• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/02/31

دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، روحیه‌ی بسیجی را «راز ایستادگی و رمز امید ملت ایران به آینده» خواندند و تأکید کردند: همین روحیه و تفکر بسیجی بوده است که ملت ایران و جمهوری اسلامی را در عرصه‌ی سیاسیِ جنگ عظیم اراده‌ها و تدبیرها به «مرکز فرماندهیِ بیداری و مقابله‌ی ملت‌ها» با نظام سلطه‌گر امریکا تبدیل کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی «آمادگی برای برآورده کردن نیازهای مختلف انقلاب در هر زمان و در هر زمینه و موقعیت» را جوهره‌ی بسیج دانشجویی دانستند و خاطرنشان کردند: هرکس در هر تشکل دانشجویی و در هر محیط غیر دانشجویی مانند اداره، بازار، کارخانه، حوزه‌ی علمیه و هر محیط دیگر، اگر دارای همین روحیه باشد، بسیجی است و افتخار بنده نیز همین است که بسیجی باشم.
ایشان احساس و آمادگی ملت را برای حضور در عرصه‌های گوناگون مورد نیاز کشور عامل اصلی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ۲۷ ساله‌ی اخیر برشمردند و افزودند: هیچ نقطه‌ی تیره‌ای در چشم‌انداز ایران عزیز وجود ندارد و این امید حقیقی ناشی از برخورداری ملت و کشور از روحیه‌ی بسیجی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جایگاه منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در آرایش عرصه‌ی سیاسی بین‌المللی افزودند: عرصه‌ی سیاسی جهان امروز، میدان پیچیده‌ی جنگ عظیم اراده‌ها و تدبیرهاست و واقعیت این است که ملت و جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، نقش تعیین‌کننده‌ای بر عهده داشته و دارند. به گونه‌ای که می‌توان گفت: نظام اسلامی بمبی قوی در دنیای سیاست منفجر کرده است که قدرت آن هزاران برابر بیشتر از بمبی است که آمریکایی‌ها در هیروشیما به کار بردند.
ایشان با اشاره به تقسیم‌بندی جهان به دو عرصه‌ی سلطه‌گر و سلطه‌پذیر افزودند: امریکا در دنیای سیاست به گونه‌ای سلطه‌گری می‌کند که حتی اروپایی‌ها نمی‌توانند در مقابل او حرف چندانی بزنند، اما ملت ایران با اقدامات و موضع‌گیری‌های خود، همه‌ی مسلّمات و اصول این قدرت سلطه‌گر را زیر سؤال برده است و با این کار بسیار عظیم، تماشاگران این مجادله‌ی سیاسی بزرگ یعنی ملت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و این واقعیت برای دولت مستکبر امریکا از هر زهری تلخ‌تر است.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: بیداری ملت‌ها در فلسطین، لبنان، امریکای لاتین و مناطق مختلف جهان، نتیجه‌ی مقاومت مظلومانه‌ی ملت ایران و صلابت محکم‌تر از فولاد امام راحل عظیم‌الشأن است که باید واقعاً قدر آن‌ها را دانست.
ایشان شناخت آرایش سیاسی جهان را برای جوانان و همه‌ی قشرهای مردم ضروری دانستند و افزودند: در عرصه‌ی رویارویی ملت‌ها با نظام سلطه‌گر امریکا، جمهوری اسلامی ایران به مرکز فرماندهی جبهه‌ی ملت‌ها تبدیل شده و با وجود نابرابری موجود در توان و امکانات دو طرف این رویارویی، ایران با برخورداری از روحیه‌ی حزب‌اللهی و عزم و همت و تدبیر در برخی از مسائل، موقعیت نبرد سیاسی را به نفع جبهه‌ی ملت‌ها رقم زده است و در بسیاری از زمینه‌ها نیز کاملاً با حریف برابری می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تکیه بر ایمان، روحیه‌ی انقلابی و انگیزه‌ی دینی را عوامل قدرت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دولت امریکا دانستند و افزودند: روح و دل ملت ما با انقلاب گره خورده است. به همین علت هر جا و در هر زمان که لازم باشد، در وسط میدان دفاع از اسلام و انقلاب و کشور حاضر می‌شود و این حقیقت ناشی از قدرت دین در ایجاد استحکام در ملت‌هاست.
ایشان در تبیین نقش و جایگاه بسیج دانشجویی در استمرار و استحکام موقعیت ملت ایران به عنوان اتاق فرماندهی جبهه‌ی مقابله‌ی ملت‌ها با نظام سلطه، افزودند: در روند این حرکت عظیم، دانشجو، به‌خصوص دانشجویی که از انگیزه و روحیه‌ی بسیجی برخوردار است، عنصری بی‌همتا به شمار می‌رود.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح نقش بسیج دانشجویی در مسائل جاری کشور به پیام نوروزی خود اشاره کردند و افزودند: همان‌گونه که در آغاز سال اعلام شد، دشمن برای ناکارآمد جلوه دادن دولت مکتبی و حامی ارزش‌های اسلامی در پیشرفت اقتصادی کشور مانع‌تراشی می‌کند که بسیج دانشجویی می‌تواند با کمک به افزایش کارآمدی دولت این نقشه را خنثی کند.
ایشان عقب‌نگهداشتن ایران از لحاظ علمی و برهم‌زدن اتحاد ملی و انسجام اسلامی را از دیگر اهداف دشمن برشمردند و افزودند: بسیج دانشجویی می‌تواند در همه‌ی این عرصه‌ها، نقش فعال و مؤثری بر عهده گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت بیداری و هوشیاری کامل دانشجویان افزودند: بیداری دانشجو فقط در بیزاری از امریکا خلاصه نمی‌شود، بلکه با توجه به برنامه‌های پیچیده و عمدتاً پنهان سیاسی و فرهنگی دشمن، مفهومی بسیار عمیق می‌یابد و هوشیاری کامل می‌طلبد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: گاه دشمن برای تکمیل نقشه‌ی خود درصدد آن است که حرف حقی از زبان یک فرد یا گروهی بیان شود. بنابراین همواره باید سخت مراقب بود تا دشمن از هیچ حرف و حرکتی سوءاستفاده نکند که این امر نیاز به دشمن‌شناسی و پرهیز از هرگونه سهل‌انگاری دارد.
ایشان بسیج دانشجویی را تشکلی دوبُعدی خواندند و افزودند: خصوصیت ویژه‌ی این تشکل دانشجویی این است که از یک سو با محیط دانشجویی ارتباط دارد و از یک سوی دیگر به سپاه پاسداران که نماد مقاومت انقلابی و شجاعانه است، تکیه دارد که این ارتباط و اتکاء به معنای نظامی‌بودن یا محدود شدن تحرک این تشکل دانشجویی نیست، بلکه آن را به ذخیره‌ای از دستاوردهای تجربی جهادی و انضباط ناشی از آن متصل می‌کند و این به نفع بسیج دانشجویی است.
رهبر انقلاب اسلامی فکر و تحلیل و روشن‌بینی را نیاز اول و ضرورت اصلی بسیج دانشجویی دانستند و تأکید کردند: این تشکل باید با اندیشه‌پردازی و کار تئوریک و نظری در عرصه‌های مختلف، همواره از ذهنی پویا و مبتکر برخوردار باشد و از ورای جناح‌بندی‌های سیاسی موجود، واقعیات و حقایق کشور را ارزیابی کند تا بتواند به وظایف خویش عمل کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جهاد علمی، توجه مستمرّ به اخلاق و معنویت و خودسازی، برخورداری از اتاق فکر و مجموعه‌ی اندیشه‌ورز، حساسیت درباره‌ی گزینش اعضای بسیج دانشجویی، حفظ اتحادِ سازمانی و تشکیلاتی و فعالیت و پرکاری مستمر را دیگر نیازهای بسیج دانشجویی برشمردند و افزودند: به یاری پروردگار، بسیج به‌خصوص بسیج دانشجویی، در آینده‌ی کشور نیز نقشی مهم‌تر و بیشتر از گذشته ایفا خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مطالبی که چند تن از مسئولان و اعضای بسیج دانشجویی پیش از سخنان ایشان مطرح کردند، افزودند: این مطالب نشان‌دهنده‌ی ذهنیت شفاف و درک خوب از مسائل کشور است و نشان می‌دهد دانشجوی بسیجی، با دلسوزی به همه‌ی مسائل کشور حساس است که این قابل تقدیر است.
ایشان در پاسخ به مطلب یکی از دانشجویان درباره‌ی ورود بسیج دانشجویی به مسائل و موضوعات سیاسی افزودند: دانشجوی بسیجی نمی‌تواند و نباید به مسائل سیاسی بی‌اعتنا باشد. بنابراین بسیج دانشجویی باید با پرهیز از محافظه‌کاری همچنان پرانرژی و پر‌تپش باقی بماند که البته پرهیز از محافظه‌کاری با غفلت از طرح‌های پیچیده‌ی دشمن کاملاً متفاوت است. لذا بسیج دانشجویی باید در اوج بیداری و هوشیاری به فعالیت ادامه دهد.
 
