• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/12/16

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران برگزاری مراسم حج با ایشان، طی سخنانی از فریضه حج به عنوان گنجینه‌ای عظیم، ذخیره‌ای تمام نشدنی و سرچشمه‌ای فیّاض برای امت اسلام یاد کردند و آن را نشان دهنده عظمت اسلام و موجب تقویت روحیه مسلمین دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که در آستانه هفته حج انجام شد، حج را متضمّن منافع مادّی و معنوی مسلمانان جهان توصیف کردند و فرمودند: حج در برگیرنده تربیت فردی، اجتماعی و سیاسی، تهذیب نفسانی، احساس اخوّت، وحدت و یگانگی و نظم و ترتیب است و مجمعی برای متّحد کردن آراء و دلهای امّت اسلام محسوب می‌شود و در این فریضه الهی سیاست، اقتصاد، معنویت، روحیه فردی و جمعی و اقتدار جهانی نیز قرار داده شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر تأثیر شگفت‌آور، ژرف، عمیق و ماندگار اجتماع عظیم حج فرمودند: حج نعمت بزرگ خداوند متعال به مسلمین جهان است و برای شکر عملی و کامل این نعمت و واجب عظیم، رفتار مسلمانان در حج باید مبتنی بر اراده الهی باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی به تهاجم همه‌جانبه استکبار جهانی علیه دنیای اسلام اشاره کردند و فرمودند: قدرتهای استکباری امروز در هر نقطه‌ای از جهان که منافع آنها اندکی با روش، سخن و حضور اسلامی، در تعارض واقع شود، به شدّت علیه مسلمین نقشه می‌کشند و رفتار خصمانه و کینه توزانه خود را با مسلمانان با تحمیل جنگ، مسلّح کردن سیاسیون وابسته فاسد، و اعمال فشارهای گوناگون امنیّتی، سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی نشان می‌دهند.
مقام معظم رهبری تلاشهای خباثت‌آمیز صهیونیزم و عوامل وابسته به آن را با اندیشه اسلامی خاطر نشان کردند و فرمودند: یکی از خطوط اصلی در تلاش صهیونیستها، قدرتهای استکباری و عوامل رسانه‌های ارتباط جمعی آمریکایی ضدیّت و خصومت با دنیای اسلام است و این امر دلایل واضح و روشنی دارد بنا بر این اظهارات لفظی آنان مبنی بر عدم مخالفت با اسلام، کاملاً بی‌اعتبار است و اصولاً نمی‌توان برای انسانهای بدسابقه و دروغگو که قول خود را به طور واضح و در عمل نقض می‌کنند؛ اعتبار قائل شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات میان جوامع و فرق مختلف اسلامی را نمونه روشنی از تلاشهای خصمانه استکبار علیه اسلام و مسلمین دانستند و فرمودند: هر عامل تفرقه‌ای که در دنیای اسلام مشاهده شود، در نهایت با ایادی خبیث استکبار ارتباط پیدا می‌کند و تحریکات تفرقه‌افکنانه آنان میان قومیّتها، ملّتها و مذاهب اسلامی اکنون به جایی رسیده است که با پول، تشویق، تدبیر و طرّاحی ایادی استکبار برخی از مسلمین برخی دیگر را تکفیر می‌کنند و آنان را کافر می‌خوانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از وحدت و یگانگی میان مسلمین به عنوان یکی از اولین پیامهای انقلاب اسلامی و امام خمینی (رض) یاد کردند و فرمودند: فرق مختلف شیعه و سنّی با حفظ اعتقادات خود باید از لحاظ سیاسی و عاطفی در برابر دشمنان اسلام متّفق و یکدل باشند و به تلاشهای توطئه‌آمیز دشمن تن ندهند. قدرتهای مادّی و شیطانی در تلاش هستند تا مسلمانان نیروهای خود را صرف معارضات درونی کنند و از پرداختن به حلّ مسائل اساسی خود باز بمانند.
مقام معظم رهبری اقدام حضرت امام خمینی (رض) در عرصه وحدت و همدلی امت اسلام را یکی از درخشان‌ترین موفقیتهای انقلاب اسلامی خواندند و فرمودند: جوامع اسلامی در مقابل دشمنان اسلام و قرآن نیازمند وحدت و همدلی هر چه بیشتر هستند بنا بر این هر کسی که موجب جدایی دلهای مسلمانان و فرق مختلف اسلامی از یکدیگر شود ، آشکارا به اسلام و مسلمین خیانت کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت و اهمیت ابراز نفرت، انزجار و بیزاری و برائت مسلمانان از دشمنان اسلام را در حج مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: در شرایطی که دشمن برای تفرقه میان مسلمین به طور جدّی سرمایه‌گذاری کرده است، حج می‌تواند معنی دار، رسا، پرسود و خنثی‌کننده نقشه‌های استکبار و صهیونیزم باشد. بنا بر این فریضه حج باید به عنوان فرصت عظیم و ذی قیمتی برای نزدیک کردن دلها، روشن شدن اذهان مسلمانان و معرفی دشمنان اسلام در نظر گرفته شود که همه مسلمانان از آن سود خواهند برد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی احیای حج ابراهیمی و اسلامی را یکی از افتخارات بی‌نهایت امام بزرگوار (رض) و مردم مسلمان ایران برشمردند و فرمودند: زائرانی که به حج مشرّف می‌شوند، باید این نعمت بزرگ را قدر بدانند و عزّت اسلامی و عزت ناشی از برافراشته شدن پرچم اسلام را در ایران اسلامی حفظ کنند و به هیچ وجه اجازه ندهند که عزت این نظام و انقلاب و شکوه و عظمتی که در این سرزمین به اسلام داده شده است اندکی مخدوش شود.
مقام معظم رهبری توجه زائران ایرانی را به ضرورت رعایت مصالح ملت و نظام اسلامی ایران جلب کردند و در پایان سخنانشان یادآور شدند که عموم زائران ایرانی باید حفظ آبروی اسلام و پرچم برافراشته شده جمهوری اسلامی ایران را بر مسائل شخصی ترجیح دهند و یکدیگر را به رعایت این مهم متذکر شوند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی بیت الله الحرام در سخنان کوتاهی گفت: کارگزاران حج با ارزیابی اقدامات گذشته و کسب تجربیات جدید، توانسته‌اند حج را از قوت، رونق و شکوه بیشتری برخوردار کنند و بدون تردید حج زائران ایرانی خانه خدا در حال حاضر از ابعاد اجرایی، عبادی و سیاسی در جهان بی‌نظیر است.