1392/02/18
دیدار جمعی از فرهنگیان با رهبر انقلاب
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، آموزش و پرورش را یک دستگاه بسیار مهم و اساسی و زیرساخت اصلی برای شکلگیری جامعهای پیشرفته و برخوردار از خصلتهای والای انسانی و سبک زندگی اسلامی دانستند و تأکید کردند: ادامهی مسیر پرشتاب پیشرفت کشور در ابعاد مختلف نیازمند حرکت جهشی و خلق حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی است و آموزش و پرورش در این عرصه قطعاً نقشآفرین است.
در این دیدار که به مناسبت هفتهی گرامیداشت مقام معلم برگزار شد، حضرت آیتالله خامنهای با گرامیداشت یاد و خاطرهی شهید آیت الله مطهری و همچنین شهدای معلم و دانشآموز، جایگاه و منزلت شغل معلمی را در جامعهی اسلامی بسیار بالاتر و متفاوتتر از دیگر مشاغل دانستند و افزودند: معلم درواقع شکلدهنده و پردازندهی گوهرهای گرانبهایی است که کودکان و نوجوانان کشور هستند و بر همین اساس، شغل معلمی را نمیتوان در ردیف دیگر مشاغل قرار داد.
ایشان خاطرنشان کردند: رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیت، در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است و بخش عمدهای از این وظیفهی بسیار مهم نیز بر عهدهی معلمان است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تأکید مکرر بر لزوم تحول بنیادین در آموزش و پرورش به این علت است که ایجاد هرگونه تحول در جامعه، مبتنی بر وجود زیرساخت اصلی یا همان آموزش و پرورشِ برخوردار از جهتگیری اسلامی است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش، اجراییشدن آن را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با در نظر گفتن همهی جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت.
ایشان تحول در آموزش و پرورش را کاری عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: کارهای عمیق، کوتاهمدت و زودبازده نیستند و بر همین اساس، اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخشهای مختلف آن است تا ریلگذاری صحیحی انجام گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم پشتیبانی مالی دولت و مجلس از آموزش و پرورش، به موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کردند و افزودند: این دانشگاه با دانشگاههای دیگر متفاوت است، زیرا در آن، شخصیت معلمان ساخته میشود. بنابراین آموزش عالی باید پشتیبانیهای لازم را از دانشگاه فرهنگیان انجام دهد.
حضرت آیتالله خامنهای کتابهای درسی را نیز یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برشمردند و تأکید کردند: همواره باید با چشمی بینا، بر محتوای کتابهای درسی نظارت کرد تا به تناسب نیازها و پیشرفتها و جنسیت دانشآموزان، معارف الهی و اسلامی و مدنی و تمدنساز و انسانساز گنجانده و برخی موارد غیر مناسب اصلاح شوند.
ایشان با قدردانی از معلمان و زحماتی که برای تعلیم و تربیت دانشآموزان متحمل میشوند، به ایستادگی معلمان در پای منافع انقلاب اسلامی و هوشیاری آنان در ۳۴ سال گذشته اشاره کردند و افزودند: امسال که سال حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی نامگذاری شده است، قطعاً آموزش و پرورش میتواند در تحقق این حماسه نقشآفرین باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تحقق حماسه را نیازمند شور و نشاط و نقشآفرینی همهی آحاد مردم، از جمله معلمان و دانشآموزان دانستند و خاطرنشان کردند: دانشآموزان اگرچه به لحاظ قانونی دارای شرایط رأیدادن نیستند، اما میتوانند بر خانوادههای خود تأثیرگذار باشند و معلمان نیز میتوانند هم در مسألهی انتخابات به عنوان نقطهی برجستهی حماسهی سیاسی و هم در حماسهی اقتصادی که بلندمدت است، نقشآفرینی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: کشور و ملت بزرگ ایران با توجه به اهداف و آرمانهایی که دارد، نیازمند حماسهسازی و حرکت جهشی در بخشهای مختلف است.
ایشان با اشاره به پیشرفتهای شگرف ملت ایران در سه دههی گذشته، بهویژه پیشرفتهای علمی، تأکید کردند: سرعت پیشرفتهای علمی ایران به گونهای بوده است که مجامع جهانی چارهای جز اعتراف به آن نداشتهاند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سرعت پیشرفت ملت ایران در زمینههای سیاسی، اجتماعی، سازندگی، آگاهی، بصیرت عمومی، اقتدار ملی و آبروی بینالمللی نیز بالا بوده است، اما بدخواهان ملت در تبلیغات خود به این مسائل اشارهای نمیکنند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: با وجود همهی این پیشرفتها، ملت ایران برای رسیدن به اهداف و آرمانها و جایگاه شایستهی خود نیازمند پیشرفتهای بیشتر و شگرفتر است، و لازمهی چنین پیشرفتها و جهشهایی خلق حماسه است.
ایشان با اشاره به تجربهی موفق خلق حماسه در دوران دفاع مقدس، تأکید کردند: به لطف خداوند، ملت ایران در خلق حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی نیز موفق خواهد شد و آن را به چشم خود خواهد دید.
در ابتدای این دیدار، آقای حاجیبابایی -وزیر آموزش و پرورش- با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین گفت: برای اجرای این سند مهم، تدوین و آمادهسازی ۶ سند پاییندستی و نقشهی راه تحول بنیادین در دستور کار قرار گرفت که تاکنون سند برنامهی درسی ملی رونمایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش اجرای نظام جدید آموزشی، هدایت دانشآموزان به سوی رشتههای فنی و حرفهای، توجه ویژه به دانشآموزان نخبه و ارتقای کمّی و کیفی المپیادها، استفاده از فناوریهای جدید در مدارس و تأسیس دانشگاه فرهنگیان را از جمله زیرساختهای ضروری برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش برشمرد.
