• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/02/24

دیدار دست‌اندرکاران‌ و مسئولان‌ جامعه‌ مطبوعاتی‌ کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار دست‌اندرکاران‌ و مسئولان‌ جامعه‌ مطبوعاتی‌ کشور با ایشان‌ طی‌ سخنانی‌، مطبوعات‌ را به‌ لحاظ نقش‌ تعیین‌ کننده‌ و مؤثر آن‌ در هدایت‌ افکار عمومی‌ بسیار مهم‌ توصیف‌ کردند و ضرورت‌ بهره‌گیری‌ از آزادی‌ مطبوعات‌ برای‌ ارتقاء سطح‌ دانش‌ و آگاهی‌، بینش‌، روشن‌فکری‌ و روشن‌بینی‌ در مردم‌ را مورد تأکید قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ جامعه‌ مطبوعاتی‌ کشور را برگیرنده‌ برجستگان‌ عالم‌ فرهنگ‌ و اندیشه‌ و هنر و صاحبان‌ قلم‌ دانستند و درباره‌ اهمیت‌ کار مطبوعات‌ فرمودند: مطبوعات‌ و نشریات‌ به‌ لحاظ هدایت‌ مستمر مخاطبان‌ خود و تأثیرگذاری‌ در عمل‌ و رفتار جامعه‌، جایگاه‌ ویژه‌ و بسیار مهمی‌ دارند و بر همین‌ اساس‌ کار مطبوعاتی‌ نباید بعنوان‌ یک‌ شغل‌ محض‌ مد نظر قرار گیرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بیان‌ وظایف‌ و مسئولیتهای‌ مطبوعات‌ فرمودند:
دست‌ اندرکاران‌ مطبوعات‌ باید نسبت‌ به‌ عموم‌ مسائل‌ زندگی‌ و تحولات‌ اجتماعی‌ دارای‌ معرفت‌، روشن‌بینی‌ و قدرت‌ تشخیص‌ و روشن‌فکری‌ بیشتری‌ در مقایسه‌ با دیگران‌ باشند و بر همین‌ اساس‌ وظیفه‌ دارند به‌ مردم‌ کشور و جامعه‌ آگاهی‌های‌ لازم‌ را بدهند.
همچنین‌ ارتقاء سطح‌ معلومات‌ مردم‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ از جمله‌ مواردی‌ است‌ که‌ مطبوعات‌ کشور به‌ آن‌ متعهد هستند زیرا اساس‌ پیدایش‌ مطبوعات‌ برای‌ گستردن‌ و منتشر کردن‌ علوم‌ و معارف‌ بشری‌ در رشته‌های‌ گوناگون‌ است‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ سیاسی‌ کردن‌ مردم‌ و جامعه‌ را بعنوان‌ یک‌ وظیفه‌ مطبوعاتی‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: در جهان‌ کنونی‌، جامعه‌ مطبوعات‌ باید در جهت‌ سیاسی‌ کردن‌ مردم‌ و ترویج‌ روح‌ سیاسی‌گری‌ و اهتمام‌ به‌ سیاست‌ در مردم‌، حرکت‌ کند. زیرا در یک‌ جامعه‌ سیاسی‌ آسیب‌پذیری‌ مردم‌ کمتر است‌. افزایش‌ قدرت‌ فهم‌ و درک‌ سیاسی‌ و تحلیل‌ و شناخت‌ امواج‌ و گرایش‌ها و انگیزه‌های‌ سیاسی‌ در مردم‌ لازمه‌ مقابله‌ با توطئه‌ها و ترفندهای‌ بنگاههای‌ بزرگ‌ خبری‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور مطبوعات‌ باید به‌ وظایف‌ خود عمل‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از بیاناتشان‌ تحکیم‌ پیوندهای‌ اجتماعی‌ و وحدت‌ ملی‌ و نیز تقویت‌ اعتماد به‌ نفس‌ و امید به‌ آینده‌ در آحاد مردم‌ را بعنوان‌ یکی‌ دیگر از وظایف‌ مطبوعات‌ کشور خاطرنشان‌ کردند و