1391/02/24
دکتر زهرا مصطفوی: صدور انقلاب اسلامی از لحظه پیروزی آن آغاز شد
دکتر زهرا مصطفوی در همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیتالله خامنهای، با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی در ایران به همه کشورها صادر شد، گفت: چگونگی این صدور هم به لحاظ شکلی بود، یعنی الگوی انقلاب نشان داد یک ملت میتواند روی پای خود بایستد و پیروز شود. به معنای دیگر این الگوی انقلاب بود که صادر شد.
فرزند حضرت امام خمینی(ره) ضمن تاکید بر ضرورت شناخت بیداری اسلامی، گفت: اگر به درستی حقیقت بیداری اسلامی را بشناسیم، آینده جهان اسلام را بهتر درک خواهیم کرد و خطراتی که مسلمانان را تهدید میکند، بهتر شناسایی خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به تفکر سیاسی امام خمینی (ره) گفت: نگاه به فلسفه و عرفان امام در بحث خداشناسی و انسانشناسی اهمیت بالایی دارد زیرا این امر زیربنای اصلی فلسفه سیاسی ایشان را تشکیل میدهد.
وی افزود: تحلیل مقام معظم رهبری در تبیین بیداری اسلامی و پیوند آن با انقلاب همانند اندیشههای امام بوده و مبانی فکری استواری بین آنها برقرار است، که این امر ریشه در اندیشه عرفانی آنها دارد.
زهرا مصطفوی در ادامه برای تحلیل اندیشه عرفانی حضرت امام(ره) توضیح داد: مرتبهای از توحید که توحید افعالی است، مرتبهای است که انسان دریابد هر کاری که در جهان واقع میشود وابسته به اراده الهی است. اگر انسان به این حقیقت ایمان پیدا کند، از هیچ قدرتی در جهان نمیهراسد و هرچه ایمان او بیشتر شود، اعتماد او به قدرتهای بشری کمتر میشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حضرت امام معقد است که بشر دارای فطرت ثابت انسانی است که عاشق کمال مطلق است. یعنی هر انسانی در درون خود کمال را درک میکند و به دنبال آن میرود و از نقص گریزان است.
فرزند حضرت امام افزود: این فطرت الهی غیر قابل تردید و تبدیل است. البته گاهی انسانها در تشخیص اشتباه میکنند و با آن که چیزی را کمال خود میدانند، دنبال آن نمیروند. یا فکر میکنند چیزی کمال است و دنبال آن میروند که کمال نیست.
دکتر مصطفوی در ادامه با تحلیل حضرت امام از نفرت همگانی از دیکتاتوری و دلایل آن افزود: دیکتاتوری در داخل کشورها که آزادی را از بین برده، مورد تنفر هر انسانی است. انسانها دردرون خود آزادیخواه و استعمار ستیزند.
مصطفوی با اشاره به فطری بودن این نفرت از دیکتاتوری افزود: این درک همگانی تا حدی است که کشورهای استعمارگر به سادگی آن را درک کردهاند و به این جهت دیکتاتورها هم با شعارهای آزادیخواهانه و ضداستعماری به مردم ستم میکنند، چون میدانند این شعارها مورد علاقه ملتهاست. آنها با همین شعارها در ملتهای مستضعف نفوذ میکنند.
وی ادامه داد: حضرت امام(ره) چند شاخص برای توحید افعالی یک ملت بیان کردهاند که نشان میدهد آن ملت از خودخواهی گذشته و از درون به قدرت الهی ایمان پیدا کرده است. این شاخصها عبارتند از وحدت، قطع امید از همه قدرتهای موافق، نترسیدن از همه قدرتهای مخالف.
فرزند امام راحل(ره) افزود: اگر آن چه که انسانها برای خود کمال میدانند مورد آسیب قرار گیرد و سبب ایجاد نارضایتی گردد، آن گاه اگر همه ملت روحیه توحیدی بیابند و از خواستههای فردی بگذرند و از هیچ قدرتی نهراسند و یاری نخواهند، آن گاه انقلاب رخ می دهد. اما این گام اول در شرایطی پیش میآید که ملت بیدار شود و ایمان پیدا کند که هیچ قدرتی نمیتواند جلوی ایشان را برای تحقق انقلاب بگیرد.
