردم‌ را ناراحت‌ کند بلکه‌ باید آرام‌بخش‌ باشد.
ایشان‌ تدوین‌ برنامه‌ بلند مدت‌ و راهبردی صداوسیما را بعنوان‌ ملاک اصلی سنجش‌ پیشرفت‌ بخش‌های مختلف‌ این‌ رسانه‌ ضروری برشمردند.
در ابتدای این‌ دیدار رئیس‌ سازمان‌ صداوسیما با تبریک ایام‌ مبارک دهه‌ فجر به‌ رهبرمعظم‌ انقلاب‌ اسلامی گزارشی از طرحها و اقدامات‌ این‌ سازمان‌ بیان‌ کرد. آقای لاریجانی تلاش‌ برای جذب‌ و تربیت‌ نیروی انسانی متعهد سرمایه‌گذاری در بخش‌ فنی، حرکت‌ در جهت‌ خودکفائی و ساخت‌ اکثر تجهیزات‌ مورد نیاز صداوسیما در داخل‌ کشور ـ برنامه‌ریزی سالانه‌ و تشکیل‌ شوراهای تخصصی ـ توسعه‌ شبکه‌های تخصصی متناسب‌ با سطوح‌ مختلف‌ مخاطبان‌ ـ راه‌اندازی شبکه‌ استانی صدا در همه‌ استانها ـ ایجاد شبکه‌ استانی سیما در ۱۵ استان‌ بعنوان‌ کمک به‌ نظریه‌ دولت‌ در زمینه‌ توسعه‌ همه‌ جانبه، گسترش‌ شبکه‌های برون‌مرزی ـ گسترش‌ اطلاع‌رسانی و افزایش‌ سرعت‌ خبررسانی ـ و مقابله‌ با عملیات‌ روانی دشمنان‌ را از جمله‌ محورهای کاری سازمان‌ صداوسیما دانست.
رئیس‌ سازمان‌ صداوسیما افزود در بخش‌ سیما نیز با سرمایه‌گذاری عظیم‌ در بخش‌ ساخت‌ فیلم‌ها و سریالهای دینی تلاش‌ کرده‌ایم‌ با گرایش‌ جدی به‌ تولیدات‌ داخلی، در عرصه‌ ترویج‌ تفکر انقلابی و دفاع‌ مقدس‌ و نیز برنامه‌های طنز گامهای بلندتری برداریم.
آقای لاریجانی تولید فیلمهای سینمایی ـ توجه‌ به‌ انیمیشن‌ ـ تلاش‌ برای تعمیم‌ امکانات‌ آموزشی رسانه‌ در سراسر کشور ـ فعالیت‌ ۲۴ ساعته‌ ۸ شبکه‌ رادیویی ـ ایجاد کانال‌ سلامت‌ در یکی از شبکه‌های رادیویی ـ توجه‌ به‌ موسیقی فاخر ـ و توسعه‌ فعالیت‌ شرکتهای انتشاراتی و صوتی و تصویری سروش‌ و نیز افزایش‌ تیراژ روزنامه‌ جام‌ جم‌ را از دیگر فعالیتهای صداوسیما برشمرد.