در آغاز این دیدار، پس از قرائت قرآن و اجرای سرود دسته‌جمعی دانشجویان بسیجی آقایان:
وحید مهدوی -مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز-
مهدی چوپانی -مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق-
بهرام عبدالله‌زاده -دانشجوی بسیجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز-
محمد کربلایی -مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علم و صنعت-
محمد‌هادی شجاعی -دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زراعت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت و مسئول مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی کرمان-
و خانم الهام اکبری -مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس-
دیدگاه‌های خود را درباره‌ی موضوعات مختلف دانشجویی و مسائل کشور بیان کردند. مهم‌ترین نکات دیدگاه‌های این دانشجویان به این شرح است:
-لزوم تقویت بیشتر مبانی فکری و فرهنگی در محیط‌های دانشجویی
-مدیریت صحیح برای تأمین نیازهای صنفی دانشجویان
-ایجاد تغییرات لازم در نظام آموزشی و متون درسی و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها
-سپردن طرح‌های تحقیقاتی به دانشجویان
-پویایی و کارآمدی بیشتر بسیج حول محورهای اساسی انقلاب و استفاده از ظرفیت‌های آن
-مهندسی فرهنگی جامعه بر اساس استراتژی مشخص فرهنگی
-پرهیز از هرگونه انفعال تئوریک و نظری در قبال اندیشه‌های غربی و غیر اسلامی
-توسعه‌ی گفتمان عدالت‌محوری در دانشگاه‌ها و افزایش برنامه‌های جهادی در مناطق محروم کشور
-کمک و زمینه‌سازی بیشتر مسئولان آموزش عالی برای تحقق جنبش نرم‌افزاری و تولید علم
-پرهیز از نگاه اداری و دیوان‌سالاری بر فعالیت‌های مراکز علمی دانشجویی
 
همچنین در این دیدار، دکتر محمدرضا مردانی -رئیس سازمان بسیج دانشجویی- در گزارشی از وضع بسیج دانشجویی گفت: هم‌اکنون ۶۴۹ هزار دانشجو در ۲۶۰۰ دفتر بسیج دانشجویی مستقر در ۷۰۰ دانشگاه سراسر کشور مشغول فعالیتند و تشکیل اردوهای جهادی و هسته‌های علمی و فرهنگی، از جمله فعالیت‌های دانشجویان بسیجی است.