وی با بیان اینکه این دیدگاه امام ریشه در عرفان امام دارد و با تأکید بر ابنکه ملت ایران این اصل را تجربه کرده است، توضیح داد: بیداری شرط همه حرکتهاست. در ارتباط با سیر و سلوک هم همین است. این نظریه را نیز حضرت امام از عرفان عملی به سیاست آورده است. به همین جهت مقام معظم رهبری درباره بیداری اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی همین مطلب را میفرمایند.
فرزند حضرت امام خمینی(ره) ضمن تاکید بر ضرورت شناخت بیداری اسلامی، گفت: اگر به درستی حقیقت بیداری اسلامی را بشناسیم، آینده جهان اسلام را بهتر درک خواهیم کرد و خطراتی که مسلمانان را تهدید میکند، بهتر شناسایی خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به تفکر سیاسی امام خمینی (ره) گفت: نگاه به فلسفه و عرفان امام در بحث خداشناسی و انسانشناسی اهمیت بالایی دارد زیرا این امر زیربنای اصلی فلسفه سیاسی ایشان را تشکیل میدهد.
وی افزود: تحلیل مقام معظم رهبری در تبیین بیداری اسلامی و پیوند آن با انقلاب همانند اندیشههای امام بوده و مبانی فکری استواری بین آنها برقرار است، که این امر ریشه در اندیشه عرفانی آنها دارد.
زهرا مصطفوی در ادامه برای تحلیل اندیشه عرفانی حضرت امام(ره) توضیح داد: مرتبهای از توحید که توحید افعالی است، مرتبهای است که انسان دریابد هر کاری که در جهان واقع میشود وابسته به اراده الهی است. اگر انسان به این حقیقت ایمان پیدا کند، از هیچ قدرتی در جهان نمیهراسد و هرچه ایمان او بیشتر شود، اعتماد او به قدرتهای بشری کمتر میشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حضرت امام معقد است که بشر دارای فطرت ثابت انسانی است که عاشق کمال مطلق است. یعنی هر انسانی در درون خود کمال را درک میکند و به دنبال آن میرود و از نقص گریزان است.
فرزند حضرت امام افزود: این فطرت الهی غیر قابل تردید و تبدیل است. البته گاهی انسانها در تشخیص اشتباه میکنند و با آن که چیزی را کمال خود میدانند، دنبال آن نمیروند. یا فکر میکنند چیزی کمال است و دنبال آن میروند که کمال نیست.
دکتر مصطفوی در ادامه با تحلیل حضرت امام از نفرت همگانی از دیکتاتوری و دلایل آن افزود: دیکتاتوری در داخل کشورها که آزادی را از بین برده، مورد تنفر هر انسانی است. انسانها دردرون خود آزادیخواه و استعمار ستیزند.
مصطفوی با اشاره به فطری بودن این نفرت از دیکتاتوری افزود: این درک همگانی تا حدی است که کشورهای استعمارگر به سادگی آن را درک کردهاند و به این جهت دیکتاتورها هم با شعارهای آزادیخواهانه و ضداستعماری به مردم ستم میکنند، چون میدانند این شعارها مورد علاقه ملتهاست. آنها با همین شعارها در ملتهای مستضعف نفوذ میکنند.
وی ادامه داد: حضرت امام(ره) چند شاخص برای توحید افعالی یک ملت بیان کردهاند که نشان میدهد آن ملت از خودخواهی گذشته و از درون به قدرت الهی ایمان پیدا کرده است. این شاخصها عبارتند از وحدت، قطع امید از همه قدرتهای موافق، نترسیدن از همه قدرتهای مخالف.
فرزند امام راحل(ره) افزود: اگر آن چه که انسانها برای خود کمال میدانند مورد آسیب قرار گیرد و سبب ایجاد نارضایتی گردد، آن گاه اگر همه ملت روحیه توحیدی بیابند و از خواستههای فردی بگذرند و از هیچ قدرتی نهراسند و یاری نخواهند، آن گاه انقلاب رخ می دهد. اما این گام اول در شرایطی پیش میآید که ملت بیدار شود و ایمان پیدا کند که هیچ قدرتی نمیتواند جلوی ایشان را برای تحقق انقلاب بگیرد.
وی با بیان اینکه این دیدگاه امام ریشه در عرفان امام دارد و با تأکید بر ابنکه ملت ایران این اصل را تجربه کرده است، توضیح داد: بیداری شرط همه حرکتهاست. در ارتباط با سیر و سلوک هم همین است. این نظریه را نیز حضرت امام از عرفان عملی به سیاست آورده است. به همین جهت مقام معظم رهبری درباره بیداری اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی همین مطلب را میفرمایند.