• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/02/19

سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع باشکوه مردم لار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین روز سفر به استان فارس، صبح امروز در اجتماع ده‌ها هزار نفری مردم مؤمن، خونگرم و انقلابی منطقه‌ی لارستان، در ورزشگاه تختی شهر لار و خیابان‌های اطراف، حضور نظامیان آمریکایی را عامل تشنج و ناامنی در عراق و خلیج فارس خواندند و تأکید کردند: ملت بزرگ ایران با تمسک به اسلام، همچون ید واحد، از منافع، هویت و حیثیت خود دفاع می‌کند و به برکت همت و استعداد جوانان پرشور، ایران را به جایگاهی شایسته می‌رساند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار شناخت گذشته را موجب فهم بهتر مسائل امروز و تشخیص صحیحِ راهِ فردا دانستند و با اشاره به قیام اسلامی، ضد استبدادی و ضد استعماری مردم لارستان به رهبری آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالحسین لاری در بیش از یک قرن قبل افزودند: مردم لارستان در پرتو رهبریِ روحانیت آگاه و مجاهد، ثابت کردند می‌توان با آگاهی، شجاعت و روشن‌بینی بر بزرگ‌ترین و لجوج‌ترین دشمنان پیروز شد و ملت بزرگ ایران، این درس کارساز را در انقلاب اسلامی به کار گرفت.
ایشان در تبیین آثار مبارک پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: در آن مقطع، قدرتمندان جهان تصور می‌کردند ریشه‌ی دین و دینداری را در همه‌ی عالَم از جمله در کشورهای اسلامی قطع کرده‌اند، اما ملت ایران با درس‌آموزی از قیام‌ها و تحرکات اسلامی گذشته خود، پرچم اسلام و پیروی از قرآن و قوانین محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله را برافراشت و در میان ناباوری زورگویان جهانی، دینداری را به زندگی بشر بازگرداند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تقویت و تعمیق گرایش به دین و معنویت حتی در کشورهای غیر اسلامی خاطرنشان کردند: این واقعیت از جمله نتایج معجزه‌ی بزرگی است که ملت ایران با انقلاب اسلامی و ارائه‌ی الگوی حکومت و نظام دینی به جهانیان آفریده است.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ضروریات و عواملِ ادامه‌ی حرکت قدرتمندانه‌ی ملت ایران، تمسّک به اسلام را دارای اهمیتی فوق‌العاده برشمردند و تأکید کردند: اسلام دربردارنده‌ی آزادی، استقلال، عزتمندی، رفاه عمومی، پیشرفت همه‌جانبه و همه‌ی خیرات و برکات دنیوی و اخروی است و به همین علت تمسک به اسلام، راه منحصر به فرد تحقق آرمان‌های ملت است.
ایشان وحدت ملت ایران، همدلی ملت‌های مسلمان و همکاری کشورهای اسلامی را ضرورتی جدی دانستند و با اشاره به تلاش سلطه‌گران برای ترساندن کشورهای خلیج فارس از جمهوری اسلامی افزودند: ایران اسلامی همان‌گونه که از ابتدا اعلام کرده، از عمق وجود خود به اتحاد اسلامی اعتقاد دارد و امروز نیز همچون گذشته، دست دوستی و برادری به سوی همسایگان خود دراز می‌کند.
ایشان تأکید جمهوری اسلامی ایران بر وحدت جهان اسلام را نه بر مبنای احتیاج و نیازِ به همسایگان؛ بلکه بر اساس اعتقادات عمیق اسلامی دانستند و افزودند: متأسفانه توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان اسلام، در برخی موارد به نتایجی می‌رسد، اما با وجود همه‌ی طرح‌ها و تلاش‌های اختلاف‌برانگیز دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و صهیونیزم، روابط ایران با کشورهای عرب و غیر عرب منطقه، سالم، خوب و برادرانه است و باید روزبه‌روز تقویت شود.
رهبر انقلاب اسلامی «وحدت ملی» را نیز بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: ملت ایران، از اول انقلاب توطئه‌های تفرقه‌انگیزی را که به بهانه‌ی قومیت، مذهب یا تفاوت سلایق سیاسی شکل می‌گرفت، خنثی کرده و اکنون نیز با هوشیاری و مراقبت بیشتر، به جهانیان نشان خواهد داد که این ملت بزرگ با وجود تنوعی که در مذاهب، قومیت‌ها و سلایق سیاسی دارد، ملتی یکپارچه است و همچون ید واحد از منافع، هویت و حیثیت خود دفاع می‌کند و خشن‌ترین دشمنان را نیز به زانو درمی‌آورد.