فرمودند: مطبوعات‌ باید با تفرقه‌ و از هم‌ گسیختگی‌ و از دست‌ رفتن‌ اعتماد به‌ نفس‌ و تضعیف‌ روحیه‌ ملی‌ مقابله‌ کنند و به‌ هر آنچه‌ که‌ مایه‌ ارتباط و حلقه‌ وصل‌ آحاد یک‌ ملت‌ است‌ وفادار باشند و در راه‌ حفظ هویت‌ ملی‌ و آنچه‌ که‌ اساس‌ و کیان‌ این‌ مجموعه‌ متکی‌ به‌ اوست‌، تلاش‌ کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ موضعگیری‌ مشترک‌ مطبوعات‌ کشور با هر گرایشی‌، در مقابل‌ تهاجم‌ دشمن‌ را ضروری‌ و یکی‌ از وظایف‌ مطبوعات‌ متعلق‌ به‌ یک‌ ملت‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: در جامعه‌ مطبوعاتی‌ عناصری‌ که‌ به‌ وظایف‌ قطعی‌ و غیرقابل‌ انفکاک‌ مطبوعات‌ عمل‌ نکنند، مرتکب‌ بی‌عدالتی‌ و فسق‌ مطبوعاتی‌ شده‌اند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ آزادی‌ امروز مطبوعات‌ کشور را در طول‌ تاریخ‌ مطبوعات‌ ایران‌ بی‌نظیر خواندند و فرمودند: امروز در ایران‌ مطبوعات‌ نسبت‌ به‌ همه‌ ادوار گذشته‌ از آزادی‌ کاملی‌ برخوردارند و هر نویسنده‌ و قلم‌ بدستی‌ می‌تواند آنچه‌ را که‌ می‌اندیشد بنویسد و آن‌ را به‌ چاپ‌ برساند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ناخشنودی‌ شماری‌ از مسئولان‌ از برخی‌ مطبوعات‌، مقالات‌ و قلم‌ بدست‌ها را دلیل‌ روشنی‌ بر وجود آزادی‌ مطبوعات‌ در کشور دانستند و فرمودند: کسانی‌ که‌ از آزادی‌ مطبوعات‌ برای‌ ناراضی‌ کردن‌ مسئولین‌ دلسوز، علاقمند و مخلص‌ و پاکباخته‌ کشور استفاده‌ می‌کنند کار ناشایستی‌ را مرتکب‌ می‌شوند و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ برخی‌ چنین‌ وانمود می‌کنند که‌ آنها در زیر شمشیرهای‌ آخته‌ قلم‌ می‌زنند. اما همه‌ می‌دانند که‌ هیچ‌ شمشیر آخته‌ای‌ نویسندگان‌ و مطبوعاتی‌ها را تهدید نمی‌کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ توجه‌ مطبوعات‌ را به‌ ضرورت‌ رعایت‌ انضباط و تعهد به‌ قانون‌ و مقررات‌ و حدود تعیین‌ شده‌ جلب‌ کردند و فرمودند: کسانی‌ که‌ در جامعه‌ مطبوعات‌ کشور اهل‌ موقع‌شناسی‌ و دارای‌ وجدان‌ کار هستند باید از آزادی‌ مطبوعات‌ برای‌ ارتقاء سطح‌ دانش‌ و آگاهی‌ و بینش‌ و روشن‌فکری‌ و روشن‌بینی‌ در مردم‌ بیشترین‌ استفاده‌ را ببرند و در جهت‌ جبران‌ عقب‌ماندگی‌ها و بکارگرفتن‌ استعدادها و توانایی‌های‌ فراوان‌ و امکانات‌ گسترده‌ مادی‌ و معنوی‌ کشور از این‌ فرصت‌ استفاده‌ کنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ وضع‌ کلی‌ مطبوعات‌ کشور را به‌ رغم‌ وجود نقاط مثبت‌ در آن‌ خشنود کننده‌ ندانستند و با انتقاد از گرایش‌ مطبوعات‌ به‌ عوام‌پسندی‌ و عوام‌پذیری‌ فرمودند: مطبوعاتی‌ که‌ براساس‌ سلایق‌ عوام‌ عمل‌ کنند پیشرفت‌ نخواهند کرد