• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1376/12/06

دیدار رؤسای دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور با ایشان طی سخنانی نقش دانشگاهها را در آبادی و پیشرفت مادی و معنوی کشور بسیار حائز اهمیت دانستند و خواستار طراحی یک برنامه علمی کلان و استراتژیک برای آینده کشور شدند.
مقام معظم رهبری در این دیدار، علم را برای انسان به مثابه چشم باز توصیف کردند و فرمودند: جامعه‌‌ی اسلامی ایران در مدیریتهای بزرگ خود و سازماندهی مسائل عظیم و عمومی کشور و نیز برای گسترش اخلاق و معنویت و دستیابی به تکنولوژی پیشرفته‌‌ای که دنیای امروز، لحظه به لحظه قدمهای بلندی را به سوی آن بر می‌‌دارد نیازمند ارتقاء علمی است.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای از علم به عنوان وسیله اقتدار یاد کردند و فرمودند: علم و معرفت، گوهر بسیار عزیز، شریف و ارزشمندی است که انسان همیشه باید به دنبال آن باشد. هیچکس نمی‌‌تواند ادعا کند علم همان است که غربیها به دست آورده‌‌اند و یا قدم بالاتر در جهت علم متعلق به غربیهاست. علم را می‌‌توان با تلاش و کوشش به دست آورد و جوانان ما در محیطهای علمی با دستیابی به چشمه جوشان علم و پیدا کردن راههای میان بر می‌‌توانند پیشرفت و ارتقای کشور را در آینده تضمین کنند.
رهبر معظم انقلاب توجه مسؤولان و برنامه ریزان دانشگاهها را به تلاش در جهت شکوفا کردن استعدادهای علمی دانشجویان جلب کردند و فرمودند: دانشگاه و اداره آن باید جدی گرفته شود و اولین و مهمترین اقدامی که در این زمینه می‌‌توان انجام داد طراحی یک برنامه کلان علمی برای آینده کشور است که در آن موقعیت علمی کشور و اهدافی که باید به آن برسد، مشخص و تبیین شود و متناسب با حرکت عجیب و سریع علم، برنامه‌‌های زمان‌‌بندی شده نیز به اجرا در آید.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان بر ضایعات سنگین جدایی علم از دین در جهان تأکید کردند و فرمودند: اسلام برای علم، عزت و شرف اصیل قائل است و علم را نور می‌‌داند، بنا بر این اسلامی کردن دانشگاهها واجب‌‌تر است.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای در بیان ویژگیهای دانشگاه اسلامی فرمودند: یکی از شاخصه‌‌های اسلامی شدن دانشگاهها علمی شدن آنهاست. عمیق شدن، خودباور بودن و اتکا به نفس داشتن استاد و دانشجو، از جمله نکات بارز دانشگاه اسلامی است. در دانشگاه اسلامی تدین و دین باوری وجه غالب است و در آن ایستادگی بر روی اصول، تسلیم‌‌ناپذیری در برابر دشمن و عزم و اراده در برابر تهاجم به زیر بنای مستحکم فکری است. دانشگاه اسلامی شکوفا و پرنشاط است و در آن علم و عالم عزیز و با کرامتند، دانشجو به قصد قربت درس می‌‌خواند و مظاهر فسق و فساد در آن وجود ندارد بنا بر این لازمه علمی شدن دانشگاهها اسلامی شدن آنهاست که باید به عنوان یک مسأله اساسی و بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اهمیت فعالیتهای سیاسی در دانشگاهها فرمودند: تحرک سیاسی در دانشگاه لازم و واجب است و اصلا نباید از آن اجتناب شود. دانشجو عنصر بسیار عزیز و مهم است و باید آنچنان که حق اوست با او رفتار کرد حق او این است که دیگران او را ابزاری برای کارهای سیاسی خود ندانند و یا او را به سمت بی‌‌تفاوتی و بی‌‌اطلاعی نسبت به مسائل سرنوشت‌‌ساز کشور سوق ندهند.
مقام معظم رهبری آرمانگرایی را مایه پیشرفت دانشجویان دانستند و فرمودند: وقتی حکومت مورد قبول، علاقه، عشق و محبت و انتخاب مردم است، دانشجویان باید حالت طرفداری و جانبداری از حکومت و دولت را به عنوان یک عرف رایج در دانشگاهها در آورند و نسبت به مسؤولان نظام و دولت گرایش جانبدارانه داشته باشند، اما هستند کسانی که تحرک سیاسی دانشجو را به مفهوم معارضه نسبت به دولت و نظام وانمود می‌‌سازند که چنین تلاشی ناشی از کج‌‌اندیشی، خطا و انحراف است.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای انتقاد خصمانه از حکومت مورد قبول مردم را اقدامی نادرست خواندند و فرمودند: حرکت سیاسی دانشجویی به معنای حفظ آرمانگرایی و داشتن حالت جانبداری از دولت، همراه با انتقاد منصفانه و غیر خصمانه است . انتقاد لازمه آرمانگرایی است؛ اما انتقاد اگر خصمانه باشد مضر خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت همکاری رؤسای دانشگاهها با مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی‌‌فقیه، تأمین نیازهای مادی و معیشتی استادان دانشگاهها و نیز اهتمام در امر پژوهش را که موجب نشاط علمی دانشجویان می‌‌شود یادآور شدند و در پایان سخنانشان توجه رؤسا و استادان دانشگاهها را به اهمیت مطالعه علمی مستمر، نشست مشورتی با دانشجویان، استفاده کامل از فرصتها، کاهش تعطیلات غیر رسمی و ارتباط هر چه بیشتر با مراکز علمی جهان جلب کردند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقایان دکتر معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی و دکتر فرهادی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هر یک گزارشی از برنامه‌‌های در دست انجام برای سامان دادن به نظام علمی کشور در حوزه‌‌های تحت مدیریت خود ارائه کردند.