ایشان برادری و همکاری مردم شیعه و سنّی در لارستان را نمونه‌ای تحسین‌برانگیز از وحدت مسلمانان دانستند و یادآور شدند: نظرها، اجتهادها و سلایق متفاوت نباید وحدت و تلاش مشترک شیعه و سنّی را برای اِعلای کلمه‌ی توحید، تحقق ارزش‌های اسلامی و اجرای قوانین محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله خدشه‌دار کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منصرف‌کردن ملت‌های مسلمان از الگوبرداری از جمهوری اسلامی را هدف اصلی تهاجم و تهدید سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تبلیغاتی بیگانگان از جمله نوشته‌های وقاحت‌آمیز برخی قلم‌به‌مزدهای حقیر در بعضی روزنامه‌های عربی خواندند و افزودند: ملت ایران، قلب امت اسلامی و مرکز و محور حرکت عظیم بیداری و پیشرفت اسلامی است و زورگویان جهانی نیز از توجه روزافزون امت اسلام به این الگوی عملی مضطرب و هراسانند.
رهبر انقلاب اسلامی تنها راه مقابله با توطئه‌های گوناگون استکبار را وحدت روزافزون و تلاش بی‌وقفه برای پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور دانستند و افزودند: البته امروز ماهیت حقیقی سیاست‌های دشمنان اسلام برای مردم منطقه‌ کاملاً فاش شده و کذب‌بودن ادعاهای دروغین آن‌ها به اثبات رسیده است.
ایشان حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس را عامل ناامنی خواندند و تأکید کردند: امنیت خلیج فارس باید به دست دولت‌های منطقه تأمین شود و همه بدانند که روزگار تسلط قدرت‌های زورگو بر کشورها، آبراه‌ها و گذرگاه‌های حساس به پایان رسیده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادعای آمریکایی‌ها را مبنی بر تلاش برای ایجاد امنیت در عراق، دروغی مفتضحانه دانستند و افزودند: همان‌گونه که برخی آمریکایی‌ها نیز اذعان کرده‌اند آن‌ها برای نفت عراق، این کشور را اشغال کرده‌اند و با بی‌اعتنایی به «جان و مال و ناموس و غرور مردم عراق، مهم‌ترین عامل و وسیله‌ی ایجاد ناامنی در این کشورند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اتهامات دروغ آمریکا مبنی بر دست‌داشتن ایران و کشورهای دیگر در ناامنی‌های عراق، خاطرنشان کردند: اصل حضور اشغال‌گران آمریکایی برای تحریک مردم عراق کافی است. بنابراین آمریکایی‌ها مجرم اصلی اوضاع عراقند.
ایشان دخالت‌های آمریکا در مسأله‌ی فلسطین و حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی را موجب پیچیده‌تر شدن مسأله‌ی فلسطین دانستند و افزودند: ملت بیدار، آزاده و روشنفکر فلسطین، دولت منتخب خود را برگزیده است و این دولت مشغول کار است، اما آمریکایی‌ها با دخالت‌های بی‌مورد و حمایت از صهیونیست‌ها نمی‌گذارند اوضاع آرام شود.
رهبر انقلاب اسلامی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود تأکید کردند: بدون تردید، مسأله‌ی عراق و فلسطین حل خواهد شد و با حل آن‌ها، از حیثیت و هویت استکبار آمریکا هم چیزی باقی نخواهد ماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از این دیدار، به اقدامات خیرین لار در کمک به محرومان، رشد علم آموزی و ساخت مساجد اشاره کردند و افزودند: این همت و سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش‌های تولیدی، بهترین حسنه و صدقه است و سیاست نظام هم کمک گرفتن از سرمایه‌های مالی، فکری و بازوان قوی ملت است.
ایشان با اشاره به پایان سفرشان به استان فارس، ضمن سپاس‌گزاری و تشکر صمیمانه از مردم این استان خاطرنشان کردند: در این سفر ۹ روزه مردم استان سرافراز و پهناور فارس، محبت و صمیمیت را به حد کمال رساندند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند:‌ در جلسه‌ی دیروز هیأت وزیران در شیراز، درباره‌ی مسائل و مشکلات استان فارس تصمیمات مفید و خوبی اتخاذ شد که امیدواریم مسئولان با توفیق الهی بتوانند خدمات شایسته و کاملی را برای این مردم بامحبت انجام دهند.
 
در ابتدای این دیدار، آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی از جانب خود و ساکنان شیعه و سنّی منطقه، به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خیر مقدم گفت.