• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/02/26

گزیده / بیانات دیدار علماء، فضلا و روحانیون کشور با رهبر انقلاب در مشهد مقدس

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور علما، استادان و طلاب حوزه علمیه مشهد با اشاره به جایگاه و شأن روحانیت فرمودند: در شأن روحانیت همین بس که در احادیث متقن علمای دین به عنوان ورثه انبیاء شمرده شده‌اند.

ایشان شأن بالای روحانیت را متناسب با مسئولیت آن برشمردند و افزودند: بین شأن و مسئولیت یک رابطه مستقیم برقرار است. مسئولیت روحانیت برای جامعه علمی و دینی اسلام عیناً مسئولیت انبیاء است.

رهبر فرزانه انقلاب در ادامه با اشاره به 2 ویژگی جالب درباره‌ی روحانیت شیعه فرمودند: یک ویژگی که در علمای شیعه وجود دارد که در علمای دیگر در طول تاریخ خیلی دیده نمی‌شود. طرفداری از مستضعفان و ملجاء محرومان و مستضعفان بودن است.

ویژگی دوم اینکه روحانیت شیعه در همه نهضت‌ها و تحرکاتی که از حدود 200 سال قبل به این سو پیش آمده در مرکز رهبری و اتاق فکر این تحرک‌ها حضور داشته است که این پدیده مهمی است.

رهبر معظم انقلاب سپس با اشاره به تحریم تنباکو و فتوی میرزای شیرازی افزودند: میرزای شیرازی در جریان تحریم تنباکو اولین سیلی را به استعمارگران انگلیسی زد.

ایشان با اشاره به پدید آمدن استعمار در دوره‌ای از مناسبات بین ملت‌ها افزودند: پدیده استعمار که به‌وجود آمد روحانیت شیعه، خود را با نیاز جدی که در آن شرایط با به‌وجود آمدن این پدیده شوم بروز کرده بود وفق داد و پناهگاه مردم شد و این مسئله از ویژ‌گی‌های روحانیت شیعه بوده است که در طول تاریخ خود را با نیازهای زمان تطبیق داده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین به حضور علما و روحانیت شیعه در عراق اشاره کرده و افزودند: در زمان جنگ جهانی اول به رغم رفتار سخت‌گیرانه حکومت سنی عثمانی با علمای نجف، این علما زمانی که انگلیسی‌ها می‌خواستند عراق را از دست عثمانی خارج کنند در مقابل انگلیس ایستادند و جنگیدند. حتی مرحوم آیت ‌الله کاشانی و پدر ایشان نیز با حضور در نجف به نبرد با انگلیسی‌ها پرداختند زیرا فهمیدند که استعمار چیست و کیست.

رهبر معظم انقلاب در ادامه تصریح کردند: ای کاش علمای اهل سنت امروز در عراق نیز همین ادراک و هوشمندی را که قریب به 100 سال پیش علمای شیعه به کار گرفتند به کار بگیرند زیرا امروز آمریکا همانند انگلیس در آن دوران، معارض دولت شیعه عراق است و علمای اهل سنت و شیعه چه عراقی و چه غیر عراقی باید بایستند و از این دولت حمایت کنند.

ایشان با اشاره به اینکه روحانیت باید همیشه به روز بوده و به نیازهای روز پاسخ دهد به ملی شدن صنعت نفت در ایران اشاره کرده و افزودند: در این قضیه ملی شدن صنعت نفت، نقش روحانیت به خوبی مشهود است. در پیروزی انقلاب اسلامی نیز که ما شاهد تبدیل یک حکومت سکولار ضد دین به حکومت اسلامی بودیم اگر امام راحل با آن عزم راسخ نبود هیچ گروه صنفی و روشنفکری نمی‌توانست آن حکومتی را که از سوی آمریکا و حتی ارودگاه چپ نیز حمایت می‌شد تکان بدهند.

رهبر انقلاب افزودند: آنچه مایه افتخار است اینکه روحانیت در مقابل آن شأن والا مسئولت سنگین خود را نیز انجام داده است. هر چند در مواردی بوده که کسانی به مسئولیت خود عمل نکرده یا بد عمل کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: عقیده راسخ دارم که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برخواسته از وجهه مردمی و عمیق علما در طول تاریخ بود و این وجهه را علما به خاطر علم و پارسایی پیدا کردند و ما هم باید علم خودمان را تأمین کنیم و هم پارسا باشیم که این دو لازمه توفیقات آینده روحانیت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بخش دیگری از فرمایشات خود را بر استقلال حوزه‌ها از حکومت تأکید کرده و افزودند: امروز روحانیت با حکومت همسو است و این یک نعمت بزرگ است و نباید آنرا به نقمت تبدیل کنیم.

ایشان تصریح کردند: اگر استقلال حوزه‌ها سلب شود و حوزه‌ها دولتی شوند و اگر روحانیت جزء تشکیلات حکومتی شد این نعمت به نقمت تبدیل می‌شود ما نمی گوییم روحانیت نباید با حکومت تعامل داشته باشد بلکه معتقدیم آنجا که لازم است روحانیت منتقد باشد، باید به عنوان منتقدی دلسوز نقش ایفا کند.

