• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/06/22

دیدار نخست وزیر عراق و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای نوری المالکی نخست‌وزیر عراق و هیأت همراه، سعادت و پیشرفت مردم این کشور را سعادت و پیشرفت مردم ایران و منطقه دانستند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به حمایت‌های عملی از دولت و ملت عراق می‌داند.
ایشان با ابراز خرسندی از شکل‌گیری دولت مستقل و پایدار در عراق افزودند: امیدواریم روزی فرابرسد که ملت عراق به جایگاه مورد استحقاق خود برسد و با کوتاه‌شدن دست بیگانگان، ثروت‌های مادی و انسانی این کشور در خدمت ملت عراق قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف از رنج و سختی‌های روزمره‌ی مردم عراق خاطرنشان کردند: بخشی از این رنج‌ها و سختی‌ها مربوط به عملکرد رژیم طاغوت گذشته و بخشی هم مربوط به حضور اشغال‌گران در عراق است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: با خروج اشغالگران بسیاری از مشکلات عراق حل خواهد شد و بر همین اساس آرزومند خروج اشغالگران از عراق هستیم.
 
در این دیدار که آقای داوودی -معاون اول رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای نوری المالکی -نخست‌وزیر عراق- با ابراز خرسندی از سفر به ایران و قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم عراق، این سفر را موفقیت‌آمیز خواند و تأکید کرد: گسترش روابط با کشورهای دوست و همسایه از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی عراق است.
وی همچنین با تشریح اوضاع عراق و اقدامات دولت برای حل مشکلات موجود در این کشور، از جمله تلاش برای ایجاد وحدت و یکپارچگی میان طوائف، اقوام و مذاهب مختلف، افزود: مهم‌ترین مشکل در عراق مسأله‌ی‌ ناامنی است که بعثی‌ها و تکفیری‌ها عوامل اصلی آن هستند.
نخست‌وزیر عراق ابراز امیدواری کرد با عملی‌شدن توافق‌های انجام‌گرفته در تهران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.