• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/02/31

دیدار مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار وزیر و معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل این وزارتخانه در مراکز استانهای سراسر کشور با ایشان طی سخنانی گستره و دامنه فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار وسیع و مسؤولیت آن را مهم و سنگین دانستند و ضرورت پیگیری دقیق سیاستهای مصوب و نیز توجه جدی مسؤولان این وزارتخانه به مسأله گزینش صحیح در امور فرهنگی را مورد تأکید قرار دادند.

مقام معظم رهبری در این دیدار با تأکید بر اهمیت وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمودند: فرهنگ، مقوله بسیار مهمی است زیرا به ذهنیت و قوه درک انسان و نیز سازندگی شخصیت انسانها مربوط میشود و با هیچ سازندگی و بنای دیگری قابل مقایسه نیست. اینجانب از اوایل انقلاب تا کنون دلهره، دغدغه و نگرانی زیادی در مقوله فرهنگ داشته‌ام و آقای میرسلیم با حساسیتهای اینجانب در زمینه مسائل فرهنگی کشور، آشنا هستند. وجود ایشان و همچنین بعضی از مدیریتهای خوب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخصوص در برخی از بخشهای حساس، نظیر سینما، موجب اطمینان و آرامش خاطر میشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به انجام بسیاری از کارهای برنامه‌ریزی شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردند و با تأکید بر ضرورت پیگیری این کارها فرمودند: در سلسله مراتب مجموعه‌های انسانی، حرکت مؤثر و سازنده، هنگامی آغاز میشود که فهمها و اراده‌ها با یکدیگر توأم و صد در صد یکسان باشند. بنا بر این مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنگامی که به صحت و درستی یک سیاست معتقد میشوند، لزوما باید آن را دنبال کنند تا نسبت به تحقق و اجرای آن اطمینان لازم را به دست آورند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به ظرافت و حساسیت مقوله فرهنگ اشاره کردند و با تأکید بر ضرورت گزینشهای صحیح در این زمینه فرمودند: درک نادرست، کج سلیقگی و دیرفهمی در مسائل فرهنگی، به بروز ضایعه مهمی منجر خواهد شد که در نتیجه آن، افکار صحیح، میدان عمل پیدا نخواهند کرد، بر همین اساس در گزینشها باید از افراد کج سلیقه و بدفهم، هر چند که متدین و مؤمن نیز باشند، اجتناب شود.

مقام معظم رهبری در تبیین مفهوم تهاجم فرهنگی با تکیه بر ابزارها و مایه‌های فرهنگی فرمودند: ماهواره، تلویزیون، ویدئو، کتاب، روزنامه و شبنامه در زمره ابراز فرهنگی هستند که تهاجم فرهنگی با بهره گرفتن از آنها صورت میگیرد. اما تهاجم فرهنگی، بعد دیگری نیز دارد که با تکیه بر مایه‌های فرهنگی یعنی فکر و اندیشه و برداشتهای مختلف و با جهان‌بینیهای گوناگون به انجام میرسد و امروز کشورهای مختلف جهان و حتی کشورهای اروپایی از تهاجم فرهنگی آمریکا نگرانند و کشورهای آسیایی در صدد بر آمده‌اند که راه ویدئو و ماهواره را ببندند و در جوامع غربی از جمله جامعه آمریکا، فریادها از فساد، تباهی و پوسیدگی فرهنگی بلند شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به پرهیز از رفیق‌بازی و خطبازی در مسائل فرهنگی سفارش کردند و فرمودند: خاصیت خطبازی در قبیله‌ای فکر کردن آن است و دست‌اندرکاران مسائل فرهنگی مطلقا نباید دیدگاههای خطی را از هر طرفی که باشد در کار خود وارد کنند چه در غیر این صورت به مسائل فرهنگی، ضربه خواهد خورد و مشکل ایجاد خواهد کرد و همچنین مبادا اجازه داده شود که گزینشها متأثر از اینگونه مسائل باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اهمیت مسأله فیلم و سینما به عنوان یکی از مؤثرترین ابزار فرهنگی تأکید کردند و خطاب به مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمودند: هر چه میتوانید سازندگان فیلمهای خوب را تشویق کنید و به کسانی که با هنر نمایش، سر و کار دارند، بویژه به جوانان برخوردار از روحیات و استعدادهای بکر و دست نخورده میدان بدهید و نشانه‌های رشد را در آنان تقویت کنید تا به این ترتیب، راه برای سینمای خوب و مطلوب، باز شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به کمبود رمّان و قصه‌های خوب در بیان تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کردند و فرمودند: هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مانند داستان و قصه بیان کند و آنچه که قابل اعتماد باشد متأسفانه کم نوشته شده است و عده‌ای نیز از روی عناد در مورد انقلاب، جنگ و حضرت امام، مطالبی را نوشته‌اند که دقیقا تحریف انقلاب و جنگ و تحریف شخصیت امام است و متأسفانه مجوز انتشار آن را نیز گرفته‌اند، بنا بر این داستان نویسی در مورد تاریخ انقلاب، مقوله مهمی است که باید در مورد آن کار و تلاش شود.

مقام معظم رهبری حذف نقش واقعی و انکارناپذیر روحانیت اسلام در برخی از فیلمهای سینمایی را مورد انتقاد قرار دادند و فرمودند: سینمای جنگ، انصافا سینمای خوبی است و به همت جوانان مؤمن و کارامد، فعالیتهای خوبی را به انجام رسانده و یا در دست انجام دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آنها در مقوله سینمای جنگ، کمک کند، زیرا دفاع مقدس ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی، ذخایر عظیمی را برای فرهنگ، تاریخ و آینده ایران اسلامی در خود جای داده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت صدور فیلمهای خوب انقلابی و اسلامی را به دست‌اندرکاران امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کردند و در پایان سخنانشان فرمودند: ما واقعا فیلمهای خوب انقلابی و اسلامی زیاد داریم که مایه افتخار ملت ایران است و چنانچه بر گردان خوبی به زبانهای مختلف داشته باشند؛ به هر جایی که صادر شوند، گستره وسیعی را فرامیگیرند. بنا بر این مسؤولان ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با درک هوشمندانه زبان دوربین، فیلمهای خوب را که هیچ نکته تعارضی نیز در آن وجود نداشته باشد، به زبانهای مختلف بویژه عربی برگردان کنند و آنها را در اختیار کشورهای علاقه‌مند قرار دهند.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهندس میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی کوتاه از فعالیتهای این وزارتخانه، در ابعاد هدایت امور فرهنگی، حمایت از نیروهای فرهنگی و نیز نظارت بر اجرای مجموعه سیاستهای فرهنگی کشور ارائه کرد.

همچنین در ادامه این دیدار که اعضای ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی هنری مساجد و ستاد اجرایی طرح شناسنامه اماکن مذهبی، از مرکز آمار حضور داشتند، آقای میرسلیم گزارش مختصری از فعالیتهای انجام شده برای هماهنگی این کانون و طرح شناسنامه اماکن مذهبی به استحضار رساند و مقام معظم رهبری رهنمودهایی بیان فرمودند.