زیرا مطبوعات‌ در هر کشوری‌ باید پیشرو و نه‌ دنباله‌رو باشند. همچنین‌ مطبوعات‌ باید با کم‌کاری‌ مقابله‌ کنند و به‌ مقاله‌، تحلیل‌ و کار علمی‌ عمیق‌ اهمیت‌ لازم‌ را نیز بدهند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ انتشار اخبار تحلیل‌گونه‌ خبرگزاری‌ها و بنگاههای‌ خبری‌ صهیونیستی‌ را در مطبوعات‌ کشور اقدامی‌ نادرست‌ خواندند و فرمودند: بسیاری‌ از اخبار خبرگزاری‌های‌ استکباری‌ و بنگاههای‌ خبری‌ صهیونیستی‌ که‌ عین‌ آن‌ در مطبوعات‌ ایران‌ به‌ چاپ‌ می‌رسد در واقع‌ خبر نیست‌ بلکه‌ تحلیل‌ و دیدگاههای‌ جهت‌دار آنان‌ است‌ که‌ در قالب‌ خبر منعکس‌ می‌کنند. بنابراین‌ مطبوعات‌ ایران‌ باید هوشیار باشند و ابزار کار وسایل‌ ارتباط جمعی‌ قدرتهای‌ بیگانه‌ قرار نگیرند و برای‌ این‌ منظور لازم‌ است‌ اخبار آنها درست‌ و عمیق‌ فهمیده‌ و شناخته‌ شود و پس‌ از تفکیک‌ جوهر صحیح‌ خبر از قسمت‌ تحلیلی‌ آن‌، در مطبوعات‌ به‌ چاپ‌ برسد. حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تعهد برخی‌ از مطبوعات‌ کشور را در نادیده‌ گرفتن‌ خصومت‌ دشمنان‌ نظام‌ اسلامی‌ مورد انتقاد قرار دادند و فرمودند: دشمنان‌ ما هیچکدام‌ جوانمرد نیستند. ما از آمریکا، انگلیس‌، صهیونیست‌ها، رژیم‌ مضمحل‌ شده‌ تبعیض‌نژادی‌ و کمونیست‌ها هرگز جوانمردی‌ ندیدیم‌ و رفتار ناجوانمردانه‌ و نامردانه‌ آنان‌ چشم‌ ما را باز کرد و موجب‌ شد که‌ آنها را بهتر بشناسیم‌. بنابراین‌ خصومت‌ دشمن‌ نباید نادیده‌ گرفته‌ شود زیرا او مترصد آن‌ است‌ که‌ در هر فرصتی‌ بتواند به‌ ما ضربه‌ بزند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ بی‌تحملی‌ غرب‌ را در برابر حجاب‌ زنان‌ مسلمان‌ و یا انتشار یک‌ مقاله‌ درست‌ در مطبوعات‌ آن‌ کشورها، نشانه‌ روشنی‌ از تعصب‌ و تحجر غرب‌ و حاکمیت‌ احساسات‌ و تعصبات‌ قبیله‌ای‌ در اروپا و آمریکا توصیف‌ کردند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مطبوعات‌ حقیقتا جایگاه‌ مهمی‌ دارند زیرا اقوام‌ کشور، تمدن‌، فرهنگ‌ و اعتلای‌ جامعه‌ بستگی‌ به‌ وضعیت‌ مطبوعات‌ دارد و دست‌ اندرکاران‌ امور مطبوعاتی‌ در کشور باید تلاش‌ کنند که‌ این‌ وظیفه‌ بزرگ‌ به‌ بهترین‌ وجه‌ به‌ انجام‌ برسد.
برپایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آقای‌ میرسلیم‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ طی‌ سخنانی‌ کوتاهی‌ از دست‌ اندرکاران‌ مطبوعات‌ کشور بعنوان‌ درد آشنایان‌ صحنه‌ فرهنگ‌ کشور نام‌ برد و پیروی‌ از خط مشی‌ رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌ را لازمه‌ مقابله‌ با جهل‌ و بی‌مایگی‌ و ابتذال‌ و جایگزینی‌ علم‌ و تعقل‌ و تحقیق‌ و شناخت‌ صحیح‌ دانست‌.