• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1391/08/02
|گزارش|

سفر استانی رهبر انقلاب در نگاه رسانه‌های خارجی

کمتر از ۲۴ ساعت مانده به آغاز سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی، مهم‌ترین محور خبری رسانه‌های بیگانه، دور جدید تحریم‌ها علیه ایران بود. هر چند پوشش خبری به نسبت سفرهای استانی دیگر و به‌خصوص سفر قم بسیار کمتر بود و به‌طور کلی این رسانه‌ها  سیاست «بایکوت» را در قبال این سفر اتخاذ کرده بودند، اما محورهایی از بیانات رهبر انقلاب در خراسان شمالی برای آنها غیر قابل چشم‌پوشی بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif با تحریم‌ها مقابله می‌کنیم
در حالی که برخی رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود از نرمش احتمالی رهبر ایران در طی سفر به خراسان شمالی سخن به میان آورده بودند، «مقابله با تحریم‌ها» بخش اصلی اخبار رسانه‌های دنیا را به خود اختصاص داد. خبرگزاری فرانسه، یدیعوت آحارانوت، هاآرتص، هافینگتون‌پست، چاینا‌دیلی، رادیو سوا‌آمریکا، الشرق‌الاوسط و گلف‌نیوز از قول رهبر انقلاب اعلام داشتند: «با تحریم‌ها مقابله کرده و توطئه‌ی دشمن را با شکست مواجه می‌کنیم.» روزنامه‌ی صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای تحریم‌های اقتصادی را وحشیانه خواند، اما تأکید کرد که ملت ایران این توطئه را شکست می‌دهد.

هافینگتون‌پست نیز نوشت: رهبر ایران تحریم‌های غرب را غیر منطقی دانست و گفت که ممکن است این تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کند، اما مسائل اقتصادی بیشتر به سوء مدیریت برمی‌گردد. هافینگتون‌پست ادامه داد: آیت‌الله خامنه‌ای مردم را به اقتصاد مقاومتی فراخواند و خطاب به غرب گفت: وضع شما به‌مراتب از ما بدتر است که به سمت فروپاشی اقتصادی پیش می‌روید.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/21356/smpf.jpg
چاینا‌دیلی نیز با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در جمع مردم بحنورد اعلام داشت: ایران با تحریم‌ها مقابله می‌کند.

همچنین روزنامه‌ی فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط در تحلیل خود ابراز داشت: رهبر ایران در سومین سخنرانی خود در هفته‌ی گذشته تأکید کرد که تهران می‌تواند تمام تلاش‌ها اعم از تحریم‌های اقتصادی، تهدیدهای نظامی و جنگ نرم دشمنان را که با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد، با شکست مواجه سازد.

راشا تودی از قول آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نوشت: ایران می‌تواند تأثیرات تحریم‌ها را پشت سر بگذارد.

روزنامه‌های کشورهای منطقه همچون مصر، عربستان و لبنان نیز این بخش از سخنان ولی امر مسلمین جهان را در مهم‌ترین خبرهای خود قرار دادند. روزنامه‌ی السفیر لبنان نوشت: اروپا تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید کرد، اما آیت‌الله خامنه‌ای دعوت به هوشیاری کرد و گفت: دشمنان شکست می‌خورند.

رسانه‌هایی چون رویترز، ایندیپندنت، دیلی‌استار و شیکاگو‌تریبون هم تذکرات و توصیه‌های رهبری به مسئولین در زمینه‌ی مسائل اقتصادی را برجسته کردند و از قول ایشان نوشتند: مسئولان با یکدیگر مجادله نکنند، آنها باید جایگاه خود را بدانند و مسئولیت‌های خود را بپذیرند. رویترز با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون مبنی بر کاهش تحریم‌ها در صورت دست‌برداشتن ایران از برنامه‌ی هسته‌ای خود نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای گفت که ادعای سیاستمداران آمریکایی و غربی در خصوص ارتباط داشتن تحریم‌ها با مسئله‌ی انرژی هسته‌ای دروغ است.
حماقت کشورهای اروپایی در دنباله‌روی از آمریکا در مسأله‌ی تحریم‌های اقتصادی از بخش‌هایی بود که رسانه‌هایی چون واشنگتن‌پست آن را تیتر کردند. واشنگتن‌پست از قول رهبر انقلاب نوشت: حمایت اتحادیه‌ی اروپا از اعمال تحریم‌های اقتصادی بر ضد ایران، احمقانه است.

