• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/06/29

دیدار مسئولین و اعضای تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های تبریز با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار جمعی از رؤسا، اساتید، هیأتهای علمی و اعضای تشکلهای اسلامی دانشگاههای تبریز، طی سخنانی با اشاره به حوادث اخیر دانشگاهها بر وجود یک انگیزه خباثت‌آمیز جهت جلوگیری از رشد و پیشرفت علمی و تحقیقی کشور تأکید کردند و درک و فهم سیاسی دانشجویان را برای بی‌اثر کردن تحرکات دشمن حائز اهمیت بسیار دانستند.
در این دیدار بسیار صمیمانه که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء انجام شد، مقام معظم رهبری نقش مهم و مؤثر دانشجویان را در انقلاب و عرصه دفاع مقدس خاطرنشان کردند و فرمودند: دانشجویان به عنوان یک مجموعه روشنفکر و آگاه که در کنار احساسات، بر اساس فکر، عقل و علم تصمیم می‌گیرند، نقش مهمی را در عرصه دفاع مقدس ایفا کردند و شهدای دانشجو، زبان گویای نسل جوانی هستند که آگاهانه و با درک موقعیت و شناخت مطامع دشمن، فداکارانه از اسلام و انقلاب در برابر متجاوزین جنگ افروز به دفاع برخاستند و علاوه بر آن، محیط دانشجویی به تبع جنگ به یک حرکت علمی و تحقیق قابل قبول دست یافت، بنا بر این دانشجویان بر گردن انقلاب و جنگ حق دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رشد کمی و کیفی تحصیلات عالیه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شدند و فرمودند: تعداد دانشجویان کشور در حال حاضر بیش از ده برابر قبل از پیروزی انقلاب است، سطح علمی دانشگاهها ارتقاء یافته و تحقیقات و تنوع رشته‌های دانشگاهی بسیار خوب است و استعدادهای درخشان نیز در محیطهای دانشجویی و دانش‌آموزی فرصت ظهور و بروز یافته‌اند بنا بر این علاقه‌مندی جوانان به علم و تحقیق و دلسوزی معلمان و استادان و همچنین خودی بودن مسؤولان دانشگاهی برای ایران اسلامی، نوید بخش است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اهداف دشمن از فاجعه‌آفرینی در دانشگاهها را تبیین کردند و فرمودند: دشمنان انقلاب نمی‌خواهند دانشگاههای ما محیط امنی برای علم و تحقیق باشند تا نسل آینده نتواند این کشور را عالمانه اداره کند. بنا بر این همه دانشگاهیان اعم از مسؤولان، اساتید، هیأتهای علمی و تشکلهای دانشجویی وظیفه دارند که دانشگاههای کشور به عنوان محیطی امن برای تعلیم و تحقیق و رشد استعدادها حفظ کنند؛ زیرا ایران اسلامی با همه امکانات و ثروتهای طبیعی و ناشناخته‌اش منتظر نسلی است که باید با تدبیر ، آگاهی، روشن‌بینی، اراده قوی و ایمان راسخ، خود اداره امور کشور را تحویل بگیرد و آن را آنچنان که شایسته ملت بزرگ ایران است، بسازد و آباد کند.
