• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/07/15

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، ضمن بیان فرازهایی از سخنان حکمت‌آمیز حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه، بر لزوم رشد بیش از پیش مکارم اخلاق در جامعه و اهتمام مسئولان برای حرکت فرهنگی قوی جهت تعمیق و نهادینه‌کردن ارزش‌های اخلاقی تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به توصیه‌های حضرت علی علیه‌السّلام به فرزند بزرگوار خود حضرت امام حسن علیه‌السلام افزودند: آن حضرت والاترین بی‌نیازی انسان را خِرد و بزرگ‌ترین تنگدستی و فقر او را دوری از مسیر عقل می‌دانند؛ ضمن آن‌که بر لزوم پرهیز از عجب و خودشگفتی و دوستی با انسان‌های نادان، بخیل، گناهکار و دروغگو تأکید می‌کنند.
ایشان با اشاره به توصیه‌ی حضرت علی علیه‌السّلام برای رشد مکارم اخلاق در جامعه خاطرنشان کردند: مکارم اخلاق فقط به معنای اخلاق نیکو نیست، بلکه صفات پسندیده‌ای همچون صبر، گذشت، شکر، احسان، مروت نسبت به مردم، ترحم به زیردستان و شجاعت و ایستادگی در مقابل کجروی‌ها از مکارم اخلاق است که باید در میان آحاد مردم به‌ویژه مسئولان گسترش یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری اهمیت مضاعف تکیه بر عقل و تدبیر در مسائل مرتبط با کشور و ملت افزودند: برخی مواقع معنای خردورزی دچار تحریف می‌شود و حرکت بر اساس عقل و تدبیر، کنارگذاشتن کارهای بزرگ و کاهش شتاب در کارها معنی می‌شود. در حالی که در برخی امور اقتضای خردورزی حرکت آرام و ملایم و در برخی امور نیز اقتضای عقل، حرکت پرشتاب و اقدام همراه با قاطعیت و شجاعت است.
رهبر انقلاب اسلامی، طمع، شهوات انسانی، خشم و خودشگفتی را دشمنان خردورزی برشمردند و تصریح کردند: مسئولان باید همواره مراقب باشند تا دچار این ضعف‌ها و دام‌های بزرگ نشوند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، گرایش روزافزون آحاد جامعه و به‌ویژه جوانان به مسائل معنوی و ارزش‌های اسلامی را بعد از ۲۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی از معجزات انقلاب و واقعیاتی انکارناپذیر دانستند و تأکید کردند: اقبال نسل جوان امروز به تضرّع و عبادت و عمق دینی آنان یک پدیده‌ی الهی و از رویش‌های انقلاب اسلامی است که باید در جهت نهادینه‌کردن آن‌ها در نسل‌های آینده تلاش بیشتر و جدی‌تری انجام شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعمیق این ارزش‌ها را منوط به رشد مکارم اخلاق در جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: اگر امروز در جامعه شاهد رویش‌های انبوه‌تر، عقلانی‌تر و امیدبخش‌تر از ریزش‌های ۲۸ سال گذشته هستیم، دلیل آن مجاهدت‌های خاموش برخی انسان‌ها در سال‌های گذشته است که باید این حرکت با یک تلاش خستگی‌ناپذیر، منسجم و فشرده‌ی فرهنگی ادامه یابد تا شاهد رویش‌های بیشتری در نسل‌های آینده باشیم.
ایشان با اشاره به جهت‌گیری ارزشی و انقلابی دولت نهم تصریح کردند: با روی کار بودن یک دولت حزب‌اللهی و رئیس‌جمهور مکتبی، زمینه برای حرکت عمیق فرهنگی بیش از پیش فراهم است و همه‌ی دستگاه‌های مسئول -اعمّ از وزارت ارشاد، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- باید در جهت ارتقای ارزش‌های اخلاقی و ایمان دینی جامعه به طور جدی تلاش کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین لزوم غافل‌نشدن از کید و مکر دشمن را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: از دشمن نباید ترسید، اما هیچ‌گاه دشمن را نیز نباید کوچک شمرد، زیرا لازمه‌ی عقل و تدبیر مراقبت از شبیخون دشمن در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در این خصوص همه‌ی دستگاه‌ها مسئول هستند و باید به وظیفه‌ی خود عمل کنند، اما هماهنگی دستگاه‌ها بر اساس قانون به عهده‌ی دولت و در رأس آن شخص رئیس‌جمهور است.
 
در ابتدای این دیدار آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- با اشاره به روحیه‌ی بسیار خوب، نشاط و معنویت روزافزون مردم به‌ویژه جوانان، ملت ایران را زبان گویا و الگوی ملت‌های دنیا دانست و گزارشی از برنامه‌ریزی دولت برای تلاش بیش از پیش در مسائل فرهنگی ارائه کرد.
در پایان این دیدار نیز نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و سپس اعضای هیأت دولت، روزه‌ی خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.