• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/10/25

دیدار شرکت کنندگان در دومین همایش بزرگداشت ابن میثم بحرانی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت‌کنندگان در هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع و دومین همایش بزرگداشت ابن میثم بحرانی، تصریح کردند: وحدت دنیای اسلام، هدفی أعلی و دست‌یافتنی است و علما باید در این زمینه به وظیفه‌ی سنگین خود عمل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هوشیاری علما و ارشاد مردم، گرفتارنشدن در دام وسوسه‌ی دشمن و کمک دولت‌های اسلامی را زمینه‌ساز وحدت دنیای اسلام ارزیابی و خاطرنشان کردند: اگر این وحدت تحقق یابد، پشتیبان دولت‌های اسلامی خواهد بود و این دولت‌ها دیگر مجبور نخواهند شد به دلیل ترس و ضعف خود به دامن انگلیس و امریکا پناه ببرند.
رهبر انقلاب اسلامی وجود اختلاف را در عقاید و فرقه‌ها امری طبیعی دانستند و افزودند: در دوران معاصر، استعمار از جهالت‌ها، تعصب‌ها و کج‌فهمی‌ها برای ایجاد اختلافات حداکثر استفاده را کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این حرکت استعماری شدت گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انگلیس را به دلیل سابقه‌ی حضور در منطقه در ایجاد اختلاف میان صفوف مسلمانان متبحر توصیف کردند و افزودند: برجستگان مبارزه با استعمار، از جمله امام خمینی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، شیخ محمد عبده و شرف‌الدین عاملی، بر وحدت امت اسلامی تأکید بسیار و تلاش کردند اختلافات به حربه‌ای علیه دنیای اسلام تبدیل نشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تلاش اختلاف‌افکنان و جبهه‌ی استکبار در عراق، افغانستان، پاکستان و لبنان اشاره و تأکید کردند: کسانی که در صدد ایجاد اختلاف هستند، نه شیعه هستند و نه سنی.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کردند: دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل با ایجاد اختلاف و تحریک عناصر تندرو نقش اساسی در ناامنی عراق بر عهده دارند و نا‌امن‌ترین مناطق عراق، محل‌هایی است که نظامیان آمریکایی در آن‌جا حضور دارند.
ایشان به ترفند دشمنان علیه انقلاب اسلامی ایران اشاره و تصریح کردند: با پیروزی انقلاب در ایران، امریکا برنامه‌ی جدیدی طراحی کرد تا انقلاب اسلامی ایران را انقلاب شیعی وانمود کند. در حالی که انقلاب ما، انقلاب اسلامی و انقلاب قرآن است که افتخارش برافراشتن پرچم ارزش‌های اسلامی توحید و معرفی احکام الهی و ارزش معنوی اسلام است و موفق نیز بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریشه‌ی دشمنی با انقلاب اسلامی ایران را همین موفقیت ارزیابی کردند و افزودند: اگر انقلاب ایران از دنیای اسلام، فلسطین، افغانستان و لبنان و هر مسلمانی که برای اسلام حرکت می‌کند، حمایت و دفاع نمی‌کرد، دشمنان هم با ایران کاری نداشتند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: با وجود همه‌ی این دشمنی‌ها، انقلاب اسلامی ایران روح غرور و افتخار به اسلام را در مسلمان‌ها زنده کرد و امروز بیداری و عزت امت اسلامی در مقابل شکست دشمن آشکارتر شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به شخصیت علمی علامه ابن میثم بحرانی، ایشان را فقیه و متکلمی بزرگ برشمردند که شرح او بر نهج‌البلاغه از بهترین شرح‌هاست.
 
در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی عراقی -رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- به هم‌اندیشی علما و فرهیختگان شیعه و سنّی برای تحکیم وحدت و همبستگی اسلامی اشاره کرد و درباره‌ی دومین همایش بزرگداشت علامه ابن میثم بحرانی در ایران گفت: این همایش با هدف احیای میراث و هویت اسلامی برگزار و از میان مقاله‌های ارسالی، ۷۰ مقاله انتخاب و در کمیسیون‌های مختلف بررسی می‌شود.
در این دیدار چند تن از علمای اهل سنت و شیعه کشورهای اسلامی درباره‌ی همبستگی اسلامی و ضرورت هوشیاری علما و روشن‌فکران جهان اسلام سخنانی ایراد کردند.