• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1380/07/16

دیدار ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی امروز در دیدار ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور با محکوم‌ کردن‌ حمله‌ نظامی آمریکا به‌ افغانستان‌ و مردم‌ بیپناه‌ این‌ کشور تأکید کردند آمریکائیها به‌ دروغ‌ انگیزه‌ خود را از حمله‌ به‌ افغانستان‌، مبارزه‌ با تروریسم‌ تبلیغ‌ میکنند اما انگیزه‌ حقیقی آنها قدرت‌طلبی، سلطه‌طلبی و توسعه‌ دستگاههای سلطه‌ است‌ و این‌ واقعیتی است‌ که‌ کشورها و ملتهای دنیا حتی اگر در کوتاه‌ مدت‌ بنحوی سکوت‌ کنند، اما در بلند مدت‌ تسلیم‌ آن‌ نخواهند شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری با اشاره‌ به‌ بدعت‌گذاری آمریکا در حمله‌ به‌ یک کشور به‌ بهانه‌ حمله‌ به‌ چند متهم‌ به‌ تررویسم‌، افزودند: در دنیا تروریستهای معروفی وجود داشته‌اند اما در کجای دنیا سابقه‌ داشته‌ است‌ که‌ کسانی را به‌ اقدامات‌ تروریستی متهم‌ کنند سپس‌ بعنوان‌ قاضی برای آنها مجازات‌ تعیین‌ کنند و بعد هم‌ به‌ بهانه‌ اجرای حکم‌ آن‌ چند متهم‌، مردم‌ یک کشور را هدف‌ موشکباران‌ و بمباران‌ قرار دهند؟

ایشان‌ خاطرنشان‌ کردند مقامات‌ آمریکائی با توقع‌ بیهوده‌ از جهانیان‌، باردیگر مدعی شده‌اند هر کس‌ با ما نباشد با تروریستهاست‌، اما افکار عمومی ملتها، همان‌ بار اول‌ هم‌ با این‌ حرف‌ غلط و غیرمنطقی برخورد کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با اشاره‌ به‌ محکومیت‌ جهانی عملیات‌ تروریستی ماه‌ گذشته‌ در آمریکا افزودند: دنیا بدرستی آن‌ حوادث‌ و کشته‌ شدن‌ عده‌ای از مردم‌ بیدفاع‌ را محکوم‌ کرد اما آمریکائیها بگونه‌ای برخورد میکنند که‌ انگار تاکنون‌ هیچ‌ حادثه‌ تروریستی دیگر در هیچ‌ جای جهان‌ اتفاق‌ نیافتاده‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با اشاره‌ به‌ حوادث‌ تروریستی مکرر در ایران‌ از جمله‌ سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران‌، انفجار هفتم‌ تیر و قربانی شدن‌ دهها نفر از مقامات‌ کشور و شهادت‌ رئیس‌ جمهور و نخست‌وزیر وقت‌ در حادثه‌ 8 شهریور خاطرنشان‌ کردند: در فلسطین‌ نیز دهها سال‌ است‌ که‌ صهیونیستها هر روز اقدامات‌ تروریستی انجام‌ میدهند و در لبنان‌ هم‌ بطور مکرر اینگونه‌ حوادث‌ اتفاق‌ افتاده‌ است‌، چرا آمریکا در برابر این‌ حوادث‌ عکس‌العملی نشان‌ نداده‌ و نمیدهد و آیا دنیا بخصوص‌ جهان‌ اسلام‌ با توجه‌ با این‌ واقعیات‌ حق‌ ندارد در برابر اقدامات‌ کنونی دولت‌ آمریکا علامت‌ سؤال‌ بگذارد؟

ایشان‌ اوضاع‌ جاری در افغانستان‌ و فلسطین‌ اشغالی را نشان‌ دهنده‌ دو ظلم‌ بزرگ‌ آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی خواندند و افزودند: آمریکا باید به‌ مردم‌ جهان‌ توضیح‌ دهد که‌ با چه‌ مجوزی مردم‌ بیپناه‌ شهرهای مختلف‌ افغانستان‌ را هدف‌ موشکها و بمبهای خود قرار داده‌، جمعی از آنان‌ را قربانی کرده‌ و شمار بیشتری را آواره‌ بیابانها ساخته‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با اشاره‌ به‌ افزایش‌ آوارگی، بیپناهی و رنج‌ و درد مردم‌ افغانستان‌ افزودند: چه‌ کسی میداند امروز بر این‌ مردم‌ چه‌ میگذرد؟ کدام‌ مسلمان‌ قادر است‌ یاد کودکان‌ و زنان‌ و دیگر مردم‌ آواره‌ افغان‌ را از دل‌ خود بیرون‌ کند؟ و مگر میشود در دنیای اسلام‌ در مخالفت‌ با این‌ حرکات‌ آمریکا موج‌ ایجاد نشود؟

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای افزودند: حملات‌ آمریکا و انگلیس‌ به‌ مردم‌ و کشور افغانستان‌ بار دیگر باطن‌ خشن‌ و بیرحم‌ آنها را آشکار ساخت‌ و نشان‌ داد که‌ این‌ حکومتها برای ملتها حتی حق‌ اعتراض‌ نیز قائل‌ نیستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری با اشاره‌ به‌ سوءاستفاده‌ رژیم‌ صهیونیستی از حوادث‌ ماه‌ گذشته‌ آمریکا و افزایش‌ سرکوب‌ مسلمانان‌ فلسطینی در هفته‌های اخیر خاطرنشان‌ کردند: کودکان‌، نوجوانان‌، جوانان‌، زنان‌ و مردان‌ فلسطینی فقط بجرم‌ اعتراض‌ به‌ ظلمهای رژیم‌ صهیونیستی هر روز بخاک و خون‌ میافتند و خانه‌هایشان‌ با تانک ویران‌ میشود.

