• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/12/27
مستند جنگ به شیوه متوسلیان

همپای صاعقه

«همپای صاعقه» کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27 محمد رسول الله(ص) است. روایتی از یک مقطع زمانی شش ماهه از جنگ تحمیلی. از ابتدای دی ماه 1360 تا اواخر تیر ماه گرم سال 61. موضوع اصلی کتاب شرح مستند مراحل آغازین تاسیس تیپ نظامی محمد رسول الله است و نقش این تیپ را در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و لبنان بیان می‌کند.
نویسندگان کتاب که خود از رزمندگان لشگر بیست و هفتم محمد رسول الله (ص) بوده و هستند بی آنکه خود به روایت ماجرا بپردازند، از زبان و بیان فرماندهان مفقود و شهید تیپ به روایتگری قصه‌ی جنگ پرداخته‌اند. بهزاد و ‌بابایی در یک تلاش مشترک چهار ساله نخستین کتاب از مجموعه پژوهشی ـ تاریخی خود، با عنوان اصلی «حماسه 27»  را به بازشناسی دوران فرماندهی زنده‌یاد حاج احمد متوسلیان اختصاص داده‌اند. فارغ از وجود مصاحبه و ثبت خاطرات کم‌تر شنیده شده‌ی رزمندگان، متن مکالمات رودروی فرماندهان و خواندن متن مکالمه شهید همت با حاج احمد متوسلیان، متن مذاکرات و تماس‌های مخابراتی و بیسیم که جذابیت درخوری برای مخاطب رقم زده است. متن روایی و داستانی کتاب و کنار هم قرار گرفتن اسناد در دل حوادث، مخاطب را مشتاقانه به صفحات بعد راهنمایی می‌کند. «همپای صاعقه» در 14 فصل غیر از موارد پیش‌گفته اسناد و عکس‌هایی را هم به ضمیمه خود دارد.
«کمیته تدوین و انتشار حماسه 27» عنوان مجموعه‌ای در دل لشگر بیست و هفت محمد رسول الله (ص) است که قرار گذاشته بودند کل کارنامه عملیاتی لشگرشان را در 8 جلد تدوین و منتشر کنند. جلد اول این مجموعه عظیم همین کتاب «همپای صاعقه» است. جلد دوم «ضربت متقابل» نام گرفت که چند ماه بعد از جلد یک منتشر شد. اما جلد سوم  که «زمین‌های مسلح» باشد هنوز روانه کتابفروشی‌ها نشده است. مابقی کارها هم در مراحل تحقیق و گردآوری مدارک است.

«همپای صاعقه» چند مشخصه بارز دارد. اول آنکه در لیست همکاران این پروژه نام دو شهید هنوز درج است. یکی شهید سعید جان‌بزرگی که عکس‌ها و خدمات لابراتواری کتاب را در دست داشته و دیگری شهید سعید سلیمانی است که مدیریت طرح و نظارت پروژه را به عهده داشته است! دیگر اینکه در تحقیقات این کتاب، کار فشرده و حجیمی صورت گرفته که یک قلمش گردآوری، دسته‌بندی، استماع، پیاده‌کردن و فیش برداری پنج هزار و سیصد دقیقه نوار صوتی و مکالمات بیسیم و جلسات و مذاکرات رده‌های مختلف عملیاتی بوده است.

محققان کتاب در پیشگفتار، کل محتوا را در پنچ محور خلاصه کرده‌اند:
1. نگاهی گذرا به حوادث و اتفاقات ایران در یک سال اول جنگ تحمیلی
2. تغییر استراتژی دفاعی قوای انقلاب و اتخاذ تاکتیکها و تجدید سازمان رزم مدافعان میهن اسلامی در پایان سال نخست جنگ تحمیلی
3. عملیات کوهستانی تیپ محمد رسول الله (ص) در کردستان
4. چگونگی تشکیل تیپ 27 محمد رسول الله (ص) در بهمن 1360
5. بازنگری تفصیلی عملکرد تیپ 27 از بدو تاسیس، شرکت در عملیات بزرگ فتح المبین و پیکار پیروزمند الی بیت المقدس تا اعزام قوای محمد رسول الله (ص) به سوریه و بازگشت آن به تهران در تابستان سال 1361.

چاپ اول کتاب همپای صاعقه در آذر ماه 1379  توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد و سال بعد در ششمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس (بهمن 1380) به عنوان اثر برگزیده ششمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در رشته پژوهش انتخاب گردید. با توجه به نظرات و استقبال علاقه‌مندان آثار مستند - پژوهشی تاریخ دفاع مقدس از کتاب «همپای صاعقه»، گلعلی بابایی و حسین بهزاد محققان و دیگر تنظیم‌کنندگان کتاب، در سال 1385 محتوای آن را مورد بازنگری، بازپیرایی و در مواردی بازنویسی قرار داده و ویراست دوم کتاب در تابستان 1386 روانه بازار نشر شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از مطالعه ویراست دوم این کتاب در سال 1386 در تقریظی که بر این کتاب نوشته‌اند آن را منبع غنی و ارزشمندی برای استخراج ده‌ها کتاب در گونه زندگینامه و فیلمنامه دانستند. و از کتابی که شب‌هایی از آبان و آذر هشتاد و شش (مثل خیلی از کتاب‌های مطالعه شده پیش از خواب) مطالعه کرده بودند تجلیل کردند. هم اکنون چاپ هجدهم کتاب در دست چاپ است.