• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/03/05

دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران مراسم هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی رحمة‌الله‌علیه، حرکت مستمرّ و مستحکَم در صراط مستقیم الهی را درس بزرگ امام برای مسئولان، مردم، نخبگان و همه‌ی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خواندند و افزودند: هرکس که دلش برای تحقق اهداف انقلاب و «پیشرفت و عزت» ملت و کشور می‌تپد، باید تقوا، صداقت، شجاعت، توکل و تمسّک امام بزرگوار به شرع مقدس را سرلوحه‌ی کار خویش قرار دهد.
ایشان تأثیر شگفت‌انگیز امام خمینی را در فضای جامعه‌ی بشری، ماجرایی معنوی و الهی برشمردند و افزودند: قدرت تأثیرگذاری حوادث و ماجراهای طبیعی با گذشت زمان کاهش می‌یابد و به پایان می‌رسد، اما در حوادث الهی، گذشت زمان، دایره، عمق و ماندگاری تأثیرات را افزایش می‌دهد و ماجرای امام عزیز ما در زمره‌ی این‌گونه حوادث است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زنده‌تر شدن آرمان‌ها و تعالیم امام خمینی رحمة‌الله‌علیه را در میان ملت‌های مسلمان، نشانه‌ای از الهی بودن حرکت ایشان دانستند و خاطرنشان کردند: بازگشت به هویت و ارزش‌های اسلامی، بیزاری از قدرت‌های زورگو و نفرت از بت بزرگ یعنی امریکا و صهیونیزم از جمله تعالیم در حال گسترش امام راحل در جهان اسلام و نشان‌دهنده‌‌ی افزایش قدرت تأثیرگذاری آن بزرگوار است.
ایشان شور و شوق نسل جوان دنیای اسلام را به امام خمینی، شگفت‌انگیز خواندند و افزودند: حجم تبلیغات مستمرّ دشمنان اسلام درباره‌ی امام با حجم تبلیغاتی که برای طرح و تقویت شعارهای امام انجام می‌شود، قابل مقایسه نیست، با این حال برآیند این چالش سیاسی-تبلیغاتی، امروز به ظهور نسلی جوان در کشورهای مختلف از جمله لبنان و فلسطین منجر شده که حتی دوران حیات و رحلت امام را به یاد نمی‌آورد، اما در پرتو جاذبه‌ی تعالیم آن بزرگوار، پرچم اسلام را در مقابل دشمنان خدا برافراشته است و به این کار افتخار می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رمز جاذبه‌ی الهی و مغناطیس وجودی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه را کار برای خدا دانستند و افزودند: امام راحل عظیم‌الشأن در همه‌ی دقایق زندگی پربرکت خویش، فقط در صدد جلب رضایت پروردگار بودند و این واقعیت درس بزرگ ایشان برای امروز و فردای ملت، مسئولان و همه‌ی نخبگان و فعالان عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
رهبر انقلاب اسلامی برگزاری مراسم بزرگداشت امام و ترویج نام و یاد ایشان را بسیار لازم و کاری واجب خواندند و با تشکر از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم افزودند: به‌موازات تلاش برای بزرگداشت امام راحل، باید مبانی و اصول آن بزرگوار به عنوان شاخص‌ها و معیارهای عملی در همه‌ی عرصه‌ها مورد توجه کامل قرار گیرد، چرا که مطرح کردن ظاهری نام امام و نادیده‌گرفتن اصول ایشان ظلم به امام است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اصول و شاخص‌های راه و حرکت امام را کاملاً روشن دانستند و با اشاره به شرع مقدس به عنوان یکی از اصول و مبانی خط امام خاطرنشان کردند: برخی تلاش می‌کنند مبانی اسلام و اهداف انقلاب مانند مردم‌سالاری دینی و حقوق بشر در اسلام را به گونه‌ای تأویل و توجیه کنند که با لیبرالیزمِ شکست‌خورده و بی‌حاصل غربی منطبق شود و مورد قبول غربی‌ها قرار گیرد، اما این کار انحراف از خط امام است و دقیقاً در نقطه‌ی مقابل مبانی و دیدگاه‌های امام خمینی قرار دارد. بنابراین باید مراقب این انحراف بود و درباره‌ی آن هشدار داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضدیت با تحجّر و در عین حال، پایبندی کامل به احکام اسلامی را از دیگر شاخص‌های امام خمینی دانستند و افزودند: امام واقعاً با تحجر، جزم‌اندیشی و کوته‌بینی باجدیت مخالفت می‌کردند و فکری باز و روشن داشتند، اما حد روشنفکری امام، احکام اسلام بود که متأسفانه برخی این حد را رعایت نمی‌کنند و مبانی انقلاب را به سلیقه‌ی خود کم یا زیاد می‌کنند که این کار بر خلاف خط و راه امام خمینی است.
رهبر انقلاب اسلامی مجاهدت را شرط ضروری «ترویج حق و حقانیت» برشمردند و تأکید کردند: باید برای ترویج و تعمیم تفکرات امام راحل عظیم‌الشأن به طور مستمر و خستگی‌ناپذیر مجاهدت و در «فکر و حرف و عمل»، همان‌گونه که ایشان می‌خواست رفتار کرد تا حرکت عظیم آن بزرگوار با قوّت و قدرت ادامه یابد.
 
در آغاز این دیدار، آقای محمدعلی انصاری -رئیس ستاد هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی رحمةالله‌علیه- در گزارشی از فعالیت‌های این ستاد اعلام کرد: بیش از ۱/۵ میلیون زائر شهرستانی و صدها هزار نفر از تهران، روز ۱۴ خرداد به نمایندگی از ملت وفادار ایران با خمینی کبیر میثاق دوباره می‌بندند.
آقای محمدعلی انصاری با اشاره به حضور صدها اندیشمند و متفکر خارجی در مراسم ارتحال امام و همایش‌های مختلف ایام سالگرد گفت: هجدهمین مراسم رحلت امام راحل به یاری پروردگار و در پرتو تلاش‌های همه‌ی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از لحاظ کمّی و کیفی با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.