• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/04/07

دیدار مسئولان‌ قوه‌ قضائیه‌ و جمعی‌ از قضات‌ و کارکنان‌ این‌ قوه‌ با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی، کارآیی و کارآمدی قوه‌ی قضاییه را در دست‌یابی نظام اسلامی به اهداف خود، بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضایی، استقرار امنیت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و حیثیتی و برخورد قاطع، بی‌ملاحظه و عبرت‌آموز با متجاوزان به قانون است.
 
در این دیدار که در سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب برگزار شد و خانواده‌های شهدای هفتم تیر نیز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی اجرای عدالت، احقاق حق، قانون‌گرایی، ایستادگی در مقابل زورگویان و فرصت‌طلبان و ایجاد احساس آرامش و امنیت در جامعه را از وظایف قوه‌ی قضاییه برشمردند و افزودند: لازمه‌ی امنیت اقتصادی، برخورد جدی با مفسدان اقتصادی است و این تصور که برخورد با مفسدان اقتصادی موجب ناامنی اقتصادی می‌شود، صحیح نیست.
ایشان در همین خصوص خاطرنشان کردند: برخورد با معدود مفسدان اقتصادی، زمینه‌ساز فعالیت اقتصادی همراه با امنیت فعالان اقتصادی سالم که اکثریت جامعه هستند، خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امنیت حیثیتی در کنار امنیت اخلاقی و فرهنگی را مهم دانستند و تأکید کردند: نباید حیثیت و آبروی افراد در جامعه، بازیچه قرار گیرد و بدون دلیل، افراد مورد سؤال قرار گیرند و درباره‌ی آن‌ها شایعه‌سازی و به آن‌ها تهمت زده شود، زیرا این بر خلاف شرع و احکام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های رئیس، مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضاییه افزودند: اگر مردم قوه‌ی قضاییه را به عنوان ملجأ و پناهگاه خود احساس کنند و چنین نگاه امیدوارانه‌ای به آن داشته باشند، می‌توان گفت قوه‌ی قضاییه به اهداف خود رسیده و موفق بوده است، اما اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، باید تلاش بیشتری انجام شود.
ایشان با تأکید بر این‌که باید همواره به خروجی و نتیجه‌ی کارها توجه شود، خاطرنشان کردند: ممکن است از نظر کمّی کارهای بسیاری انجام شود، اما مهم، محصول کارها و رضایت‌مندی مردم از فعالیت‌هاست که باید معیار بررسی عملکرد قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخورد قاطع با متخلفان به‌ویژه در داخل دستگاه قضایی را مایه‌ی دلگرمی مردم دانستند و افزودند: نظارت جدی بر عملکرد مجموعه‌ی دستگاه قضایی، استفاده از فناوری‌های نوین و برنامه‌ریزی و نظام‌مند عمل کردن، زمینه‌ی ایجاد اطمینان در مردم را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که نباید تحرک، انگیزه و فعالیت مسئولان دستگاه قضایی در دو سال باقیمانده از این دوره با سال‌های اول تفاوتی داشته باشد، هماهنگی کنونی قوای سه‌گانه را فرصت بسیار ارزشمندی دانستند و افزودند: هر یک از سه قوه باید در کنار قوای دیگر، با قاطعیت و در عین حال با همدلی و همکاری، وظایف خود را انجام دهند.
ایشان همچنین مسئولان دستگاه قضایی را به حداکثر استفاده از شرایط کنونی به منظور ارائه‌ی یک نمونه‌ی ملموس از دستگاه قضای اسلامی، توصیه کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای هفتم تیر به‌ویژه آیت‌الله شهید بهشتی، جرم این شهدا را کارآمدی و نخبگی دانستند و افزودند: حادثه‌ی هفتم تیر، حادثه‌ای مهم و تاریخ‌ساز است، زیرا از یک طرف نشان‌دهنده‌ی چهره جنایت‌پیشه و خبیث دشمنان انقلاب اسلامی و از طرف دیگر حاکی از استحکام پایه‌های نظام اسلامی است.
 
در این دیدار، آیت‌الله هاشمی شاهرودی -رئیس قوه‌ی قضاییه- ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای هفتم تیر از شهید آیت‌الله بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی نظام اسلامی یاد کرد و در گزارشی از فعالیت‌های قوه‌ی قضاییه گفت: احیای نهادهای شبه قضایی همچون نهاد صلح و سازش، احیای نظام دادسرایی، احیای نهادهای نظارتی فعال، گسترش واحدهای معاضدت و مشاوره‌ای، اعمال سیاست‌های حبس‌زدایی، کاهش اطاله‌ی دادرسی و شفاف‌سازی فرایند دادرسی، اجرای طرح جامع مکانیزه کردن، اصلاح اهم مقررات و قوانین قضایی در قالب ۳۰ لایحه و احیای فرهنگ برنامه‌ریزی و علمی‌نگری در مدیریت‌ها، از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای برنامه‌ی دوم قوه‌ی قضاییه است.
رئیس قوه‌ی قضاییه همچنین با اشاره به ایجاد تشکیلات مشترک قضایی-اجرایی، افزود: شوراهای حفظ حقوق بیت‌المال و مبارزه با زمینخواری، ستاد مبارزه با جرایم اخلاقی و اجتماعی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان، دفاتر حمایت از حقوق شهروندی، ستاد حقوق بشر اسلامی و ستاد اجرایی اصل ۴۴ از جمله زیرمجموعه‌های این تشکیلات هستند.