• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/11/18

موافقت با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه عید سعید فطر و22 بهمن و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، 782 نفر از محکومین دادگاههای عمومی، انقلاب و نظامی و همچنین کلیه محکومین به جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال را که از یک ماه تا هجده ماه زندانی شده باشند و شاکی خصوصی نداشته باشند را مورد عفو قرار دادند.
عفو این عده از محکومین بنا به درخواست آیت‌الله یزدی رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری صورت گرفته است.
متن نامه رئیس قوه قضاییه و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی‌
محضر مبارک مقام معظم رهبری‌
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله الوارف)
فرارسیدن عید سعید فطر و تقارن خجسته آن با یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را به حضرتعالی تبریک و تهنیت عرض نموده، به میمنت این ایام مبارک و در اجرای بند 11 اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای محکومین دادگاههای عمومی و انقلاب و نظامی بشرح زیر در دو بخش پیشنهاد و درخواست عفو می‌نماید. امید است مشمول رأفت اسلامی و عنایت حضرتعالی قرار گیرند.
اول‌
الف - کلیه کسانی که به جزای نقدی یا جریمه حداکثر تا مبلغ 5 میلیون ریال به حکم قطعی محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل یک ماه در زندان می‌باشند.
ب - کلیه کسانی که به جزای نقدی یا جریمه از 5 میلیون و یک ریال تا 10 میلیون ریال به حکم قطعی محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل سه ماه در زندان می‌باشند.
ج - کلیه کسانی که به جزای نقدی یا جریمه از 10 میلیون و یک ریال تا 20 میلیون ریال به حکم قطعی محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 6 ماه در زندان می‌باشند.
د - کلیه کسانی که به جزای نقدی یا جریمه از 20 میلیون و یک ریال تا 30 میلیون ریال به حکم قطعی محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 12 ماه در زندان می‌باشند.
ه - کلیه کسانی که به جزای نقدی یا جریمه از 30 میلیون و یک ریال تا 40 میلیون ریال به حکم قطعی محکوم شده‌اند و تا تاریخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 18 ماه در زندان می‌باشند.
تبصره 1 - عفو موضوع بندهای فوق شامل کسانی می‌شود که شاکی یا مدعی خصوصی نداشته باشند.
تبصره 2 - محکومین زیر از شمول عفو مستثنی می‌باشند:
1 - مرتکبین جرائم ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری و تصرف غیر قانونی در اموال دولت.
2 - کسانی که بیش از دو بار سابقه محکومیت به علت ارتکاب جرائم مشابه جرم مورد درخواست عفو داشته باشند.
دوم‌

لیست پیوست حاوی تعداد 782 نفر از محکومین دادگاههای عمومی و انقلاب و نظامی که مراحل بررسی و کارشناسی آنها در کمیسیون عفو و بخشودگی طی شده است.
والامر الیکم.
محمد یزدی - رئیس قوه قضاییه‌
پاسخ مقام معظم رهبری به نامه آیت‌الله یزدی نیز به این شرح است:
بسمه تعالی - با سلام و تحیت، پیشنهاد جنابعالی درباره‌ی عفو نامبردگان مورد قبول اینجانب است و مشارالیهم به همان ترتیب که مرقوم داشته‌اید مشمول عفواند. خداوند به جنابعالی توفیق و جزای خیر عنایت فرماید.
والسلام علیکم - سید علی خامنه‌ای‌
18/11/75