میدل‌ایست‌آنلاین پس از نخستین سخنرانی رهبر انقلاب در جمع مردم بجنورد نوشت: بارزترین نکته‌ی این سخنرانی این بود که رهبر تأکید کرد مشکلی اساسی در کشور وجود ندارد که امت ایران نتواند از آن بگذرد. رهبری بخشی از عوامل نوسانات پولی را مربوط به اشتباهات مدیریتی دانست و دو پیام به داخل و خارج صادر کرد؛ در داخل کشور از همه خواست اختلافات را کنار بگذارند، و پیام به خارج کشور: این فشارهای اقتصادی را جنگ با مقاومت انقلاب و استقلال آن قلمداد کرد و گفت که کشورش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif پاسخ کوبنده به هر نوع حمله‌ی احتمالی
موضوع حمله به ایران از موضوعاتی بود که در فراز و نشیب‌های رسانه‌ای سهم بسیار زیادی از اخبار و تحلیل‌ها را در هفته‌های اخیر کسب کرد. از این رو بسیاری از رسانه‌ها منتظر بودند تا موضع‌گیری عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و فرمانده‌ کل قوا را آن هم در دیدار با نیروهای مسلح منعکس کنند. از همین رو پاسخ رهبر انقلاب درباره‌ی هرگونه تجاوز به جمهوری اسلامی به‌سرعت تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری شد.

فاکس‌نیوز، ریانووستی، عرب‌آنلاین‌تایمز و یو‌اس‌نیوز از رسانه‌هایی بودند که از قول رهبر انقلاب تیتر زدند: «ایران آماده‌ی مواجهه با هر نوع حمله است.» فاکس‌نیوز هم این‌گونه خبر خود از دیدار نیروهای مسلح خراسان شمالی با رهبر انقلاب را مخابره کرد: رهبر ایران به دشمنان هشدار داد که آماده‌ی هر نوع حمله است. روزنامه‌ی اماراتی الخلیج نیز از قول رهبر انقلاب نوشت: به دنبال جنگ نیستیم، اما هرگونه تجاوز را باشدت پاسخ می‌دهیم.

خبرگزاری یو‌پی‌آی هم نوشت: آیت‌الله‌خامنه‌ای گفت که پاسخ هرگونه حمله به ایران با مشت محکم ارتش و سپاه و وحدت مردم داده خواهد شد.

روزنامه‌ی الوطن عربستان هم نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای گفت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیرومندتر از هر زمان دیگر هستند. رهبر ایران بر آمادگی کشورش در پاسخگویی به هر تجاوز تأکید کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif حمایت اروپا احمقانه است
حماقت کشورهای اروپایی در دنباله‌روی از آمریکا در مسأله‌ی تحریم‌های اقتصادی از بخش‌هایی بود که رسانه‌هایی چون واشنگتن‌پست آن را تیتر کردند. واشنگتن‌پست از قول رهبر انقلاب نوشت: حمایت اتحادیه‌ی اروپا از اعمال تحریم‌های اقتصادی بر ضد ایران، احمقانه است.
بسیاری از رسانه‌ها منتظر بودند تا موضع‌گیری عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و فرمانده‌ کل قوا را آن هم در دیدار با نیروهای مسلح منعکس کنند. از همین رو پاسخ رهبر انقلاب درباره‌ی هرگونه تجاوز به جمهوری اسلامی به‌سرعت تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری شد.

رسانه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز گویا از بیان این واقعیت عصبانی بود و بدون آن که در سخنان رهبر انقلاب از واژه‌ی «بحران اقتصادی» استفاده شده باشد، این‌گونه تیتر زد: جشن غرب برای بحران ریال ایران، احمقانه است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif ایران هرگز تسلیم نمی‌شود
روزنامه‌ی انگلیسی گاردین طی مطلبی درباره‌ی سفر رهبری به خراسان شمالی تلاش کرد این‌گونه وانمود کند که جمهوری اسلامی نمی‌تواند در برابر فشارهای بین‌المللی مقاومت کند. این روزنامه پیش‌بینی کرد که ممکن است آیت‌الله خامنه‌ای امتیازاتی را به غرب بدهد و از همین رو تیتر زد: «ممکن است رهبر ایران نهایتاً تن به سازش بدهد.» گاردین همچنین تلاش کرد برخی شواهد تاریخی مثل پایان جنگ با عراق را به کمک بگیرد و در نقش یک مصلحت‌اندیش(!) برای ایران از ضرورت نوشیدن جام زهر سخن براند، اما حقیقت آن بود که پس از سخنرانی‌های مختلف رهبر انقلاب در طی این سفر، بسیاری از رسانه‌ها هیچ سازش و نرمشی در برابر رفتار غیر منطقی غرب احساس نکردند و اعلام کردند: «به رغم افزایش تحریم‌های اقتصادی، جمهوری اسلامی در زمینه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.» گلوبال‌تایمز، جروزالم‌پست و روزنامه‌ی القدس العربی چاپ لندن از رسانه‌هایی بودند که تسلیم‌ناپذیری ایران را تیتر کردند.

رسانه‌های منطقه و جهان همچنین به محورهای دیگری از بیانات رهبر انقلاب در سفر به خراسان شمالی پرداختند؛ محورهایی همچون: پرهیز از اختلافات سیاسی بین مسئولین قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بی‌توجهی به سبک زندگی غربی، مبالغه نکردن رسانه‌ها در زمینه‌ی تحریم‌های اقتصادی، تغییر سیاست‌ها در زمینه‌ی تحدید نسل، اتحاد کلمه بین مردم و مسئولان، جنگ اراده‌ها در شرایط کنونی، تأکید بر تولید ملی و استفاده از کالای داخلی و ثبات سیاسی.