در این دیدار که به مناسبت هفتهی گرامیداشت مقام معلم برگزار شد، حضرت آیتالله خامنهای با گرامیداشت یاد و خاطرهی شهید آیت الله مطهری و همچنین شهدای معلم و دانشآموز، جایگاه و منزلت شغل معلمی را در جامعهی اسلامی بسیار بالاتر و متفاوتتر از دیگر مشاغل دانستند و افزودند: معلم درواقع شکلدهنده و پردازندهی گوهرهای گرانبهایی است که کودکان و نوجوانان کشور هستند و بر همین اساس، شغل معلمی را نمیتوان در ردیف دیگر مشاغل قرار داد.
ایشان خاطرنشان کردند: رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیت، در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است و بخش عمدهای از این وظیفهی بسیار مهم نیز بر عهدهی معلمان است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تأکید مکرر بر لزوم تحول بنیادین در آموزش و پرورش به این علت است که ایجاد هرگونه تحول در جامعه، مبتنی بر وجود زیرساخت اصلی یا همان آموزش و پرورشِ برخوردار از جهتگیری اسلامی است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش، اجراییشدن آن را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با در نظر گفتن همهی جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت.
ایشان تحول در آموزش و پرورش را کاری عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: کارهای عمیق، کوتاهمدت و زودبازده نیستند و بر همین اساس، اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخشهای مختلف آن است تا ریلگذاری صحیحی انجام گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم پشتیبانی مالی دولت و مجلس از آموزش و پرورش، به موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کردند و افزودند: این دانشگاه با دانشگاههای دیگر متفاوت است، زیرا در آن، شخصیت معلمان ساخته میشود. بنابراین آموزش عالی باید پشتیبانیهای لازم را از دانشگاه فرهنگیان انجام دهد.
حضرت آیتالله خامنهای کتابهای درسی را نیز یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برشمردند و تأکید کردند: همواره باید با چشمی بینا، بر محتوای کتابهای درسی نظارت کرد تا به تناسب نیازها و پیشرفتها و جنسیت دانشآموزان، معارف الهی و اسلامی و مدنی و تمدنساز و انسانساز گنجانده و برخی موارد غیر مناسب اصلاح شوند.
ایشان با قدردانی از معلمان و زحماتی که برای تعلیم و تربیت دانشآموزان متحمل میشوند، به ایستادگی معلمان در پای منافع انقلاب اسلامی و هوشیاری آنان در ۳۴ سال گذشته اشاره کردند و افزودند: امسال که سال حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی نامگذاری شده است، قطعاً آموزش و پرورش میتواند در تحقق این حماسه نقشآفرین باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تحقق حماسه را نیازمند شور و نشاط و نقشآفرینی همهی آحاد مردم، از جمله معلمان و دانشآموزان دانستند و خاطرنشان کردند: دانشآموزان اگرچه به لحاظ قانونی دارای شرایط رأیدادن نیستند، اما میتوانند بر خانوادههای خود تأثیرگذار باشند و معلمان نیز میتوانند هم در مسألهی انتخابات به عنوان نقطهی برجستهی حماسهی سیاسی و هم در حماسهی اقتصادی که بلندمدت است، نقشآفرینی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: کشور و ملت بزرگ ایران با توجه به اهداف و آرمانهایی که دارد، نیازمند حماسهسازی و حرکت جهشی در بخشهای مختلف است.
ایشان با اشاره به پیشرفتهای شگرف ملت ایران در سه دههی گذشته، بهویژه پیشرفتهای علمی، تأکید کردند: سرعت پیشرفتهای علمی ایران به گونهای بوده است که مجامع جهانی چارهای جز اعتراف به آن نداشتهاند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سرعت پیشرفت ملت ایران در زمینههای سیاسی، اجتماعی، سازندگی، آگاهی، بصیرت عمومی، اقتدار ملی و آبروی بینالمللی نیز بالا بوده است، اما بدخواهان ملت در تبلیغات خود به این مسائل اشارهای نمیکنند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: با وجود همهی این پیشرفتها، ملت ایران برای رسیدن به اهداف و آرمانها و جایگاه شایستهی خود نیازمند پیشرفتهای بیشتر و شگرفتر است، و لازمهی چنین پیشرفتها و جهشهایی خلق حماسه است.
ایشان با اشاره به تجربهی موفق خلق حماسه در دوران دفاع مقدس، تأکید کردند: به لطف خداوند، ملت ایران در خلق حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی نیز موفق خواهد شد و آن را به چشم خود خواهد دید.
در ابتدای این دیدار، آقای حاجیبابایی -وزیر آموزش و پرورش- با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین گفت: برای اجرای این سند مهم، تدوین و آمادهسازی ۶ سند پاییندستی و نقشهی راه تحول بنیادین در دستور کار قرار گرفت که تاکنون سند برنامهی درسی ملی رونمایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش اجرای نظام جدید آموزشی، هدایت دانشآموزان به سوی رشتههای فنی و حرفهای، توجه ویژه به دانشآموزان نخبه و ارتقای کمّی و کیفی المپیادها، استفاده از فناوریهای جدید در مدارس و تأسیس دانشگاه فرهنگیان را از جمله زیرساختهای ضروری برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش برشمرد.