ایشان‌ تأکید کردند: قدرتمندان‌ دنیا و در رأس‌ آنها آمریکا ممکن‌ است‌ در کوتاه‌ مدت‌ با تکیه‌ بر قدرت‌ نظامی کارهایشان‌ را به‌ پیش‌ ببرند اما قطعا در درازمدت‌ همین‌ کارها پایه‌های آنان‌ را متزلزل‌ خواهد کرد و ریشه‌ آنها را خواهد سوزاند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی مواضع‌ ملت‌ ایران‌ و نظام‌ اسلامی را در قبال‌ حوادث‌ جهان‌ و منطقه‌، منطبق‌ با اصول‌ اسلامی، نیازهای بشری و رحم‌ و عطوفت‌ انسانی برشمردند و تأکید کردند: ملت‌ ایران‌ با توکل‌ به‌ خدا و تمسک به‌ اصول‌ اسلامی مواضع‌ صریح‌ و حقیقی خود را اعلام‌ کرده‌ و باز هم‌ اعلام‌ خواهد کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای همچنین‌ با انتقاد شدید از قرار دادن‌ اسامی حزب‌الله‌ لبنان‌ و گروههای فلسطینی در فهرست‌ گروههای تروریستی تأکید کردند: پاسخ‌ ملت‌ ایران‌ به‌ این‌ اقدام‌، جز لبخند تمسخر چیز دیگری نخواهد بود و دنیای اسلام‌ نیز تسلیم‌ این‌ مسائل‌ نمیشود.

ایشان‌ خاطرنشان‌ کردند: جوانان‌ مؤمن‌ و ایثارگر و کسانی که‌ از استقلال‌ و آزادی میهن‌ خود دفاع‌ میکنند قهرمانند و در مقابل‌، صهیونیستها و حامیان‌ آنان‌ که‌ ملت‌ فلسطین‌ را هر روز سرکوب‌ میکنند تروریستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری حزب‌ الله‌ لبنان‌ را احیاء کننده‌ شرف‌ و افتخار دنیای اسلام‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: آنها درصددند با قرار دادن‌ نام‌ حزب‌الله‌ در گروه‌ تروریستها، انتقام‌ شکست‌ خفت‌بار صهیونیستها در جنوب‌ لبنان‌ را بگیرند اما قادر نخواهند شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای در این‌ دیدار که‌ در آغاز شانزدهمین‌ گردهمایی سراسری ائمه‌ جمعه‌ برگزار شد در بخش‌ دیگری از سخنانشان‌ با تجلیل‌ از امام‌ خمینی (ره‌) بعنوان‌ پایه‌گذار نهاد عظیم‌ و فراگیر نمازجمعه‌ تصریح‌ کردند: تعمیق‌ ایمان‌ مردم‌، تقویت‌ اندیشه‌ها و افکار، تبیین‌ صحیح‌ خطوط اصلی سیاستهای نظام‌، ترویج‌ اخلاق‌ اسلامی در میان‌ مردم‌ و تحکیم‌ همدلی و وحدت‌ عمومی باید بعنوان‌ اهداف‌ اصلی نماز جمعه‌، در خطبه‌ها مورد توجه‌ کامل‌ قرار گیرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمنان‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی برای اثرگذاری در دل‌ و ذهن‌ مردم‌ از طریق‌ تبیین‌ انحرافی مبانی و مسایل‌ و ایجاد شبهه‌ در افکار عمومی افزودند: دشمنان‌ و مخالفان‌ نظام‌ امروز با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مسائل‌ بیش‌ از هر زمان‌ دیگر تلاش‌ میکنند در موضوعهای مختلف‌ از جمله‌ معارف‌ و مبانی اسلامی، خلقیات‌ صحیح‌ جامعه‌ نظیر فداکاری و ایثار و مسائل‌ ضروری مانند وحدت‌ و همدلی جامعه‌ شبهه‌ و مناقشه‌ ایجاد کنند و بهمین‌ دلیل‌ اهمیت‌

نماز جمعه‌ بعنوان‌ سنگر مقابله‌ با این‌ تهاجم‌ همه‌ جانبه‌، بسیار بیشتر از گذشته‌ است‌. و ائمه‌ جمعه‌ باید با هوشیاری، دقت‌ و ظرافت‌ به‌ خنثی کردن‌ این‌ طرح‌ دشمن‌ بپردازند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با تأکید برلزوم‌ استحکام‌ و افزایش‌ کارایی نمازجمعه‌ افزودند: باید با نوآوری، روزآمدی، پرهیز از یکنواختی، جاذبه‌ نمازجمعه‌ را بعنوان‌ یک نعمت‌ الهی در دلهای علاقمند مردم‌ و جوانان‌ بیشتر کرد و ضمن‌ پاسخ‌ به‌ شبهات‌، پیوند قلبی و معنوی آحاد جامعه‌ و مردم‌ با نظام‌ و مسؤولان‌ را حفظ و تقویت‌ کرد.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ تقوی رئیس‌ شورای سیاستگذاری ائمه‌ جمعه‌ با بیان‌ گزارشی از فعالیتهای نهاد نماز جمعه‌ گفت‌: گسترش‌ معنویت‌، نقد منصفانه‌ و دلسوزانه‌، تحکیم‌ اقتدار ملی، مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی و کمک به‌ مسؤولان‌ خدمتگزار محورهای اصلی تلاشهای ائمه‌ جمعه‌ است‌.