مقام معظم رهبری بر ضرورت مقابله با عمده کردن ضعفهای خودی با هدف به فراموشی سپرده شدن دشمن خارجی تأکید کردند و فرمودند: وقتی دشمن جلوی چشم ما حضور دارد و با شیوه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، ما نمی‌توانیم چشممان را روی هم بگذاریم و واقعیتها را نبینیم. در حرف زدنها، موضعگیریهای سیاسی، تبلیغات رادیویی، تدابیر و تصمیم‌گیریهای دشمن، نشانه‌های مبارزه و مقابله با نظام اسلامی آشکار است، بنا بر این چگونه می‌توانیم خود را فریب بدهیم و دشمن را ندیده بگیریم. اقرار به وجود دشمن ، به معنای انکار ضعفهای خودی نیست و اصولاً تا ما ضعف نداشته باشیم، دشمن نمی‌تواند در مقابل ما صف آرایی کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت یافتن ضعفها و عیوب خودی و تلاش در جهت برطرف کردن آنها تأکید کردند و فرمودند: ما نباید عیوب خود را انکار کنیم؛ اما هنگامی که در پی یافتن عیوب خود هستیم، نباید فراموش کنیم که دشمنان اسلام نامردانه و خباثت آمیز برای ضربه زدن به انقلاب از عیوب ما استفاده می‌کنند و تجسم این دشمن، امروز در امپراطوری عظیم خبری صهیونیستی و یا شبه صهیونیستی متکی به کارتلهای بزرگ نفتی و سرمایه داران عظیم است که دستگاه هیأت حاکمه آمریکا تنها یکی از شاخه‌های آن محسوب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب نقش یک سرمایه‌دار صهیونیست در مختل کردن اقتصاد مالزی را خاطر نشان کردند و فرمودند: مراکز عظیم مالی و اقتصادی که همه دنیا را در مشت خود گرفته‌اند، با هر دولت و کشوری که از رویه، اطماع و خواسته‌های آنها تخطی کند، کمر کین‌ورزی می‌بندند و دنیا شاهد بود که یک تاجر صهیونیست آمریکایی یکباره اقتصاد مالزی را زیر و رو کرد؛ بنا بر این آنها با حکومت اسلامی که ایران بزرگ را از مدار استثمار و استکبار خارج کرده است دشمن هستند و همواره خصومت می‌ورزند.
مقام معظم رهبری بر ضرورت حفظ اقتدار و صلابت نظام اسلامی در برخورد با دشمن تأکید کردند و فرمودند: ایران اسلامی به فضل پروردگار و با تکیه بر اقتدار و صلابت ملت خود سر انجام دشمن را وادار خواهد کرد تا در بلند مدت با جمهوری اسلامی ایران کنار بیاید و اگر ما دستپاچه نشویم، دشمن چاره‌ای جز بوسیدن عتبه ما نخواهد داشت، همچنانکه برخی از دشمنان دیروز با مشاهده اقتدار و صلابت ملت ایران، سر انجام مجبور شدند با نظام اسلامی کنار بیایند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان سابقه دانشگاه تبریز را در تحرکات روشنفکرانه دینی و انقلابی افتخارآمیز دانستند و فرمودند: زمانی که دشمن به آذربایجان امید زیادی بسته بود، مردم تبریز و توده‌های مؤمن و غیور آذربایجان به دهان دشمن و ایادی او کوبیدند و آنها را آنچنان مأیوس کردند که بنده نظیر آن را در هیچ جای کشور سراغ ندارم. شعارهای مردم آذربایجان همیشه حاکی از یک روح حماسی و فهم دقیق زمان و موقعیت بوده‌است و آگاهی و ایمان، دو خصوصیت بارزی است که آذربایجان و مردم این خطه را بیمه کرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت تفاهم، وفاق جمعی و وحدت و یکپارچگی را به دانشگاهیان تبریز گوشزد کردند و در پایان سخنانشان با تأکید بر اهمیت فهم و درک سیاسی دانشجویان فرمودند: طی سالهای گذشته بنده بیشترین تأکید را بر اهمیت سیاسی شدن دانشگاهها و فهم سیاسی دانشجویان کرده‌ام. فهم سیاسی غیر از سیاسی کاری، سیاست‌بازی و دستخوش جریانهای سیاسی شدن است. فهم سیاسی مانع از آن می‌شود که انسان بازیچه جریانها و گروههای سیاسی شود. من خواستار آن هستم که دانشجو به مرتبه‌ای از رشد سیاسی برسد که بتواند حقیقت را از میان شعارهای این و آن تشخیص دهد، فریب نخورد و به وسیله‌ای در خدمت کسانی که فقط به دنبال قدرت هستند، تبدیل نشود و این مهم جز با سیاسی شدن دانشجو و دانشگاه ممکن نخواهد شد.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام قمی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دکتر پورفیض رئیس دانشگاه تبریز در سخنان کوتاهی به بیان حوادث اخیر دانشگاه تبریز پرداختند و بر وحدت کلمه، همدلی و همفکری روزافزون میان تشکلهای اسلامی در دانشگاههای تبریز به عنوان یک حرکت نوید بخش تأکید کردند.