• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/04/07

دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه و خانواده‌های شهدای هفتم تیر با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضاییه و جمعی از خانواده‌های شهدای هفتم تیر، علت اصلی مخالفت نظام سلطه را با نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال‌خواهی و ایستادگی ملت ایران در مقابل فزون‌خواهی‌های سلطه‌طلبان دانستند و تأکید کردند: توطئه‌ی به شهادت رساندن آیت‌الله بهشتی و جمعی از مسئولان و فعالان سیاسی نظام در سال ۱۳۶۰ و انواع فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی از بیست‌و‌هفت سال گذشته تا به امروز با هدف ضربه‌زدن به پایه‌های نظام اسلامی بوده است. بنابراین در چنین شرایط حساسی همه‌ی آحاد مردم و همچنین مسئولان در قوای سه‌گانه باید بسیار هوشیارانه و عاقلانه در جهت استحکام بیش از پیش پایه‌های نظام حرکت کنند و ضمن حفظ وحدت و همدلی، با احساس مسئولیت در صحنه‌ی کار و تلاش حاضر باشند.
ایشان با اشاره به موقعیت راهبردی سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه‌ی حساس خاور میانه و به چالش کشیده شدن نظام سلطه‌ی جهانی به وسیله‌ی نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران افزودند: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور جهان است که مسئولان، ملت و نخبگان آن به صورت منسجم و با همه‌ی وجود در مقابل زورگویی نظام سلطه ایستاده است. بنابراین اختلاف قدرت‌های سلطه‌طلب با نظام اسلامی، اختلافی معمولی نیست.
رهبر انقلاب اسلامی پشتوانه‌ی نظام اسلامی را هفتاد میلیون جمعیت کشور و احساسات دوستانه‌ی دنیای اسلام دانستند و با تأکید بر این‌که بسیاری از کشورهای دنیا هیچ‌گونه خصومتی با نظام جمهوری اسلامی ندارند و بیشتر آن‌ها به صورت آشکار یا پنهان، مواضع مستقل و ایستادگی ملت ایران را تحسین می‌کنند، خاطرنشان کردند: بیشترین دشمنی با نظام اسلامی از جانب کشورهایی است که انگیزه‌های سلطه‌طلبی بیشتری دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیت ملت و مسئولان را در چنین شرایطی، تاریخی و سرنوشت‌ساز دانستند و تصریح کردند: برهه‌ی کنونی حیات ملت ایران شاید در طول صدها سال برای ملت‌ها و کشورهای دیگر پیش نیاید؛ ضمن آن‌که عملکرد صحیح و هوشیارانه‌ی مردم و مسئولان در این برهه برای صدها سال آینده تأثیرگذار خواهد بود.
ایشان وضع کنونی ایران و نظام اسلامی را بسیار بهتر از بیست‌وهفت سال گذشته ارزیابی و تأکید کردند: با وجود تلاش‌های انجام‌گرفته، ظرفیت‌های کار فراوان است و باید با تلاش مضاعف از نقاط ضعف کاسته و بر نقاط مثبت افزوده شود و ملت و مسئولان ایران ثابت کرده‌اند که توانایی انجام این کار را دارند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، شهید آیت‌الله بهشتی را معمار حقیقی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: قوه‌ی قضاییه باید مرجعی اطمینان‌بخش برای آحاد مردم و نقطه‌ی امید و جلوه‌گاه عدالت برای مظلومان باشد.
ایشان با تأکید بر این‌که باید همواره به دستگاه قضایی در میان مردم به عنوان یک حَکم عادل، منصف، تیزبین و هوشیار، نگریسته شود، خاطرنشان کردند: مهم‌ترین مسئولیت قوه‌ی قضائیه مبارزه با جرم و تخلف و اجرای قاطعانه‌ی عدالت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که دستگاه قضایی به‌تنهایی نمی‌تواند همه‌ی امور کشور را اصلاح کند، افزودند: اگر دستگاه قضایی وظیفه‌ی خود را به صورت کامل و صحیح انجام دهد، دیگر دستگاه‌ها نیز مجبور به حرکت به سمت صلاح و مبارزه با عوامل فساد خواهند شد.
ایشان همچنین لزوم برخورد قاطعانه با تخلفات در قوه‌ی قضاییه و حتی حساس بودن به شبهه‌ی تخلف را یادآور شدند.
 
در این دیدار، آیت‌الله هاشمی شاهرودی -رئیس قوه‌ی قضاییه- ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای هفتم تیر و به‌ویژه شهید آیت‌الله بهشتی، گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته در دستگاه قضایی ارائه کرد و با اشاره به قانون اصلاح تشکیلات قضایی، قانون مجازات‌های جایگزین و تدوین حقوق شهروندی گفت: در سال‌های اخیر با وجود افزایش پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی، زمان رسیدگی به این پرونده‌ها در دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف کاهش یافته است.
رئیس قوه‌ی قضاییه با اشاره به دستگاه‌های نظارتی متعدد در دستگاه قضایی و افزایش کیفیت نظارت برای فعال و کارآمدکردن بخش‌های مختلف افزود: در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری، هماهنگی خوبی میان سه قوه وجود دارد و تاکنون مبالغ هنگفتی به بیت‌المال بازگردانده شده است.
وی همچنین لزوم اصلاح برخی قوانین و مقررات و تغییر برخی ساختارها و سیاست‌های اقتصادی را برای کاهش دعاوی و نزاع‌ها، ضروری دانست.