ایشان همچنین با تأکید بر اینکه روحانیت عرصه حضورش عرصه زندگی مردم بوده است افزودند: این اشتباه است اگر ببینیم و بشنویم که مساجد از علما و روحانیون خالی است، مسجد پایگاه اصلی است و مواجهه روبرو با مردم یک مسئله بی‌نظیر است. روحانیت باید ضمن حفظ این جایگاه‌ها و ارتباط عرصه حضور خود را توسعه دهد.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشاتشان درباره روحانیت افزودند: برخورد با بدعت‌ها، خرافه‌ها، ضلالت‌ها و بعضی بساط‌های مرید پروارانه و دغل پردازانه از وظایف روحانیت است اما این برخورد به معنی برخورد فیزیکی نیست راه‌هایی دارد که در جای خود به آن می‌پردازیم.

روحانیت همچنین باید به سلاح روز مجهز شود. سلاح‌های نرم افزاری بسیار مهم‌تر از سلاح‌های سخت افزاری است. ذهنیت امروز بشر در دنیا ذهنیت عقل‌گرایی تجربی است که روحانیت باید با استدلال و برهان ثابت کند که این مسئله درست نیست. مگر عقل تجربی چقدر ظرفیت دارد که بتواند همه مسائل بشری را درک کند. در مسائل دینی نیز مدام نگوییم تعبد، تعبد بلکه باید فرد را با استدلال قانع کنید.

ایشان در خصوص حوزه‌های علمیه نیز با بیان اینکه معتقدم در حوزه اصل طلبه است و مدرس برای تربیت طلبه است افزودند یکی از خصوصیات حوزه جمع بین احترام و عشق به استاد همراه با آزادی گستاخانه نسبت به استاد است که هیچ جا چنین چیزی نداریم.

ایشان در توصیه‌ای به طلاب جوان تأکید کردند: طلبه قدر جوانی خود را بداند و نگذارد یک ساعت از عمرش هدر رود. بسیاری از بزرگان ما آثار ماندگارشان متعلق به دوران جوانی است.

» گزارش از بیانات - 2

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از فرمایشاتشان با اشاره به اینکه ارزش‌هایی که امام منادی آن بود آماج بزرگترین دشمنی‌ها از سوی جناح‌های مختلف داخلی و خارجی بویژه استکبارگران قرار گرفت افزودند: امروز در دولت جدید به رغم همه کارشنکی‌ها این ارزش‌ها سخن اول و حرف رایج شده و دولت صریحاً آنرا بیان می‌کند و علت دشمنی‌ها چه کسانی که در داخل و چه در خارج هستند همین است که رئیس جمهور به طور صریح به این ارزش‌ها اظهار عشق و علاقه می‌کند. در داخل نیز، برخی نگاه می‌کنند آنجایی که این ارزش‌ها پاس داشته می‌شود کجاست تا به آن حمله کنند و هر خط و حرکتی که علیه ارزش‌ها باشد این افراد آنرا دوست دارند.

ایشان سپس به مطرح شدن موضوع مذاکره با آمریکا اشاره کرده و فرمودند: ملاحظه کنید این روزها که بحث مذاکره با آمریکا مطرح شده این افراد چه خوشحالی‌ای می‌کنند و در روز نامه‌هایشان چه می‌نویسند؛ دوستان خارج‌نشین آن‌ها نیز همین طور.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: آنهایی که خیال می‌کنند جمهوری اسلامی سیاست مستحکم، منطقی و صد در صد قابل دفاع خود در نفی مذاکره با آمریکا را عوض کرده است اشتباه می‌کنند؛ چه مذاکره‌ای!؟ مذاکره با دولت مستکبر زورگویِ توسعه طلبِ استعمارگرِ آمریکا. آنهم در دوره دولت‌مردان و دولت‌زنان کنونی آن که در بی‌پروایی و گستاخی روی همه اسلاف خود را سفید کرده‌اند. ایشان با بیان اینکه چه فرقی میان هیتلر و بوش با جنایاتی که در گوانتانامو و ابوغریب مرتکب شدند وجود دارد، افزودند: آنوقت با همه این جنایت‌ها، طلبکار و مدعی هم هستند و از اینکه یک کشوی مستقل باشد عصبانی می‌شوند.

مذاکره با این دولت با منطق قوی مردود است و آنچه که مسئولین ما درباره مذاکره گفتند این است که آمریکا به وظایف خود به عنوان اشغالگر عمل نمی‌کند و راه استقرار امنیت در عراق را نه تنها سد کرده است بلکه علیه دولت منتخب عراق نیز توطئه می‌کند تا آنرا سرنگون کند. ما نسبت به مسائل عراق بی تفاوت نیستیم و مسئولین ما می‌خواهند با مسئولین آمریکایی بنشینند و این مسئولیت را به آنها یادآوری کنند.

ایشان سپس تأکید کردند که مسائل عراق ربطی به آمریکا ندارد، ربطی به ما نیز ندارد ما فقط درباره امنیت عراق مذاکره می‌کنیم.

رهبر معظم انقلاب در ادامه با اشاره به اینکه قبلاً نیز بحث مذاکره مطرح شده بود که آمریکایی‌ها بد ادایی کردند افزودند: دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد برای مذاکره باید درخواست کتبی بدهید و اکنون نیز انگیزه مسئولین وزارت خارجه اینست که مسئولیت آمریکایی‌ها در قبال امنیت عراق را به آن‌ها یادآوری کنند.

ایشان تأکید کردند: سیاست جمهوری اسلامی در عدم مذاکره با آمریکا تا وقتی که شرایط این دولت استکبارگر، شرایط کنونی است همچنان به قوت خود باقی است.