• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/06/30
گفتگو با متفکر بحرینی

«سخنان رهبر ایران، خواست مردم منطقه است»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif یکی از میهمانان حاضر در نخستین اجلاس بیداری اسلامی، دکتر سعیدالشهابی نائب‌رئیس مجمع وحدت اسلامی بحرین بود که طی گفت و گویی به تشریح ابعاد و انعکاس بیانات ولی‌امر مسلمین در آغاز این همایش پرداخته است:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  به نظر شما کدام بخش از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در آغاز همایش بیداری اسلامی دارای اهمیت و برجستگی بیشتری است؟
من به آن‌چه که رهبری گفتند، گوش فرادادم و از تأکید ایشان بر لزوم ادامه‌ی تلاش‌های سیاسی موجود در جهان عرب برای دست‌یابی به آزادی و استقلال تحت تأثیر قرار گرفتم. البته ایشان به عنوان یک رهبر مذهبی بر گفتمان اسلامی نیز تأکید ورزیدند. تأکید ایشان بر وحدت اسلامی نیز بر من تأثیر گذاشت.

این بیداری سیاسی که اساساً اسلامی است، نیاز به وحدت اسلامی دارد و به آن نیز منجر خواهد شد. بدون وحدت اسلامی، جهان اسلام چندتکه خواهد شد و دشمنان اسلام دست بالاتری را در این میان خواهند داشت.

من فکر می‌کنم که پیام واضح بود؛ آزادی باید برای مردم جهان عرب باشد. دیکتاتوری و استبداد باید پایان پذیرد. باید به دخالت خارجی در امور کشورهای عربی و قیام‌ها پایان داد. باید درباره‌ی موضوع فلسطین بیشتر تلاش کنیم و این پیام‌ها واضح و رسا بود.
 
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  به عقیده‌ی شما واکنش افکار عمومی به این پیام‌ها چه خواهد بود؟
اگر به خیابان‌های جهان عرب بروید و از مردم بپرسید که نظر شما درباره‌ی رهنمودها و ایده‌های رهبر انقلاب ایران چیست، قطعاً هم‌راستا با آن خواهند بود و احساس مشابهی دارند. هر عرب و هر مسلمانی خواهان پایان‌یافتن دیکتاتوری است، خواهان پایان دخالت بیگانگان است، خواهان پایان فرقه‌گرایی و تفرقه است و خواهان هرگونه سلطه‌جویی به هر نحوی است. در واقع فرمایش‌های رهبری انعکاس خواسته‌ها و احساسات افکار عمومی جهان عرب است. البته این‌که این پیام چگونه منعکس می‌شود، باید گفت که رسانه‌های بین‌المللی ایدئولوژی‌های خود را دارند که البته علیه نشر ایده‌هایی همچون نظرات رهبر انقلاب در این پیام است.
 
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  رهبر انقلاب به بازخوانی اصول انقلاب‌ها و تأکید نموده و به آن‌ها اشاره کردند. شما ضرورت این بازخوانی را چه می‌دانید؟ این اصول به عقیده‌ی شما دقیقاً کدامند؟
اصل اساسی این انقلاب‌ها عبارت است از این‌که: «بشر آزاد است». خداوند از خلقت بشری سخن می‌گوید که آزاد از هرگونه اسارتی است. اصل دیگر اساسی بر مبنای این آیه است که: «وَ لَقَد کَرَّمْنا بَنی آدَم». هر انسانی دارای کرامت است. اصل سوم عبارت از حق انتخاب آزادانه است که خداوند متعال به انسان داده است. حتی خداوند متعال این اختیار را به انسان داده که بین مذهبی بودن و مذهبی نبودن انتخاب کند. البته اگر کسی راه اشتباه را برود، عواقبی هم دارد، اما حق انتخاب آزادانه یکی از اساس اسلام است.

این اصول در کنار یکدیگر، مردم را به قیام واداشته‌اند؛ اصولی که به ذات و طبیعت انسان برمی‌گردد. اگر هر رژیمی این اصول را که جزء لایتناهی بقای بشری است، نادیده بگیرد، قطعاً کارش به مشکل می‌خورد و به اسارت و دیکتاتوری و ظلم می‌انجامد. اما اگر این اصول را رعایت کنیم، قطعاً و بدون شک به جامعه‌ای می‌رسیم که از این مؤلفه‌های منفی عاری است. در این صورت ما به «خلیفة‌الله» یعنی به نماینده‌ی خداوند بر روی زمین که انسان کامل است، این امکان را می‌دهیم که شکنجه نشود، به غذا و آب دسترسی داشته باشد و از زندگی خوبی برخوردار باشد. این اصول در واقع زندگی خلیفة‌الله را شکل می‌دهد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif  از نگاه شما چالش‌ نظام‌سازی در کشورهای انقلابی چیست؟
نیروهای بیگانه به‌شدت ما را در کشورهای خودمان تحت فشار گذاشته‌اند. با این‌که شاهد کاهش قدرت و سقوط آمریکا در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اخلاقی هستیم، اما هم‌زمان شاهد یک روند بسیار قدرتمند «آمریکایی شدن» نیز هستیم. هر جا که آمریکا دخالت کند، این روند موجود است.

البته ما شاهد حضور سربازان آمریکایی‌ در خیابان‌ها نیستیم، اما کارزارهای فرهنگی آنان را می‌بینیم و نیز این را که می‌خواهند فرهنگ و رفتار ما اعراب را آمریکایی کنند. لذا ما باید به‌دقت به مطالعه‌ی این روند بپردازیم و نگرش خود را تغییر دهیم. تهدید علیه ما تنها نظامی نیست، ما در معرض تهدید فرهنگی نیز هستیم.