• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/03/21

دیدار رئیس و جمعی از قضات دیوان عالی کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس و جمعی از قضات دیوان عالی کشور با ایشان طی سخنانی بر اهمیت سلامت قوه قضائیه در جهت قانونمندی رفتارهای مردم و نیز رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق قانون تأکید کردند و اهتمام مستمر دستگاه قضایی را در احقاق حق و ابطال باطل مورد تمجید قرار دادند.
مقام معظم رهبری در این دیدار از قضات دیوان عالی کشور به عنوان ارکان علمی و فکری قوه قضاییه نام بردند و فرمودند: قوه قضاییه یک مجموعه، مرتبط و متصل به یکدیگر است که مدیریت این قوه مغز آن و دیوان عالی کشور قلب آن در نظر گرفته می شوند، بنا بر این دیوان عالی کشور به لحاظ فکر، علم، احاطه و خبرویت خود در واقع تأمین کننده نیازهای معنوی این دستگاه و تصحیح کننده کمبودها و خطاهای رفتاری آن محسوب می شود و برای تضمین سلامت سایر اندامهای مجموعه دستگاه قضایی باید خوب، منظم و دقیق کار کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر افزایش کارایی قوه قضاییه، با توجه به حکومت قوانین اسلامی بر آن تأکید کردند و فرمودند: روال فعالیت قوه قضاییه بر عدالتخواهی، احقاق حق و ابطال باطل است و قضات و مستشاران دیوان عالی کشور و بخشهای دیگر قوه قضاییه همت خود را برای تحقق این مهم بکار بسته اند اما با وجود پیشرفتهای زیادی که در این زمینه به دست آمده است، باید قوه قضاییه را در وضعیتی مشاهده کنیم که به معنای حقیقی کلمه دادرس درماندگان و مظلومین در سراسر کشور باشد و به مانند فروغ امیدی به دل هر فرد ایرانی با هر شغل، عقیده، فکر و مذهبی که دارد نور بتاباند و ملجأ و پناه هر فرد مظلوم و مغبونی باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت رعایت حدود قانون در امر قضا فرمودند: همیشه در مقابل ظواهر قانونی، یک روح و باطنی وجود دارد که نباید از آن غفلت شود. هیأت عمومی می تواند با رعایت قانونمندی قوه قضاییه حق را بیابد و دست برخی افراد ناحق اما زرنگ، قانوندان و برخوردار از وکیل زبردست را که توانسته اند به کار خود صورت قانونی بدهند کوتاه کنند.
مقام معظم رهبری از پیشرفت کار دیوان عالی کشور و حل و فصل پرونده های عقب افتاده تمجید کردند و فرمودند: دیوان عالی کشور امروز برخوردار از مجموعه قضاتی پارسا و پاکدامن است و باید از وجود جناب آقای محمدی گیلانی نیز که از چهره های برجسته و مفاخر نظام جمهوری اسلامی و ارکان کشور محسوب می شوند و دارای مراتب عالیه علمی و نیز صفا و معنویت هستند استفاده لازم به عمل آید.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله محمدی گیلانی رئیس دیوان عالی کشور در سخنان کوتاهی به زهد و وارستگی اخلاقی قضات این دیوان اشاره کرد و گفت: قضات دیوان عالی کشور صاحبنظران در حقوق و جزا هستند و وظایف خود را بر اساس شرف، انسانیت و عزت نفس انجام می دهند.